تست استفاده پذیری

تست استفاده پذیری چیست و چه مزایایی دارد؟

تست استفاده پذیری چیست و چه مزایایی دارد؟

ایجاد یک برنامه بصری یا وبسایت به صرف زمان نیاز دارد. توسعه دهندگان معمولاً از طریق آزمون و خطا و بازخورد کاربر، قابلیت استفاده از برنامه یا وب سایت خود را بهبود می بخشند. آنچه کاربران در مورد محصول شما می گویند بسیار مهم است زیرا بدون آنها کسب و کار شما نمی تواند ادامه پیدا کند. به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم در مورد تست استفاده پذیری صحبت کرده و آن را بررسی کنیم.

تست استفاده پذیری(usability) چیست؟

تست استفاده پذیری، عملیاتی است که با بررسی تعدادی از کاربران به عنوان نمونه میزان سهولت در استفاده از یک محصول را مشخص می کند. تست استفاده پذیری فقط مخصوص محصولات دیجیتال نیست و به طور گسترده در دیگر صنایع مانند محصولات فیزیکی و تجاری نیز انجام می گیرد. در یک تست استفاده پذیری معمولی، از کاربران خواسته می شود کارهای مختلفی را در یک بازه زمانی خاص انجام دهند. اگر چندین کاربر در حین آزمایش، یک وظیفه را به سختی انجام دهند، سازندگان و توسعه دهندگان متوجه می شوند که برای سهولت در استفاده باید اصلاحاتی انجام شود.

بر طبق آمار وب سایت Smartinsight، بودجه تست استفاده پذیری به دلیل مزایایی که هم برای کاربران و هم برای تولیدکنندگان محصول به همراه دارد، در حال افزایش است.

رشد استفاه از دستگاه های قابل حمل در طول زمان

مزایای آزمون استفاده پذیری:

آزمون استفاده پذیری دارای مزایای مختلفی برای کاربران آینده یک محصول و تولید کنندگان آن به همراه دارد که عبارتند از:

  • صرفه جویی در زمان برای تولید کننده و کاربران
  • ارائه تجربه کاربری بهتر
  • ارائه میزان رضایت کاربران از محصول
  • مشخص نمودن مناطق مشکل دار محصول
  • بررسی بی طرفانه محصول

داشتن محصولی که یک تجربه کاربری عالی را ارائه می دهد می تواند باعث افزایش احتمال بازگشت سرمایه شود. برای مثال، بر اساس مجله فوربس، جف بزوس، 100 برابر بیشتر از تبلیغات در سال اول آمازون در بهبود تجربه مشتری سرمایه گذاری کرده است که باعث شده آمازون به یکی از بزرگترین شرکت های جهان تبدیل شود.

انواع تست استفاده پذیری

چندین نوع تست استفاده پذیری مختلف وجود دارد. با توجه به شرایط شما، ممکن است یکی مناسب تر از دیگری باشد. در زیر سه روش محبوب را بررسی خواهیم کرد.

تست Hallway:

این تست، ساده ترین و ارزان ترین روش جهت سنجش قابلیت استفاده پذیری است. این تست شامل انتخاب افراد تصادفی(آنهایی که آشنایی چندانی با محصول ندارند)  درخواست از آنها برای تکمیل یک وظیفه است. این یک روش نسبتاً سطح بالا برای آزمایش است که ایرادات نه چندان واضح را مشخص می کند.

تست راه دور:

تست استفاده پذیری از راه دور مزایای عمده‌ای نسبت به آزمایش های داخلی دارد. در درجه اول، این تست به شما امکان می دهد، آزمایش خود را به کاربرانی کاملاً بی طرف که ممکن است در هرجای دنیا حضورداشته باشند، محول کنید. بنابراین آنها هیچ تجربه قبلی در استفاده از محصول شما ندارند و یا حتی نمی دانند که محصول شما چیست. همچنین، تست راه دور به کاربر اجازه می دهد تا بجای حضور در آزمایشگاه یا محیطی حرفه‌ای، در محیط راحتی مانند خانه خود در تست شرکت کند.

تست راه در می تواند با استفاده از دو روش مختلف انجام شود. روش اول تست همزمان است که در آن کاربر با به اشتراک گذاری صفحه نمایش خود با ناظر،از محصول استفاده می کند. سپس مدیر می تواند به کاربر وظایف بعدی را محول کرده و ایرادات رایادداشت کند.

روش دوم، تست ناهمزمان می باشد.در این حالت، کاربر با ناظر به صورت مستقیم در ارتباط نیست و در عوض تمام فعالیت های وی، مانند کلیک ها و حوادث مهم ردیابی می شود. سپس توسعه دهندگان می توانند این اطلاعات را مطالعه کرده و بهترین راه حل را انتخاب کنند.

تست A/B:

تست A/B یک روش دیگر جهت تست استفاده پذیری است که می تواند همراه با هر یک از روش های فوق انجام شود. اساساً ایده آن ایجاد دو نوع متفاوت از یک محصول و ارسال نوع A به نیمی از گروه و ارسال نوع B به نیمه دیگر است. هنگامی که هر دو گروه آزمایشات خود را به پایان رساندند، نتایج بررسی میشوند و نوعی که بالاترین نرخ تبدیل را داشته باشد معمولاً به عنوان گزینه مناسب تر انتخاب می شود.

نتیجه گیری:

اگرچه تست استفاده پذیری به زمان نیاز دارد، اما در طولانی مدت می تواند بسیار سودمند باشد. به جای اینکه از روش های تکراری برای بهبود تجربه کاربر در حین تولید محصول استفاده کنید، می توانید قبل از ارائه محصول، یک تست استفاده‌‌پذیری را برای آن در نظر بگیرید. این امر باعث رضایت کاربران، نرخ تبدیل بهتر و دردسرهای کمتر برای تیم های طراحی و توسعه خواهد شد.

همچنین، جهت به حداقل رساندن زمان لازم و افزایش دقت تست می توانید از سرویس تست استفاده پذیری رابسانا استفاده کنید تا با کمک کارشناسان محصولی منحصر به فرد و کاربر پسند را روانه بازار کنید.

بستن