بررسی مفهوم استیبل کوین

استیبل کوین یا ارزهای باثبات به چه ارزهایی گفته می شود؟

استیبل کوین یا ارزهای باثبات به چه ارزهایی گفته می شود؟

استیبل کوین ها یا ارزهای با ثبات، نوعی ارز دیجیتال هستند که برای شبیه سازی ارزش دیگر دارایی ها مانند پول دولتی یا طلا برنامه ریزی شده‌اند.

بسیاری از سرمایه گذاران به سمت استیبل کوین ها جذب می شوند؛ زیرا در حوزه ارزهای دیجیتال از کارایی و شفافیت بالایی برخوردارند. همچنین در اغلب مواقع از نوسانات شدید بازار نیز مصون می باشند.

با این حال، معامله گران و سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که همه استیبل کوین ها برابر نیستند.

از سال 2020، دو دسته اصلی از استیبل‌کوین‌ها به وجود آمد. استیبل‌کوین های دارای وثیقه نقدی و استیبل‌کوین های دارای وثیقه ارزی که هر دو در اکثر صرافی های معتبر در دسترس هستند.

براساس برخی آمارها، بیش از 200 پروژه فعال استیبل کوین وجود دارد که مجموعاً حجم بیشتری تراکنش را از Venmo که پلتفرم پرداخت موبایلی  پی پال است، پردازش می کند.

استیبل کوین ها چگونه کار می کنند؟

همه استیبل کوین‌ها به دنبال تقلید از قیمت دارایی های دیگر هستند، اما همه آنها به یک شیوه این کار را انجام نمی دهند. این بدان معنی است که برخی از استیبل کوین ها ممکن است ریسک بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند و بیشتر مستعد نوسانات قیمتی هستند.

استیبل کوین های دارای وثیقه نقدی

استیبل‌کوین های دارای وثیقه نقدی، ارزهای رمزنگاری شده‌ای هستند که توسط یک ارز دولتی اساسی(مانند دلار یا یورو) که در یک موسسه مالی به صورت سنتی ذخیره شده، پشتیبانی می شوند.

این نوع از استیبل کوین‌ها برای اولین بار در سال 2014 معرفی شد، زمانی که استارتاپ تتر لیمیتد(USDT) یک ارز رمزپایه با پشتوانه دلار که برای تجارت در بازار جهانی ارز دیجیتال طراحی شده بود را عرضه کرد.

از سال 2020، تتر پر استفاده ترین استیبل‌کوین در سراسر جهان بوده است.

مانند تتر، سایر استیبل کوین‌های دارای وثیقه نقدی عموماً توسط یک اپراتور مرکزی مدیریت می شوند که گردش آنها را ردیابی می کند و به کاربران اجازه می دهد تا توکن هایی که در اختیار دارند، ضرب و بازخرید کنند.

در برخی موارد، این ذخایر به حتی به صورت منظم مورد حسابرسی قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که مقدار توکن های معامله شده با ذخایر نگهداری شده توسط شرکت برابر است.

نمونه هایی از استیبل‌کوین های دارای وثیقه نقدی شامل، USDT و USDC است.

استیبل کوین دارای وثیقه رمزنگاری

استیبل کوین های دارای وثیقه رمزنگاری شده توسط یک یا چند ارز رمزنگاری شده پشتیبانی می شوند.

این دارایی ها عموماً فاقد یک مدیر مرکزی هستند و در عوض به یک نرم افزار تکیه می کنند که وام گیرندگان را قادر می سازد تا دارایی های رمزنگاری را قفل کنند(در نتیجه آنها را وثیقه می کند)  و استیبل کوین های جدید را در قالب وام تولید می کنند.

برای در نظر گرفتن نوسانات ارز دیجیتال اصلی، این استیبل‌کوین ها اغلب بیش از حد وثیقه هستند. به این معنی که میزان سپرده مورد نیاز معمولاً درصد بالاتری از ارزش استیبل کوین است.

اگر وام گیرندگان بخواهند ارزهای دیجیتال قفل شده خود را بازخرید کنند، باید استیبل‌کوین ها را به پروتکل برگردانند و هزینه‌ای را بپردازند.

به دلیل طراحی آنها، عرضه استیبل‌کوین توسط هیچکس در شبکه قابل تغییر نیست. در عوض، قراردادها طوری برنامه ریزی شده‌اند که به تغییرات در قیمت بازار دارایی های قفل شده پاسخ دهند.

نمونه هایی از استیبل کوین‌های دارای وثیقه رمزنگاری عبارتند از: Havven، DAI و BitUSD

استیبل کوین های الگوریتمی 

استیبل کوین‌های الگوریتمی دارایی های دیجیتالی هستند که برای تنظیم ثبات خود به قراردادهای هوشمند متکی هستند.

به جای استفاده از سپرده ارزهای دیجیتال یا صدور و بازپرداخت بدهی، نرم افزار پشت استیبل کوین های الگوریتمی به طور برنامه ریزی شده‌ای عرضه ارز دیجیتال را با نوسانات تقاضا برای آن تنظیم می کند.

اگر تقاضا زیاد باشد، قیمت هر استیبل کوین از میزان مورد نظر فراتر می رود و نرم افزار، عرضه را افزایش می دهد. از طرفی دیگر، اگر تقاضا کم باشد، عرضه نیز کاهش می یابد.

نمونه هایی از استیبل کوین‌های الگوریتمی عبارتند از Ampleforth و Yam

چه دلایلی برای استفاده از استیبل کوین ها وجود دارد؟

کاربران ممکن است علاقمند به خرید استیبل‌کوین باشند. زیرا از تمام مزایای ارزهای دیجیتال سنتی مانند کارایی و شفافیت برخوردار هستند و در عین حال از نوسانات قیمت نیز محافظت می کنند.

علاوه بر این، مانند سایر ارزهای دیجیتال، بدون حاشیه، قابل برنامه ریزی و انتقال آسان با هزینه ناچیز هستند.

بستن