vsm چیست

VSM یا مدیریت جریان ارزش چیست؟

VSM یا مدیریت جریان ارزش چیست؟

VSM، از نظر مدیران IT، مدیران امنیتی یا مشاغل، ماهیت متفاوتی دارد و ممکن است تعریف هرکدام از آنها با دیگری تفاوت چشمگیری داشته باشد.

 

Value Stream Management یا مدیریت جریان ارزش

 

مدیریت جریان ارزش (VSM) مجموعه‌ای از روش های نوظهور است که برای همسویی مناطق و اهداف کسب و کار به منظور اندازه گیری و ایجاد ارزش بهتر استفاده می شود. در رابسانا، ما می توانیم آن را به شرح زیر تعریف کنیم:

مدیریت جریان ارزش(VSM) به عنوان فرایندی تعریف می شود که به سازمان این امکان را می دهد تا اهداف و سرمایه گذاری های تجاری را با توسعه نرم افزاری و تلاش های ارائه شده برای تولید محصولاتی که مشتریان را خوشحال می کند و مشاغل مثبت را ایجاد می کند، هماهنگ و نتایج، و مزایای ابتکارات تحول دیجیتالی آنها را درک کنند.

بسیاری از متخصصان کسب و کار از روش هایی که VSM پیشنهاد می کند آگاه هستند، اما ممکن است ایده هایی متفاوتی از آنچه VSM در واقع است، داشته باشند. و متاسفانه، درک ناقص از VSM می تواند منجر به از دست رفتن سازمان ها از پتانسیل دگرگون کننده‌ای که می تواند ارائه دهد، شود.

اخیرا، یک نظرسنجی نشان داد که چگونه ذینفعان کسب و کار VSM را تعریف می کنند. این نظر سنجی، داده های صدها پرسش را جمع آوری کرد بیشتر آنها با هدف یادگیری نحوه نگرش رهبران سازمان به پیشرفت خود در زمینه تحول دیجیتالی انجام شد.

پاسخ دهندگان در این نظر سنجی در سه گروه گسترده قرار گرفتند: تصمیم گیران فناوری اطلاعات(ITDM)، رهبران امنیتی و مدیران تجاری

یک پرسش مهم در این نظرسنجی این بود که چگونه مدیریت جریان ارزش را تعریف/توضیح/تفسیر می کنند. برخی از پاسخ های برتر که به طور کلی دریافت کردیم را می توان در جدول نتایج زیر یافت:

 

 

تفاوت های گسترده در تعریف VSM بین فناوری اطلاعات، امنیت و رهبران تجاری 

پاسخ های برتر در مورد VSM:

 

نتایج ما در مورد تعریف VSM بسیار گویا بود. آنها نشان دادند که رهبران تجاری در زمینه های مختلف تفسیرهای متفاوتی از آنچه VSM در واقع است، داشتند.

در ادامه، برخی از برترین پاسخ های ارائه شده به تفکیک پاسخ دهندگان را مشاهده خواهید کرد:

 

مدیران اجرایی

 

– این امر، کسب و کار را به جریان های مختلف داده‌ای تقسیم می کند که بر اساس خطوط تجاری انجام می شود.
– این یک شغل تجاری است که برای یافتن ارزش توسعه نرم افزاری و تلاش برای تحویل کار می کند.
-جریان اطلاعات به همراه سایر داده های مهم مرتبط
– انجام کار مناسب برای شرکت و خودمان

 

مدیران IT

 

VSM یک ابزار ناب است که از فلوچارت مستند برای هر مرحله از این فرایند استفاده می کند.
– این مفهومی است که گردش کار بهتر و روان تری را ایجاد می کند.
– به مدیریت کمک می کند تا وضعیت و عملکرد محصول را به روز نگه دارد.
– ارائه بهترین شیوه‌ها برای خدمت به مشتریان

 

مدیران امنیت

 

– این بدان معناست که از برنامه های امنیتی و داده‌ای خوبی برخوردار باشید.
– کارایی در مدیریت جریان داده ها
 – به تعیین ارزش توسعه نرم افزار کمک می کند.
– جریان مفهوم را ابتدا تا انتها مدیریت کنید.

 

چگونه پاسخ های مختلف دیدگاه ها و اولویت های متفاوتی را آشکار می کند؟

 

در حالی که هیچ یک از تعاریف ارائه شده در مورد اینکه چگونه ما، به عنوان ارائه دهنده پلتفرم VSM، مدیریت ارزش را تعریف می کنیم، ضرب نمی زند، با این وجود پاسخ ها آشکار بود. به طور خاص، طیف وسیعی از پاسخ های مختلف از هر حوزه تجاری نشان می دهد که چگونه هر یک مزایا و نتایج متفاوتی را از استفاده از VSM دریافت می کند.

