یرن فایننس

آشنایی با یرن فایننس(Yearn finance)

آشنایی با یرن فایننس(Yearn finance)

Yearn.finance یا یرن فایننس، بدون شک یکی از محبوب ترین پروژه ها در فضای غیرمتمرکز مالی(DeFi) است. در زمان اوج قیمت خود(تابستان)، قیمت توکن بومی Yearn.finance(YFI) به 44،000 دلار رسید و کل ارزش قفل شده در پروتکل نیز به 1 میلیارد دلار رسید.

بسیاری در خارج از فضای DeFi به این فکر کرده‌اند که Yearn.finance و YFI در مورد چیست.

چهره های مالی یرن فایننس:

Yearn finance به سرعت در حال تبدیل شدن به یک پروتکل DeFi مبتنی بر اتریوم با مجموعه‌ای از محصولات و توکن های فرعی می باشد. اما در هسته خود یک yield aggregator است.

اگرچه ییلد فارمینگ(yield farming) کشش زیادی پیدا کرده است، اما در بسیاری از آنها فاقد تخصص و زمان لازم برای درگیر شدن در این فضای گاهاً پیچیده هستند.

یک نظرسنجی در CoinGecko از سرمایه گذاران رمز ارز نشان داد که 40% از ییلد فارمرها، همانطور که کاربران DeFi خود را برند گذاری کرده‌اند و نمی دانند چگونه قراردادهای هوشمند و خطرات مرتبط با آن را بخوانند. همچنین، 52% از فارمرها نیز کمتر از 1000 دلار سرمایه برای فارمینگ اختصاص داده‌اند.

در اینجا 2 مسئله وجود دارد:

1. آنهایی که به تنهایی از DeFi استفاده می کنند، می بینند که سود آنها توسط کارمزدهای تراکنش خرده تامین می شود.

2. بسیاری از ییلد فارمرهای موجود نمی دانند چگونه خطرات استفاده از قراردادهای هوشمند را به درستی ارزیابی کنند.

ییلد فایننس، این مشکلات و موارد دیگر را از طریق محصولات اصلی خود مانند Vaults و Earn حل می کند.

Earn، محصولی است که بر روی استیبل کوین متمرکز شده است. کاربران می توانند استیبل کوین یا سایر ارزهای رمزپایه پشتیبانی شده را به یک استخر واریز کنند. سپس وجوه موجود در آن استخر بین پروتکل های وام دهی برتر برای به حداکثر رساندن بازده سوئیچ می شود.

Vaults، رویکرد ظریف تری دارد. در حالی که مفهوم مشابهی دارد، اما از طیف گسترده‌تری از ارزهای رمزنگاری شده پشتیبانی می کند و از رویکرد های پیچیده‌تر ییلد فارمینگ برای کسب ییلد برای فارمرها استفاده می کند.

ایده Vaults و Earn این است که سرمایه را برای انجام تعدادی کار جمع کنید.

 اولاً، با ادغام و فارمینگ یک مجموعه وجوه، می توان کارمزد معاملات را تا حد زیادی کاهش داد. در مواقعی که کارمزد تراکنش ها بالا می باشد، به راحتی میتواند به طور متوسط 50-100 دلار برای کاربر هزینه داشته باشد تا به طور فعال یک فارم ییلد را حفظ کند. ثانیاً، با داشتن استراتژی های رسمی، ریسک برای کاربر نهایی تا حد زیادی کاهش می یابد. زیرا توسعه دهندگان یرن فایننس قراردادهایی که استفاده می کنند را به دقت مورد بررسی قرار می دهند.

در حالی که Earn تاکنون توسعه کمی داشته، اما Vaults همچنان در کانون توجه یرن فایننس قرار دارد. توسعه دهندگان پروتکل به طور فعال در حال توسعه استراتژی های جدید برای Vaults موجود و برای ارزهای دیجیتال جدید هستند که قابلیت ییلد فارمینگ داشته باشند.

مکانیک دقیق Vaults کمی پیچیده است، اما در ادامه خلاصه آن را بررسی خواهیم کرد:

1. از یک ارز دیجیتال پشتیبانی شده توسط Vaults استفاده کنید( اغلب یک استیبل کوین یا ارز دیجیتال محبوب مانند اتریوم)

2. آن را به Vault مربوط به یرن فایننس واریز کنید و در ازای آن یک رمز سپرده Vault دریافت کنید.

3. ارزش توکن سپرده Vaults شما در طول زمان با اجرای استراتژی ییلد فارمینگ افزایش می یابد.

