رایانش ابری

آشنایی با رایانش ابری به زبان ساده

آشنایی با رایانش ابری به زبان ساده

آیا می دانستید هزینه ماهانه اجرای یک برنامه وب در سال 2000 حدود 150،000 دلار بود؟

 

رایانش ابری، آن را به کمتر از 1000 دلار در ماه کاهش داده است.

همانطور که مارک آندرسن، بنیانگذار Netscape و عضو هیئت مدیره فیسبوک توضیح داده است: این، رویای افراد فعال سایبری در اوایل دهه 1990 بود. رایانش ابری اساساً اقتصاد فناوری اطلاعات را تغییر داد، فرصت های مناسب، مدل های تجاری و یک دوره جدید را معرفی کرد.

 

رایانش ابری چیست و چگونه کار می کند؟

 

یک تعریف ساده از رایانش ابری شامل ارائه انواع مختلف خدمات از طریق اینترنت است. از نرم افزار تجزیه و تحلیل گرفته تا ذخیره امن داده ها و منابع شبکه، همه چیز را می توان از طریق ابر ارائه مرد.

احتمالاً هر روز از برنامه های مختلف مبتنی بر ابر استفاده می کنید. شما هر بار یک فایل را از طریق وب برای همکار خود ارسال می کنید، از یک برنامه تلفن همراه استفاده می کنید، یک تصویر را دانلود می کنید یا یک بازی ویدئویی آنلاین انجام می دهید از راه حل های ابری استفاده می کنید. همه این خدمات در ابر ذخیره می شوند و در برخی از فضای دیجیتال وجود دارند.

ذخیره اطلاعات شما در SharePoint، OneDrive یا سرور ایمیل با نگهداری این داده ها بر روی هارد دیسک دسکتاپ یا USB تفاوت زیادی دارد. تقریباً از هر کامپیوتری که به اینترنت دسترسی دارد میتوانید به اطلاعات خود دست یابید.

برای مشاغل، رایانش ابری به معنی بهبود همکاری و بهره وری و همچنین کاهش قابل توجه هزینه است. این به معنای حفاظت بهتر از داده ها، بهبود دسترسی و دسترسی گسترده به فناوری های پیشرفته است.

 

5 ویژگی رایانش ابری

 

دقیقاً چه چیزی ماهیت ابر را مشخص می کند؟ طبق اعلام موسسه ملی استاندارد و فناوری(NIST)، پنج ویژگی تعیین کننده ماهیت رایانش ابری می باشد. که عبارتند از:

 

1. سلف سرویس در صورت تقاضا:

 

میتوانید هر زمان که به آن احتیاج دارید از آن استفاده کنید و به ازای هر بار استفاده، هزینه آن را بپردازید. آن را مانند برق تصور کنید. در اصل، ابر یک نوع محاسبه سودمند است. شما یک حساب ایجاد کرده یا ارائه دهنده خود را انتخاب می کنید. سپس خدمات مورد نظر شما در هر زمان در دسترس خواهد بود. فقط در پایان ماه صورتحساب آنچه استفاده کرده‌اید را دریافت خواهید کرد. این نوع ذخیره و دسترسی به داده ها کنترل کاملی جهت استفاده و مدیریت بودجه به شما می دهد.

 

2. دسترسی به شبکه گسترده:

 

باید بتوانید از طریق هر دستگاهی با اتصال به اینترنت به سراسر وب دسترسی داشته باشید. هر جا که هستید، داده های ابری شما از طریق مرورگرهای وب و همچنین در لپ تاپ یا دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی خواهد بود. دلیل این امر این واقعیت است که زیر ساخت زیرین آن شامل سرورهای در چندین مکان است.

 

3. تجمیع منابع:

 

افراد متعدد میتوانند فضای یکسانی را به اشتراک بگذارند و منابع را می توان اختصاص داد، مجدداً اختصاص داد و در صورت لزوم توزیع کرد. شما می توانید در هر کجای جهان باشید و همچنان به اندازه دیگران دسترسی داشته باشید، مشروط بر اینکه به اینترنت متصل باشید.