همچنین، تنوع پاسخ ها، ماهیت VSM را از نظر هر حوزه آشکار می کند. یعنی به این سوال پاسخ می دهد: داشتن VSM در کار من چه تفاوتی می کند؟

با نگاهی به پاسخ های متفاوت در ادامه، واقعیت VSM را از منظر هر حوزه تفسیر می کنیم:

 

مدیران فناوری اطلاعات

 

تصمیم گیرندگان فناوری اطلاعات ثبات عملیات، کیفیت توسعه و میزان کم نقص های فرار که می تواند باعث محصول یا وقفه در خدمت شود را در اولویت قرار دهد. بر این اساس، مدیران IT بر بهبود فرایندها، دستیابی به عملیات کارآمدتر و دستیابی به ارزش بیشتر در هر مرحله از کار ارزش که خود را در محصول نشان می دهد، متمرکز شده‌اند.

بر این اساس، مدیر IT تا حد زیادی به ذینفعان داخلی توجه دارد: برآورده کردن و فراتر رفتن از انتظارات عملکرد در حالی که بار مدیریت DevOps را کاهش می دهد. به این ترتیب، تمرکز آنها بر آنچه VSM است تا حد زیادی با پیشرفت های داخلی مطابقت دارد که در فرایندهای بهتر و کارآمدتر نشان داده شده است. اهداف آنها در نهایت از منظر بیرونی به مشتری خدمت می کند. برای مثال، از نظر ما، برای بهبود تجربه مشتری و ارائه محصولات با کیفیت به چه شکلی می توانیم انجام دهیم؟

 

مدیران امنیتی

 

متخصصان امنیتی می دانند که بسیاری از آسیب پذیریهای امنیتی در حین توسعه بوجود می آید و تا چند روز یا گاهی ماه ها یا سال ها پس از تولید، خود را نشان نمی دهند. به دلیل این خطر، تیم های امنیتی نگرانی های امنیتی را با اولویت بخشیدن به بررسی های امنیتی و تمرکز بیشتر بر مراحل اولیه توسعه، در اولویت قرار داده‌اند.

در نتیجه اولویت های خود، رهبران امنیتی با توجه به هدف VSM دیدگاه وسیعی دارند.

هنگامی که VSM به درستی مورد استفاده قرار گیرد، .سیله‌ای برای کدگذاری نه تنها جریان کار از نظر ارزش، بلکه نحوه جریان داده ها در برنامه است. VSM با نگاشت جریان های ارزش و معماری برنامه ها می تواند اقدامات مورد نیاز برای برجسته کردن آسیب پذیری ها و جداسازی زنجیره مراقبت از نحوه مدیریت برنامه/ محصول داده ها را برای رهبران امنیتی فراهم کند.

هدف اصلی یک متخصص در بخش امنیت داده، اطمینان از محیط برنامه و ایمنی محصول(closed envelope) است. این ذهنیت بر سطح بالایی از شفافیت و قابلیت ردیابی برای داده های ورودی و خروجی به محصول تکیه می کند. براساس پاسخ های نظر سنجی، مدیران امنیتی پیش بینی می کنند که اگر بتوانند همه چیزهایی را که در محصول وجود دارد، از جمله شیوه های مورد استفاده برای ساخت آن و داده های مورد استفاده در سوخت مشاهده کنند، می توانند به تنایج امنیتی بهتری دست یابند.

 

مدیران اجرایی

 

براساس پاسخ های بدست آمده، مدیران اجرای یک دیدگاه قطعی از VSM داشتند. از نظر آنها، VSM به عنوان یک فرایند به آنها اجازه می دهد تا تصویر کلی جریان های ارزش و مجموع کار را بدست آورند. هنگامی که نگاشت جریان ارزش انجام می شود و مدیریت جریان ارزش به یک هدف غالب تبدیل می شود، کسب و کار می تواند به طور خلاصه اطلاعات را در تمام فرایندهای کسب و کار ترسیم کرده و معنا دهد.

پاسخ کلی مدیراناجرایی مبنی بر این که VSM، انجام درست کار برای شرکت و خودمان است را می توان به این صورت تفسیر کرد، VSM به ما کمک می کند تا بر دستیابی معنادار به مهمترین اهداف/اولویت های تجاری تمرکز کنیم.

 

سراسر صفحه

 

با وجود طیف گسترده‌ای از پاسخ ها، یکی از نکات مثبت، منحصر به فرد نبودن تفاسیر است. همه جنبه های مختلف نحوه عملکرد VSM را نشان می دهند. اما مهمتر اینکه هنگام استفاده از آن چه می کند.

 

ممکن است همه دیدگاه ها این نکته حیاتی را نادیده بگیرند که VSM، تحویل ارزش به مشتریان و همچنین سهانداران داخلی را بهینه می کند.

