فلت دیزاین چیست

فلت دیزاین چیست؟

فلت دیزاین چیست؟

اگر در صنعت طراحی سایت یا IT فعالیت می کنید، مطمئناً با فلت دیزاین(Flat Design) روبرو شده‌اید. در واقع، فلت دیزاین در همه جا وجود دارد، مانند وب سایت ها، برنامه های تلفن همراه، انتشارات رسانه‌ای و تبلیغات رسانه‌ای.

فلت دیزاین در بین طراحان وب، محبوبیت زیادی کرده است. که تاثیر زیادی در بدست آوردن بازدید بیشتر، مشارکت راحت تر و افزایش میزان تبدیل بازدیدکننده به مشتری برای مشاغل دارند. در نتیجه کل فضای وب و تلفن همراه توسط فلت دیزاین پوشش داده شد.

اساساً فلت دیزاین بر مبنای دو اصل مهم سادگی و خوانایی است. اول از همه، فلت دیزاین هم از نظر ظاهری و هم از نظر کاربرد، رابط کاربری(UI) ساده‌ای را ارائه می دهد که باعث سهولت و تعامل بیشتری می شود. ثانیاً، فلت دیزاین به دلیل چیدمان آسان و ساده، خواندن را تا حد زیادی بهینه می شکند. با رعایت دو اصل سادگی و خوانایی می توان توسط فلت دیزاین، انواع طرح بندی های شیک، ربط های دیجیتالی، طراحی نرم افزار، پوسترها و غیره ایجاد می کند.

فلت دیزاین(Flat Design) چیست؟

تاریخچه شروع فلت دیزاین

 

اساساً فلت دیزاین، یک نوع طراحی مینیمالیستی است که بر قابلیت استفاده پذیری تمرکز دارد و تمیزی، استفاده از فضای سفید یا منفی، لبه های واضح، رنگ های روشن با کنتراست بهینه و تصاویر دو بعدی را ارائه می دهد. همه چیز با شرکت مایکروسافت آغاز شد؛ زمانی که این شرکت تصمیم گرفت از رابط کاربری فلت به جای طراحی محبوب اسکیو مورفیک(skeuomorphic) استفاده کند. فلت‌دیزاین، به هیچ وجه امکان ایجاد ماکت اشیاء واقعی در رابط های دیجیتالی را نمی دهد، در عوض باعث ایجاد طرح هایی مسطح، بدون عمق و شبیه به آیکون میشود که پیشنهادات و اقدامات را بهم مرتبط می کند.

* اسکیومورف(skeuomorphic)، یکی از سبک های طراحی گرافیکی است که سعی می کند دنیای واقعی را شبیه سازی کند.

عناصر کلیدی فلت دیزاین:

عناصر کلیدی Flat design

فلت دیزاین یا طراحی فلت، از پیچیدگی هایی مانند سایه، شیب و زاویه دید استفاده نمی کند. در این روش طراحی سایه ها، ضربه ها و تمام عناصر سه بعدی حذف می شوند. از آنجایی که این عناصر باعث به هم ریختگی بصری شده و در ارائه پیشنهاد شهودی ضعف دارند، کنار گذاشته می شوند. از سوی دیگر، عناصر فلت دیزاین، بسیار ساده و قابل تشخیص هستند که پیشنهاداتی فوری را جهت اقدامات ارائه می دهند.

فلت دیزاین، به دلیل ظهور استفاده از موبایل جهت مرور صفحات وب که به طراحی ساده تری نیاز دارد، محبوبیت بیشتری پیدا کرد زیرا فضای صفحه نمایش تلفن های همراه محدود است. استفاده از آیکون های ساده و پیشنهادی مانند تصاویر، تعداد پیکسل ها را روی صفحه به حداکثر می رساند. علاوه بر این، طراحی مینیمالیستی به طراحان اجازه می دهد تا فاصله بیشتری بین آیکون ها و سایر عناصر مانند تصاویر و مطالب ایجاد کند.در نتیجه، فلت دیزاین به شما امکان می دهد تا در وب سایت و  برنامه های تلفن همراه طرح بسیار ساده، خلوت و شفافی داشته باشید.

خوانایی یکی دیگر از موارد مهمی است که با سبک طراحی مینیمالیستی به بهترین نحو به آن پرداخته می شود. مطمئناً خوانایی طرح با استفاده از فضاهای منفی، خالی یا سفید بیشتر در اطراف متن افزایش می یابد. فلت دیزاین علاوه بر اطمینان از خوانایی مطلوب، به قرار دادن حجم زیادی از متون در داخل یک صفحه نیز کمک می کند. زیرا طراحی ساده به غیر از سایه ها، ضربه ها و غیره می تواند فضای زیادی را ذخیره کند.

فیس بوک، یک مثال عالی از چگونگی تطبیق قالب طراحی وب سایت  در بدست آوردن تعامل و ترافیک بیشتر می باشد.

مانند فیس بوک، اکثر قریب به اتفاق سایت های غنی از محتوا در سراسر جهان با تغییر طراحی، زمینه را برای آیکون ها، طرح ها و جنبه های بصری ساده تر فراهم می کنند. گوگل نیز با تبدیل آیکون های خود به نمونه هایی مسطح تر این روند را ادامه داد. با کسب محبوبیت زیاد در طول سال های متوالی، به نظر می رسد که فلت دیزاین همچنان ماندگارترین قالب طراحی است و بعید است که بتوانیم به این زودی روشی جدید را جایگزین آن کنیم.

