چطور به یک توسعه دهنده تبدیل شوید

چطور به یک توسعه دهنده نرم افزار تبدیل شویم؟

چطور به یک توسعه دهنده نرم افزار تبدیل شویم؟

امروزه، تقریباً همه نوآوری ها با پیشرفت در فناوری کامپیوتر و موبایل شکل گرفته است. به همین دلیل توسعه دهندگان نرم افزار در خط مقدم این عرصه در حال رشد هستند. توسعه دهندگان نرم افزار برنامه های تخصصی پیچیده‌ای که عموم مردم بطور روزانه استفاده می کنند را طراحی، ایجاد و پیاده سازی می کند. افراد حرفه‌ای که علاقه‌مند به دنبال کردن در این مسیر شغلی هستند، تقریباً با امکانات بی پایانی مواجه می شوند.

شواهد کار سخت و خلاقیت توسعه دهندگان در همه جا مشخص است؛ به ویژه در استفاده گسترده از دستگاه های تلفن همراه.

به عنوان مقال، در تحقیقی مشخص شد که تا فوریه 2019، 52 درصد از آمریکایی ها دارای تبلت و 81 درصد نیز دارای تلفن هوشمند بودند. تبلت ها و تلفن های هوشمند، برنامه های زیادی را اجرا می کنند که همه آنها توسط توسعه دهندگان نرم افزار ایجاد می شوند.

علاوه بر تلفن و رایانه، تعداد محصولات، تجهیزات و پلت فرم های IT که از نوعی نرم افزار استفاده می کنند به سرعت در حال افزایش است.

یک توسعه دهنده چه کاری انجام می دهد؟

توسعه دهند‌گان نرم افزار مسئول فرایند توسعه برنامه های نرم افزاری، برنامه های کامپیوتری و دستگاه های اینترنت اشیا و سیستم هایی که شبکه ها را اجرا می کنند، هستند. آنها در کل فرایند، از تجربه و تحلیل نیازهای کاربران گرفته تا طراحی، آزمایش و توسعه برنامه هایی که این نیازها را تامین می کنند، نقش دارند.

توسعه دهندگان نرم افزار به طور مرتب همزمان با برنامه نویسان کامپیوتر کار می کنند و به آنها دستورالعمل ها و مدل هایی را برای ایجاد کد مورد نیاز برای یک برنامه می دهند. علاوه بر این، توسعه دهندگان بر پیشرفت پروژه نیز نظارت می کنند تا از برنامه‌ای که در طول آزمایش، نگهداری و بروزرسانی های آینده ایجاد می کنند، مطمئن شوند.

مهارت های توسعه دهنده نرم افزار

متخصصانی که علاقه مند به این مسیر شغلی هستند، به احتمال زیاد به مهارت های خاص مربوط به کامپیوتر علاقه دارند. مهارت های لازم برای یک توسعه دهنده نرم افزار شامل، توجه به جزئیات، دانش عمیق از علوم کامپیوتر، تجزیه و تحلیل داده ها و استعداد یادگیری انواع زبان های برنامه نویسی است.

توجه به جزئیات: 

توسعه دهندگان نرم افزار باید جزئیات زیادی را در نظر بگیرند. برنامه نویسی یکی از وظایف آنهاست و برنامه نویسی دقیق نیازمند، تمرکز و دقت به جزئیات دارد.

مبانی علوم کامپیوتر:

علوم کامپیوتر، به معنی مطالعه آن است. توسعه دهندگان باید از اطلاعات کامپیوترها، برنامه ها، نحوه طراحی سخت افزار و نرم افزار، نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها و درک عملکرد فرایندهای الگوریتمی آگاهی داشته باشند.

تحلیل داده‌ها:

توسعه دهندگان باید بتوانند برای رفع انواع نیازهای مشتری، مشکلات فنی را حل کنند. تجزیه و تحلیل داده‌ها، مهارتی ضروری است زیرا توسعه دهندگان را قادر می سازد تا الگوهای معنی دار در داده ها را تشخیص داده و بتوانند راه حل دقیقی ارائه دهند.