 

اگر به درستی انجام شود، VSM اهداف نهایی را با ارزش نشان می دهد، مانند سطوح بالاتر رضایت مشتری، شهرت بیشتر، محبوبیت برند و بهبود درآمد در بن همه گروه های مشتری. VSM بر داخل و خارج تمرکز می کند. سپس بینش هایی را در مورد چگونگی بهبود فرایندها و اندازه گیری نتیجه این تغییرات از نظر ایجاد ارزش مشخص برای مشتریان ارائه می دهد.

 

هنگامی که تعریف دقیق تری ارائه می شود، اکثر پاسخ دهندگان می گویند از VSM استفاده می کنند

 

یکی از جنبه های منفی داشتن دیدگاه در مورد VSM این است که به کسی اجازه می دهند بگوید: “بله، ما VSM انجام می دهیم.” بر اساس آنچه در واقع جنبه های کوچکی از شیوه های کلی VSM  هستند. تمرین VSM، با استفاده از VSM برای هدایت یک سازمان بسیار متفاوت است.

VSM، به عنوان یک کل، شیوه‌ای منظم برای نزدیک شدن به کار را نشان می دهد. این امر مستلزم این است که ارزش در تمرکز تصمیم گیری باقی بماند و موفقیت را در اندازه گیری معیارهای نشان دهنده ارزش در جهت مثبت ارزیابی می کند.

همچنین، تمرین VSM به معنای داشتن قابلیت های سازمانی خاص است. به عنوان مثال، برای ردیابی دقیق و معیارهای ارزش، از جمله نحوه تاثیر آنها در مراحل کلیدی DevOps، سازمان باید بتواند داده های جمع آوری شده را در یک سیستم مشاهده کند. این داده ها باید بر اساس چگونگی جریان کار و ارزش در یک نقشه جریان ارزش، برای کل فرایند کار بستر سازی شده باشد.

با بررسی مطالب فوق، VSM را می توان اینگونه تعریف کرد:

مدیریت جریان ارزش(VSM) به عنوان فرایندی تعریف می شود که سازمان را قادر می سازد تا اهداف اولیه و سرمایه گذاری های تجاری خود را با توسعه نرم افزار و تلاش برای تولید محصولاتی که مشتریان را خوشحال میکند، نتایج مثبتی در تجارت را بدست می آورد و مزایای ابتکارات تحول دیجیتالی آنها را درک می کند، هماهنگ کند.

هنگامی که پاسخ دهندگان این تعریف را دریافت کردند(پس از ارائه تعریف خود)، 95 درصد از آنها اعلام کردند که معتقدند شرکت آنها همانطور که گفته شد از VSM استفاده می کند. در ادامه پاسخ ها را به صورت تفکیک شده مشاهده خواهید کرد:

 

59% گفتند، «قطعا» در حال تمرین VSM هستند.

36% گفتند، «احتمالاً»

4% گفتند، «احتمالاً نیست»

1% گفتند، «مطمئن نیستند»

 و 1% دیگر نیز گفتند، «اصلاً مطمئن نیستند»

 

براساس تجربه، انتظار می رود که درصد کمی از پاسخ دهندگان، موافق با قابلیت های خاص VSM هستند و از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال، آیا سازمان شما قادر است کارها را از ابتدا از طریق یک داشبورد، ابزار یا پورتال واحد دنبال کند؟ در این صورت پاسخ های مثبت احتمالا بسیار کمتر خواهد بود. 

 

یادگیری از یکدیگر برای پیاده سازی VSM و موفقیت در تجارت

 

دیدگاه های متفاوت دربین ذینفعان کسب و کار نکاتی را در مورد چگونگی هم ترازی بخش ها و دستیابی به موفقیت دیجیتال را از طریق VSM ارائه میدهد:

 

– پاسخ های فناوری اطلاعات اهمیت تمرکز بر پیشرفت های داخلی و دستیابی به تغییرات مفید فرایند را از طریق پیاده سازی VSM نشان می دهد.

– پاسخهای امنیتی نشان می دهد که چگونه VSM می تواند نه تنها کیفیت برنامه بلکه یکپارچگی را نیز بهبود بخشد و نقاط کور رایج نادیده گرفته شده ناشی از دید ناقص را از بین ببرد.

– پاسخ‌های اجرایی نقش حیاتی VSM را در تحقق بخشیدن به اهداف کلی دارد، مشاهده مجموع هر بخش از کسب و کار و نحوه مشارکت( یا کاهش ارزش) بخش در فرایندهای خود نشان می دهد.

 

به طور کلی تمرکز بر VSM ممکن است نیاز به تعریف بیرونی بیشتری از ارزش داشته باشد، یعنی جلب رضایت مشتریان. بر اساس نظر سنجی، مدیران اجرایی در این امر پیش قدم هستند.

 

مطالب مرتبط :

آشنایی و بررسی استراتژی های مدیریت ریسک

آشنایی با روش های صحیح مدیریت کلید(Key Management)

آشنایی با مدیریت سرور

CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟

بستن