مزایا و معایب سرویس هاست اشتراکی(Shared Hosting)

مزایا و معایب سرویس هاست اشتراکی(Shared Hosting)

در طی چند سال گذشته، گزینه های هاستینگ بسیار پیچیده تر شده‌اند. اصول اولیه ساده است: یک دستگاه محاسباتی که دارای نرم افزاری است که می تواند به یک رویداد شبکه مانند درخواست برای صفحات وب پاسخ دهد. نحوه نصب، پیکربندی، سازماندهی، بسته بندی، تبلیغ و فروش این سخت افزار تفاوت اصلی بین همه گزینه های هاستینگ است.
کسانی که از وب سایت ها یا برنامه های کاربردی بزرگ استفاده می کنند می توانند سرور اختصاصی را انتخاب کنند. این یک سرور را جهت استفاده اختصاصی در یک دیتاسنتر فراهم می کند که می تواند به هزاران بازدید کننده به طور مناسب پاسخ دهد.
با این حال، یک سرور اختصاصی برای اکثریت قریب به اتفاق  وب سایت ها دارای چند ده صفحه است که روزانه چند صد بازدید کننده دریافت می کنند. هزینه آن بسیار محدود کننده است و دستگاه در اکثر مواقع بیکار می ماند. هاستینگ اشتراکی گزینه‌ای مناسب تر می باشد.

ارائه دهنده خدمات هاستینگ وب مانند رابسانا، سرویس هاست اشتراکی مختلفی را ارائه می دهد که در آن شما فضای خصوصی وب سایت خود را اجاره می دهید. بسیاری از شرکت های دیگر فضا را در یک دستگاه اجاره می دهند، بنابراین پردازش، ذخیره سازی و هزینه ها بر اساس آن تقسیم می شود. در اصل، این یک سرور با چندین کاربر است.

راحتی در استفاده

هاست های اشتراکی احتمالاً ساده ترین گزینه میزبانی هستند زیرا مجموعه‌ای از فناوری های از پیش نصب شده مانند MySQL، PHP، ایمیل وب سایت سازها، وردپرس، قالب های رایگان و غیره را در اختیار شما قرار می دهد. سیستم هایی مانند  cPanel نیز پیکربندی ساده‌ای را از طریق رابط گرافیکی وب ارائه می دهند.

هاست های اشتراکی معمولاً طیف وسیعی از نرم افزارها را ارائه می دهند. زیرا، پس از پیکربندی و آزمایش، هر مشتری در آن سیستم می تواند از آن بهره‌مند شوند.

انعطاف پذیری

طیف وسیعی از نرم افزارهای ارائه شده در سرور مشترک می تواند گسترده باشد. اما آنچه را که به شما داده می شود را دریافت می کنید. اگر نیازهای شما نسبتاً معمولی باشد، ممکن است این مدل کاملا برای شما مناسب باشد.

با این حال، به طور معمول نمی توانید نرم افزار خود را نصب کنید. گزینه هایی مانند دیتاسنتر Node.js، GiT و NoSQL به ندرت ارائه می شوند. زیرا تقاضای کمتری دارند یا قفل شدن آنها دشوارتر است.ممکن است برای یافتن خدمات دقیق مورد نیاز خود، نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری داشته باشید.

قابلیت ها

هاست های اشتراکی به طور معمول فضای دیسک، پردازش و پهنای باند را محدود می کنند. این مسئله، به ندرت مشکلی ایجاد میکند. اما اگر سایت شما از این حداکثرها فراتر برود ممکن است حذف شود. هاست نمی تواند خدمات کمتری به سایر مشتریان ارائه دهد. زیرا سایت شما به دلیل یک کمپین سئو موفق در حال دریافت هزاران درخواست است.

با این حال، هاست ها معمولاً در صورت نیاز به پشتیبانی بهتر، پشتیبان گیری منظم، فضای دیسک اضافی یا مهاجرت به سرور قوی تر، گزینه هایی جهت ارتقاء سرویس فعلی را ارائه می دهند.

کارایی و عملکرد

عملکرد و کارایی، بستگی به قابلیت های سرور و آنچه دیگران در یک دستگاه انجام می دهند دارد. منابع به اشتراک گذاشته می شوند. بنابراین، اگر سایت شخص دیگری مشغول باشد، عملکرد شما تحت تاثیر قرار می گیرد. همانطور که گفته شد، هاست ها می توانند یک سایت شلوغ را محدود کرده یا از بین ببرند تا از ثبات و پایداری عملکرد اطمینان حاصل شود.

هاست ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند. کسانی که سرویس هاستینگ رایگان ارائه می دهند ممکن است هزاران مشتری را به یک سرور ضعیف اختصاص دهند. هاست های بهتر معمولاً چندین مشتری را به یک ماشین سریع تر اختصاص می دهند.

قابلیت اطمینان

ماند سرورهای اختصاصی، یک سرور مشترک نیز به اندازه سخت افزار خود قابل اعتماد است که در نهایت شکست خواهد خورد.

با این وجود، اکثر سرورهای به اشتراک گذاشته شده دارای قابلیت اطمینان خوبی هستند. شکست می تواند به معنای ده ها مشتری عصبانی باشد. بنابراین هاست دلیل قانع کننده‌ای برای نظارت بر دستگاه ها و پشتیبانی گیری منظم دارد.

ایمنی

یک سرور مشترک قفل می شود تا کاربران را از خود نجات دهد. به شما اجازه انجام هرگونه کار خطرناک یا دسترسی به حساب کاربری دیگری داده نمی شود.

اشتباه کردن مشکل تر است اما هاست مشترک مانع از حذف دیتاسنتر یا حذف هر پرونده نمی شود. خوشبختانه پشتیبان گیری ممکن است با یک کلیک فاصله داشته باشد.

امنیت

امنیت بر عهده هاست است. بنابراین سرور در برابر حمله مقاوم خواهد بود.با این حال:

حمله(DoS) Denial of Service به وب سایت یک مشتری بر اعتبار شما تاثیر می گذارد. هاست ها باید سریع واکنش نشان دهند اما شما باید منتظر زمان خرابی باشید. هیچ هاستی نمی تواند مانع استفاده شما از پسورد های ضعیف یا انتشار اعتبارنامه های عمومی شود.

هزینه

سرورهای اشتراکی یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه های میزبانی هستند. در اصل، هزینه یک سرور اختصاصی بین چندین مشتری تقسیم می شود. قیمت ها معمولاً چند دلار در ماه است و به ندرت افزایش می یابد. حتی برخی از هاست ها در ازای تبلیغات در سایت شما، فضای اشتراکی رایگان را ارائه می دهند.

چه کسی باید یک هاست اشتراکی را انتخاب کنید؟

هاست اشتراکی برای مبتدیان یا سایت های کوچکتر با شرایط معمولی و کمتر از چند صد بازدیدکننده در روز ایده‌آل است.

بستن