صرافی نظیر به نظیر

صرافی ارز دیجیتال نظیر به نظیر(P2P) چیست و چگونه کار می کند؟

صرافی ارز دیجیتال نظیر به نظیر(P2P) چیست و چگونه کار می کند؟

صرافی نظیر به نظیر(P2P) یا همتا به همتا(Peer-to-Peer) شکلی غیرمتمرکز از مبادله توکن ها و ارزهای رمزنگاری است که به خریداران و فروشندگان اجازه میدهد تا قبل از انتقال، بر روی قیمت مذاکره کنند. بر اساس وب سایت CoinMarketCap، در حال حاضر بیش از 9000 ارز دیجیتال با ارزش کلی بیش از 2 تریلیون دلار در بازار وجود دارد. به همین دلیل نیز، بسیاری از سرمایه گذاران در سراسر جهان مشتاق به تجارت در این بازار به سرعت در حال گسترش هستند. در نتیجه، تعداد زیادی از مبادلات در بلاکچین به وجود آمده است.

یک پلتفرم مبادله نظیر به نظیر، به ویژه، به دلیل شبکه غیرمتمرکز، مکانیزم تراکنش شفاف و بسیار امن شناخته شده است. اگر می خواهید درباره صرافی های ارز دیجیتال بیشتر بدانید، می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

در این مقاله، جنبه های مختلف تبادل نظیر به نظیر و اینکه چگونه می تواند به سازمان شما کمک کند را بررسی خواهیم کرد.

 

صرافی نظیر به نظیر یا Peer-to-Peer(P2P) چیست؟

 

صرافی های نظیر به نظیر(P2P) یا «غیرمتمرکز» یک پلتفرم مبتنی بر نرم افزار است که به شرکت کنندگان در بازار ارز دیجیتال اجازه می دهد تا با حذف هرگونه دخالت شخص ثالث، مستقیماً با یکدیگر معامله کنند. این روش تبادل، تراکنش ها را با حذف خطرات مرتبط با واسطه ها در دسترس تر و ساده تر کرده است. زیرا سطح امنیت را افزایش داده و سرعت تراکنش های دیجیتال را نیز بیشتر کرده است.

 

صرافی نظیر به نظیر(P2P) چگونه کار می کند؟

 

صرافی های ارزهای دیجیتال P2P به خریداران و فروشندگان تایید شده اجازه می دهند تا بدون دردسر به تجارت دارایی های دیجیتال خود بپردازند. برای ارتباط خریداران با فروشندگان ترجیحی، از بهترین موتورهای تطبیق سفارش استفاده می شود. برای متعادل کردن نیازهای معاملاتی، یک خریدار یا فروشنده ممکن است ویژگی های دیگری داشته باشد که از همتایان انتظار دارد. برخی افراد یک صرافی P2P را با بازارهایی مانند دیجی کالا یا دیوار برابر می دانند. زیرا صرافی های P2P خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال را به هم متصل می کنند. این پلتفرم شامل دو طرف است که داده های مرتبط با یکدیگر دارند. به جای استفاده ار دفتر سفارش برای یافتن سفارش های خرید و فروش و کنترل دارایی های پلتفرم، مدل صرافی P2P ارز دیجیتال به کاربران اجازه می دهد تا بدون نیاز به واسطه برای پردازش تراکنش ها یا حفظ وجوه، مستقیماً با یکدیگر وارد مذاکره و معامله شوند.

برای درک بهتر مفهوم آن، مثال زیر را در نظر بگیرید.

فرض کنید که فردی یک سفارش خرید برای 3 بیت کوین می دهد. از آن طرف، فردی دیگر سفارشی را برای فروش 3 بیت کوین ثبت می کند. صرافی P2P این دو فرد را به هم متصل می کند و به آنها اجازه می دهد بدون دخالت شخص ثالث، عملیات تبادل ارز خود را انجام دهند. امانت داری مبتنی بر قراردادهای هوشمند، 3 بیت کوین فروشنده را تا زمانی که در مورد شرایط معامله به توافق برسند، نگه می دارد. خریدار وجوه لازم را به حساب فروشنده انتقال می دهد. قرارداد سپس، هوشمند 3 بیت کوین را آزاد می کند و به محض اینکه فروشنده، پرداخت را قبول کرد، آنها را به آدرس کیف پول خریدار می فرستد.

 

چرا صرافی های P2P می توانند آینده تبادلات دیجیتالی باشند؟

بازار جهانی:

 

یکی از مزایای استفاده از صرافی P2P این است که به شما امکان دسترسی به بازار جهانی جهت خرید و فروش را می دهد. شما می توانید در عرض چند ثانیه ارزهای دیجیتال را با مردم سراسر جهان مبادله کنید.