زبان های برنامه نویسی:

یک زبان برنامه نویسی دستوراتی را تحویل میدهد که به کامپیوتر امکان می دهد تا کارهای خاصی انجام دهد. از آنجا که زبان های برنامه نویسی همیشه در حال تغییر و تحول هستند، توسعه دهندگان باید به یادگیری مداوم تمایل داشته باشند. نمونه هایی از زبان های برنامه نویسی رایج شامل، پایتون، جاوا اسکریپت،C، SQL و PHP است.

شرح وظایف یک توسعه دهنده نرم افزار

توسعه دهندگان باید دانش گسترده‌ای در مورد زبان های برنامه نویسی و مراحل مختلف چرخه توسعه نرم افزار داشته باشند. وظایف اصلی آنها شامل، نوشتن کد، آزمایش و اصلاح نرم افزار، بروزرسانی رابط‌ها و تطبیق نرم افزار برای سازگاری با سخت افزار جدید است. وظایف شغلی توسعه دهندگان بر اساس اندازه سازمانی که در آن کار می کنند می تواند اندکی متفاوت باشد. سایر مسئولیت های بالقوه عبارتند از:

  • تست و اجرای کد
  • ارزیابی نرم افزار جدید
  • طراحی و مدیریت برنامه های نرم افزاری
  • حفظ و ارتقا سیستم های شبکه یک سازمان
  • کار با مشتریان و سایر بخش ها برای حل مسائل فنی
  • آموزش مشتریان و سایر بخش ها در مورد استفاده از نرم افزار جدید یا بروز شده
  • انجام تجزیه و تحلیل آماری برای پیش بینی عواقب طراحی نرم افزار

مسیر شغلی یک توسعه دهنده نرم افزار:

مسیر شغلی یک توسعه دهنده می تواند پردرآمد باشد. به عنوان مثال، داده های آماری در ایالات متحده نشان می دهد که تا سال 2018، متوسط دستمزد سالانه برای توسعه دهندگان نرم افزار 103،620 دلار بوده است. همچنین، این داده ها نشان میدهند که اشتغال توسعه دهندگان نرم افزار بین سال های 2018 تا 2028 حدود 21 درصد رشد خواهد داشت که بسیار سریعتر از پیش بینی رشد برای سایر مشاغل است. پیش بینی می شود که استخدام متخصصانی که برای دستگاه های متصل به اینترنت برنامه کاربردی ایجاد می کنند، 26% رشد کند. پیش بینی می شود اشتغال توسعه دهندگان سیستم، رشدی 10 درصدی داشته باشد آنهایی که مایلند فرصت های شغلی مشابه دیگری را دنبال کنند، ممکن است به عنوان مشاور نر افزار یا مهندس DevOps استخدام شوند.

مشاور نرم افزار:

متخصصانی که ترجیح می دهند به صورت انفرادی کار کنند می توانند به عنوان مشاور نرم افزار برای شرکت هایی که پیاده سازی یا نگهداری برنامه های نرم افزاری، فناوری و محتوای دیجیتالی یا وب نیاز به کمک دارند، کار کنند. شرکت ها، مشاورانی را برای بهینه سازی استفاده از نرم افزارهای فعلی یامدیریت سوابق دیجیتالی، محتوای وب یا داده ها استخدام می کنند. مشاوران نرم افزار معولاً با چندین مشتری کار می کنند و کارمندان یک شرکت نیستند. ممکن است بعضی از آنها به طور روزانه استخدام شوند تا خدمات عیب یابی و پشتیبانی فنی را ارائه دهند. داده های دریافت شده از PayScale نشان می دهد که از ماه مارس 2020، میانگین حقوق و دستمزد سالانه مشاوران نرم افزار 76،074 دلار بوده است.

