بررسی مفهوم آلت کوین ها

آشنایی با مفهوم آلت کوین ها

آشنایی با مفهوم آلت کوین ها

اکثر مردم از وجود ارزهای رمزپایه آگاه هستند، بدون اینکه از چیستی و نحوه عملکرد آنها اطلاع داشته باشند. شناخته شده ترین ارز دیجیتال، بیت کوین است؛ اما بسیاری از جایگزین های دیگر نیز در دسترس هستند که این دسته از ارزهای دیجیتال با عنوان آلت کوین شناخته می شوند.

آلت کوین ها علاوه بر داشتن نام متفاوت، از جهات مختلفی با بیت کوین تفاوت دارند. به عنوان مثال، برخی از آنها از روش برای ثبت و اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده می کنند. در حالی که برخی دیگر تلاش می کنند تا با ارائه ویژگی های اضافی مانند قراردادهای هوشمند، خود را از بیت کوین متمایز کنند.

تعداد و طیف آلت کوین های موجود:

تا کنون حدود 11،000 ارز رمزنگاری شده برای انتخاب به وجود آمده که آلت کوین ها 40 درصد از این رقم را به خود اختصاص داده‌اند.

همانطور که همه چیز وجود دارد، پیوند بین آلت کوین و بیت کوین به گونه‌ای است که آلت کوین ها به طور کلی بیت کوین را از نظر هرگونه تغییر در قیمت یا ارزش ردیابی می کنند.

با این حال، با بلوغ بازار معاملات ارزهای دیجیتال و ظهور سیستم ها و الگوهای سرمایه گذاری جدید، انتظار می رود که این وضعیت نیز تغییر کند. با گذشت زمان، ارزش آلت کوین ها مستقل از بیت کوین شروع به حرکت می کند.

آلت کوین ها چگونه کار می کنند؟

درک واژه آلت‌کوین بسیار ساده است. زیرا ترکیبی از Alt یا جایگزین و کوین(Coin) است که همه گزینه های جایگزین برای بیت کوین را پوشش می دهد. همچنین، چارچوب کاری اساسی هر دو نوع ارز دیجیتال نیز مشابه است. برای مثال، هر دو به عنوان سیستم های همتا به همتای به اشتراک گذاری کد عمل می کنند، یا به اصطلاح «مگا کامپیوترها» هستند که حجم عظیمی از داده ها و تراکنش ها را پردازش می کنند. برخی آلت کوین ها نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با ارائه ابزاری مقرون به صرفه برای انجام تراکنش های دیجیتال، جایگزینی مستقیم برای بیت کوین را ارائه دهند.

تفاوت های بین آلت کوین و بیت کوین:

اگرچه بیت کوین یکی از اولین ارزهای رمزنگاری شده بود، اما بدون نقص نیست. به همین دلیل، بسیاری از آلت کوین های موجود برای یافتن راهی جهت حل این مسائل توسعه یافته‌اند. مکانیسم اجماع مورد استفاده بیت کوین اثبات کار(PoW) نامیده می شود. به عنوان مثال، برای ایجاد بلوک هایی استفاده می شود که تجارت بیت کوین بر اساس آنها انجام می شود. با این حال، این روش بسیار وقت گیر و انرژی بر است و بسیاری از مردم را وادار کرده است که اعتبار سبز یک ارز دیجیتال که به مقادیر زیادی قدرت پردازش و محاسبات متکی است را زیر سوال ببرند.

بسیاری از آلت‌کوین های موجود به دنبال جایگزینی برای این هستند که مبتنی بر مکانیسم اجماع اثبات سهام(PoS) باشند. زیرا زمان و انرژی لازم برای ایجاد بلوک های مورد نیاز و اعتبارسنجی هر تراکنش را کاهش می دهد.

نمونه های دیگری از اینکه چگونه آلت کوین ها خود را از رهبر فعلی بازار متمایز می کنند شامل نمونه هایی مانند استیبل کوین‌ها یا ارزهای پایدار است که از نوسانی که اغلب در قیمت بیت کوین مشاهده می شود اجتناب می کنند. این امر، آنها را برای تراکنش های روزانه مناسب می نماید.

انواع مختلف آلت کوین:

انواع مختلفی از آلت‌کوین ها وجود دارد که با عواملی مانند عملکردهایی که ارائه می دهند و مکانیسم اجماع مورد استفاده، از یکدیگر متمایز می شوند. گزینه ها شامل موارد زیر است:

آلت کوین های قابل استخراج

این ارزهای رمزپایه از روش PoW استفاده می کنند. نمونه هایی از آن عبارتند از: 

Monero, Litecoin و Zcash

استیبل کوین ها(ارزهای پایدار)

ارزش استیبل کوین ها به سبدی از کالا مرتبط است که می تواند شامل فلزات گرانبها یا ارزهای فیات معمولی باشد. این امر به حفظ هرگونه نوسان قیمت در یک محدوده باریک کمک می کند. تتر(USDT) نمونه‌ای از یک استیبل کوین است.

بستن