pancakeswap چیست

آشنایی با صرافی غیرمتمرکز PancakeSwap

آشنایی با صرافی غیرمتمرکز PancakeSwap

PancakeSwap، یک صرافی غیرمتمرکز(DEX) است که بر روی زنجیره هوشمند بایننس(BSC) ساخته شده است که از سیستم بازارسازی خودکار(AMW) استفاده می کند. این صرافی یک فورک SushiSwap است و دارای پایگاه کد تقریباً یکسانی می باشد. اما قابلیت تراکنش های ارزانتر و سریعتر از ساخته شدن بر روی BSC را دارد.

همچنین، دارای ویژگی های بیشتری در مقایسه با SushiSwap می باشد. 

تاریخچه:

PancakeSwap توسط گروهی از توسعه دهندگان ناشناس در سپتامبر 2020 تاسیس شد. چیزی که در آن زمان راه اندازی آن را متفاوت کرد این بود که این صرافی بر روی زنجیره هوشمند بایننس ساخته شده بود که تراکنش های سریع و ارزانتری را در مقایسه با اتریوم ارائه می داد. در زمان راه اندازی PancakeSwap، اتریوم از تراکنش های گران قیمت و کند رنج می برد. زیرا جریان اصلی DeFi در سال 2020 باعث افزایش تقاضا برای تراکنش ها شد. در آن زمان تقریباً تمام برنامه های DeFi بر روی اتریوم کار می کردند.

جدا از هزینه های ارزانتر شبکه که توسط بایننس ارائه می شود، PankaceSwap هزینه مبادله کمتری(0.2%) را ارائه می کند در حالی که مقدار استاندارد 0.3% است. این صرافی در پشت مدل کم کارمزد خود، رشد سریعی در حجم معاملات و ارزش کل قفل شده(TVL) داشت. این امر باعث شد که PancakeSwap در فوریه 2021 به یکی از بزرگترین صرافی های غیرمتمرکز در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

به سوی یک موسسه DeFi متنوع

به لطف هزینه های ارزانتر شبکه، برند قوی و ارائه ویژگی های جدید و نوآورانه، PancakeSwap افزایش چشمگیری را در ارزش کل قفل شده(TVL) در سال 2021 تجربه کرده است. این صرافی در نظر دارد حوزه کاری خود را به بازارهای پیش بینی، وام دهی، استقراض و معاملات margin افزایش دهد.

توکن PancakeSwap

CAKE ، توکن بومی Bep-20 این صرافی است. مانند سایر مدل های AMW، کاربران با ارائه نقدینگی به استخرهای نقدینگی موجود در پلتفرم می توانند توکن های ارائه دهنده نقدینگی(LP) را دریافت کنند. سپس LP ها می توانند توکن های LP خود را به اشتراک گذاشته و به عنوان پاداش، CAKE دریافت کنند.

تکنولوژی PancakeSwap

PancakeSwap پروتکلی است که تبادل توکن های BEP-20 را تسهیل می کند. به طور معمول، صرافی های متمرکز با استفاده از یک دفترچه سفارش عمل می کنند که در آن متقاضیان سفارشات محدودی ارسال می کنند که در آن مایل به خرید و فروش دارایی هستند و بازارسازان نیز این سفارشات را با هدف کسب بازدهی از اسپرد، تکمیل می کنند. PancakeSwap به طور کامل دفترچه سفارش را حذف می کند و در عوض تصمیم می گیرد که ارائه دهندگان نقدینگی دارایی ها را در مجموعه‌ای که معامله گران می توانند با آن معامله کنند، سپرده گذاری نمایند. قیمت به صورت یک الگوریتم بر اساس نسبت دو دارایی مورد معامله تعیین می شود.

مکانیسم قیمت

PankaceSwap از مکانیزمی استفاده می کند که به عنوان یک بازار ساز ثابت محصول شناخته می شود. همچنین، به گونه‌ای طراحی شده که همیشه نقدینگی را صرف نظر از اندازه سفارش یا مقدار وجوه موجود در استخر ارائه می دهد. این امر با به صورت متناوب با افزایش قیمت و اندازه خرید به دست می آید که منجر به لغزش بالقوه‌ای در سفارشات بزرگ می شود. استخرهای معاملاتی از دو توکن تشکیل شده‌اند که حاصلضرب بین دو مجموع ثابت می ماند. هر تراکنش معین، یک مجموع را افزایش می دهد، در حالی که باعث کاهش دیگری می شود؛ قیمت نیز بر اساس نسبت این دو تغییر می کند.

بستن