مزایا و معایب هاست ابری

مفاهیم، مزایا و معایب هاست ابری(Cloud Hosting)

مفاهیم، مزایا و معایب هاست ابری(Cloud Hosting)

ما اخیراً در مورد دو نوع سرویس هاستینگ بحث کرده‌ایم:

هاست اختصاصی

شما مالک/ اجاره یک یا چند سرور در دیتاسنتر هاست خود برای استفاده خصوصی هستید.

هاست اشتراکی

شما فضا و ظرفیت پردازش را در سروری اجاره می کنیم که ممکن است توسط بسیاری از شرکت ها و وب سایت های دیگر نیز استفاده شود.
به طور کلی، یک هاست اختصاصی معمولاً انعطاف پذیرتر است و می توانید آن را به دلخواه پیکربندی کنید. یک هاست اشتراکی ممکن است گزینه های کمتری ارائه دهد اما مدیریت آن آسان تر است و به طور معمول هزینه کمتری دارد.

هاست ابری، می تواند به خوبی دو مورد فوق باشد و مزایای دیگری نیز به همراه داشته باشد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ابر چیست؟

“ابر” و “رایانش ابری” کلمات کلیدی بازاریابی برای وب هستند. همین. به جای خرید نرم افزار و ذخیره اطلاعات روی هارد دیسک کامپیوتر، از یک برنامه آنلاین استفاده می کنید.که به طور معمول، داده ها را در یک سرور وب اجرا می کند. و در حالی که رابط کاربری را در یک مرورگر وب نمایش می دهد، ذخیره می شود. به عبارت دیگر، شما در حال دسترسی به نرم افزار درخواستی هستید و منابع محاسباتی را با دیگران به اشتراک می گذارید.

یک برنامه وب می تواند روی یک سرور اشتراکی یا اختصاصی میزبانی شود، اما مقیاس بندی ممکن است دشوار باشد. شاید این برنامه با پنجاه کاربر همزمان به خوبی کار کند، اما چگونه با 1000 کاربر کنار می آید؟ چقدر سریع می توانید به یک سرویس یا سرور بهتر مهاجرت کنید؟ اگر تقاضای کاربران پس از چند ساعت به سطح عادی بازگردد چه می شود؟

هاست ابری چیست؟

هاست ابری اجازه می دهد تا در صورت تقاضا، فرایند تهیه منابع به سرعت انجام گیرد. شما میتوانید به سرعت پردازنده بیشتر، RAM یا هارد دیسک را اضافه کنید و هاست هایی مانند رابسانا می توانند به طور خودکار بر اساس اوج ترافیک نیازهای شما را مقیاس بندی کنند.

زمانی که می دانید در حین وقوع یک رویداد خاص ترافیک زیادی خواهید داشت، مقیاس بندی خودکار برای کمپین های کوتاه مدت یک گزینه عالی است. در این شرایط، هنگام ورود ترافیک، منابع اضافی به طور خودکار اضافه می شوند، بنابراین نیازی نیست نگران آن باشید.

فناوری ها متفاوت هستند. اما اکثر هاست های ابری به ماشین های مجازی وابسته‌اند.

ماشین مجازی چیست؟

احتمالاً با شبیه سازهایی برخورد کرده‌اید که یک دستگاه محاسباتی را بر روی دستگاهی دیگر بازسازی می کنند. به عنوان مثال، بایگانی اینترنتی به شما امکان می دهد بازی های قدیمی بازی کنید، ویندوز 3.1 یا Apple Macintosh را از مرورگر خود اجرا کنید.

درک این نکته بسیار مهم است که این سیستم های اصلی بدست آمده از دیسک های قدیمی و تراشه های ROM قابل اتکا نیستند. و فقط سخت افزارهایی هستند که شبیه سازی شده‌اند. نرم افزار قدیمی ممکن است بگوید” این تصویر را روی صفحه قرار دهید”. در مثال های بالا، آن دستور توسط جاوا اسکریپت رهگیری می شود، به کد HTML5 ترجمه شده و پاسخ مناسب بازگردانده می شود. این نرم افزار فکر می کند روی دستگاه سازگار اجرا می شود.

ماشین مجازی(VM)، یک مفهوم مشابه است. نرم افزارهایی مانند VirtualBox، VMware و Hyper-V با استفاده از نرم افزارهای شبیه سازی از سخت افزار استاندارد، از کامپیوتر شخصی تقلید می کند. بنابراین می توانید هر سیستم عامل مهمان را “درون” هر سیستم عامل دیگری اجرا کنید.

