بازاریابی شبکه های مجازی

راهنمای بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM

راهنمای بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM

بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای واقعی کلمه، شیوه زندگی ما را تغییر داده‌اند.

مطمئناً میدانید که شبکه های اجتماعی در حال حاضر بزرگترین و اصلی ترین منبع برای اخبار و اطلاعات هستند. علاوه بر نزدیک کردن جامعه جهانی، راه های زیادی را برای تعامل با مشتریان احتمالی معرفی کرده است. همه شبکه های اجتماعی فرصت های خوبی را به شما برای به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده در قالب تبلیغات، فیلم ها و عکس ها ارائه می دهند.

بر اساس آمار، تقریبا 3.2 میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این تقریباً 42 درصد از جمعیت است.

در میان همه پلتفرم های اجتماعی، فیس بوک بزرگترین و پرطرفدارترین شبکه اجتماعی است.

یک فرد معمولی به طور روزانه حدود 2 ساعت و 22 دقیقه را در شبکه های اجتماعی و پیام رسانها صرف می کند.

علاوه بر همه آمارها، 73 درصد از بازاریابان ادعا کرده‌اند که شبکه های اجتماعی برای مشاغل آنها بسیار موثر و مفید بوده است. این توضیح میدهد که بازاریابان از استراتژی های بازاریابی قوی در شبکه های اجتماعی جهت جلب مشتریان بالقوه در سراسر جهان استفاده کرده‌اند. بازاریابان شبکه های اجتماعی، استراتژی های مختلفی مانند استراتژی های بازاریابی تاثیرگذار و تبلیغات داستانی را امتحان می کنند تا جایی که بتوانند با مخاطبان خود تعامل برقرار کنند.

اگر تمایل دارید که متوجه شوید چگونه بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM، توانسته کل دیدگاه بازاریابی آنلاین را تغییر دهد، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی(SMM) چیست؟

مفهوم SMM

SMM، مخفف Social Media Marketing، شکل پیشرفته‌ای از بازاریابی آنلاین است که شامل استفاده از بسترهای شبکه های اجتماعی برای ایجاد آگاهی از برند، جذب مخاطب، افزایش فروش، افزایش ترافیک به وب سایت،گسترش تجارت فراتر از جامعه محلی و کسب شهرت است. از بهترین بسترهای اجتماعی برای بازاریابی مانند اینستاگرام و توییتر می توان برای انتشار محتوای عالی به منظور جذب مشتری استفاده کرد.

همچنین، SMM شامل گوش دادن به مشتریان، تعامل با آنها، تجزیه و تحلیل عملکرد برند به صورت آنلاین و اجرای تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای به دست آوردن تعداد گسترده‌ای از مخاطبان است.


چرا بازاریابی شبکه های اجتماعی(SMM) از اهمیت زیادی برخوردار است؟

اهمیت SMM

موج شبکه های اجتماعی توقف ناپذیر است. SMM با چنان رشد شگفت انگیزی در حال پیشرفت است که هر کسب و کاری باید اهمیت آن را درک کرده و از ظرفیت های آن در شبکه های مجازی به بهترین شیوه استفاده کند.

در ادامه، اهمیت SMM را از طریق تاثیر آن بر مشاغل امروزی بررسی خواهیم کرد:

تبلیغات اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی ممکن است مسئله‌ای جدید و تازه باشد. زیرا در سال 2007 راه اندازی شد؛ اما تا به امروز با سرعت چشمگیری در حال رشد می باشد. نمونه‌ای از تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغات اینستاگرامی است. در مقایسه با روش های سنتی، تبلیغات دیجیتال نه تنها ارزان تر است، بلکه قابل اعتمادتر تیز می باشد.

تبلیغات سنتی به شما اجازه نمی دهند تا به مخاطب خاصی برسید، اما تبلیغات در شبکه های اجتماعی به شما امکان می دهند تا به چشم اندازهای هدفمندی برسید تا بتوانید بازدهی بالاتری از سرمایه گذاری داشته باشید و نرخ تبدیل خود را با سرعت بیشتری افزایش دهید.

ابزارهای تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی به شما امکان می دهد کمپین های تبلیغاتی خود را پیگیری کنید. تبلیغات آفلاین مانند تیراندازی کورکورانه است. زیرا شما نمی دانید که با چه تعداد از افراد تماس گرفته‌اید، اما در مورد تبلیغات آنلاین، میتوانید عملکرد خود را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کنید. همچنین، می توانید به صورت لحظه‌ای تبلیغات را تغییر دهید تا نتیجه را فوراً مشاهده کنید.

آگاهی از برند

شبکه های اجتماعی یک ابزار بازاریابی قدرتمند برای افزایش شهرت و برند کسب و کار شما هستند. تکنیک های خوب بازاریابی شبکه های اجتماعی(SMM) تاثیر مستقیمی بر رشد کسب و کار شما دارد. شما می توانید مخاطبین هدف را از طریق مکالمات، پست ها، بررسی ها و چشم اندازها به راحتی پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت B2B دارید، مخاطبان خود را بیشتر در لینکدین میبینید تا فیس بوک.

