vdc چیست؟

VDC یا دیتاسنتر مجازی چیست؟

VDC یا دیتاسنتر مجازی چیست؟

دیتاسنتر مجازی جایگزین مقرون به صرفه تر، انعطاف پذیرتر و کاربری تر برای دیتاسنتر on-perm است. به جای تکیه بر سخت افزارهای فیزیکی، یک دیتاسنتر مجازی به یک شرکت اجازه می دهد تا از منابع مبتنی بر ابر استفاده کرده و یک زیرساخت مقیاس پذیر ایجاد کند که کاملاً با نیازهای عملیاتی مطابقت داشته باشد.

این مقاله مقدمه‌ای بر دیتاسنترهای مجازی و مزایای زیر ساخت مبتنی بر ابر است. در ادامه متوجه خواهید شد که چگونه از این استراتژی استفاده کنید و از انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و صرفه جویی در هزینه محاسبات ابری بهره مند شوید.

دیتاسنتر مجازی چیست؟

دیتاسنتر مجازی(VDC) مجموعه‌ای از منابع ابری است که از مشاغلی با قابلیت محاسبات پشتیبانی می کند. VDC نیازی به راه اندازی یک دیتاسنتر on-perm برای شرکت ندارد. نام رایج دیگ برای VDC، دیتاسنتر تعریف شده توسط نرم افزار است.

یک دیتاسنتر مبتنی بر نرم افزار قابلیت های مشابه با نمونه فیزیکی خود ارائه می دهد. این امر اجازه می دهد تا یک کسب و کار راه اندازی شود:

-سرورها
– قدرت پردازشی(CPU)
– خوشه های ذخیره سازی(RAM و فضای دیسک)
– اجزای شبکه و پهنای باند

مانند یک مرکز معمولی، یک VDC قابلیت های محاسباتی را فراهم می کند که حجم کاری برنامه ها و فعالیت های تجاری را امکانپذیر می کند، مانند:

– اشتراک فایل
– برنامه های بهره وری
– سیستم عامل های CRM و ERP
– عملیات دیتاسنتر
– اطلاعات بزرگ(big data)
– AIOps و یادگیری ماشین
– برنامه های ارتباطی و همکاری

نقطه مثبت اصلی دیتاسنتر مجازی، توانایی افزودن یا حذف ظرفیت بدون نیاز به راه اندازی یا حذف سخت افزار است. هر جزء انتزاعی، بر روی ماشین مجازی(VM) ارائه دهنده اجرا می شود و مشتری هزینه استفاده آن را پرداخت می کند.

مجازی سازی اجزای فیزیکی مزایای زیادی را ارائه می دهد و شرکت ها در پی موارد زیر تصمیم می گیرند که از VDC استفاده کنند:

زیرساخت های انعطاف پذیر و قابل مقیاس
 – چرخه های کوتاه تر برای دستیابی به بازار و پول نقد
– قابلیت دسترسی بالا
– سطوح بالاتر IT در سفارشی سازی و راه اندازی
– کاهش هزینه ها(بدون اجاره، برق، تعمیر و نگهداری یا هزینه سخت افزار)
مزایای دیتا سنتر مجازی

در ادامه، مزایای اصلی دیتاسنتر های مجازی و دلایلی که چرا انتخاب مجازی سازی منطقی تر از سرمایه گذاری در راه اندازی فیزیکی است را مرور خواهیم کرد.

انعطاف پذیری و مقیاس پذیری

منابع ابری، یک VDC را بسیار انعطاف پذیر می کنند. افزودن و حذف اجزای مجازی ساده؛ ارزان و سریع است. ویژگی هایی که یک دیتاسنتر on-perm نمی تواند ارائه دهد. این ویژگی ها موارد زیر را تسریع می کنند:

چرخه های انتشار

– برگشت پروژه

– زمان عرضه محصولات و خدمات جدید به بازار

در همین حال، توسعه دهندگان از چابکی بیشتری که VDC در اختیارشان قرار می دهد، لذت میبرند. بنابراین می توانند:

کاتالوگ های عمومی و خصوصی قالب های VM را deploy کنند

 – ماشین های مجازی را سریع و آسان بسازند و از بین ببرند.

– برنامه های مجازی(vApps) را ایجاد و از آنها استفاده کنند.

زمان deploy تقریباً صفر و ماشین های مجازی منعطف، کارایی کلی عملیات را افزایش می دهند. این ویژگی ها برای شرکت های مدرن؛ به ویژه آنهایی که به تیم DevOps متکی هستند، حیاتی است.

