استراتژی های مدیریت ریسک

آشنایی و بررسی استراتژی های مدیریت ریسک

آشنایی و بررسی استراتژی های مدیریت ریسک

در دنیای شرکتها، مدیریت ریسک صرفاً پیش بینی و ارزیابی انواع ریسک های احتمالی است تا تاثیر آنها را به حداقل برساند و تجارت ما را سرپا نگه دارد. محیط پویای کسب و کار امروز، شرکتها را در معرض انواع تهدیدها و خطرات قرار داده است. امروزه، خطرات در اشکال مختلفی وجود دارند، عدم اطمینان مالی، بدهی های قانونی،اشتباهات مدیریتی، بلایای طبیعی سایر حوادث.

علاوه بر موارد فوق، تهدیدات سایبری نیز هستند که تمام داده های حیاتی و زیرساخت های IT را در معرض خطر قرار می دهد.

به طور طبیعی، شرکت ها اکنون به شدت در تنظیم استراتژی های مدیریت ریسک برای کاهش این موارد سرمایه گذاری می کنند. همه کسب و کارها با پیامدهای خطرات و تهدیدات غیر منتظره روبرو هستند . بنابراین در برنامه مدیریت ریسک، مطمئن می شوند که می توانند برای روزهای سخت، برنامه ریزی کرده و آماده شوند. به این ترتیب، سازمان ها می توانند در دراز مدت را از خطرات حیاتی محافظت کنند.

در نتیجه، مدیریت ریسک یکی از حوزه هایی است که شرکت ها به طور دقیق، افراد با استعداد و ماهر را استخدام می کنند. اگر شما نیز به MBA علاقه دارید، باید در مورد ریسک به عنوان یک رشته و تمام فرصت هایی که هنگام کار با استراتژی های مدیریت ریسک به دست می آورید، بدانید.

 

در مجموع، می توانید با کار بر روی استراتژی های مدیریت ریسک یکپارچه به سازمان ها کمک کنید.

 

در تصمیمات تجاری، اعتماد به نفس ایجاد کنید.

فرآیندها و رویه هایی را برای جلوگیری از تهدیدات ایجاد کنید.

اصول حاکمیت شرکتی که به طور خاص بر مدیریت ریسک تمرکز دارد.

یک محیط کاری امن و مطمئن برای همه افراد درگیر ایجاد کنید

از حوادث مضر در امان بمانید

یک طرح بیمه مطمئن داشته باشید تا در حق بیمه صرفه جویی کنید.

 

استراتژی های آزمایش شده مدیریت ریسک

 

در ادامه یک استراتژی مدیریت ریسک پنج مرحله‌ای آورده شده است که می تواند به عنوان یک چارچوب برای تمام پروژه های مختلف مدیریت ریسک که شما شروع می کنید عمل کند.

 

استراتژی های آزمایش شده مدیریت ریسک

 

مرحله اول: شناسایی خطرات

 

به طور کلی، چهار نوع ریسک اصلی که یک کسب و کار باید خود را در برابر آن محافظت کند، ریسک های عملیاتی، مالی و استراتژیک هستند. اینها شامل انواع تهدیدها و نگرانی هایی که یک شرکت می تواند با آنها روبرو شود. اولین قدم مهم همیشه شناسایی انواع ریسک های مرتبط با کسب و کار درست است. این یکی  از اولین و مهمترین مراحل هر از استراتژی مدیریت ریسک است. شما می توانید با نگاه کردن به تجربیات گذشته سازمان، تاریخچه داخلی، مشورت با یک متخصص یا انجام تحقیقات خارجی گسترده، خطرات را شناسایی کنید. برخی از راه های دیگر برای شناسایی خطرات احتمالی شامل بحث های گروهی، مصاحبه ها، گروه های متمرکز و موارد دیگر است.

هنگامی که ریسک های تجاری را بر اساس دسته بندی آنها سازماندهی کردید، تجزیه و تحلیل ریسک های خاص با جزئیات بیشتر و آماده شدن برای آنها آسان تر می شود.

 

مرحله دوم: تجزیه و تحلیل خطرات

 

در بسیاری از موارد مدیریت ریسک، حل مشکل مستلزم شناسایی مشکل و یافتن راه حل مناسب است. با این حال، قبل از کشف بهترین روش های مدیریت ریسک، کسب و کارها باید علت دقیق این ریسک ها را بیابند.

به همین منظور، آنها باید این سوال مهم را از خود بپرسند:

چه چیزی منجر به چنین تهدید و خطر شدیدی شود و چگونه می تواند بر تجارت تاثیر بگذارد؟

 

هنگامی که یک استراتژی مدیریت ریسک ایجاد می شود، یکی از مراحل ضروری، ترسیم ریسک های مختلف به دستورالعمل ها، فرآیندها و رویه های مختلف است. این بدان معنی است که سیستم از قبل دارای یک چارچوب ترسیم شده از ریسک است که سپس ریسک ها را ارزیابی و بررسی میکند که به شما اجازه می دهد تا اثرات گسترده هر ریسک را بدانید.

 

برخی از سوالات مهمی که باید در این مرحله در نظر بگیرید عبارتند از:

 

منفی ترین اتفاقی که می تواند بیفتد چیست؟

چگونه بر سازمان و عملکرد آن تاثیر خواهد گذاشت؟

برای حل آن چه کاری می توانید انجام دهید؟

آیا می توان کاری که مطمئن شد که در آینده این اتفاق دیگر تکرار نمی شود؟

 

مرحله سوم: ارزیابی یا اولویت بندی ریسک ها

 

هنگامی که انواع مختلف ریسک ها را با استفاده از چارچوب نقشه برداری بررسی کردید، وقت آن است که ریسک های مختلف را اولویت بندی کنید. این یک گام مهم است. زیرا ابتدا باید بر روی ریسک های با اولویت بالا تمرکز کنید که چالش های بیشتری را برای یک تجارت ایجاد می کند. سایر خطراتی که ممکن است بیشتر شبیه به ایرادات کوچک هستند را می توان در مرحله بعدی بررسی کردید. دانستن سطوح و اولویت بندی ریسک های مختلف، به شما ایده بهتری درباره نحوه مدیریت ریسک می دهد.

