rabsana logo

آزمون استفاده پذیری

با آزمون استفاده پذیری رابسانا تجربه کاربری محصول خود را تضمین نمایید

آزمون استفاده پذیری یا Usability test به ارزیابی یک محصول یا وبسایت قبل از انتشار و یا حتی بعد از انتشار به صورت عمومی اشاره دارد.

از طریق تست استفاده پذیری میتوانید نقایص محصول و وبسایت خود را متوجه شوید. آزمون استفاده پذیری در یک شرایط کاملا کنترل شده توسط تعدادی از کاربران انجام می شود. هر کاربر دارای وظیفه مشخصی است که هنگام انجام آزمون میتوانید کاربران را مشاهده و نقایص را متوجه شوید.

این کار اطلاعات خوبی در خصوص نوع طراحی، راحتی و کاربر پسند بودن، رضایت کاربر و عملکرد محصول در اختیارتان قرار میدهد.

اهداف این آزمون به این صورت است که در مرحله اول باید مشخص شود که آیا آزمایش کنندگان می توانند وظایف محول شده را به خوبی انجام دهند یا خیر، سپس در مرحله دوم آزمون استفاده پذیری آزمایش کنندگان، در زمان انجام وظایف از نظر وضعیت ذهنی بررسی میشوند تا ارزیابی دقیقی از کیفیت محصول به دست آید. در مرحله سوم بازخورد کاربران در زمان استفاده از محصول بررسی میشود تا مشخص شود که کاربران در زمان استفاده تا چه حد از کار با محصول راضی و استفاده پذیری راحتی داشته است. در مرحله آخر نیز میبایست مشکلات و شدت آنها را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کرد.

با استفاده از سرویس آزمون استفاده پذیری و تجربه کاربری شرکت رابسانا در مدت زمان کوتاهی می توانید از مزایا و معایب محصول خود قبل معرفی عمومی یا حتی بعد از انتشار با خبر و نسبت به رفع آن و بهبود سایت، و محصول انلاین خود آگاه و با همکاری مجموعه فنی رابسانا نسبت به رفع آن اقدام نموده،که نتیجه آن افزایش تعداد کاربران و بازدیدکنندگان وبسایت و محصول شما است.

با آزمون استفاده پذیری رابسانا تجربه کاربری محصول خود را تضمین نمایید

مزایای آزمون استفاده پذیری

آزمایش استفاده پذیری برای کاربران آینده یک محصول و شرکت یا توسعه دهنده محصول دارای مزایای مختلفی است، که عبارتند از:

  1. صرفه جویی در زمان برای شرکت و کاربران
  2. ارائه تجربه کاربری بهتر
  3. شناسایی مناطق مشکل دار محصول که در حالت عادی مشخص نمی شوند
  4. ارائه بررسی بی طرفانه از محصول

براساس مجله فوربس، جف بزوس، در سال اول آمازون،100برابر بیشتر در رابط کاربری نسبت به تبلیغات سرمایه گذاری کرده است و همانطور که می دانید، امروزه آمازون به یکی از بزرگترین شرکتهای جهان تبدیل شده است.

انواع آزمون استفاده پذیری:

چندین نوع آزمایش استفاده پذیری وجود دارد که هرکدام مزایای مخصوص به خود را دارند. سه روش محبوب را باهم بررسی خواهیم کرد

  • Hallway testing

    این آزمون ساده ترین و ارزان ترین آزمون استفاده پذیری است که اساساً شامل انتخاب یک فرد به صورت تصادفی(معمولا افرادی که آشنایی چندانی با محصول ندارند) و در خواست از آنها جهت انجام یک فرآیند است. این یک روش آزمایش نسبتاً سطح بالایی است، با این وجود، این روش برای شناسایی مواردی است، که کاربرانی که به طور روزانه از این محصول استفاده می کنند، ممکن است متوجه نشوند.

  • Remote testing

    Remote testing یا آزمایش از راه دور، مزایای عمده‌ای نسبت به آزمایشات داخلی دارد. در درجه اول، بوسیله آزمایش از راه دور می توانید تست خود را به کاربران بی طرف بپسارید که ممکن است در سر تا سر دنیا مستقر باشند. به این ترتیب ، آنها هیچ تجربه قبلی در استفاده از محصول شما ندارند. همچنین آزمایش از راه دور به کاربر اجازه می دهد تا محصول را بجای محیط های حرفه‌ای و آزمایشگاه، به راحتی در خانه تست کند.

