روش و پروسه اصلی برای جمع آوری داده ها

5 روش و فرایند اصلی برای جمع آوری داده ها

5 روش و فرایند اصلی برای جمع آوری داده ها

داده ها و اطلاعات در هر بخش از دنیای مدرن از تحقیقات گرفته تا تجارت مهم هستند. تنها از طریق وجود داده های کافی می توان تجزیه و تحلیل مناسب برای درک فرآیندهایی که داده ها برای آنها جمع آوری می شود انجام داد.

با این حال، روش های خاصی وجود دارد که از طریق آنها اطلاعات جمع آوری می شود.

این مقاله بر روی روش های مختلفی که برای جمع آوری داده ها استفاده می شود تمرکز خواهد کرد. همچنین، پنج روش برتر را که برای جمع‌آوری داده‌ها قابل استفاده هستند فهرست می‌کند.

در هر تحقیق علمی یا بازاری، داده ها جنبه مهمی در نظر گرفته می شود. اگر داده‌های جمع‌آوری‌شده دقیق نباشد، بر نتایج مطالعه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

همچنین ممکن است موقعیت هایی پیش بیایند که نتایج به دست آمده ممکن است نامعتبر باشد.

یکی از مهمترین الزامات جمع آوری داده ها، پاسخگویی به تمام سوالاتی است که ایجاد می شود.

تنها در این صورت است که می توان اطلاعات باکیفیت را از داده ها استخراج کرد که به فرآیند تصمیم گیری هر کسب و کار، سازمان یا تحقیق کمک می کند.

 

جمع آوری داده ها

 

به عبارت ساده، جمع آوری داده به جمع آوری داده ها اشاره دارد. به عبارت دیگر می توان آن را جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف، تجزیه و تحلیل آن و سپس ارائه راه حل بر اساس داده های جمع آوری شده تعریف کرد.

این یک فرآیند سیستماتیک است که هدف آن جستجو برای تمام اطلاعات موجود مربوط به یک موضوع خاص است. داده های جمع آوری شده عمدتاً به صورت داده های اولیه یا داده های ثانویه است.

داده های اولیه توسط کاربر از منابع دست اول جمع آوری می شود، در حالی که داده های ثانویه از طریق منابع شخص ثالث جمع آوری می شوند.

داده های جمع آوری شده می تواند به صورت حقایق، تصاویر، رویدادها یا اشیا باشد.

در تجارت، جمع‌آوری داده‌ها در قالب بررسی مشتریان بسیار ارزشمند به نظر می‌رسد، زیرا به درک مشتریان کمک می‌کند و در نتیجه انتظارات مشتری را برآورده می‌کند.

داده ها را می توان در نقاط مختلف از مجموعه های مختلف مخاطب جمع آوری کرد. بر اساس این داده ها، شرکت می تواند تصمیمات آگاهانه بگیرد.

 

متد و روش های جمع آوری اطلاعات

 

به طور کلی متد های جمع آوری داده ها به دو دسته جمع آوری داده های اولیه و جمع آوری داده های ثانویه طبقه بندی می شوند.

جمع آوری داده های اولیه بیشتر به روش های جمع آوری داده های کیفی و کمی تقسیم می شود.

 

1. روش های جمع آوری داده های کیفی :

 

  • در این روش جمع‌آوری داده‌ها، به جای جنبه‌های کمی یا عددی، بر کیفیت داده‌ها تأکید می‌شود.
  • داده ها بیشتر بر اساس غرایز محقق یا احساسات آنها است.
  • نوع روش‌های جمع‌آوری داده‌ها عمدتاً باز هستند و ساختاری ندارند. محققان یا کاربران مجاز به تغییر استراتژی جمع آوری داده ها در هر لحظه هستند.
  • در روش جمع آوری داده های کیفی به زمان زیادی نیاز است. محقق باید با کمک یادداشت ها، تصاویر، فایل های صوتی یا هر فرم مناسب دیگر، همه جزئیات را به دقت یادداشت کند.
  • روش‌های کیفی که بیشتر برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌شود، مصاحبه عمیق، بررسی اسناد، فرم‌های آنلاین، نظرسنجی وب، چت و روش‌های مشاهده است.

