امنیت سایبری

امنیت سایبری

امنیت سایبری

امنیت سایبری جزء حیاتی زیرساخت هر شرکت است. موفقیت بستگی به توانایی یک شرکت در محافظت از اطلاعات اختصاصی و اطلاعات مشتری در برابر افرادی دارد که سعی در سوء استفاده از آنها را دارند. صرفنظر از اندازه، محدودیت یا صنعت، هر شرکتی که می خواهد دوام بیاورد باید به دو سوال اساسی پاسخ دهد:

 

امنیت سایبری چیست؟

 

چگونه می توان کی استراتژی امنیت سایبری موفق ایجاد کرد؟

 

در این مقاله به بررسی هردو سوال فوق خواهیم پرداخت.

 

تعریف امنیت سایبری

 

امنیت سایبری مجموعه‌ای از پروتکل هایی است که یک شرکت یا فرد برای اطمینان از اینکه اطلاعات ICA خود را حفظ می کند گفته می شود.

ICA به معنی صداقت(integrity)، محرمانگی(confidentiality) و دردسترس بودن(availability) می باشد.

اگر از امنیت مناسبی برخوردار باشید، این توانایی را خواهید داشت که اطلاعات خود را خیلی سریع از قطع برق، خطاها یا خرابی هارد دیسک بازیابی کنید. این امر باعث می شود که مجموعه شما در برابر حملات خارجی و هکرها کمتر آسیب پذیری کمتری داشته باشد. شما از  نفوذ گروه های مجرمان پیچیده مانند script kiddies که دارای ظرفیت اجرای APT ها هستند در امان خواهید بود. زیرا به عنوان تهدیدهای مداوم و پیشرفته شناخته می شوند.

مفاهیم تداوم تجارت و بازاریابی حوادث، استراتژی های اصلی برای امنیت سایبری خوب هستند. تداوم تجارت برای بقای یک کسب و کار ضروری است. بهبود سریع تهدیدها به این معنی است که می توانید ایمنی مخاطبان خود را در شرایط مشکل ساز حفظ کنید. در صورت وجود برنامه‌ای، مشکلات به احتمال کمتری موجب نگرانی مشتری خواهند شد. بازیابی حوادث به معنای حفظ یکپارچگی داده ها و زیرساخت های شما پس از یک رویداد فاجعه بار است. این تهدیدها در نهایت بر اساس سطح امنیت سایبری که در حال حاضر در زیر ساخت های دیجیتالی شما اجرا شده است طبقه بندی می شود.

 

اهمیت امنیت سایبری

 

چرا امنیت سایبری باید در دستور کار هر شرکتی قرار گیرد؟ چرا مدیران ارشد، از جمله تصمیم گیرندگان غیرفناوری، باید نگران امنیت خود در فضای سایبری باشند؟

یک دلیل غیر قابل انکار وجود دارد: دنیای دیجیتالی که ما در آن تجارت می کنیم، آسیب پذیر و آماده حمله است.

دیجیتالی شدن فرصت های بی پایان برای نوآوری را به همراه دارد. هنوز راه زیادی تا تبدیل شدن به یک اکوسیستم کاملاً ایمن مانده است که برای تنظیم و کنترل خود برنامه ریزی شده باشد. 

تصمیم گیرندگان باید اطمینان حاصل کنند که همه سیستم های شرکت خود از آخرین استانداردهای امنیتی پیروی کنند. همچنین، پرسنل باید در زمینه پروتکل های اولیه امنیت سایبری آموزش ببینند. این امر به ویژه در مورد پرسنلی که در بخش های غیر فناوری کار می کنند نیز صادق است. به عنوان مثال، همه باید بدانند چگونه یک ایمیل فیشینگ را شناسایی کرده و چگونه آن را قرنطینه کنند، در حالی که مرجع مناسب داخلی و خارجی را از این امر مطلع می کنند.

بدون یک استراتژی مناسب و موثر، احتمالات به ضرر شماست. حتی با وجود قوی ترین کنترل ها، مهاجمان می دانند چگونه نقطه ضعف سیستم شما را بیابند و از آنها سوء استفاده کنند و حفره هایی ایجاد کنند که سیستم های قوی تر را سرنگون می کند. راه حل، داشتن بهداشت سایبری خوب یا انجام وظایف اساسی امنیتی است که اکثر تهدیدها را دور نگه می دارد.