 

4. انعطاف پذیری سریع:

 

ابر، تا آنجا که ممکن است بدون تاثیر بر هیچ یک از کاربران و اطلاعات آنها می تواند گسترش یافته یا کوچکتر شود. به عنوان مثال، اگر مشاغل شما با اوج ترافیک روبرو است، ابر می تواند گسترش یابد تا همه درخواست های جدید را پردازش کند.

 

5. خدمات مقیاس پذیر:

 

می توانید میزان استفاده افراد از ابر را بررسی کنید. بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ابری از یک مدل پرداخت استفاده می کنند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان به ازای خدماتی که دریافت می کنند، مبلغ مناسبی را می پردازند. نه بیشتر و نه کمتر. بار دیگر، می توان آن را با برق مقایسه کرد. زیرا میزان دقیق استفاده را می توانید اندازه گیری کنید.

سه نوع ابر وجود دارد که هرکدام مزایای منحصر به فردی دارند. شما باید گزینه های ابری را ارزیابی کنید تا تصمیم بگیرید کدام برای کسب و کار شما مناسب تر است.

 

انواع رایانش ابری

 

ابر عمومی

 

سرویس های ابری عمومی برای سیستم های توسعه و سرورهای وب بهترین گزینه هستند. ارائه دهنده رایانش ابری شما قسمتی از فضای دیجیتالی را در اختیار شما قرار میدهد که باید با مشتریان به اشتراک بگذارید.

این نوع ابرها مقرون به صرفه هستند. زیرا صورتحساب به ازای استفاده مشخص می شود. شما هزینه ساعات مورد نیاز برای استفاده از ابر را پرداخت می کنید و هر زمان که کار خود را تکمیل کردید می توانید از آن خارج شوید. هیچ تعهدی وجود ندارد که شما را ملزم به پرداخت بیشتر از نیاز کند.

 

ابر خصوصی

 

ابرهای خصوصی آنچه که نامشان نشان می دهد را ارائه می دهند: حریم خصوصی

لازم نیست فضای دیجیتالی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. پلت فرم های ابرهای خصوصی معمولاً به صورت داخلی ساخته می شوند و متعلق به شما و کسب و کارتان هستند. همچنین، آنها می توانند در دیتاسنتر شخص ثالث نیز پیکربندی شوند و همچنان سطح پیشرفته‌ای از حریم خصوصی را ارائه دهند.

سازمان ها و مشتریان بزرگتری که نگران امنیت هستند، از ابرهای خصوصی حمایت و استفاده می کنند. دلیل این امر در درجه اول این واقعیت است که این ابرها دفاع بیشتری نسبت به همتایان عمومی خود ارائه می دهند. شرکت های که باید از اطلاعات حساس مانند داده های مشتریان محافظت کنند، به ابرهای خصوصی متکی هستند.

اگر از یک ابر خصوصی استفاده می کنید، می دانید چه کسی به داده ها دسترسی دارد، می دانید آیا کسی تغییراتی ایجاد کرده است و می دانید در مواقع اضطراری چه باید بکنید. شکا کنترل کاملی بر آنچه در مورد ابر اتفاق می افتد دارید و نگران نباشید که برخی از فروشندگان شخص ثالث تغییراتی را ایجاد کنند که تاثیری منفی برای شما داشته باشد. فایروال از همه چیز در ابر شما در برابر افراد خارجی محافظت می کند.

 

ابرهای ترکیبی

 

ابرهای ترکیبی بهترین و مناسب ترین گزینه هستنداگر از ابر ترکیبی استفاده می کنید، میتوانید دیتاسنتر را داخلی کرده و در صورت نیاز از ابر عمومی استفاده کنید. ممکن است مواقعی نیاز باشد که داده ها ئ برنامه های کاربردی را از ابر خصوصی به ابر عمومی منتقل کنید، مانند تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده، خاموشی و بلایای طبیعی.

توانایی انتقال یکپارچه اطلاعات برای بازیابی حوادث مبتنی بر ابر و جلوگیری از نابودی داده ها بسیار مناسب و قابل توجه است.

انعطاف پذیری ابرهای ترکیبی برای مقیاس بندی عالی است. زیرا هرگونه سرریز می تواند در ابر عمومی تنظیم شود. علاوه بر این، می توانید همه وظایف غیرحساس را در ابر عمومی نگه دارید و از داده های ضروری در ابر خصوصی محافظت کنید.

