تفکر انتقادی

تفکر انتقادی چیست؟ چگونه مهارت های تفکر انتقادی را توسعه دهیم؟

تفکر انتقادی چیست؟ چگونه مهارت های تفکر انتقادی را توسعه دهیم؟

حتما هنگام حضور در مصاحبه با واژه تفکر انتقادی برخورد کرده‌اید. این یک مهارت رایج است که در نقش های شغلی متعدد در صنایع و سطوح مختلف شغلی مورد نیاز است.

اما تفکر انتقادی چیست؟

 

به بیان ساده، تفکر انتقادی بر پردازش و ارزیابی عینی واقعیت ها متمرکز است تا قضاوت قطعی.

مفهوم تفکر انتقادی شامل یک فرآیند تفکر خودگردان و خود انضباطی است. این امر مستلزم ارتباط کارآمد  و تفکر تحلیلی است. در حالی که انگیزه‌ای برای غلبه بر خودگرایی و جامعه گرایی بومی خود نیز دارد.

اولین گزارش از تفکر انتقادی در آموزه های سقراط است که توسط افلاطون ثبت شده. سقراط نوشته است که برای به دست آوردن دانش و درک ارزشمند، نباید به صاحبان قدرت اعتماد کرد. وی ثابت کرد که افراد ممکن است از قدرت و جایگاه برتر در جامعه برخوردار باشند اما همچنان عمیقاً گیج و غیر منطقی نیز باشند. او بر اهمیت پرسیدن سوالات معنادار که عمیقاً افکار ما را قبل از دریافت ایده هایی که شایسته پذیرش هستند، بررسی می کند، تاکید کرد.

تفکر انتقادی شما را تشویق می کند که از خود بپرسید، استعداد و هدف من چیست؟

تفکر انتقادی برای همه مردم عادی نیست. زیرا همه در معرض اپیزودهای فکری کنترل نشده یا غیر منطقی هستند. با این حال، توانایی و تمایل به نگاه از خارج و POV، تفکر انتقادی آغاز می شود. داشتن نقطه کور و اعتقادات طبیعی، رایج است. اما شکستن این محدودیت ها و تفکر متفاوت است كه شما را یک متفکر منتقد تبدیل می کند.

 

مطلب مرتبط : آشنایی با تفکر جانبی و چگونگی توسعه آن به عنوان یک مهارت

 

چگونه مهارت های تفکر انتقادی خود را تقویت کنیم؟

 

این اولین و مهمترین قدم برای توسعه مهارت های تفکر انتقادی و تبدیل شدن به داوری برای ایده ها و اقدامات شما است. بدون خود اندیشی، رشدی وجود نخواهد داشت. شما باید افکار و ایده های خود را به طور کامل تجزیه کنید و از خود بپرسید که چرا به ایده خاصی اعتقاد دارید یا چرا کاری را به روشی خاص انجام می دهید. وقتی این کار را انجام می دهید، با ارزیابی عینی ایده های خود توضیح آنها را شروع می کنید. این به شما کمک می کند تا دلایل روشنی برای باورها، استراتژی ها و اقدامات خود بیابید و از افکار آشفته رها شوید.

در اصل، برای یادگیری مهارت های تفکر انتقادی، نیازی به برنامه درسی مفصلی ندارید. تنها چیزی که واقعاً به آن احتیاج دارد یک رویکرد باز برای پرسیدن مسائل و کنجکاوی برای پرسیدن است.

 

چرا من اینطور فکر می کنم؟

 

آیا از نظر احساسی به این ایده وابسته هستم؟ اگر چنین است، چرا؟
آیا نمونه‌ای وجود دارد که ثابت کند عقاید یا باورهای من نادرست هستند؟

 

بهبود مهارت های تفکر انتقادی یک فرایند مادام العمر است که ارزش وقت و تلاش شما را دارد. تفکر انتقادی به شما کمک می کند تا از نظر دانش و تحصیلات به قله رشد شخصی برسید.

حال، سوال این است :

چگونه می توانید مهارت های تفکر انتقادی خود را تقویت کنید؟

 

نکته اصلی تمرکز بر توسعه و تسلط بر مهارت های اساسی مانند درک، تحقیق، تامل، ارزیابی، روشن سازی و حل مسئله است.