تهیه سریع منابع

با وجود دیتاسنتر on-perm، تهیه قطع سخت افزاری جدید هفته ها طول می کشد. این شرکت باید هر بخش جدیدی را خریداری کرده، منتظر تحویل، پیکربندی و نصب شود.

با این حال، VDC به تیم اجازه می دهد تا اجزای جدید را در عرض چند دقیقه مستقر کند. مدیران IT می توانند به سرعت سرورها و کامپیوترهای رومیزی مجازی را از طریق موارد زیر راه اندازی کنند:

یک تصویر از پیش تنظیم شده

– یک قالب اصلی

– کلونی از یک ماشین مجازی موجود

تهیه سریع و در صورت تقاضا VDC ها را با عملکرد Agile و DevOps مطابقت طبیعی می دهد. اکثر شرکت های دارای دیتاسنتر مجازی به تیم ها اجازه میدهند از پیکر بندی های مبتنی بر سیاست استفاده کنند و در نتیجه چرخه عمر توسعه نرم افزار(SDLC) را تسریع کنند.

فرصت های صرفه جویی در هزینه

یک دیتاسنتر در محل نیاز به سرمایه گذاری  های پیشرو، مداوم و گسترده دارد، از جمله:

– ساخت، تجهیز و نگهداری تاسیسات
– استخدام و آموزش تیم هایی برای مدیریت دیتاسنتر
– به دست آوردن سخت افزارهای لازم
– در صورت افزایش تقاضا یا ترافیک، اجزای آماده به کار را تنظیم کنید.

VDC ها یک جایگزین بسیار ارزان تر است زیرا یک شرکت می تواند در موارد زیر صرفه جویی کند.

– رفع نیاز به راه اندازی و تجهیز تاسیسات
– حذف هزینه های خرید و نگهداری سخت افزار
– کاهش تعداد تکنسین های لازم
– حذف هزینه های برق

مدل پرداخت به ازای استفاده از VDC، هزینه های اضافی را حذف می کند. یک شرکت فقط هزینه منابع مورد استفاده تیم را پرداخت می کند و هر جزء مجازی بهینه را مصرف می کند. نیازی به ظرفیت آماده به کار نیست زیرا تیم ها می توانند در عرض چند دقیقه خود را با نیازهای روز افزون تنظیم کنند. همچنین، از منظر برنامه ریزی تجاری، هزینه ها با VDC بسیار قابل پیش بینی تر می شوند.

مدیریت ساده شده

اگر دیتاسنتر مجازی دارید، ارائه دهنده ابر مسئول حفظ زیرساخت است. تیم داخلی شما فقط VM ها را اداره می کند، فرایندی که از راه دور، سریع و در زمان واقعی اتفاق می افتد.

مشتریان معمولاً یک VDC را از یک صفحه شیشه‌ای مدیریت می کنند. ابزارها و رابط های متمرکز دید کاملی را در منابع محاسباتی ایجاد کرده و به مدیران اجازه می دهد تا استفاده را بهینه کنند.

از دیدگاه مدیریت، دیتاسنترهای مجازی با سیاست های BYOD به صورت طبیعی مطابقت دارد. می توانید دسکتاپ مجازی را بر روی دستگاه شخصی خود در را عرض چند دقیقه نصب کنید.

بدون وقفه:

VDC به دلیل موارد زیر هیچ گونه downtime یا وقفه‌ای نخواهد داشت:

– ارائه دهندگان سطح بالای ابر از Uptime بالا، معمولاً در محدوده 99،999%(به طور متوسط حدود 6 قیقه خرابی در سال) اطمینان می دهند.

– بازیابی اطلاعات در عرض چند دقیقه رخ می دهد.

 هنگامی که یک شرکت به یک سرور فیزیکی متکی است و تجهیزات با مشکل مواجه می شوند، زمان استقرار مجدد به عوامل مختلفی بستگی دارد:

–  سرور پشتیبان آماده دارید؟
–  از سرور image وجود دارد؟
– داده های سرور پشتیبان به روز است؟

در تنظیمات VDC، جابجایی سریع به دلیل عکس های فوری ماشین مجازی اتفاق می افتد. شما می توانید image های فورا VM را از سروری به سرور دیگر منتقل کرده و آنها را به راحتی و به سرعت جابجا کنید.