 

چالش های امنیت سایبری

 

بهترین استراتژی های امنیت سایبری بسیار فراتر از اصول ذکر شده در بالا است. هر هکر پیچیده‌ای می تواند از این دفاع ساده اجتناب کند. با گسترش شرکت، حفظ امنیت سایبری نیز دشوارتر می شود. سطح حمله به یک شرکت بین المللی بسیار بزرگتر از یک کسب و کار کوچک و متوسط است.

 

گسترش فرصت های حمله برای هکرها

 

یکی دیگر از چالش های امنیت سایبری، همپوشانی روزافزون بین دنیای فیزیکی و مجازی تبادل اطلاعات است. با توجه به اینکه اتومبیل های بدون راننده و سایر دستگاه های خودگردان به یک قاعده تبدیل شده‌اند، سیاست های تجاری اینترنت اشیا(IoT) و BYOD به مجرمان دسترسی بیشتری به سیستم های فیزیکی سایبری را می دهد. این شامل، ماشین ها، کارخانه ها، یخچال هوشمند و حتی برای دستگاه ضربان ساز طبی است. در آینده، نفوذ به یکی از این سیستم ها ممکن است به معنای نفوذ در همه باشد.

 

مقررات پیچیده

 

محیط نظارتی نیز امنیت سایبری را پیچیده می کند. به ویژه بحث های سیاسی که پیرامون حریم خصوصی مصرف کننده وجود دارند. به تازگی اتحادیه اروپا چارچوب مقررات عمومی حفاظت از داده ها(GDPR) را اجرا کرده و موانع بیشتری را برای شرکت ها در نظر گرفته تا اطمینان حاصل کنند که می توانند تجارت خود را بدون جریمه های سنگین ادامه دهند. دستورالعمل های امنیتی توافقنامه های نظارتی مانند GDPR همه شرکت ها را ملزم به رعایت استاندارد های بالاتر می کند، که می تواند در کوتاه مدت به پیچیدگی های بیشتری برای SMB ها و استارتاپ ها منجر شود. در دراز مدت، محیط مجازی احتمالاً برای همه افراد درگیر در آن، امن تر خواهد بود. با این حال، باید بین محافظت از مصرف کننده و ارائه حق انتخاب مشاغل جدید به همان مصرف کننده، تعادلی برقرار شود.

 

عدم استعداد فناوری اطلاعات

 

چالش های امنیت سایبری، فقدان متخصصان واجد شرایط برای انجام این کار است. افراد زیادی در سطح پایین طیف امنیت سایبری با مهارت های عمومی وجود دارند. کارشناسان امنیتی که می دانند چگونه از شرکت ها در برابر هکرهای حرفه‌ای محافظت کنند، بسیار کمیاب هستند. کسانی که می دانند چگونه کارها را به انجام برسانند و میزان تقاضای آنها را درک می کنند. زیرا وقتی کار میکنند، هزینه هایی را دریافت می کنند که اکثر شرکت های کوچک قادر به پرداخت آن نیستند. تنها بزرگترین و ثروتمندترین شرکت های جهان می توانند از عهده این خدمات در سطح نخبگان برآیند؛ مانع دیگری که SMBها برای رقابت آنلاین باید آن را مدیریت کنند.

 

انواع امنیت سایبری

 

پوشش های امنیت سایبری یک موضوع گسترده است. در زیر، انواع اصلی امنیت سایبری را مرور می کنیم. یک استراتژی جامع همه این جنبه ها را شامل می شود و هیچ کدام را نادیده نمی گیرد.

 

انواع امنیت سایبری

 

زیرساخت های حیاتی

 

زیرساخت های حیاتی جهان، به عنوان یک ترکیبی از فیزیکی – سایبری عمل می کنند.

همه چیز از بیمارستان ها تا کارخانه های تصفیه آب گرفته تا شبکه برق، اکنون به دنیای آنلاین متصل و دیجیتالی شده‌اند. ما مزایای زیادی را از این ابرساختار به دست می آوریم. با این حال، قرار دادن سیستم آنلاین، آسیب پذیری های جدیدی را در برابر حملات سایبری و هک ایجاد میکند. هنگامی که یک شرکت ابتدا خود را به دنیای فیزیکی و سپس دیجیتالی متصل می کند، اولین زیرساختی که خود را به آن متصل می کند، زیرساخت های حیاتی است.

تصمیم گیرندگان شرکت باید این دیدگاه را در مورد نحوه تاثیر حملات بر عملکرد آنها در برنامه خود لحاظ کنند. اگر شرکتی برنامه اضطراری ندارد، باید فوراً یک برنامه موثر را تدوین کند.