 

شخصی با این استدلال های اساسی می تواند:

 

1. ارتباط بین افکار را درک کند.
2. ایده های مختلف را درک و ارزیابی کند.
3. درباره اهمیت و مناسبات مباحث و افکار تصمیم بگیرد.
4. بی نظمی ها و اشتباهات را در یک رویکرد یا فرآیند خاص تفکیک کند.
5. اختلافات مربوط به یک موضوع خاص را بشناسد.
6. هرگونه نقض یا اثرات منفی مربوط به اثبات بحث را درک کند.
7. پیشنهادات احتمالی در پس بیان یا بحث را مشخص کند.
8. از یک رویکرد تفکر سازمان یافته برای حمایت از ادعاء یا استدلال آنها استفاده کند.

 

چه چیزی می تواند مانع از تصمیم گیری اساسی شود؟

 

به عنوان انسان ما تمایل داریم از تمایلات و شیوه های فردی که در طول زندگی اتخاذ می کنیم، درس بگیریم که مانع رویکرد عینی مورد نیاز برای تفکر انتقادی می شود. بهترین راه برای اطمینان از عینیت در حین تقویت مهارت های تفکر انتقادی، آگاهی از ویژگی ها، گرایش ها و استعدادهای فردی است که می تواند دیدگاه ما را تحت تاثیر قرار دهد. به این ترتیب، هنگام تصمیم گیری در مورد راه حل های احتمالی، می دانید که از چه چیزی باید اجتناب کنید. این امر بسیار ضروری است. خواه در مرحله فکر قبل از فعالیت باشد یا در حال ارزیابی مجدد موقعیتی باشید که به دلیلی موانع پیش بینی نشده ایجاد شده است.

هرچه ویژگی ها و کاستی هایی که بی طرفی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، بهتر بشناسیم، استدلال اساسی ما واضح تر می شود.

 

چرا ما به تفکر انتقادی در محیط کار نیاز داریم؟

 

امروزه، کارفرمایان به دنبال متخصصانی هستند که بتوانند چالش ها و موقعیت های پیچیده تجاری را با استفاده از ایده های مشروع ارزیابی کرده و مناسب ترین راه حل را ارائه دهند. این مهارت تقریباً در همه صنایع و مشاغل با هر اندازه‌ای اعمال می شود.

در حال حاضر، واضح است که تفکر انتقادی به شما کمک می کند تا موقعیت یا مشکل خاصی را به طور بی طرفانه با بازرسی از همه زوایای احتمالی ارزیابی کنید. وقتی به صورت نقادانه فکر می کنید، توانایی تحقیق و استدلال شما قوی تر از همیشه می شود.

علاوه بر این، هنگامی که در فرایندها و رویکردهای فکری خود عمیق می شوید، خودتان را بهتر درک می کنید. اهداف و انگیزه های شما برای خودتان بسیار واضح تر می شود. به طور طبیعی، شما می توانید تلاش ها و توجه خود را به جنب های زندگی خود معطوف کنید که به تحقق اهداف شخصی و حرفه‌ای شما کمک می کند. این به شما احساس رضایت و شادی عمیقی می دهد.

تفکر انتقادی برای پیشرفت در عصر اطلاعات بسیار مهم و حیاتی است. همانطور که بیشتر تحقیق می کنید، سوالات بیشتری نیز خواهید داشت. این به نوبه خود، شما را به بافتن اطلاعات جدید و توضیحات احتمالی در مورد هر موضوعی سوق می دهد.

این جنبه های تفکر انتقادی جمع می شوند تا شما را به اندیشمندی بی طرف و پیشرو در حوزه خود تبدیل کنند.

 

نتیجه

 

تفکر انتقادی به شما این امکان را می دهد که در هر موقعیتی بیشتر تحقیق کنید و در نتیجه در زندگی روزمره خود انتخاب های مناسب تر و پخته تری داشته باشید. از این گذشته، سازمان ها همیشه به دنبال متخصصانی هستند که بتوانند مسائل تجاری روزمره را به طور هوشمند حل کنند و شرایط را از دیدگاه متناوب مشاهده کنند.

بنابراین، همین حالا شروع کنید و به توسعه توانایی های تفکر انتقادی خود توجه زیادی داشته باشید.

بستن