صرف نظر از اینکه شرکت شما چقدر بزرگ است یا با چه صنعتی کار می کند؛ همیشه یک راه حل ابری مناسب وجود دارد که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. قبل از تصمیم گیری، وقت بگذارید تا مزایا و معایب هر نوع را مقایسه کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، شرکت ها در حال حاضر از ابر به شکل های مختلف استفاده می کنند. در ادامه برخی از کاربردهای رایج ابر را مشاهده خواهید کرد.

 

نمونه هایی از سرویس های رایانش ابری

 

ذخیره سازی و میزبانی ابری

 

نگهداری اسناد ضروری در محل ذخیره سازی آنلاین مرکزی، دسترسی همه را به آنها آسان می کند. ذخیره سازی ابری برای مشاغلی با کارمندانی که همه آنها برای انجام کار خود به کسب اطلاعات یکسان نیاز دارند، بسیار حیاتی است. و باعث افزایش همکاری و کارایی بین سازمان ها می شود.

ذخیره سازی ابری نیز برای استفاده شخصی بسیار مفید است. زیرا می توانید اسناد مورد نیاز خود را در سرور وب نگه دارید تا بعداً بتوانید به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید. کافی است به Google Docs یا OneDrive نگاه کنید. برای ویرایش صفحات گسترده یا خواندن فایل های خود، دیگر نیازی به حمل فلش مموری ندارید.

 

پشتیبان گیری ابری

 

پشتیبان گیری ابری از فایل ها در ابر تا حد زیادی کارآمدترین راه برای اطمینان از در دسترس بودن آنها است. راه حل های پشتیبان گیری ابری چندین نسخه از فایل ها ایجاد کرده و داده ها را در مکان های مختلف ذخیره می کند. به این ترتیب، نگران این نباشید که در صورت خرابی یکی از سرورهای ابری شما یا ارائه دهنده مورد نظر، فایل های شما از بین می روند.

 

ایمیل

 

مردم روزانه حدود 105 میلیارد ایمیل را ارسال می کنند. میلیون ها خبرنامه، سلام و یادآوری به صندوق ورودی افراد در سراسر جهان راه می یابد. هیچ کدام از اینها بدون زیرساخت ابری امکان پذیر نیست.

 

هوش تجاری

 

در دسترس بودن سیستم های BI مبتنی بر ابر برخی از انقلابی ترین تغییرات را در مشاغل ایجاد کرد. تجزیه و تحلیل داده های پیچیده، پردازش و سیستم های گزارش دهی در حال حاضر از طریق اینترنت با قیمت پایین در دسترس هستند. یک مجوز واحد می تواند بدون نیاز به نصب و راه اندازی طولانی مدت به چندین کاربر منتقل شود.

 

مزایای رایانش ابری

 

نمونه هایی که در بالا ذکر شد فقط نوک کوه یخ هستند. رایانش ابری آنقدر کاربرد دارد که شمارش همه آنها تقریباً غیرممکن به نظر می رسد. هر شرکتی می تواند به نحوی از سرویس های ابری استفاده کند.

 

1. ذخیره سازی همیشه در دسترس است

 

بار دیگر، ابر راهی آسان را برای نگهداری همه داده های ضروری شما ارائه می دهد. شما میتوانید فضای ابری را با قیمت پایین اجاره کنید و آن را مطابق خواسته های خود مقیاس بندی کنید.

دیگر نیازی به استفاده از هارد اکسترنال یا ساختن دیتاسنتر داخلی ندارید.

 

2. بازیابی اطلاعات در صورت بروز حوادث

 

هنگام وقوع فاجعه به حفاظت از داده ها نیاز دارید. جلوگیری از نابودی داده ها تا حد ممکن از نظر زمان، هزینه و کارایی بسیار اهمیت دارد. ابر، بازیابی سریعتر و مقرون به صرفه تر را نسبت به سایر راه حل های سنتی ارائه می دهد.