4. هر زمان که بخواهید نیز می توانید سپرده خود را برداشت کنید، اگرچه ممکن است لازم باشد تا 0.5% کارمزد برداشت را بپردازید. سود نیز با نرخی جزئی جهت پرداخت به توسعه دهندگان مشمول مالیات می شود.

چیزی که یرن فایننس را متمایز می کند این است که رویکردی از نوع «برنده های آهسته و پیوسته در مسابقه» و امنیت را انتخاب می کند و به جای جابجایی سریع بین استراتژی ها و به خطر انداختن برخی آسیب پذیری ها، آزمایش های برگشتی را انجام می دهند.

یک گردآورنده دیگر، هاروست فایننس(Harvest Finance) است که با یک اشکال لغزش مواجه شد که به مهاجم ناشناس اجازه داد 33 میلیون دلار را از پروتکل خارج کند.

در حال حاضر، توسعه دهندگان بر روی Yearn Vaults v2 کار می کنند، که شامل استراتژی‌های متعدد برای استخرها، حذف هزینه های برداشت و برخی پیشرفت مهم های دیگر است. یک مشکل کلیدی که در نسخه 2 برطرف خواهد شد، بزرگ شدن Vault های یرن فایننس است که با استفاده از یک استراتژی، به طور خودکار ییلد ها را به میزان زیادی کاهش می دهد. با استفاده از استراتژی های متعدد می توان این موضوع را برطرف کرد.

ورود یرن فایننس به عرصه های جدید

یرن فایننس پس از موفقیت عظیم خود با Vaults که صدها میلیون دلار سپرده جمع آوری کرده است، در حال گسترش مرزهای خود به حوزه های جدید است.

اول از همه، کار بر روی ylnsure/Cover، محصول جدیدی که به کاربران DeFi فرصتی برای دریافت بیمه سپرده های خود در پروتکل ها میدهد، در حال توسعه است. از آنجایی که دیفای منطقه‌ای پر از خطرات(ریسک اقتصادی، ریسک هک، ریسک انحلال و غیره) است، بیمه در ایجاد آرامش خاطر برای کاربران بسیار اهمیت دارد.

در حال حاضر در نسخه بتا، Cover به کاربران این امکان را می دهد که از روی تعداد پروتکل های برتر دیفای خدمات بیمه دریافت کنند. این بیمه توسط Nexus Mutual که یک شرکت متقابل غیر متمرکز مبتنی بر اتریم می باشد، پذیرفته شده است. کسانی که در پروتکل، Cover ارائه می کنند می توانند در مورد اعتبار ادعای بیمه رای دهند و همچنین حق دریافت حق بیمه پرداخت شده توسط کاربران پروتکل را نیز دارند.

ثانیاً، Zap به کاربران اجازه می دهد تا استیبل کوین ها را به توکن های ارائه دهنده نقدینگی Curve و توکن های ارائه دهنده نقدینگی Curve را به استیبل کوین ها Zap کنند. فرآیند انجام این کار به صورت دستی برای کسانی که دانش فنی ندارند می تواند بسیار خسته کننده باشد.

تعدادی پروژه دیگر نیز وجود دارد که در مراحل اولیه قرار دارند، از جمله yBorrow، ySwap، yTrade، Liquidity Basic Income و StableCredit.

هریک از این محصولات در تلاشند تا با موارد استفاده پیشرو دیفای که پروتکل های موجود مانند Aave و Uniswap آن را حل می کنند، سازگار شده و آنها را بهبود بخشند.

برای مثال، ySwap یک بازار ساز خودکار یا صرافی غیرمتمرکز است که تلاش میکند تا استخرهای یک طرفه را برای کاهش ضررهای دائمی فعال کند. یکی از مسائل کلیدی در مورد بازارسازان خودکار در حال حاضر این است که برای تجارت باید یک کوین در طرف دیگر معامله وجود داشته باشد. همچنین، آنهایی که نقدینگی را برای معامله فراهم می کنند باید بدانند که در صورت وقوع نوسان ممکن است متحمل زیان شوند. ySwap به دنبال حل هر دوی این مشکلات است.

شبکه Keep3r و Eminence Finance نیز توسط توسعه دهندگان یرن فایننس کار می کنند، هرچند که زیر چتر پروژه نیستند و منحصراً به دیفای نیز میرتبط نمی باشند. شبکه Keep3r یک شبکه غیرمتمرکز برای مشاغل زنجیره‌ای و Eminence Finance یک بازی ویدیویی مبتنی بر اتریوم است.

