سئو چیست

سئو و تاثیر آن در افزایش بازدید کنندگان سایت

سئو و تاثیر آن در افزایش بازدید کنندگان سایت

سئو(Seo) مخفف عبارت “Search Engine Optimization” به معنی بهینه سازی موتور جستجو است.
به زبان ساده، سئو بر اساس یک سری قوانین مشخص به نحوی یک سایت را بهینه می کند که وقتی یک شخص یا افراد در موتورهای جستجو مثل Google و Bing و غیره ، نام یک محصول یا سرویسی را جستجو میکند، نام سایت مربوطه در اول لیست نتایج جستجو قرار بگیرد. همانطور که میدانید هر چه بازدید از صفحات یک وب سایت بیشتر باشد، میزان کاربران آن نیز افزایش می یابد. این مسئله تاثیر چشمگیری در نرخ تبدیل کاربر به مشتری خواهد داشت.

نحوه عملکرد سئو

موتورهای جستجو مثل Google و Bing، دارای یک سری ربات های حرفه ایی هستند. این ربات ها تمام محتویات صفحات سایت ها و را کنترل و بررسی کرده و اطلاعات موجود در هر صفحه وب سایت را جمع آوری میکنند. سپس با توجه به استانداردهای در نظر گرفته شده، مطالب را دسته بندی می نمایند. فهرستی که توسط ربات های موتور جستجو آماده و جمع آوری می شود مانند یک کتابخانه می باشد.
برای مثال، وقتی شما به کتابخانه مراجعه می کنید و اسم یا موضوعی را به کتابدار اعلام می نمایید، کتابدار براساس موجودی کتابخانه، تعدادی کتاب  را در اختیارتان قرار می دهد. سپس شما از بین آنها مناسب ترین کتاب را انتخاب کرده و آن را مطالعه خواهید کرد.

در مرورگر ها، عملیات جستجو نیز به همین صورت انجام می شود.

موتورهای جستجو نقش یک کتابدار را دارند که با استفاده از صدها الگوریتم و فاکتور مختلف، مطالب ذخیره شده را بر اساس جستجوی کاربر تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس الگوریتم های رتبه بندی یک لیست از نزدیک ترین موضوعات را آماده می کند. در آخر نیز موارد مشابه را در لیست نتایج جستجو به کاربر نمایش می دهد.
با توجه به مثال بالا، کتابدار، با اطلاع از تعداد و محتوای کتاب های موجود در کتابخانه، دقیقا میداند که جواب سوال یا موضوع درخواست شما به کدام دسته از کتاب ها شباهت بیشتری دارد.

موتورهای جستجو از سابقه جستجوی کاربران در اینترنت گزارشاتی را جمع‌آوری می کنند.سپس ربات های جستجو با بررسی این اطلاعات، آنچه که کاربر قبلا جستجو کرده را مورد ارزیابی دقیقی قرار داده و با توجه به این موارد یک فهرست از سایت هایی که دارای مطالب مورد نظر کاربر است را در اختیار کاربر یا شخص جستجوگر قرار می دهند. برخلاف paid search ads (تبلیغات جستجو که بابت آنها باید پول پرداخت شود)، شما بدون داشتن علم و آگاهی کافی نمی توانید بدون انجام کارهای تخصصی در زمینه سئو، به صورت ارگانیک و طبیعی رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو بالا ببرید. با توجه به این امر، امروزه، بسیاری از کارشناسان سئو در حال رقابت با یکدیگر جهت کسب بهترین رتبه در لیست نتایج موتورهای جستجو هستند.

کارشناسان سئو، عوامل موثر در بهینه کردن سئوی سایت را بر اساس میزان اهمیت آنها به شش دسته اصلی تقسیم کرده اند و آنها را در مانند یک جدول تناوبی سازماندهی کرده اند.

جدول سئو

به عنوان مثال کیفیت محتویات سایت و کلمات کلیدی که در یک سایت جستجو می شوند، عوامل موثر در بهینه سازی محتوا محسوب میشوند.

همچنین قابلیت پایش یا Crawlability و سرعت نیز از مهم ترین عوامل معماری یک سایت هستند.

جدول های تناوبی مرورگر ها به تازگی به روز شده اند و علاوه بر فاکتورهای اصلی و موثر در بهینه سازی سایت، یک لیست از مواردی که باعث کاهش سئو و آسیب به کیفیت محتوا میشوند را به قواعد و اصول خود اضافه کرده اند. مواردی که در این لیست قرار دارند مجموعه ایی از ترفندها هستند که اگر در محتوای سایت پیاده سازی شوند، تا حدودی به بالا رفتن رتبه سایت کمک کرده و از سقوط و کم شدن رتبه نیز جلوگیری میکنند.
کارشناسان سئو یک سکشن جدید به نام Niches دارند که سه عامل باعث موفق بودن آن در سئو شده است :

سئو محلی یا لوکال (Local SEO)
نوشته ها و اخبار منتشر شده (News/Publishing)
تجارت الکترونیکی سئو (Ecommerce SEO)

الگوریتم های مربوط به جستجو، برای اعتبار بخشیدن و بالا بردن رتبه صفحات سایت طراحی شده اند. همچنین این الگوریتم ها یک تجربه جستجوی کارآمد و موثر را در اختیار کاربران نیز قرار میدهند. بهینه کردن سایت و محتوای آن با در نظر گرفتن این فاکتورها می تواند کمک زیادی به بالا رفتن رتبه  وبسایت شما در لیست نتایج موتورهای جستجو کند.

چرا سئو در بازاریابی محصول نقش مهمی دارد؟

سئو یک بخش اساسی و مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال است. زیرا به صورت سالانه تریلیون ها عبارت توسط کاربران در موتورهای جستجو وارد می شود. اغلب این جستجوها با مقاصد تجاری جهت پیدا کردن اطلاعات در مورد محصولات و سرویس ها  انجام می شود.  زمانی که یک سایت بازخورد بیشتر و رتبه بالاتری نسبت به رقیبان خود در نتایج جستجو بدست آورد، میتواند به منبعی موثر در زمینه کاری خود تبدیل شود.
همچنین به یاد داشته باشید که امکاناتی مثل Rich results و knowledge Panes در نتایج جستجو میتوانند بازخورد را افزایش داده و اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار شما به کاربران ارائه دهند.

به صورت کلی در یک دیجیتال مارکتینگ جامع، اساسی ترین و مهم ترین عامل سئو است.

زمانی که شما متوجه می شوید کاربران وب سایتتان چه انتظاراتی دارند، می توانید دانش کافی برای آن خواسته را فرا گرفته و با استفاده از آن در مطالب خود، رضایت و اعتماد کاربران از وب سایت خود را افزایش دهید. به این کار paid and organic گفته میشود.

چگونه میتوان سئو یاد گرفت؟

برای بهینه سازی موتورهای جستجو به صورت حرفه ای، باید بر روی تمام مسائل مربوط به سئو مسلط باشید. به صورت کلی جدول فاکتورهای سئو، شما را با تمام مفاهیم کلیدی مورد نیاز آشنا می کند. این جدول شامل یک سری عناصر برای موفق شدن در بهینه سازی صفحات آنلاین و صفحات آفلاین سئو می باشد. همچنین عناصری که باعث کاهش رتبه سایت شما میشود را نیز مشخص می کند.

در صورت تمایل جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سئو و نکات کلیدی جهت بهینه سازی و افزایش ترافیک وب سایت را مطالعه کنید.

 

بستن