گاهی اوقات، بهترین راه مقابله با یک حادثه این است که از قبل برای آن تمهیداتی اندیشیده باشید. شما همیشه باید بدترین سناریوها را در نظر بگیرید. زیرا حوادث فاجعه بار برنامه ریزی نشده است. قبل از رایانش ابری، باید نوارها و درایوهای مختلف را توزیع و جمع آوری کرده و سپس داده ها را به یک مکان مرکزی منتقل کنید. اکنون، فقط می توانید روی چند دکمه کلیک کنید و این کار را برای انجام دهید.

 

3. صرفه جویی در هزینه

 

دیگر نیازی به خرید هارد دیسک خارجی برای حفظ اطلاعات مهم خود ندارید. شرکت ها می توانند با انتقال موارد سیستم عامل مجازی در ابر، سالانه تا 43 درصد صرفه جویی کنند. علاوه بر این، ابر به شما امکان دسترسی به پرسنل حرفه‌ای، سیستم های امنیتی پیشرفته و سخت افزار و نرم افزار را می دهد که به صرفه جویی پیش بینی شده می افزاید.

ارائه دهندگان خدمات ابری که مدل پرداخت به ازای استفاده را در نظر می گیرند، بسیار مفید هستند. زیرا هرگز مجبور نخواهید بود برای سرویس هایی که از آنها استفاده نمی کنید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

این را با یک سرویس اشتراک ماهانه مقایسه کنید که در آن باید هزینه کنید تا برای کل ماه بدون توجه به دفعات استفاده از آن درخواست دهید. اگر فقط دو هفته از خدمات اشتراک ماهانه استفاده کنید، نصف ارزش پول خود را دریافت خواهید کرد.

 

4. بروزرسانی مداوم

 

این نرم افزار به طور مدام در حال بهبود استتا امنیت، کارایی، سرعت و قابلیت اطمینان را افزایش دهد. از سوی دیگر، سخت افزار به روز شده نیاز به خرید یک دستگاه جدید برای لت بردن از پیشرفت های اخیر دارد. به روز رسانی نرم افزار  ثابت است و معمولاً نیازی به صرف هزینه اضافی ندارد.

 

5. تداوم کسب و کار:

 

تضمین عملکرد کسب و کار در صورت وقوع حوادث یک چالش مهم برای اکثر سازمان ها است. با این حال، هنگامی که یک دقیقه وقفه می تواند برای شما بیش از اجرای راه حل پشتیبان و بازیابی هزینه داشته باشد، مدیریت تداوم کسب و کار در اولویت قرار می گیرد.

ابر راه حل های بازیابی حوادث و تداوم تجارت را ارائه می دهد. می توانید به آن تکیه کنید تا داده ها و برنامه های کاربردی خود را فعال نگه دارید، حتی اگر یک فاجعه به طور فیزیکی به کسب و کار شما آسیب بزند. با یک برنامه مداوم تجاری و راه حل های مناسب ابری می توانید آثار اختلالات احتمالی را به حداقل برسانید.

 

6. بهبود همکاری

 

مردم میتوانند با یکدیگر کارآمدتر و موثرتر از گذشته کار کنند. چه کسی نیاز به رزرو اتاق کنفرانس یا پرواز بین المللی دارد، در حالی که گروه های زیادی از مردم در سراسر جهان فقط می توانند با یک تماس ویدیویی ارتباط برقرار کنند؟ هیچ کس نیازی به چاپ آخرین گزارش ندارد، زیرا همه می توانند از طریق ابر به آن دسترسی داشته باشند.

شما ممکن است در یک شرکت بین المللی با مکان هایی در سراسر جهان کار کنید. مهم نیست که دفاتر شما در هند، چین، استرالیا، ایرلند، برزیل یا آمریکا باشد، تمام پرسنل از طریق فناوری ابری به اطلاعات مشابه دسترسی دارند. به علاوه، می توانید از راه حل های ابری فقط با تلفن همراه خود استفاده کنید.

ابزارهای همکاری و ابری مزایای مهمی را برای پرسنل ارائه می دهند. آنها می توانند از نسخه بندی فایل ها یا ویرایش در هر زمان استفاده کنند. آنها می توانند از راه دور از هر دستگاهی به داده ها، برنامه ها و خدمات دسترسی داشته باشند. هه اینها بهره وری آنها و سود شرکت را افزایش می دهد.