 

امنیت شبکه

 

امنیت یک شبکه از شرکت در برابر دسترسی و نفوذ غیرمجاز محافظت می کند. امنیت مناسب در شبکه همچنین می تواند تهدیدات داخلی را نیز پیدا کرده و از بین ببرد.

اجرای موثر امنیت شبکه اغلب مستلزم مصالحه و توافق است. به عنوان مثال، ورودی های اضافی به محافظت از اطلاعات شرکت در برابر دسترسی های غیرمجاز کمک می کند، اما بهره وری شرکت را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. یکی از مشکلات مهم امنیت شبکه این است که از منابع زیادی از شرکت استفاده می کند.

ابزارهای امنیتی شبکه، حجم عظیمی از داده ها را تولید می کنند. حتی اگر یکی سیستم امنیتی شبکه تهدیدی را پیدا کند، ممکن است به دلیل حجم زیاد داده هایی که تولید می شود، از بین برود و نادیده گرفته شود. تیم فناوری اطلاعات در حاضر از یادگیری ماشینی برای شناسایی خودکار تهدیدات امنیتی مشروع و در نتیجه کاهش خطای انسانی استفاده می کند. اما با یک سیستم کامل فاصله زیادی دارد.

 

امنیت ابری

 

امنیت ابری، مجموعه‌ای از سیاست ها، کنترل ها و رویه هایی است که با فناوری ترکیب شده است و برای حفاظت از داده ها، زیرساخت ها و سیستم های مبتنی بر ابر کاربرد دارد.

آنها اقدامات امنیتی خاصی هستند که برای محافظت از حریم خصوصی مشتری، محافظت از داده ها، پشتیبانی از رعایت مقررات و همچنین تعیین قوانین احراز هویت برای دستگاه ها و کاربران پیکربندی شده‌اند. این به معنی فیلتر کردن ترافیک، احراز هویت دسترسی و پیکربندی امنیت ابر برای نیازهای خاص مشتری است. از آنجا که در یک مکان پیکربندی و مدیریت شده است، تلفن همراه فعال است و مشاغل را آزاد می کند تا منابع خود را بر روی سایر نیازهای امنیتی متمرکز کنند.

 

امنیت برنامه

 

بسیاری از بهترین هکرهای مدرن، امنیت برنامه های وب را ضعیف ترین نقطه برای حمله به یک سازمان می دانند.

به دلیل گسترش روابط جدید با برنامه هایی که شرکت ها هنوز به درستی بررسی و ایمن نشده‌اند، پیگیری آنها دشوار است. امنیت برنامه ها با کدنویسی عالی شروع می شود که یافتن آن نیز چالش برانگیز است. پس از دستیابی به شیوه های کدگذاری  ایمن، تست نفوذ و fuzzing دو شیوه امنیتی دیگر هستند که هر شرکتی باید در حال حاضر پیاده سازی کند.

 

امنیت اینترنت اشیا(IoT)

 

اینترنت اشیا یک سیستم فیزیکی سایبری مهم در نحوه ارتباط سیستم های آنلاین است. به طور خاص تر، اینترنت اشیا به سیستم دستگاه های رایانش مرتبط با هم اشاره دارد که می تواند به عنوان ماشین های مکانیکی و دیجیتالی یا اشیا، حیوانات یا افرادی که دارای شناسه های منحصر به فرد(UID) هستند و در برخی ظرفیت ها دیجیتالی می شوند، تعریف کرد. همچنین، به توانایی متمایز این سیستم برای انتقال داده ها از طریق شبکه بدون نیاز به تعامل انسان با انسان یا انسان با کامپیوتر اشاره دارد.

اینترنت اشیا تنها با گذر زمان برای تجارت اهمیت بیشتری پیدا می کند. اینترنت اشیا مصرف کنندگان را به شیوه بی سابقه‌ای به زیرساخت های حیاتی متصل می کند. در صورت عدم دقت، هکرها ممکن است در یخچال شخصی شما را باز کرده و از آن استفاده کنند یا برق کل شهر را قطع کنند. امروزه دستگاه های اینترنت اشیا اغلب در حالت ناامنی به مصرف کنندگان ارسال می شوند. بسیاری از دستگاه ها وجود دارند که هیچگونه دستورالعملی برای امنیت ندارند، که آنها را به اهداف اصلی بات نت ها تبدیل می کند.

