بررسی مفهوم استیکینگ

آشنایی با مفهوم استیکینگ(Staking)

آشنایی با مفهوم استیکینگ(Staking)

استیکینگ(Staking) یا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مانند سپرده گذاری پول در بانک است. به این ترتیب که یک سرمایه گذار، دارایی های خود را قفل می کند و در ازای آن، پاداش یا بهره به دست می آورد.

استیکینگ، اصطلاحی است که برای اشاره به واگذاری تعداد معینی از توکن ها به مدل حاکمیت بلاکچین و در نتیجه جلوگیری از گردش آنها برای مدت زمان مشخصی استفاده می شود. پروتکل یک شبکه خاص، دارایی سرمایه گذار را قفل می کند(مانند سپرده گذاری در بانک) و سپس توافقی جهت عدم برداشت آن برای یک دوره زمانی معین که از چند جهت به نفع شبکه است، توافقاتی صورت می گیرد.

این امر می تواند ارزش یک توکن را با محدود کردن عرضه افزایش دهد. ثانیاً، اگر شبکه از سیستم اثبات سهام(PoS) استفاده کند، توکن ها می توانند برای اداره بلاکچین استفاده شوند. یک سیستم مبتنی بر PoS برخلاف سیستم اثبات کار(PoW) که شامل ماینینگ می شود، است و می تواند برای تازه واردان نسبتاً پیچیده باشد.

در سیستم مبتنی بر PoS، توکن ها برای ایجاد بلوک های جدید در بلاکچین قرار می گیرند و به شرکت کنندگان پاداش داده می شود. 

برندگان به صورت تصادفی انتخاب شده و اطمینان حاصل می شود که هیچ نهاد واحد و متمرکزی انحصار ایجاد توکن را نخواهد داشت.

راه اندازی یک سیستم استیکینگ به تنهایی می تواند بسیار دشوار باشد. زیرا شما باید خودتان یک گره را نگهداری و اجرا کنید. همچنین، باید زیرساخت های ارز دیجیتال را به خوبی بشناسید.

نسبت به اینکه چه مقدار از دارایی هایشان در حال استیک است و مدتی که برای آن سرمایه گذاری می شود، یک سهامدار می تواند پاداش مناسبی کسب کند. همچنین، سهامداران می توانند دارایی های خود را برای برآوردن حداقل های مورد نیاز در یک «استخر سهام» جمع کنند. همچنین ممکن است در برخی از شبکه ها استیکینگ سرد(Cold Staking) نیز انجام شود، که شامل قرار دادن کوین یا توکن هایی است که در یک کیف پول سرد یا آفلاین نگهداری می شوند. 

نکته: پاداش های بالقوه‌ای که می توانید از استیکینگ به دست آورید، مستقیماً تحت تاثیر میزان سرمایه گذاری شما قرار دارد. وقتی تصمیم می گیرید چند درصد از دارایی های خود را استیک کنید یا به یک استخر سهام واگذار کنید، این مورد را در نظر داشته باشید.

چه کوین هایی را می توان استیک کرد؟

در حالی که هر ارز دیجیتالی را نمی توان استیک کرد، اکثر آنها این امکان را فراهم کرده‌اند. به عنوان مثال، هفت ارز از ده رمز ارز محبوب فعلی را می توان استیک کرد.

در ادامه چند نمونه را بررسی خواهیم کرد:

اتریوم:

این ارز، قبلا از سیستم PoW استفاده می کرد، اما اکنون به سمت PoS در حال حرکت است. بر اساس وبسایت اتریوم، برای اینکه بتوانید اتریوم خودتان را استیک کنید، به حداقل 32 اتریوم نیاز دارید تا اعتباربخش(Validator) شوید. سپس به مسئول ذخیره داده ها، پردازش تراکنش ها و افزودن بلاک های جدید به بلاکچین تبدیل خواهید شد.

کاردانو:

سرمایه گذاران می توانند آدا(ADA) که ارز دیجیتال شبکه کاردانو است را به استخرها جهت کسب پاداش واگذار کنند. کاربران کاردانو حتی می توانند استخرهای سهام خود را نیز راه اندازی کنند، با این فرض که دانش فنی ایجاد و مدیریت آن را دارند.

Solana:

Solana یا SOL نیز می تواند به یک استخر سهام سپرده یا واگذار شود. با این فرض که سرمایه گذار از کیف پول دیجیتالی استفاده می کند که از آن پشتیبانی می کند. قدم بعد، انتخاب یک اعتبارسنج و تصمیم گیری در مورد میزان سهام است.