    آزمایش از راه دور را می توان به دو روش انجام داد. روش اول آزمایش قابلیت استفاده همزمان است که در آن کاربر به ناظر می پیوندد و باهم محصول را مرور و بررسی می کنند، سپس مدیر می تواند به کاربر دستور دهد که وظیفه بعدی چیست و هر مشکلی که را که کاربر با آن روبرو شود را یادداشت میکند. روش دوم، روش ناهمزمان است. در این حالت، ناظر به طور مستقیم کاربر را تحت نظر نمی گیرد، در عوض تمام فعالیت های کاربر، مانند کلیک ها و فرآّیندهای مهم ردیابی می شوند. سپس توسعه دهندگان می توانند این اطلاعات را مطالعه کنند و بر اساس اینکه چگونه بسیاری از افراد با مشکلات روبرو می شوند؛ تصمیم بگیرند که آیا تغییر یک قسمت خاص ایده خوبی است با خیر

  • تست A/B

    این تست برای آزمایش قابلیت استفاده پذیری است که می تواند همراه با هریک از روش های فوق انجام شود. اساساً تنوع، ایده ایجاد دو محصول متفاوت است و جهت تست آن، یکی از محصولات را برای گروه A و دیگری را برای گروه B ارسال می کنند. زمانی که هر دو گروه آزمایشات خود را پایان رساندند؛ نتایج بررسی می شوند و بالاترین نرخ تغییر معمولا به عنوان گزینه مناسب تر انتخاب می شود

بررسی انجام امکان تست استفاده پذیری

درمورد چگونگی انجام تست استفاده پذیری تفاوتهایی وجود دارد. با این حال، روند کاری برای هرموقعیت کم و بیش یکسان است. وقتی محصول جدیدی ایجاد می کنید و به بازخورد کاربر نیاز دارید این مراحل را دنبال کنید

  1. مشخص کنید که می خواهید چه نوع آزمون کاربردی را انجام دهید.
  2. مشخص کنید کدام قسمت از محصولات خود را می خواهید آزمایش کنید. بسته به سطح عملکرد محصول شما، ممکن ست بهتر باشد آزمایشات را به چند قسمت تقسیم کنید تا از ازدحام کاربران جلوگیری شود. به کاربران اطلاع دهید که کدام قسمت از محصول را آزمایش کنند تا در قسمت های دیگر زیادی عمیق نشوند.
  3. مشخص کنید چه چیزی به صورت کامل وظیفه را مشخص می کند، مانند خرید یا ثبت نام موفقیت آمیز
  4. شرکت کنندگان را برای آزمون استفاده پذیری جمع کنید. اگر در حال آزمایش از راه دور هستید، باید سیستمی را تنظیم کنید که ناظر، فعالیت ها را کنترل و یا سیستمی که نحوه تعامل کاربر با محصول را ردیابی کند.
  5. از کاربران خود بخواهید وظیفه محول شده را انجام دهند. این کار باید با حداقل راهنمایی ناظر انجام شود زیرا می خواهید میزان تاثیر بصری محصول را مشاهده و ارزیابی کنید
  6. نتایج آزمون را تحلیل کنید. اگر کاربران مختلف در طول یک آزمون در یک نقطه گیر کرده بودند، باید این نکته را یادداشت کرده و به تیم مناسب ارسال کنید. به احتمال زیاد افرادی دور از دسترس وجود خواهند داشت که در طول آزمون با موضوعات مختلفی روبرو می شوند، اما تمرکز شما باید جستجوی مسائل مشترکی باشد که اکثر کاربران تجربه کرده‌اند.
  7. در این مرحله، تیم تعیین شده باید محصول را بر اساس یافته های مرحله قبل، بهبود دهد.

اگرچه آزمون استفاده پذیری به زمان نیاز دارد، اما در طولانی مدت می تواند بسیار سودمند باشد. به جای اینکه از تکرارهای مختلف برای بهبود تجربه کاربری در حین تولید محصول استفاده کنید، قبل از انتشار محصول، یک تست استفاده پذیری از آن را در نظر بگیرید. این امر باعث رضایت بیشتر کاربران، نرخ جذب بیشتر و دردسر های کمتر برای تیم طراحی و توسعه خواهد شد.

مشتریان

اشخاص حقیقی و حقوقی که به ما اعتماد کردند.

>

مایل‌اید از محصولات گروه رمزین دیدن کنید؟

مشاهده محصولات