بنابراین، هاست های ابری می توانند یک ماشین مجازی ارائه دهند که از نظر عملکرد شبیه به یک هاست اختصاصی است. با این حال، آنها فقط فایل های داده‌ای هستند که از یک سرور واقعی تقلید می کنند، به همین دلیل چندین کاربرد عملی دارند:

1- یک سرور مجازی می تواند در عرض چند ثانیه ایجاد، نصب و پیکربندی شود.
2- سرور مجازی فقط داده است و می توان آن را به راحتی کلون کرد، پشتیبان گرفت یا به مکان دیگری منتقل کرد.
3- توسعه و استقرار بسیار ساده شده است. توسعه دهندگان، در مراحل تولید و توسعه می توانند از تصاویر یکسان استفاده کنند. آزمایش و لغو تنظیمات جایگزین نیز آسان است.
4- یک برنامه وب می تواند در داخل تصویر سیستم عامل خود اجرا شود. برنامه دوم می تواند از ماشین مجازی دیری استفاده کند. هیچ خطری در خصوص بروز تناقض یا مشکل با فناوری وجود نخواهد داشت.
5- پردازش، CPU و ذخیره سازی دیگر به دستگاه واقعی متصل نیستند. ماشین مجازی را می توان در سرور فارم مستقر کرد که می تواند منابع را بطور خودکار در صورت لزوم اختصاص دهد.
6- خطر خرابی تا حد زیادی کاهش می یابد. زیرا سیستم عامل بر روی سخت افزار واقعی اجرا نمی شود.

آیا همه هاست های ابری به یک شکل کار می کنند؟

خیر، اکثر هاست های ابری از نوعی معماری ماشین مجازی استفاده می کنند. اما خدمات ممکن است متفاوت باشد. مثلا:

زیرساخت به عنوان یک سرویس(IaaS)

شاید این مورد نزدیکترین نوع به هاست اختصاصی است. IaaS امکانات مجازی سازی را ارائه می دهد اما شما سیستم عامل خود را انتخاب کرده، نرم افزار خود را نصب کرده و آن را به روز نگه دارید.

پلتفرم به عنوان سرویس(PaaS)

این مورد نیز  نزدیک ترین نوع به هاست اشتراکی است. PaaS بستر خاصی را برای اجرای انواع خاصی از برنامه ها را فراهم می کند.

نرم افزار به عنوان سرویس(SaaS)

این نوع معمولا شامل نرم افزارهای درخواستی می باشد. به عنوان مثال، شما می توانید از یک سرویس شخص ثالث برای حفظ و ذخیره داده های خود به جای نصب MySQL استفاده کنید.

بدون سرور یا عملکرد به عنوان یک سرویس(FaaS)

یک برنامه با محیطی انتزاعی که منطق و حالت را مدیریت می کند. شما توابع یا سرویس های خرد را می نویسید که از آن معماری استفاده می کنند بدون اینکه نگران نرم افزار اصلی باشید.

همه سرویس ها به طور منظم در یکی از این دسته ها قرار نمیگیرند.

مزایا و معایب هاست ابری

در مقالات گذشته، سهولت در استفاده، انعطاف پذیری، قابلیت ها، ایمنی و امنیت را هنگام مقایسه هاست های اختصاصی با هاست های اشتراکی مورد بررسی قرار دادیم. این ها کمتر به هاست ابری مربوط می شوند. زیرا این سرویس عوامل را تعیین می کند. 

کارایی و عملکرد

هاست ابری می تواند به طور خودکار منابع لازم را با افزایش ترافیک تخصیص دهد. اگرچه به هاست و برنامه خدمات شما بستگی دارد. برخی ممکن است محدودیت های خاصی را اعمال کنند، اگرچه معمولاً امکان ارتقاء تعداد CPU ها، RAM ها و فضای ذخیره سازی وجود دارد.

قابلیت اطمینان

هاست های اختصاصی و اشتراکی از کار می افتند. هاست اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن خطر انجام می دهد، اما داغ شدن بیش از حد CPU یا خرابی هارد دیسک میتواند سیستم را با مشکل مواجه کند. خدمات ابری وابستگی کمتری به سخت افزار واقعی دارند. پردازش را می توان در چندین سرور به اشتراک گذاشت. اگرچه هنوز خطاها رخ می دهند اما وب سایت یا برنامه شما همچنان فعال است.

هزینه

هاست ابری اغلب با چیزهایی مانند آب، برق یا گاز مقایسه می شود. شما هزینه استفاده خود را پرداخت می کنید. واقعیت معمولاً پیچیده تر است و قیمت گذاری ترکیبی از هزینه های ثابت و متغیر است. پرداخت ماهانه شما می تواند ماه به ماه تفاوت قابل توجهی داشته باشد.

چه کسی باید هاست ابری را انتخاب کند؟

در دراز مدت، هاست ابری جایگزین هاست های اشتراکی و اختصاصی خواهد شد و همه از آن استفاده خواهند کرد.

با این اوصاف، صنعت هاستینگ ابری در ابتدای راه است. تنوع خدمات به صورت تصاعدی در حال رشد و افزایش است و بازار آن به صورت روزانه در حال تغییر است. انتخاب سرویس مناسب برای کسب و کار زمانی دشوار است که خدمات به طور مستقیم قابل مقایسه نباشند و تا زمانی که شروع به میزبانی نکرده‌اید نیز هزینه ها مشخص نیست.

بستن