پاداش استیک

مزایا و پاداش های زیادی برای سرمایه گذاری یا استیکینگ وجود دارد. در ادامه برخی از برجسته ترین مزایای آن را بررسی خواهیم کرد:

می توانید توکن های اضافی کسب کنید

این مورد بزرگی است. زیرا ذخیره شخصی شما از توکن ها و کوین ها را افزایش می دهد. هیچگونه تضمینی برای سهامداران وجود ندارد. زیرا فرآیند ساخت بلوک های جدید  اهدای پاداش به صورت تصادفی انجام می شود.

استیکینگ به منابع کمتری نیاز دارد.

برخلاف ماینینگ، استیکینگ منابع بسیار کمتری را مصرف می کند. علاوه بر آن، استیکینگ با کمیاب تر کردن توکن ها با اکوسیستم خدمت می کند که می تواند ارزش دارایی های شما را افزایش دهد.

سهامداران حق رای و مشارکت دارند.

همانطور که گفته شد، سهامداران بیشتر در یک اکوسیستم خاص یا بکه بلاکچین مستقر هستند، که ممکن است به آنها نفوذ بیشتری در مورد اتفاقات بعدی با یک ارز دیجیتال خاص بدهد. این امر، بسیار شبیه به داشتن سهام در یک شرکت است که با داشتن سهام، حق رای به دست می آورید.

استیکینگ می تواند راهی آسان برای رشد دارایی ها باشد.

برای سرمایه گذارانی که از صرافی استفاده می کنند، استیکینگ می تواند به آسانی جابجایی چند سوئیچ برای تنظیم چیزها باشد. از آنجا، آنها می توانند رشد دارایی های خود را تماشا کنند. این یک راه ساده و آسان برای ادامه سرمایه گذاری است، در حالی که تلاش بسیار کمی انجام می دهید.

خطرات استیک کردن:

مانند سایر روش های سرمایه گذاری، استیکینگ نیز خطرات خود را دارد. در حالی که بعید است که کل حساب خود را یک شبه نابود کنید. به همین دلیل قبل از شروع استیک کردن باید از موارد زیر آگاه باشید:

ارزهای دیجیتال بی ثبات هستند.

اول و مهم تر از همه، ارز دیجیتال یک سرمایه گذاری بی ثبات است و به همین دلیل، نوسانات قیمت بسیار رایج است. ماهیت بی ثبات کریپتو و نوسانات قیمت میتواند شما را وادار کند که استراتژی خود را به طور روزانه بررسی و بازنگری کنید. بنابراین، نوسانات امری مهم است که باید در نظر داشته باشید.

دوره های قفل وجود دارد.

استیک کردن شامل قفل کردن دارایی خود برای یک دوره زمانی است، و اگر دارایی های خود را برای ماه ها(یا سال ها) قفل کنید، برای مدتی به آنها دسترسی نخواهید داشت. همچنین، ممکن است پس از شروع، دیگر راهی برای برداشتن دارایی های خود نداشته باشید.

مراقب قطع کردن(Slashing) باشید.

اگر خارج از یک صرافی سرمایه گذاری می کنید، با راه اندازی و پیکربندی گره خود، ممکن است مرتکب اشتباه شده و جریمه هایی را متحمل شوید. به این کار قطع کردن(Slashing) می گویند و در برابر تایید کنندگانی که عملکرد ضعیف یا غیرصادقانه‌ای دارند، استفاده می شود که ممکن است بخشی از دارایی ها به عنوان جریمه ضبط شود.

شما باید هزینه پرداخت کنید.

اگر این کار را از طریق صرافی انجام دهید، هزینه هایی در رابطه با استیکینگ وجود دارد. کارمزدها بر اساس صرافی ها متفاوت هستند اما درصدی معمولاً درصدی از پاداش سهامداران می باشد.

نکته: اگر قصد دارید ارز دیجیتال را خارج از یک صرافی استیک کنید، مطمئن باشید که می دانید چه کاری انجام می دهید. زیرا، این فرآیندی است که نیاز به پیشینه فنی و دانش میقی دارد و اگر اشتباه انجام شود ممکن است برای شما هزینه داشته باشد.

کمک مالی

استیکینگ می تواند راه خوبی برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال باشد تا با استفاده از دارایی های خود، پاداش کسب کنند. به علاوه، می تواند شما را در بخش حاکمیت و اعتبار شبکه های بلاکچین دخیل کند.

فکر کردن به استیک به عنوان مالکیت سهام و کسب سود سهام ممکن است مفید باشد. این می تواند یک راه نسبتاً کم هزینه برای رشد حساب شما باشد، اما باید مطمئن شوید که از تمام موارد قبل از شروع کار، مطلع هستید.

بستن