دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین چیست و چه تاثیری در بازار دارد؟

دامیننس بیت کوین چیست و چه تاثیری در بازار دارد؟

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا هستید، می دانید که سال گذشته تعدادی از آلتکوین ها ارزش خود را از دست داده‌اند. براساس نظرسنجی ها، دلیل اصلی این امر، اعتماد بیشتر افراد به بیت کوین بوده است. این همان چیزی است که از آن به عنوان دامیننس بیت کوین(bitcoin dominance) یاد می شود.

در این مقاله به بررسی دامیننس بیت کوین و پیچیدگی های روند رو به رشد در دنیای ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

اندازه گیری دامیننس بیت کوین

دامیننس‌بیت کوین از طریق مقایسه ارزش بازار بیت کوین در برابر ارزش همه آلتکوین های دیگر در بازار بدست می آید. به عنوان مثال، اگر قیمت بیت کوین 10160 دلار باشد و تعداد کل بیت کوین های صادر شده 17.9 میلیون باشد. با ضرب این دو، رقم 181 میلیارد دلار بدست می آید که ارزش بازار بیت کوین خواهد بود. سپس این فرآیند برای سایر آلتکوین های موجود در پلتفرم های مبادله ارزهای دیجیتال تکرار می شود.

در آخر نیز ارزش بازار بیت کوین و سایر آلتکوین ها به صورت درصد بیان می شود.

در حال حاضر دامیننس بیت کوین حدود 40% است.

نظارت بر نمودار دامیننس بیت کوین

هنگامی یک پارامتر را بتوان به صورت شکل ترسیم کرد، می توان با گذشت زمان آن را به نمودار نیز تبدیل نمود. این امر به ارائه داده های مرتبط برای مطالعه روندها در طول زمان کمک می کند. از این داده ها می توان برای پیش بینی بازار بیت کوین نیز استفاده کرد. در حال حاضر، حدس و گمان هایی وجود دارد که دامیننس بیتکوین می تواند افزایش یابد.

برخی از نکات برجسته‌ای که نمودارهای موجود نشان می دهند عبارتند از:

– دامیننس بیتکوین تا اواسط سال 2017 تقریباً مطلق بود و پس از آن برای اولین بار به زیر 90 درصد رسید.

– در ژانویه 2018، تسلط بیتکوین به طور پیوسته حدود 35% بهبود یافت.

– در سه ماهه آخر سال 2019، دامیننس بیتکوین تثبیت شد.

آیا دامیننس بیت کوین بیش از حد پیشنهادی است؟

اصلی ترین مزیتی بیت کوین، افزایش تعداد آلتکوین ها است. در حالی که محاسبات ارزش بازار(Market Cap) به این دلیل که نقدینگی را در نمی گیرد، ناقص است؛ اما بیت کوین همچنان در بین بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال در سراسر جهان محبوبیت دارد. این مسئله، نقدینگی قابل توجهی به بازار بیت کوین می دهد، بنابراین یک فرد می تواند به راحتی هزاران بیت کوین را بدون تاثیر بر قیمت بیت کوین و ارزش بازار مربوطه بفروشد.

این امر اغلب در مورد بسیاری از آلتکوین ها صدق نمی کند. زیرا اکثر این آلتکوین ها به اندازه بیت کوین محبوبیت ندارند و معامله نمی شوند. بنابراین تراکنش های بزرگ تاثیر قابل توجهی بر روی ارزش این رمز ارزها دارد. خرید این آلتکوین ها به مقدار زیاد می تواند منجر به تورم شود که فروش را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد. در راستای این موضوع، شاید بتوان فرض کرد که دامیننس واقعی بیت کوین بیش از 90 درصد است.


مطالب مرتبط: آشنایی با مفهوم آلت کوین ها


چرا بیت کوین دامیننس دارد؟

صرف نظر از نقص در محاسبه دامیننس بیتکوین، این یک مفهوم کاملاً مهم در بازار ارزهای دیجیتال است. اکثر کارشناسان اظهار کرده‌اند که دامیننس همچنان مفید است و تغییرات در ارزش دامیننس بیتکوین می تواند نشان دهنده عملکرد این رمزارز در بازار باشد. با دامیننس بیتکوین می توانید تشخیص دهید که آیا بیت کوین بیش از حد در حال معامله شدن است یا خیر.

بستن