درگاه پرداخت واسط و مستقیم

درگاه پرداخت واسط و درگاه پرداخت مستقیم

درگاه پرداخت واسط و درگاه پرداخت مستقیم

درگاه پرداخت واسط و یا مستقیم، برای بسیاری از کسب و کارها به یک نیاز تبدیل شده است. دستیار پرداخت شامل مجموعه‌ای از راهکارها است که بر مبنای آن، کسب و کارهای معتبر می توانند صاحب درگاه آنلاین پرداخت شوند. داشتن درگاه پرداخت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باعث سهولت در پرداخت های مشتریان و افزایش اعتماد آنها به کسب و کار شما می شود.

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

صاحبان مشاغل آنلاین برای دریافت پول از مشتریان خود، دو گزینه را در اختیار دارند؛ روش اول، اعلام شماره کارت یا شماره حساب به مشتری جهت پرداخت وجه و دریافت رسید پرداخت از وی می باشد. این روش باعث کاهش اعتماد مشتریان نسبت به خرید از فروشگاه اینترنتی شما می شود، همچنین سرعت رسیدگی به سفارشات را نیز کاهش می دهد، از آنجایی که این گزینه، یک روش حرفه‌ای محسوب نمی شود، باعث کاهش چشمگیر فروش شما می شود.

اما گزینه دوم، روشی حرفه‌ای می باشد که مخصوص فضای تجارت الکترونیکی طراحی و پیاده سازی شده است، استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی می باشد. در این حالت، کارت بانکی مشتریان فقط نیاز به یک رمز دوم دارد. به این صورت مشتری می تواند به راحتی وجه مورد نظر را به صورت آنلاین، سریع و مطمئن پرداخت نماید. در این روش، علاوه بر افزایش اعتماد مشتری به فروشگاه آنلاین شما، سرعت سفارشات نیز افزایش می یابد،زیرا دیگر نیازی به دریافت رسید پرداخت از تک تک مشتریان نمی باشد.

بنابراین درگاه پرداخت اینترنتی، بستری است که توسط بانک مرکزی فراهم شده تا با الکترونیکی کردن پرداخت بین فروشنده و مشتری، به این فرایند سرعت و امنیت ببخشد.

درگاه های پرداخت انواع مختلفی دارند، مانند درگاه پرداخت ریالی، ارزی و همچنین درگاه پرداخت ارز دیجیتال. البته درگاه های پرداخت در ایران به دو دسته درگاه پرداخت واسط و درگاه پرداخت مستقیم تقسیم می شوند که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تفاوت میان درگاه پرداخت واسط و مستقیم چیست؟

هر وب‌سایت اینترنتی می‌تواند یا درگاه پرداخت واسط داشته باشد و یا درگاه پرداخت مستقیم (PSP) و یا بصورت هم زمان از درگاه پرداخت واسط و مستقیم استفاده نماید. اما تفاوت میان این دو درگاه در چیست؟

درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم

به درگاه هایی که مستقیماً از خود بانک دریافت می شوند، درگاه پرداخت مستقیم گفته می شود.

مزایای درگاه پرداخت مستقیم:

  • کارمزد آنها 0% است
  • آدرس سایت و برند شما در صفحه پرداخت نمایش داده می شود
  • درگاه های پرداخت مستقیم از ثبات بالایی برخوردارند.
  • تسویه حساب آنها به صورت خودکار و روزانه می باشد.

معایب درگاه های پرداخت:

  • برای دریافت درگاه پرداخت به اجاره نامه یا سند ملکی رسمی از محل فعالیت خود نیاز دارید.
  • اگر فعالیت آن مربوط به حوزه‌ای خاص است، باید از سازمان مربوطه مجوز دریافت کنید.
  • در برخی موارد جهت اتصال و ادغام درگاه به سایت شما، نیاز به برنامه نویسی است.
  • صاحب وب سایت باید از قبل نماد اعتماد را دریافت کرده باشد.
  • باید در بانک مورد نظر یک حساب تجاری داشت.

درگاه پرداخت واسط

درگاه پرداخت واسط به معنی استفاده از وب سایت هایی است که به عنوان تسهیل کننده خدمات مالی فعالیت می کنند. با استفاده از این روش، وب سایت شما هیچ مکالمه مستقیمی با بانک ها نخواهد داشت.

