وبمستر چیست و چه مزایایی دارد ؟

وبمستر چیست و برای وبمستر شدن چه مهارت هایی لازم است؟

وبمستر چیست و برای وبمستر شدن چه مهارت هایی لازم است؟

وبسایت ها یکی از رایج ترین ابزارهای آنلاین هستند که برای مدیریت آنها نیازمند افراد ماهر است. یک وبمستر نیز مدیر وب سایت محسوب میشود و کلیه وظایف مورد نیاز را برای بهتر کردن و فعال نگه داشتن سایت انجام می دهد. در واقع درک کاری که یک وبمستر انجام می دهد و شرایط لازم برای تبدیل شدن به آن، به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید آیا علاقه ای به دنبال شغل وبمستری دارید یا خیر!

در این مقاله، به طور کامل بررسی میکنیم که منظور از وبمستر چیست و چه کسی وبمستر است و چه مهارت هایی باید داشته باشد.

 

منظور از وبمستر (webmaster) چیست؟

 

وب مستر فردی است که بر مدیریت یک وب سایت، از جمله ایجاد محتوا، ثبت نام دامنه، رسیدگی به خطاها و تایید طراحی و عملکرد سایت نظارت می کند. یک وب مستر در هنگام تعامل با مشتریان برای ایجاد یک محیط کاری کارآمد از مهارت های توسعه و مدیریتی مانند ارتباط و سازگاری نیز استفاده می کند.

آنها همچنین ممکن است از مهارت های توسعه وب، مانند رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) برای طراحی سایت های کاربردی و عملیاتی برای مشاغل استفاده کنند.

 

یک وب مستر چه کارهایی انجام می دهد ؟

 

یک وبمستر یک وب سایت را مدیریت می کند تا مطمئن شود که به درستی کار می کند. آنها نقش های زیادی را ایفا می کنند، از جمله:

 

  • تایید محتوای سایت

 

مدیران وب‌سایت محتوای سایت مانند وبلاگ‌ها، محتوای ویدیویی، عکس‌ها، مقالات یا سایر محتوای وب را برای انتشار تأیید می‌کنند.

آنها همچنین بر روند تولید نظارت می کنند و اطمینان حاصل می کنند که ناشران ضرب الاجل را رعایت کرده و محتوای با کیفیت تولید می کنند.

 

  • انجام تعمیر و نگهداری وب سایت

 

وب مسترها برای اطمینان از عملکرد وب سایت وضعیت آن را به صورت مکرر ارزیابی می کنند. همچنین خطاها را برطرف می‌کنند، بررسی‌های تعمیر و نگهداری منظم و به‌روزرسانی‌ها را انجام می‌دهند و مشکلات وب‌سایت را شناسایی می‌کنند.

 

  • حفظ و نگهداری از سرور

 

در کنار حفظ خود سایت، وبمسترها می توانند به حفظ سرور وب سایت یا جایی که وب سایت اطلاعات خود را ذخیره می کند کمک کنند.

سرورها معمولاً برای اطمینان از اتصال، سرعت بارگذاری خوب برای وب سایت ها و امنیت نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند.

 

  • ثبت نام و حفظ نام دامنه

 

وب مسترها همچنین ثبت و نگهداری نام دامنه و آدرس وب سایت را انجام می دهند. که این می تواند نیازمند یافتن هاست، پرداخت هزینه و مدیریت در دسترس بودن دامنه سایت باشد.

 

  • مقیاس سایت ها و سرورها

 

وب‌مسترها همچنین می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا وب‌سایت‌ها و سرورهای خود را افزایش یا رشد دهند تا ترافیک بیشتری را در خود جای دهند و یا برای افزایش آینده برنامه‌ریزی کنند. که این امر می تواند به معنای افزایش ظرفیت سرور یا طراحی مجدد سایت برای پاسخگویی بیشتر در هنگام ترافیک سنگین باشد.

 

مهارت های مورد نیاز یک وب مستر :

 

وب مسترها دارای انواع مهارت های نرم  افزاری و مهارت های فنی، برای انجام دادن وظایف خود به بهترین شکل هستند. که مهم ترین آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • مهارت های کدنویسی

 

مدیران وب اغلب یک یا چند زبان برنامه نویسی، نحوه کدنویسی وب سایت ها و اینکه چگونه تغییرات کدنویسی می تواند بر عملکرد وب سایت یا سرور تأثیر بگذارد را می فهمند.