علاوه بر این، می توانید از محتوای بصری مانند تصاویر و فیلم ها برای جذب مخاطب استفاده کنید.

مکالمات جذاب

تمام شبکه های اجتماعی به گفتگو اختصاص دارند. می توانید با مخاطبان به صورت یک طرفه و دوطرفه ارتباط برقرار کنید. صحبت کنید، گوش دهید و نظرات و بازخوردها را دریافت کنید.

ترافیک ورودی

بازاریابی ورودی نوعی SMM است که باعث ایجاد ترافیک مناسب در وب سایت شما می شود. اگر اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی(SMM) را نادیده بگیرید، فقط به یک حلقه کوچک محدود خواهید شد که از قبل با نام و برند شما آشنا شدند. ایجاد لینک های ورودی بسیار مهم است.

اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی(SMM)

هدف SMM اساساً یک نتیجه گسترده است و معمولاً اهداف به هیچ وجه قابل اندازه گیری نیستند. این فقط به شما ایده های مختلف ارائه میدهد. در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز ممکن است مشارکت با مشتریان یا گسترش تجارت آنلاین باشد.

در ادامه برخی از اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی که اکثر بازاریابان این صنعت به آن متعهد هستند را بررسی خواهیم کرد:

افزایش شهرت و آگاهی از برند

شبکه های اجتماعی بهترین مان برای جلب توجه مشتریان است. افزایش آگاهی از بند، رایج ترین دلیل استفاده بازاریابان دیجیتال از بستر شبکه های اجتماعی است. آنها می خواهند اطلاعات مناسبی از شرکت خود و حضور آن در دنیای آنلاین را ارائه دهند. به اشتراک گذاری محتوا، تصاویر و تبلیغات در شبکه های اجتماعی به شما کمک میکند تا حضور برند خود را با دقت بیشتری تبلیغ کنید.

هدایت ترافیک به وب سایت خود

از هر 5 بازاریاب، 3نفر از بستر شبکه های اجتماعی استفاده می کند تا با انتشار محتوای با کیفیت، بازدید کنندگان را به وب سایت خود هدایت کند. ترافی بیشتر به معنای مشتریان بالقوه بیشتر در آینده است.

یافتن مشتریان احتمالی جدید

شرکت هایی که فرایند فروش طولانی دارند از استراتژی های SMM برای یافتن مشتریان احتمالی جدید استفاده می کنند. هدف اصلی آنها متقاعد کردن مشتریان احتمالی از طریق اطلاعات و در نهایت تصمیم گیری آنها برای خرید محصول است.

افزایش درآمد

با افزایش فروش از طریق صفحات ثبت نام، بازاریابان روزبه روز درآمد خود را افزایش می دهند. هدف اصلی این استراتژی SMM تبدیل بازدیدکنندگان به مصرف کنندگان است.

تقویت تعامل با برند

مهمترین هدف SMM افزایش تعامل با برند است. بهترین راه، از نظر بازاریابان برای تعامل بیشتر با مشتریان، انتشار مطالب جذاب جهت علاقه مند کردن آنها است.


بازاریابی شبکه های اجتماعی(SMM) چقدر موثر است؟

تاثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی

در ادامه چند روش موثر بازاریابی شبکه های اجتماعی که علاوه بر مشاغل بزرگ برای مشاغل کوچک نیز موثر است را مشاهده خواهیم کرد:

–  پست هایی که به عنوان بخشی از استراتژی SMM منتشر می شوند، ترافیک را به صورت هدفمند هدایت می کنند.

– استفاده از استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی باعث افزایش سئوی وبسایت شما می شود.

– تاکتیک های SMM مانند به اشتراک گذاری پست های وبلاگ می تواند دسترسی آنلاین مشتریان به شما را به طور چشمگیری افزایش دهد.

– SMM به شما امکان می دهد با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید تا بتوانید آنها را به بهترین شکل ممکن درک کنید.

– کمپین های SMM روابطی قوی را با مشتریان شما ایجاد می کند.

– به شما کمک می کند در رویدادهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته و پوشش رسانه‌ای را برای شما فراهم می کند.

– SMM  به اندازه کافی موثر است تا خدمات مشتریان یک برند را بهبود بخشد.

شهرت و وفاداری به برند را افزایش می دهد و می تواند استراتژی روابط عمومی جدید شما را موفق کند.


نتیجه گیری:

در حال حاضر، حدود 200 شبکه اجتماعی وجود دارد که به طور مدام نیز در حال افزایش می باشد. بازاریابان از بستر شبکه های اجتماعی محبوب برای تعیین هویت و شهرت برند خود استفاده می کنند. برای تشخیص مخاطب و نیازهای آنها، مهم است که در برخی از شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید. اهمیت SMM در این عصر دیجیتال غیرقابل انکار است، به ویژه هنگامی که همه شرکت ها در تلاشند تا بهترین محتوا را به صورت آنلاین ارائه دهند.

بستن