مزایای درگاه پرداخت واسط:

  • نیازی به سند اجاره نامه یا سند ملکی نیست.
  • الزامی به داشتن نماد اعتماد الکترونیک نیست
  • شماره حساب شما می تواند به هر بانکی تعلق داشته باشد.
  • فرایند پرداخت آن بسیار سریع است.
  • هوشمندی در انتخاب درگاه سریع تر
  • افزونه های مورد نیاز برای اتصال سیستم های مدیریت محتوا به صورت رایگان

معایب درگاه پرداخت واسط:

  • معمولاً دارای کارمزدی بین 0.5 تا 1% هستند.
  • ثبات پایین تر نسبت به درگاه های پرداخت مستقیم
  • ممکن است تسویه حساب با تاخیر انجام شود.
  • نمایش نام درگاه پرداخت واسط در صفحه پرداخت، به جای نمایش نام وب سایت شما

ویژگی های یک درگاه پرداخت واسط مناسب:

در بخش‌های قبلی به معرفی مزایا و معایب ذاتی انواع درگاه‌های پرداخت اینترنتی پرداختیم. اما بصورت جزئی‌تر هر درگاه پرداخت واسط باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ به چه مواردی در انتخاب درگاه پرداخت واسط باید دقت کنیم؟

منبع کاملی از افزونه ها(پلاگین)

جهت اتصال وب سایت به درگاه پرداخت، باید کدهایی را به وب سایت خود اضافه کنید. اگر از وردپرس،جوملا،دروپال و یا سایر سیستم های مدیریت محتوای مطرح استفاده می کنید. معمولاً ماژول و پلاگین درگاه پرداخت از قبل وجود دارد.

همچنین، خودتان نیز می توانید برای اتصال وب سایت به درگاه پرداخت اقدام به کد نویسی کنید و یا این کار را به یک برنامه نویس محول کنید. اما بهتر است که از درگاه های پرداختی که منبع کاملی از افزونه ها را در اختیارتان قرار می دهند، استفاده کنید.

مستندات برنامه نویسی

ممکن است سیستم مدیریت محتوای(CMS) شما، افزونه‌ای جهت اتصال درگاه پرداخت نداشته باشد و یا در صورت استفاده از سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی یا اپلیکیشن موبایل، قطعاً هیچ افزونه‌ای جهت اتصال به درگاه پرداخت وجود نخواهد داشت.

در این حالت برای اینکه بتوانید وب سایت یا اپلیکیشن خود را به درگاه پرداخت متصل کنید باید به مستندات کد نویسی درگاه پرداخت مورد نظر دسترسی داشته باشید. معمولاً وب سایت های مطرح، مستندات مورد نیاز جهت برنامه نویسی را به زبان های مختلف در وبسایت خود قرار می دهند.

داشتن مجوز پرداخت یاری

از آنجایی که مجوز پرداخت یاری را بانک مرکزی صادر می کند؛ باید قبل از همکاری با شرکت های ارائه دهنده درگاه پرداخت واسط، اطمینان حاصل کنید که شرکت مورد نظر دارای مجوز پرداخت یاری می باشد. این کار را میتوانید با مراجعه به وبسایت www.shaparak.ir و بررسی لیست شرکت های دارای مجوز انجام دهید.

بررسی میزان رضایت کاربران از درگاه واسط

یکی از بهترین راه ها جهت انتخاب شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت واسط، بررسی نظرات ، احساسات و رضایت کاربران از شرکت مورد نظر است. شما می توانید با کمی جستجو می توانید از میزان رضایت کاربران درخصوص خدمات شرکت مورد نظر مانند سرعت تسویه حساب، نحوه پشتیبانی، ثبات و غیره اطلاعات جامعی را به دست بیاورید که با بررسی آنها می توانید مناسب ترین شرکت ارائه دهنده درگاه پرداخت واسط را جهت همکاری انتخاب کنید.

پشتیبانی

سرعت پشتیبانی درگاه پرداخت واسط به دو دلیل اهمیت دارد، اول اینکه بتوانید تراکنش‌های نامعلوم کاربران خود را که پول از حسابشان کسر شده ولی به حساب شما واریز نشده است را بررسی کنید و دوم اینکه در خصوص تسویه حساب اگر مشکلی وجود داشت، به سرعت بتوانید پیگیری نمایید.

جمع بندی

درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم یا PSP، درگاه پرداختی است که مستقیم از شرکت‌های وابسته به بانک مانند شرکت به پرداخت ملت، تهیه می‌شود. کارمزد تراکنش در این نوع درگاه‌های پرداخت 0% است، اما شرایط اخذ آنها مقداری سختگیرانه است.

درگاه پرداخت اینترنتی واسط نیز توسط شرکت‌های واسط که مجوز پرداخت یاری را از بانک مرکزی دریافت نموده‌اند، ارائه می‌شود. شرایط دریافت این نوع درگاه‌های پرداخت بسیار آسان می‌باشد، منتها هر تراکنش معمولا شامل 0.5 تا 1% کارمزد است.

می‌توانید بصورت همزمان هم از درگاه پرداخت اینترنتی واسط و هم از درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم در سایت خود استفاده کنید تا در صورتی قطع شدن یک درگاه پرداخت، مشتریان بتوانند از درگاه پرداخت دیگری برای انجام تراکنش‌ها استفاده نمایند. همچنین می‌توانید از چند درگاه پرداخت مستقیم و یا چند درگاه پرداخت واسط نیز به صورت همزمان بهره ببرید.

 

بستن