 

2. روش جمع آوری داده های کمی :

 

  • همانطور که از نام آن پیداست، روش جمع آوری داده های کمی شامل استفاده از اعداد به جای کیفیت است.
  • برای استنباط داده ها بیشتر به یک محاسبات ریاضی نیاز است.
  • اشکال مختلف روش های جمع آوری داده ها که در روش کمی گنجانده شده اند عبارتند از مصاحبه، مانند مصاحبه حضوری، مصاحبه تلفنی، مصاحبه شخصی به کمک کامپیوتر (CAPI) و پرسشنامه ها، از جمله حالت های مبتنی بر وب و مداد کاغذی.

 

5 متد برتر برای جمع آوری داده و اطلاعات

 

گزارش‌ها روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری داده‌ها بیان کرده‌اند. در زیر چند راه برای جمع آوری داده ها در دنیای مدرن آورده شده است:

 

1. نظرسنجی

 

آنها یکی از راه های جمع آوری داده ها هستند که از طریق آن می توان مستقیماً از مشتریان اطلاعات آنها را درخواست کرد. داده های کیفی و کمی را می توان از طریق نظرسنجی جمع آوری کرد.

آنها عمدتاً شامل یک سری سؤالات یا سؤالات مربوط به یک محصول یا خدمات خاص هستند.

مشتریان باید به این پرسش‌ها پاسخ دهند، اغلب به صورت پرسش‌های چند گزینه‌ای، یا گاهی اوقات توضیحی چند کلمه‌ای می‌خواهند. محققان می توانند نظرسنجی را به صورت آنلاین، آفلاین یا از طریق تعامل تلفنی انجام دهند.

با این حال، ساده ترین راه برای انجام نظرسنجی در حالت آنلاین است.

شما فقط باید نظرسنجی را ایجاد کنید و سپس پیوند نظرسنجی را در رسانه های اجتماعی یا وب سایت های مختلف یا از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید.

 

2. نظارت بر رسانه های اجتماعی

 

امروزه رسانه های اجتماعی به یک روند تبدیل شده اند و کاربران زیادی زندگی روزمره خود را در فیدهای خود به اشتراک می گذارند.

این مزیت فناوری است که در آن اینترنت نقش مهمی در اشتراک گذاری اطلاعات دارد.

همچنین، برای جمع آوری نظرات مشتریان، رسانه های اجتماعی منبع مهمی هستند.

با مشاهده لیست دنبال کنندگان یک محصول یا برند، محقق می تواند ایده ای در مورد آنچه که مشتریان معمولاً می خواهند به دست آورد. این به درک مخاطب هدف برای یک محصول خاص کمک می کند.

همچنین افرادی که عاشق استفاده از برندهای خاص هستند از نام برندها در پروفایل خود استفاده می کنند. جستجوی منظم نام های تجاری به دانستن اینکه چه نوع مشتریانی از محصولات استفاده می کنند کمک می کند.

چندین ابزار نیز در دسترس هستند که به دریافت بینش بهتر از تجزیه و تحلیل شخص ثالث کمک می کنند.

 

3. ردیابی آنلاین

 

اگر کسب‌وکار یا سازمان برنامه‌ای مخصوص به خود یا وب‌سایت خود داشته باشد، می‌تواند به عنوان منبعی برای بسیاری از داده‌های مشتری عمل کند.

فناوری ابزارهای زیادی را ارائه کرده است که به جمع آوری اطلاعات مشتریان کمک می کند. حتی اگر مشتری از یک وب سایت خاص بازدید کند، نقاط داده تولید می شود.

هنگامی که این داده ها بررسی می شود، به کاربر کمک می کند تا بداند چند بیننده وب سایت را مشاهده کرده یا به آن دسترسی داشته اند.

همچنین، در کنار این، اطلاعاتی که بینندگان روی چه برگه‌هایی کلیک کرده‌اند و برای مدت زمانی که در وب‌سایت مرور کرده‌اند، همه چیز ذخیره می‌شود.

همه این نوع اطلاعات را می توان جمع آوری کرد و سپس داده ها را از طریق نرم افزارهای تحلیلی مناسب تجزیه و تحلیل کرد.

 

4. تجزیه و تحلیل بازاریابی

 

در مشاغل، کمپین های بازاریابی به تبلیغ هر محصولی که توسط شرکت توسعه می یابد کمک می کند.