 

7. افزایش ظرفیت

 

دیگر نیازی به حدس زدن این نیست که آیا توانایی کافی برای ساختن یا از بین بردن یک برنامه را دارید. بسته به نیاز کسب و کار شما، ابرها می توانند به سمت بالا و پایین تنظیم شوند.

انعطاف پذیری تضمین می کند که شما همیشه قادر خواهید بود از خدمات ابری بدون توجه به کاری که تجارت شما انجام میدهد، استفاده کنید.

 

8. عملکرد و سرعت

 

ابر، فناوری درجه یک شرکت را کالایی می کند و آن را در اختیار شرکت های کوچکتر نیز قرار می دهد. این نوع رایانش کاربردی، فناوری های نوظهور را با قیمت مقرون به صرفه در اختیار مشاغل قرار می دهد.

برای بهبود عملکرد خود می توانید به سخت افزار و نرم افزار با کارایی بالا دسترسی پیدا کنید. مدل تحویل مبتنی بر opex منابع ابری برای مشاغل با هر اندازه در دسترس قرار می دهد. شما فقط باید راه حلی را انتخاب کنید که بهترین نیاز شما را برآورده کند.

 

9. امنیت داده ها

 

اطلاعات خود را این نگه دارید و مطمئن شوید که به دست افراد اشتباه نمی افتد.

پشتیبان گیری ابری یک راه حل ایده آل برای اطمینان از تداوم کسب و کار و در دسترس بودن همیشگی فایل های شما است. همه ابرها تا حدی رمزگذاری، بازدارندگی و انطباق را ارائه می دهند، اما ابرهای خصوصی در برابر خارجی ها امن ترین هستند. با این وجود، باید مراقب حملات داخلی باشید.

43 درصد از موارد نقض  اطلاعات ناشی از تهدیدهای داخلی است. بنابراین باید در نظارت بر پرسنل خود بسیار مراقب باشید.

پرسنل ناراضی و افرادی که از داده های شما به نفع خود استفاده می کنند ممکن است تهدیدی برای کسب و کار شما باشند. به همین دلیل، مراقب باشید و هر کسی را که استخدام می کنید به طور کامل بررسی کنید. همچنین، باید هر گونه دسترسی کارمندان سابق به داده های خود را لغو کنید.

 

انواع خدمات ابری

 

خدمات ابری به اندازه انواع خود ابرها متفاوت هستند. شما می توانید از سه نوع مختلف اخدمات ابری برخوردار شوید:

زیرساخت به عنوان یک سرویس(IaaS) در خرید دیتاسنترها یا سرورهای فیزیکی صرفه جویی می کند. شما هزینه خود را پرداخت می کنید و فقط تا زمانی که به سرویس نیاز دارید یا از آن استفاده می کنید، هزینه آن را بپردازید. IaaS به شما امکان میدهد تا مقیسا خود را نسبت به تقاضا به سرعت تنظیم کنید.

پلتفرم به عنوان سرویس(PaaS) دارای همه چیز است که برای برنامه های تجاری شما نیاز است. این سیستم با زیرساخت هایی مانند شبکه، ذخیره سازی آنلاین و سرورها و همچنین، سیستم های مدیریت دیتابیس ابزارهای توسعه و موارد دیگر همراه است. PaaS برای کمک به ایجاد، آزمایش، توسعه و به روز رسانی برنامه شما طراحی شده است.

نرم افزار به عنوان سرویس(SaaS) چیزی است که هر زمان که برنامه جدید را برای خود دانلود می کنید، به دست می آید. شرکت ها نرم افزار خود را ایجاد کرده و توسعه می دهند. سپس آن را به خریداران اجاره میدهند. کسب و کارهایی مانند Lending Club، Autodesk، Microsoft و IBM همگی از SaaS درآمد کسب می کنند.

مشخص کنید کدام سرویس برای شما و کسب و کارتان مناسب تر است. پلتفرم های ابری انقدر متنوع هستند که یافتن راه حلی که مناسب نیازهای شما باشد، بسیار راحت است.


مطالب مرتبط :

مفاهیم، مزایا و معایب هاست ابری(Cloud Hosting)

امنیت دیتاسنتر: لایه های حفاظتی فیزیکی و دیجیتالی

بستن