مهندس عملیات توسعه(DevOps):

مهندسان DevOps به عنوان پلی بین تیم های توسعه و عملیات، فعالیت می کنند.آنها باید دارای مهارت های ارتباطی بالایی باشند، زیرا مسئول نگه داشتن هر دو تیم در مسیر رسیدن به یک هدف مشترک هستند. مهندسان DevOps می توانند کار خود را به عنوان توسعه دهنده نرم افزار شروع کنند، بنابراین با جزئیات فنی آشنا هستند. آنها باید قادر به کدنویسی و اسکریپت نویسی، درک ابزارهای اتوماسیون و استفاده از سیستم های فناوری اطلاعات، تجربه داشته باشند. مهندسان DevOps به فکر تجارت هستند و با در نظر گرفتن اهداف تیم های مختلف، بر استقرار نرم افزار نظارت می کنند. داده های دریافت شده از PayScale نشان می دهد که از ماه مارس 2020، میانگین حقوق سالانه مهندسان DevOps به میزان 93،609 دلار بوده است.

چطور می توان به یک توسعه دهنده نرم افزار تبدیل شد:

اکثر موقعیت های سطح ابتدایی در توسعه نرم افزار معمولاً به مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار یا دیگر رشته های مرتبط با کامپیوتر نیاز دارند. دانشجویانی که لیسانس برنامه نویسی کامپیوتر را کسب می کنند، کلاس هایی را می گذرانند که تمرکز آنها بر روی کدنویسی، ساخت نرم افزار، برنامه نویسی کامپیوتری و دیگر زبان های برنامه نویسی می باشد.

اکثر متقاضیان نقش های رهبری و مدیریتی باید ط مدرک کارشناسی ارشد توسعه نرم افزار و تجربه‌ای گسترده‌ای در زمینه های مرتبط داشته باشند. دوره ها آموزشی ارائه شده در کارشناسی رشی توسعه نرم افزار به دانشجویان معمولی کمک می کند تا مهارت های برنامه نویسی خود را افزایش دهند.

افرادی که تمایل دارند طراحی و مدیریت پروژه ها را بر عهده بگیرند، می بایست در دوره های زیر شرکت کنند.

ساختار داده(Data Structure):

این دوره با استفاده از مفاهیم اساسی برنامه نویسی، به نگاهی عمق به چگونگی استفاده متخصصان از تکنیک های شی گرا برای طراحی و ساخت نرم افزار، گسترش می یابد. مفاهیم آن شامل ساختار های پروژه، مدل سازی شی گرا، اجرای ساختارهای داده و وضوح خطا می باشد.

برنامه های وب(Web Application):

در دوره برنامه های وب، به زبان های وب و ابزارهای حرفه‌ای توسعه، پرداخته می شود و به شرکت کنندگان، دانشی پایه در خصوص برنامه های فرانت-اند(Front-end) و بک-اند(Back-end) را ارائه می دهند.

طراحی رابط کاربری:

این یک دوره برنامه نویسی فرانت-اند(Front-End) است که در آن شرکت کنندگان درک کاملی از برنامه های کاربر محور، اصول طراحی بصری و جاوا اسکریپت بدست می آورند.

DevOps کاربردی:

یک دوره کاربردی DevOps، چرخه عمر توسعه نرم افزار را پوشش می دهد. دانشجویان با استفاده از شبکه کامپیوتری مبتنی بر فضای ابری و مدیریت سیستم، تجربه کسب کنند. این یک زمینه حال رشد است که تعداد فرصتهای شغلی مطلوب را به سرعت افزایش می دهد.

مباحث پیشرفته در توسعه نرم افزار:

این دوره، جدیدترین روندهای توسعه نرم افزار را پوشش می دهد. شرکت کنندگان فرصت خواهند داشت تا با فناوری های توسعه یافته نرم افزارهای تخصصی و پیشرفته مانند کدگذاری ایمن، یادگیری ماشین، توسعه برنامه های تلفن همراه، توسعه سرور جاوا و پایگاه های داده NoSQL آشنا شوند.

بستن