گزارش شده است که حتی با وجود کمپین های بازاریابی، اطلاعات زیادی را می توان در هر صفحه وب، ایمیل یا هر جای اینترنت جمع آوری کرد.

اطلاعات مربوط به کلیک مشتریان یا بینندگان بر روی آگهی بازاریابی را می توان از نرم افزار مورد استفاده برای درج آگهی جمع آوری کرد.

همچنین اطلاعات مربوط به زمانی که مشتری آگهی را مشاهده کرده و از چه دستگاهی استفاده کرده است، ارائه می دهد.

 

5. داده های ثبت نام و اشتراک

 

هر زمان که مشتری در لیست ایمیل یک سازمان ثبت نام می کند، به طور خودکار اطلاعات مربوط به خود را به اشتراک می گذارد.

سپس می توان برخی از اطلاعات اولیه را از مشتریان جمع آوری کرد که می توان از آنها برای به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط با آنها استفاده کرد.

 

موارد استفاده از جمع آوری داده ها

 

دلایلی که برای جمع آوری داده ها مورد نیاز است به شرح زیر است:

 

  • از طریق روش جمع آوری داده ها، سازمان قادر خواهد بود مشتریان خود را با وضوح بیشتری درک کند. شناخت مشتریان منافعی را برای سازمان فراهم می کند، زیرا انتظارات مشتریان را می شناسد. بنابراین قادر خواهد بود نیازها و انتظارات آنها را برآورده کند. در غیر این صورت امکان پذیر نخواهد بود، زیرا شناخت هر مشتری به عنوان یک فرد امکان پذیر نیست. علاوه بر این، زمانی که سازمان بیش از حد بزرگ باشد، شناخت هر مشتری دشوار می شود. جمع‌آوری داده‌ها راه‌حلی در این زمینه فراهم می‌کند، زیرا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بدانند مشتریانشان چه کسانی هستند.
  • جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن به شرکت کمک می‌کند تا بداند آیا عملکرد خوبی دارد یا نیاز به بهبود دارد. همچنین، از طریق تجزیه و تحلیل داده ها، شرکت متوجه خواهد شد که آیا شانس گسترش تجارت خود را دارد یا خیر. به عنوان مثال، داده های تراکنش به شرکت کمک می کند تا بداند کدام محصولات بیشتر فروخته می شوند و فروخته نمی شوند. این به توسعه محصولات مشابه یا بهبود محصولاتی که بیشترین فروش را دارند کمک می کند. گاهی اوقات داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد که آیا شکایتی از مشتریان وجود دارد. این به تمرکز بر بهبود برای تحویل رضایت بخش کمک می کند.
  • از طریق جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن، می توان روندهای آینده را پیش بینی کرد. به نوبه خود، به شرکت کمک می کند تا از قبل برای محصولات آینده آماده شود. فرض بر این است که هنگام بررسی داده‌های وب‌سایت‌ها، ویدیوها بیشتر از مقالات تماشا می‌شوند. در چنین مواردی، شرکت می‌تواند بر ارائه محتوای بیشتر از طریق ویدئوها به جای مقالات تمرکز کند.
  • جمع آوری داده ها، کسب و کار را قادر می سازد تا ایده روشنی از خواسته ها و انتظارات مشتریان داشته باشد. بر اساس داده های مشتری، محصولات شخصی سازی شده را می توان توسعه داد که نیازهای مشتری را برآورده کند. همچنین در برخی موارد می توان پیام های تخصصی را برای مخاطب هدف ایجاد کرد.

 

جمع بندی

 

مقاله در مورد روش‌های مورد استفاده در جمع‌آوری داده‌ها و انواع روش‌های جمع‌آوری داده صحبت می‌کند. برای موفقیت هر کسب و کاری، جمع آوری داده ها پایه و اساس کسب و کار است.

چندین ابزار و نرم‌افزار به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات را جمع‌آوری کرده، سازماندهی کنند و سپس آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند.

با این حال، بستگی به شرکت دارد که چه نوع داده ای را می خواهد جمع آوری کند و سپس فرم خاص روش جمع آوری داده ها را اعمال کند.

 

بستن