 

تدوین استراتژی امنیت سایبری

 

هر استراتژی باید به صورت سفارشی طراحی شود. استراتژی امنیت سایبری که برای یک شرکت کار میکند، لزوماً برای شرکت های دیگر موثر نخواهد بود. برای هر موجودی، براساس نیازها و آسیب پذیری های خاص متفاوت است.

با این حال، برخی از موضوعات کلی وجود دارد که می توانید بدون توجه به اندازه شرکت، محدوده یا صنعت خود در نظر بگیرید.

 

درک خطرات در مشاغل مهم عملیاتی

 

 امنیت سایبری پیوسته پیچیده تر می شود. سازمان ها باید دارای دید امنیتی در مورد امنیت سایبری برای عملیات خود باشند. این شامل تولید سطح قابل قبولی از ریسک و اولویت بندی مناطق برای هدف قرار اکثر سرمایه گذاری های امنیتی شود.

 

ادغام استراتژی در بخش ها

 

یک استراتژی امنیتی خوب باید در تمام اقدامات امنیتی که یک شرکت قبلا در نظر گرفته است ، کاربرد داشته باشد. شرکت ها باید در زمینه های مهم برای تعطیل کردن backdoor ها و بهبود امنیت کلی، هوشمندانه تصمیم گیری کنند.

 

مهار تهدیدات داخلی

 

بسیاری از backdoor ها و آسیب پذیری هایی که یک شرکت را به قربانی شدن در فضای سایبری مجازی محکوم می کند از یک محیط داخلی شروع می شود. بخشی از هر بسته امنیت سایبری باید شامل نظارت داخلی باشد تا از سوء استفاده افراد داخلی از دسترسی آنها جلوگیری شود.

همچنین، نظارت حفاظتی به شکرت کمک می کند تا بین حملات خودی هدفمند یا تصادفی تمایز قائل شود.

 

از قبل جهت آمادگی در برابر تخلفات برنامه ریزی کنید

 

بدانید که هکرها همیشه یک قدم جلوتر از منحنی امنیت هستند. مهم نیست که دفاع شما چقدر خوب است، در برخی مواقع امکان نقض آن وجود دارد. به جای اینکه با ترس در انتظار این اتفاق اجتناب ناپذیر باشید، برای آن آماده شوید. بازیابی و کنترل حادثه و معیارهای تداوم کسب و کار خود را گسترش دهید تا وقتی اتفاقی رخ می دهد، بتوانید در اسرع وقت به عملکرد عادی خود بازگردید.

امنیت سایبری به معنای هوشیاری ابدی در یک اکوسیستم دیجیتالی دائماً در حال تغییر و حرکت است. راه حل هایی که امروز کار میکنند فردا جواب نخواهند داد. هکرها تا آن زمان به چیز دیگری پی برده‌اند و با روش های قوی تر به سازمان شما نفوذ خواهند کرد.

 

در ادامه یک چک لیست امنیت سایبری برای شروع کار قرار داده شده است:

 

سیاستها و رویه ها را در دستور کار قرار دهید.
امنیت Gateway را تضمین کنید
امنیت پایانی داشته باشید
هویت و دسترسی را مدیریت و پیاده سازی کنید
احراز هویت چند عاملی را در نظر بگیرید
از محافظت از تلفن همراه، دسترسی از راه دور ایمن و شبکه های خصوصی مجازی برخوردار شوید.
امنیت شبکه بی سیم داشته باشید.
استراتژی پشتیبان گیری و بازیابی حوادث داشته باشید.

 


خطر امنیت سایبری خود را کاهش دهید

 

استفاده از بهترین شیوه ها و نکات ذکر شده در بلا به عنوان نقطه شروع ضروری است تا اطمینان حاصل شود که در مسیر درست قرار دارید. این می تواند به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی برای تجارت شما یا صرفه جویی میلیونی در هزینه های حقوقی باشد. اجازه ندهید اعتماد مشتریان شما تهدید یا نقض شود. زیرا این دقیقاً همان دلیلی است که شما امروز باید روی خدمات امنیت سایبری هوشمند سرمایه گذاری کنید.

 


مطالب مرتبط :

آشنایی با امنیت زیرساخت شبکه

امنیت دیتاسنتر: لایه های حفاظتی فیزیکی و دیجیتالی

بررسی انواع روش های حفظ امنیت شبکه

10 راهکار برای افزایش امنیت وب سایت

امنیت شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

بستن