 

  • مهارت های کار گروهی

 

وب مسترها معمولاً بخشی از یک تیم طراحی یا تعمیر و نگهداری بزرگتر هستند. بنابراین به مهارت های کار گروهی مانند ارتباط خوب، همدلی، مهارت های خوب گوش دادن و طرز فکر حمایتی نیاز دارند.

 

  • مهارت های علوم کامپیوتر

 

وب مسترها به خوبی علم کامپیوتر، شبکه های کامپیوتری و سرورها را بلد هستند. در کنار آن نیز به معماری و نگهداری کامپیوتر، دانش سخت افزاری و مهارت های نرم افزاری مسلط هستند.

 

  • مهارت های امنیت سایبری

 

وب مسترها اصول اولیه امنیت سایبری و اینکه چگونه وب سایت ها امنیت کاربران را حفظ می کنند را می دانند. علاوه بر آن به خوبی نگهداری و امنیت سرور و نحوه جلوگیری از نقض را درک می کنند.

 

  • مهارت های سئو

 

وب مسترها اغلب بر تولید و انتشار محتوای وب سایت نظارت می کنند، به این معنی که آنها به مهارت های SEO یا بهینه سازی موتور جستجو برای تولید و مدیریت محتوای وب خوب نیاز دارند که به افزایش ترافیک سایت کمک می کند.

 

شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک وبمستر حرفه ایی

 

اکثر وب مسترها مدرکی در زمینه IT دارند، اما الزامی نیست. در اینجا چند مورد از الزامات برای تبدیل شدن به یک وب مستر را بررسی میکنیم:

 

  • داشتن مدرک لیسانس

 

بسیاری از وب مسترها حداقل دارای مدرک لیسانس در زمینه امنیت سایبری، طراحی وب، توسعه یا علوم کامپیوتر هستند.

مدرک لیسانس به مدیران وب‌سایت‌های آینده‌نگر کمک می‌کند تا پایه‌ای از دانش را در مورد رایانه‌ها، شبکه‌ها و نحوه تعامل آنها تشکیل دهند.

آنها همچنین نحوه طراحی و مدیریت وب سایت ها و چندین اصل کلیدی در امنیت سایبری را یاد می گیرند.

این دانش به تکمیل مهارت های برنامه نویسی و علوم کامپیوتر وبمستر کمک می کند و می تواند آنها را به کاندیدای رقابتی تر در بازار کار تبدیل کند.

 

  • دریافت گواهینامه یا مدرک وب مستری

 

بسیاری از وب مسترها دارای اعتبار از سازمان جهانی وب مسترها یا WOW هستند.

ده‌ها اعتبار وجود دارد که یک وب‌مستر آینده نگر می‌تواند از WOW دریافت کند، که در دسته‌های تازه کار، کارآموز، کاردان و حرفه‌ای سازمان‌دهی شده‌اند. هر گواهینامه نیاز به یک آزمون خاص برای اعتبار دارد که برای شما یک عنوان کسب می کند.

برای مثال، می‌توانید با تکمیل دوره‌های آموزشی و دستورالعمل‌های WOW و شرکت در آزمون CWDSA، گواهینامه Certified Web Designer Associate یا CWDSA را کسب کنید.

 

  • کسب تجربه IT یا علوم کامپیوتر

 

وب مسترها معمولاً به عنوان دانشمندان رایانه، متخصصان فناوری اطلاعات یا سایر متخصصان فناوری شروع به کار می کنند.

این تجربه به آنها کمک می کند تا دانش اساسی در مورد معماری رایانه، امنیت شبکه، طراحی و توسعه وب و مدیریت منابع دیجیتال را توسعه دهند.

وب مسترها معمولاً این تجربه را از طریق کارآموزی در طول دوره آموزشی دانشگاهی خود یا با کسب موقعیت در یک شرکت فناوری پس از فارغ التحصیلی به دست می آورند.

در حالی که تجربه برای مدیران وب‌سایت الزامی نیست، کارفرمایان معمولاً یک وب‌مستر با حداقل پیشینه در علوم کامپیوتر کاربردی یا سایر مفاهیم فنی را ترجیح می‌دهند.

بستن