 

مرحله چهار: برطرف کردن خطرات

 

اکنون که ریسک ها را شناسایی، ارزیابی و بر اساس اهمیتشان رتبه بندی کرده‌اید، باید هر ریسک را تا حد امکان حذف یا مهار کنید. برای این کار باید با کارشناسان هر بخش که ریسک با آن مرتبط است هماهنگ باشید. ملاقات با اعضای تیم های مختلف برای درک چگونگی مهار یا حذف خطرات در صورت وقوع ضروری است.

 

مرحله پنجم: نظارت و بررسی ریسک ها

 

متاسفانه، همیشه برخی از ریسک ها در تجارت وجود دارد که نمی توانید آنها را از بین ببرید. بسیاری از ریسک ها باید به طور مستمر تحت نظارت و مراقبت قرار گیرند، زیرا مدیریت ریسک چیزی نیست که شروع و پایانی داشته باشد، بلکه بیشتر یک فرایند مداوم و مستمر است که دائماً در حال تغییر و تحول می باشد.

سازمان، فرآیند و محیط کاری دائماً در حال تغییر هستند. همچنین، استراتژی ها و برنامه های مدیریت ریسک نیز باید تغییر کنند. اگر سازمانی در فرآیند مدیریت ریسک خودش بیش از حد سفت و سخت شود، در مواجهه با تغییرات یا مشکلاتی مواجه خواهد شد.

اکنون، بیایید به برخی از پرکاربردترین رویکردها جهت مدیریت ریسک بپردازیم.

 

رویکردهای مدیریت ریسک

 

پس از شناسایی ریسک ها و اجرای استراتژی مدیریت ریسک، نسبت به شدت و تاثیر آن بر کسب و کار، می توان رویکردهای مختلفی را برای انواع مختلف ریسک اتخاذ کرد.

به خاطر داشته باشید که هر ریسکی منحصر به فرد است و ممکن است لازم باشد برای ریسک های جدید رویکرد جدیدی نیز در پیش بگیرید. با این حال، دانستن برخی از رویکردهای پرکاربردتر برای مدیریت ریسک خالی از لطف نیست.

 

1. اجتناب از ریسک

 

اجتناب از ریسک، چشم پوشی از ظهور خطرات نیست. در عوض، تضمین می کند که از وقوع خطرات جلوگیری می کنید. پیشگیری بهتر از درمان است، و این همان چیزی است که اجتناب از ریسک سعی می کند آن را انجام دهد. رویکرد اجتناب از ریسک با انحراف هرچه بیشتر تهدیدها عمل می کند تا از تمام اختلالات احتمالی آینده، خسارات پرهزینه و خرابی های کسب و مکار جلوگیری کند.

 

2. کاهش ریسک

 

بهینه سازی برخی از جنبه های مختلف طرح های پروژه، فرآیندهای شرکت و حتی زیرساخت های فنی می تواند به کاهش خطرات خاص کمک کند. با انجام این کار، شرکت ها می توانند از خود در برابر تهدیدات آتی محافظت کنند. این یک استراتژی عالی است که می تواند برای کارآمدتر کردن فرآیندهای تجاری استفاده شود.

 

3. به اشتراک گذاری ریسک ها

 

گاهی اوقات بهترین رویکرد برای مدیریت ریسک در تقسیم ریسک بین مشتریان، فروشندگان، بخش ها و سازمان های خارجی مختلف است. این کار با مشخص کردن محل اشتراک گذاری ریسک ها و کار روی راه حل های مشترک برای کاهش و مدیریت ریسک کار می کند.

 

4. حفظ ریسک

 

یکی از دلایل اصلی ترتیب دادن ریسک های مختلف در سطح اولویت، تعیین این است که آیا برخی از ریسک ها از منظر تجاری ارزش آن را دارند یا خیر. این فهرست اولویت برای این رویکرد مفید است و به شرکت ها کمک میکند تا بفهمند که آیا نیاز به حفظ برخی از خطرات دارند یا خیر. به عنوان مثال، در صورتی که سطح شدت یک ریسک کمتر از تلاش و زمان لازم برای مدیریت آن باشد، بهتر است آن ریسک خاص حفظ نشود و…

نتیجه

 

مدیریت ریسک

 

مدیریت ریسک بخشی اسای از هر سازمانی است و خواهد بود. همانطور که ما به سوی دنیایی با اطلاعات بیشتر حرکت می کنیم، این استراتژی ها و تکنیک های مدیریت ریسک بیشتر در قلمرو داده و اطلاعات جابجا می شوند . مدیران باید کاملاً از ایمنی و امنیت همه داده ها و اطلاعات سازمان مطمئن شوند.

به همین دلیل، مدیریت ریسک نیز یکی از زمینه هایی که دائماً به دنبال کارشناسان و متخصصان ماهر است. اگر صلاحیت و تجربه لازم را داشته باشید، می توانید شغلی حرفه‌ای و قوی در مدیریت ریسک داشته باشید.

 

مطالب مرتبط :

آشنایی با روش های صحیح مدیریت کلید(Key Management)

VSM یا مدیریت جریان ارزش چیست؟

CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟

بستن