چطور به یک توسعه دهنده تبدیل شویم

چگونه در سال 2021 به یک توسعه دهنده وب تبدیل شویم

چگونه در سال 2021 به یک توسعه دهنده وب تبدیل شویم

در عصر امروز، همه ما توسط فناوری احاطه شده‌ایم. فناوری در همه جا وجود دارد،از برنامه های اساسی گرفته تا اختراعات پیشرو مانند هوش مصنوعی(AI)، یادگیری ماشین(MI)، رباتیک و غیره. حتی سایت های شبکه های شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو که مار از آنها بازدید و از محتوا آنها استفاده می کنیم نیز نتیجه فناوری هستند.
سایت های تجارت الکترونیکی که از آنها برای خرید اقلام استفاده می کنیم و وب سایت های شرکتی که برای کسب اطلاعات از آنها استفاده می شود نیز به فناوری نیاز دارند. اگر شما یه تکنوکرات(علاقه‌مند به تکنولوژی) هستید یا به دنبال ساختن وب سایت خود می باشد. مطالعه ادامه این مقاله برای شما مناسب خواهد بود.

توسعه وب(Web Development) چیست؟

برای شروع با اصول اولیه، ابتدا باید درک کنید که توسعه وب به چه معناست. توسعه وب، به فرایند ایجاد وب سایت ها و برنامه های کاربردی اطلاق می شود.

برای بررسی بیشتر در این زمینه، توسعه وب شامل سه لایه می باشد: برنامه نویسی فرانت-اند، برنامه نویسی بک-اند و فناوری پایگاه داده.


سه لایه توسعه وب:

1. توسعه فرانت-اند(Front-end)

توسعه نهایی شامل ویژگی هایی است که به طور مستقیم قابل مشاهده و در دسترس کاربر نهایی می باشد.

آنچه در بارگیری وب سایت تجربه می کنید، مانند کاربرپسندی و زیبایی، توسط توسعه دهندگان فرانت-اند انجام می شود. به عبارت ساده تر، آنها اجزای بصری که در وب سایت ها قرار دارند، شامل دکمه ها، پیمایشو سایر جنبه ها را با یکدیگر ترکیب می کنند.

اگر توسعه ظاهری چیزی است که شما را جذب می کند، جاوا اسکریپت، HTML و CSS در درجه اول اهمیت قرار دارند. تسلط بر این زبان ها پیش نیاز است. علاوه بر این، شما باید از دانش کافی در زمینه ایجاد طرح های پاسخگو، آزمایش و اشکال زدایی برخوردار باشید. به علاوه، با ابزارهایی مانند سیستم های تولید محتوا، API ها و چارچوب ها آشنا شوید.

2. توسعه دهنده بک-اند(Back-end)

توسعه دهنده بک اند

 

توسعه دهنده بک-اند به پشت صحنه وب سایت ها می پردازد و بر منطق سمت سرور و ادغام برنامه های وب تمرکز دارد. بع عبارت ساده‌تر، روی محصولات و برنامه های مشتری مداری کار می کند. این توسعه دهندگان سرورها، پایگاه های داده و برنامه ها را مدیریت می کنند.

اینها جنبه هایی هستند که برای کاربر نهایی دیده نمی شوند.

برای توسعه دهندگان بک-اند، زبان ها و فریمورک هایی مانند جاوا و Ruby on Rails بسیار ضروری هستند. ثانیاً، آشنایی با برخی مهارت ها نیز مفید خواهد بود. ارائه دهندگان شغل معمولاً به دنبال دانش مدیریت پایگاه داده، استفاده از فریم ورک، برنامه نویسی و رعایت امنیت هستند.

3. فناوری پایگاه داده

فناوری پایگاه داده را به عنوان سیستم پشتیبانی یا ستون فقرات توسعه وب در نظر بگیرید. این پایگاه باعث ذخیره و مدیریت محتویات متعددی مانند کدها و فایلها می شود که برای عملکرد بهینه وب سایت ها بسیار مهم است. امروزه اکثر وبسایت ها از نوعی سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای(RDBMS) استفاده می کنند که این سه بخش، توسعه وب را قادر می سازد تا به طور یکپارچه برای ایجاد وب سایت های کاملاً کاربردی همگام سازی شود.

برای کسانی که به دنبال عمق بیشتری در فناوری پایگاه داده هستند، زبان پرسش ساختار یافته یا Structured Query Language که به اختصار SQL خوانده می شود، در میان گزینه های متنوع موجود، ساده ترین مورد است. زیرا شبیه به زبان انگلیسی است که خواندن، نوشتن و درک آن را آسان می کند. همچنین، باید برخی از سیستم های مدیریت پایگاه داده اصلی ارتباطی مانند MySQL ، PostgreSQL و Oracle DB نیز آشنا شوید.


تفاوت بین طراحی وب و توسعه وب

 

اگرچه این دو، اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. اما تفاوت های زیادی بین طراحی وب و توسعه وب وجود دارد. 

توسعه وب جنبه های کاربردی وب سایت ها مانند سرورها و برنامه ها را پوشش می دهد.

در حالی که، طراحی وب با ظاهر و احساس وب سایت سروکار دارد. به این معنا که طراحی وب شامل رنگ آمیزی، فونت، نوار پیمایش و نقاط تماس است. اگر به پشتیبانی بیشتر نیاز دارید می توانید با شرکت طراحی و توسعه رابسانا تماس بگیرید.

حوزه های در حال رشد:

بیش از مهارت افزایی، باید به دنبال مهارت سازی مرتبط بود. در حال حاضر در بازار، پدیده ML، AI، اینترنت اشیا(IoT)، بلاکچین و واقعیت افزوده(AR) در مراحل اولیه هستند.

این زمینه ها از پتانسیل فوق العاده‌ای جهت رشد در آینده برخوردارند و علاقمندان توسعه وب باید به دنبال یادگیری و کسب مهارت در زبان ها جهت تسلط بر این حوزه ها باشند.

زبان های برنامه نویسی Ruby، Solidity برای بلاکچین

جاوا اسکریپت و PHP برای اینترنت اشیا

Lisp و Prolog برای هوش مصنوعی 

ML، جاوا اسکریپت و Swift برای واقعیت افزوده

علاوه بر موارد فوق، زیرساخت ابری نیز از جمله زمینه های در حال پیشرفت است.


نتیجه گیری نهایی

فناوری در همه وجود دارد و به امری رایج تبدیل شده است. از وب سایت های تجاری تا بسترهای شبکه های اجتماعی گرفته تا وب سایت های فروشگاهی، همه آنها با سرعت سرسام آوری درحال پیشرفت می باشند. توسعه وب، برنامه ها و وبسایت هایی را ایجاد می کند که شامل بک-اند، فرانت-اند و فناوری پایگاه داده می شود.

توسعه وب با طراحی وب متفاوت است به این دلیل که اولی به سرورها و برنامه ها و دومی به جنبه های بصری مانند طرح های رنگی، فونت ها و نقاط تماس اشاره می کند. امروزه یادگیری توسعه وب بسیار آسان تر از قبل شده است و می توان از طریق دنبال کرن روش های آموزشی متنوع، آن را یاد گرفت. علاوه بر این، با توجه به پتانسیل رشد بسیار زیاد بلاکچین، اینترنت اشیا، AR و غیره، باید با مفاهیم این موارد نیز آشنا شد.

بستن