با YFI آشنا شوید

هسته اصلی رشد و آگاهی یرن فایننس، معرفی YFI در ماه جولای بود.

در پست وبلاگی، آندره کرونه، بنیانگذار یرن فایننس فاش کرد که این پروژه توکن خود به نام YFI را دریافت خواهد کرد. پست وبلاگ به طور خاص بیان کرده بود که این توکن ارزش ذاتی ندارد. این می تواند با ارائه نقدینگی به پروتکل یا با افزودن توکن و DAI یا yUSD به یک استخر معاملاتی در بالانسر ایجاد شود.

YFI به عنوان توکن حاکمیتی پروتکل یرن فایننس راه اندازی شد، به این معنی که کسانی که آن را در اختیار دارند می توانند به طور جمعی تصمیم بگیرند که پروتکل چگونه باید توسعه یابد، چه چیزی باید اجرا شود و …

ایده این بود، کسانی که از پروتکل استفاده می کنند باید بتوانند آن را نیز اداره کنند. در آن زمان، برای زمینه، Cronje تنها توسعه دهنده این پروژه بود.

از زمان راه اندازی YFI، به یک پدیده تبدیل شده است. این توکن در اواخر آگوست تا 44،000 معامله شد، قیمتی بیش از 1،000،000 درصد بیشتر از قیمت عرضه که نزدیک به 3 دلار بود. همچنین، YFI تبدیل به یک دارایی با بازده نقدی شده است. زیرا کسانی که این توکن را در اختیار دارند می توانند آن را به اشتراک بگذارند و بازدهی معمولی که به yUSD پرداخت می شود را دریافت کنند.

دارندگان YFI به طور منظم از طریق یک انجمن و کانال های مختلف در شبکه های اجتماعی به صورت آنلاین گرد هم می آیند تا در مورد پیشنهادهایی که آینده پروتکل را تعیین می کند بحث و تبادل نظر کنند.

یرن فایننس بدون بحث و جنجال نیست

در حالی که راه اندازی، توزیع و رشد YFI جشن گرفته شده است، آن و یرن فایننس به طور کلی بدون بحث و جنجال نیستند.

یکی از جنجال های آن، مربوط به آندره کرونیه است. وی پس از اینکه متوجه ناسازگاری در ییلد ارائه شده در فضای دیفای شد، یرن فایننس را به تنهایی راه اندازی کرد. در حالی که کرونیه می گوید در جای درستی نبوده است، اما در دو نوبت به رسانه های خبری در گفته است که نمی خواهد در دیفای کار کند، یا حداقل نه به روش قبلی. این امر باعث افت شدید قیمت YFI شد.

در نهایت، برخی نگران هستند که با محدودیت 30،000 توکن YFi، ممکن است انگیز های ناهماهنگی در اکوسیستم YFI برای توسعه بیشتر پروتکل وجود داشته باشد. با کمبود توکن های YFI، توسعه دهندگانی که ممکن است بخواهند روی یرن فایننس کار کنند نمی توانند پولی دریافت کنند یا احتمالا مالک YFI نیستند. به این معنی که مشوق ها به طور خودکار با پروتکل نادرست هستند. همچنین، این نگرانی نیز وجود دارد که این پروتکل نمی تواند هزینه های اضافی برای ایجاد یک تیم گسترده را ایجاد کند.

پدیده Y-Token

برای عقب نشینی و نگاه کردن به تاثیر یرن فایننس بر روی دیفای به عنوان یک کل، موفقیت YFI باعث ایجاد یک سری فورک شد که سعی کردند از برند Y یا YF به نفع خود استفاده کنند. همچنین، برخی از این فورک ها ییلد فارمر بودند، اما بسیاری از این فورک ها فقط توکن های وانیلی بودند که با استفاده از حسن نیت جامعه اتریوم در یرن فایننس سعی در کلاهبرداری از کاربران خود داشتند.

مهم تر از آن، راه اندازی YFI نشان دهنده توزیع های منصفانه تر توکن ها بود.

در جایی که اکثر پروژه هایی که قبل از اواسط سال 2020 راه اندازی شده‌اند، از ICO برای توزیع توکن ها استفاده می کردند، یرن فایننس نیز به کاربران پروتکل اجازه می داد تا یک توکن بر اساس نقدینگی ارائه شده بدست آورند. این مکانیسم توزیع یک جامعه را قادر می سازد تا به سرعت در اطراف پروژه ایجاد شود. زیرا هر کاربر توانایی یکسانی برای تاثیر گذاری بر پروژه و کسب سهم خود را دارد.

بستن