کد شامد

کد شامد

کد شامد

کد شامد یا شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال، نشان دهنده اعتبار وب سایت،نرم افزار و انواع دیگر محتوای دیجیتال می باشد که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود.

امروزه، با پیشرفت سریع کسب و کارها در شبکه های مجازی مانند اینستاگرام وتلگرام، بحث شناسنامه دار شدن محتوای دیجیتال به مسئله‌ای مهم و حتمی تبدیل شده است. بر اساس آمار صادر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 44درصد از کل جرایم فضای مجازی در تلگرام اتفاق می افتد. به همین دلیل، همانگونه که نرم افزارها دارای کد شناسایی(هولوگرام) هستند، هویت کانال های فعال در تلگرام نیز به منظور جلوگیری از بروز جرم، می بایست تایید شوند.

بنابراین، اپلیکیشن ها، کانال ها و یا حساب هایی که بیش از 5 هزار دنبال کننده دارند، موظفند با مراجعه به سامانه samandehi.ir، نسبت به احراز هویت ادمین و مدیران خود اقدام کنند.

اهداف دریافت کد شامد(شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوا)

1. افراد در فضای مجازی دارای مالکیت مادی و معنوی می شوند.
2. دولت برای قانونگذاری و جرم‌انگاری تخلفات فضای مجازی نیازمند معرفی هنجارها و ناهنجاریها است.
3. بر خلاف نشریات، مسئولیت محتوا بر عهده تولیدکنندگان آن است.
4. وضع قوانین دقیق جهت مدیریت فضای مجازی

بنابراین، کدی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود، به صورت انحصاری به فعالین این صنعت تعلق می گیرد. همچنین، با استفاده از تکنولوژی بلاکچین(زنجیره بلوکی) ، فردی که یک محتوا را زودتر از سایرین منتشر کند به عنوان مالک آن شناخته خواهد شد و هیچ فرد دیگری امکان ثبت و انتشار آن محتوا را نخواهد داشت.

همچنین، یک کد انحصاری شامد به کانال های مختلف در شبکه های اجتماعی تعلق خواهد گرفت تا کاربران در صورت تمایل بتوانند مشخصات ادمین را مشاهده و بررسی کنند.

در حال حاضر، بیش از20 هزار کانال، 84 هزار وبسایت اینترنتی و بیش از 200 هزار اپلیکیشن موبایلی دارای شناسه شامد هستند. جهت دریافت کد شامد، باید در وب سایت samandehi.ir ثبت نام و احراز هویت کرد؛ سپس مشخصات وارد شده با اطلاعات ثبت شده در ثبت احوال مقایسه می شود که در صورت مطابقت اطلاعات، کد شامد برای فرد موردنظر صادر می شود.

به این صورت، مردم می توانند به عنوان ناظر به مسئولین کمک کرده تا وب سایت ها و کانال های کلاهبرداری، هنجارشکن و غیراخلاقی را شناسایی و با مدیران آن برخورد کنند.

بستن