عناصر فلت دیزاین را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

  • عدم وجود عمق سه بعدی
  • نماد ساده مانند، تصاویر، رنگ های مسطح و تایپوگرافی
  • استفاده بیشتر از فضای منفی یا سفید در اطراف محتوا
  • تنوع تایپوگرافی
  • تضاد رنگ
  • طراحی مینیمالیستی، واضح و عاری از همه عناصر غیرضروری

اهمیت انسجام و جریان

سلسله مراتب محتوا

سلسله مراتب محتوا در فلت دیزاین، نقش مهمی را در داخل صفحه ایجاد می کند. که مانع از تداخل عناصر با یکدیگر می شود و باعث می شود که صفحه دارای یک جریان طبیعی باشد. با تغییر رنگ و کادر متن می توانید این سلسله مراتب را شکل دهید. معمولاً این تصور به وجود می آید که صفحه بر اساس تایپوگرافی ساخته می شد، اما باکس های مختلف متن به طور مستقیم کاربر را مطلع می کند که با آنها چه کاری می تواند انجام دهد. برخی از دکمه ها با رنگ زمینه مسطح ظاهر می شوند در حالی که ممکن است دکمه های دیگری نیز وجود داشت باشند که از اشکال استفاده می کنند. باکس متن و طرح رنگ مهمترین عناصر طراحی هر وب سایت فلت دیزاینی هستند.

رنگ های فلت دیزاین

رنگ های مورد استفاده در flat design

رنگ ها از اهمیت بسیار زیادی در فلت‌دیزاین برخوردار هستند. در واقع، رنگ ها حالت و احساس کلی سایت یا صفحه شما را ایجاد می کند. بر اساس الزامات فلت دیزاین، رنگ های چشم نواز بیشتر ترجیح داده می شوند زیرا می توانند جذابیت و زیبایی را به صفحه شما اضافه کنند بدون اینکه باعث ایجاد شلوغی بصری یا برجسته شدن زیاد شوند. این رنگ ها از نظر بصری بسیار جذاب و چشمگیر هستند و به شما امکان می دهند با کنتراست بهتر آنها را بهبود دهید. به همین دلیل است که از رنگ های به اصطلاح کسل کننده در فلت دیزاین استفاده نمی شود. رنگ بندی درخشان نیز توصیه نمی شود زیرا فقط باعث حواس پرتی می شوند.

سادگی بسیار اهمیت دارد

در اینجا، طراحی مینیمالیستی یا مینیمالیسم حاکم است. هرچه عناصر صفحه شما کمتر باشد، ظاهر بهتری خواهید داشت که به آن، هنر حذف بی نظمی از صفحه وب سایت نیز گفته می شود. استفاده از فضای سفید یا منفی در نشریات رسانه های مکتوب یک مثال عالی برای حفظ نظم صفحات می باشد که فلت دیزاین از آن الهام گرفته است. در هنگام خواندن یک متن، فضای منفی اطراف باعث راحتی چشم و ایجاد آرامش می شود.

فلت دیزاین علاوه بر سادگی، زمینه های زیادی را جهت خلاقیت و ظاهری منظم با فضای زیادی برای حرکت چشم ها ارائه می دهد و نقش مهمی در استفاده خلاقانه از عناصر طراحی دارد. از آنجایی که سادگی بسیار اهمیت دارد، استفاده موثر از فضا برای داشتن ظاهری شیک و تازه، بسیار ضروری است.

زیبایی شناسی سادگی

از آنجا که عمق و سایه ها از طراح ها حذف شده‌اند، تمام عناصر روی صفحه باید مستقیم و ساده باشند. از تصاویر گرفته تا آیکون ها و فونت ها، همه عناصر طراحی باید ظاهری مسطح، مینیمالیستی و ساده داشته باشند. به همین دلیل است که در فلت‌دیزاین، الگوهای اساسی و اشکال هندسی مانند دایره، مربع و مستطیل بسیار محبوب هستند. چنین آیکون هایی جدا از شلوغی و آشفتگی، به رابط کاربری بصری نیز کمک می کند. هرچه آیکون ساده تر شود، تشخیص آن نیز سریع تر خواهد بود.

ایجاد ارزش بیشتر با مقدار کمتر

ارائه کمتر به معنای آشفتگی کمتر و ارزش بیشتر است. در واقع، شما از یک طراحی ساده و مینیمالیستی بیشتر ارزش می گیرید تا زمانی که عناصر طراحی زیادی داشته باشید که باعث حواس پرتی بصری در صفحه وب سایت شما می شود. در فلت دیزاین، جنبه های تزئینی معمولی از عوامل مزاحم و غیر ضروری حذف می شوند تا ارزش و سودمندی بیشتری ایجاد شود. با طراحی کمتر، ارزش بیشتری را ارائه میدهد زیرا فقط عناصر طراحی که استفاده کاربردی دارند مجاز می باشند. از اینرو، کاربر را از حواس پرتی نجات داده و تجربه کاربری را بهبود می بخشد این دلیل ماهیت مینیمالیستی فلت دیزاین می باشد.

در نهایت، فقط به این دلیل که عناصر زینتی درخشان وجود ندارند، نمی توان فلت دیزاین را خسته کنند نامید. در عوض فلت دیزاین با کنتراست مناسب رنگ، آیکون های ساده و چیدمان تمیز، خواندن یک متن را لذت بخش، و حرکت بین صفحات را آسان می کند.

بستن