همچنین یک VDC، با محدود کردن خطاهای انسانی به توقف خرابی کمک می کند. بیش از 75 درصد زمان خرابی شبکه ناشی از اشتباه یک کارمند است. از آنجا که VDC وظایف دستی را حذف می کند، تیم می تواند به اتوماسیون و ارکستراسیون متکی باشد که کمتر مستعد خطاهای ناشی از خرابی است.

چابکی تجاری

وقتی زیرساخت IT شما برای تحول یا توسعه نامناسب باشد، کسب کار شما قادر نخواهد بود که به سرعت:

به فرصت های جدید بازار پاسخ دهید
– سازگار با تغییر خواسته های کاربر
– با رقبای تهاجمی رقابت کنید

یک مرکز داده مجازی به شرکت ها این امکان را می دهد که به سرعت با تنظیمات و الزامات مختلف سازگار شوند. شما می توانید عملیات تجاری را از طریق موارد زیر پیش ببرید:

تامین منابع در صورت تقاضا
– توانایی آزمایش مدل های تجاری جدید به سرعت و بدون خطر
– بهبود عملکرد برنامه های قدیمی

دیتاسنترهای مجازی نیز با شبکه ها و تنظیمات فیزیکی موجود سازگار هستند. مشاغل هنگام کار با VDC چندین گزینه را در اختیار دارند:

انتقال کل زیرساخت های IT به ابر
– ایجاد یک راه حل ترکیبی که استفاده از اجزای فیزیکی و مجازی را مخلوط می کند.
– در دسترس قرار دادن منابع مجازی فقط برای موارد اضطراری و افزایش استفاده

همچنین، شرکت ها می توانند محیط VDC را بر روی همه مدل های استقرار ابر تنظیم کنند: عمومی، خصوصی، چند ابر، ترکیبی و …

امنیت ساده تر

به طور کلی، مدیریت امنیت در VDC ساده تر از حفاظت از دیتاسنترهای سنتی است و نیازی نیست که نگران امنیت فیزیکی باشید.

تا آنجا که امنیت در سطح IT پیشمی رود، شرکت های دارای VDC می توانند سیاست های امنیتی متمایزی را برای موارد استفاده متفاوت، رویکردها و الزامات حفاظتی تنظیم کنند. همچنین، یک سیاست امنیتی هوشمند و استراتژیک ابری می تواند اطمینان حاصل کند که کارهای مربوط به VDC داده ها و برنامه های ارزشمند را در معرض خطر قرار نمی دهد.

اکثر ارائه دهندگان از مشتریان با خدمات مختلف امنیت سایبری پشتیبانی می کنند. یک فروشنده معمولی خدمات بازیابی و تداوم تجارت را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد حداکثر استفاده را از Image های فری VM ببرید.

دیتاسنترهای مجازی و رایانش ابری

یک دیتاسنتر مجازی تحت مدل محاسبات ابری به عنوان زیرساخت(IaaS) ارائه می شود. IaaS یک شرکت را قادر می سازد تا اجزای فیزیکی را درخواست کرده و یک دیتاسنتر با موارد زیر را تشکیل دهد:

– محفظه سرور
– سخت افزار ذخیره سازی
– تجهیزات شبکه
– پشتیبان گیری از نرم افزار و سخت افزار

علاوه بر این، اکثر ارائه دهندگان IaaS معمولاً خدماتی مانند موارد زیر را ارائه می دهند:

– نظارت بر عملکرد
– امنیت شبکه
– مدیریت فایروال
-خدمات فراوانی داده ها

درحالی که شرکت ها می توانند از IaaS بهره مند شوند، SMB ها بیشترین سود را از این مدل محاسبات ابری می برند. یک سازمان نسبتاً کوچک می تواند زیرساخت های IT را بدون هزینه زیادی برای ساختن یک دیتاسنتر پیش فرض راه اندازی کند.

IaaS یک نقطه شروع رایج برای پذیرش ابری است. زیرا اکثر شرکت ها معمولاً قبل از حرکت پیشنهادات پیچیده تر PaaS با این مدل شروع می کنند.

از مزایای VDC ها و زیر ساخت های انعطاف پذیر مبتنی بر ابر استفاده کنید.

یک دیتاسنتر مجازی، انتخابی محبوبی برای شرکت ها است، صرف نظر از این که در سفر به کارگیری ابر خود قرار دارند. این که آیا نیاز فوری به خاموش کردن سخت افزار یا برنامه‌ای برای حرکت استراتژیک به مدل های جدید هزینه IT وجود دارد، VDC راهی عالی برای شروع بهره مندی از منابع مبتنی بر ابر است.

بستن