 

روش های پرداخت چندگانه

 

هنگام معامله در صرافی های معمولی، نمی توانید به اندازه زمانی که در صرافی P2P معامله می کنید، زینه های پرداخت زیاد و متنوعی داشته باشید.

 

در کشورهایی که مبادلات ممنوع است، موثر و مفید است.

 

بسیاری از کشورها، قوانین سخت گیرانه‌ای را برای صرافی های ارز های دیجیتال وضع می کنند. به همین ترتیب، شبکه های نظیر به نظیر، راه حل بهتری برای مخالف با دولت ارائه می دهد. اینها فقط در یک مکان قرار ندارند و در هر صورت نمی توان آنها را ممنوع کرد.

 

تامین حریم خصوصی

 

بسیاری از صرافی های ارز های دیجیتال نیاز به ثبت نام با اطلاعات شخصی و اثبات هویت مانند ایمیل و غیره دارند. برخی از صرافی ها به اطلاعات بیشتری مانند گذرنامه نیز نیاز دارند. علاوه بر این، در صرافی غیرمتمرکز هیچ الزامی برای ثبت نام وجود ندارد. اکثر پلتفرم های P2P درخواست ثبت نام می کنند، اما به هیچ گونه اطلاعات شخصی نیاز ندارند.

 

امنیت

 

صرافی های غیرمتمرکز به افزایش امنیت کمک می کند. ثانیا، آنقدر محافظت می کند که شخص ثالثی در آن دخالت ندارد. کاربران کنترل کاملی بر ارزها و حتی انواع دیگر اوراق بهادار دارند.

 

معایب صرافی هایP2P 

 

سرعت معاملات آهسته تر 

 

اگرچه تراکنش های P2P تقریباً بلافاصله پس از تایید تراکنش هر دو طرف تکمیل می شوند، اما یکی ازطرفین می تواند به دلایل مختلفی تراکنش را به تعویق بیندازد. تجارت سنتی مستلزم این نیست که قبل از ادامه منتظر بمانید تا خریدار یا فروشنده تایید کند. با P2P، خریدار یا فروشنده ممکن است نظر خود را تغییر دهد و معامله را در نیمه راه لغو کند.

 

نقدینگی پایین

 

صرافی های P2P برای معامله گران حرفه‌ای که نیاز به تراکنش های سریع برای انجام معاملات بزرگ دارند و همچنین، تمایل دارند از صرافی های متمرکز استفاده کنند، اصلاً مناسب نیست. در وضعیت فعلی خود، این صرافی ها فقط می توانند برای افرادی مفید باشند که به مزایای خاصی مانند حریم خصوصی، امنیت و گزینه های پرداخت متعدد علاقمند هستند.

 

چطور صرافی غیرمتمرکز P2P خود را شروع کنیم؟

 

راه اندازی یک صرافی شخصی شامل یک چارچوب که از چهار بخش تشکیل می شود، است: 

 

  • موتور معاملات و تطبیق
  • کیف پول های ارز دیجیتال
  • نقدینگی
  •  سیستم مدیریت

 

برای یک شبکه تبادل امن، هر یک از موارد فوق می توانند غیرمتمرکز شوند. در ادامه این موارد را عمیق تر بررسی خواهیم کرد.

 

موتور معاملات و تطبیق

 

موتور معاملات و موتور تطبیق زنجیره‌ای از دفتر سفارش و موتور ربات معاملاتی است. اگر عملکرد در نظر گرفته شود، این مورد مور اهمیت کمتری دارد. دو نوع درخواست در سیستم وجود دارد. قیمت از پیش تعیین شده و قیمت بازار ثبت این درخواست ها در بلاکچین امکان پذیر است، اما هیچ گزینه‌ای برای تغییر وجود ندارد.

 

کیف پول های رمزنگاری شده

 

این نهاد باید به طور مناسب غیرمتمرکز باشد تا بتواند زیرساختی ایمن را در یک شبکه غیرمتمرکز ایجاد کند. این دستگاه (نه یک کیف پول فیزیکی) کلیدهای عمومی یا خصوصی را برای تراکنش های ارز دیجیتال ذخیره می کند و بنابراین باید کاملاً غیرمتمرکز و ایمن باشد.

دخالت شخص ثالث می تواند امنیت و رازداری را تضعیف کند. بنابراین، این موارد باید غیرمتمرکز شوند تا امنیت معاملات افزایش یابد.

 

نقدینگی

 

در حال حاضر، نقدینگی ضعیف ترین نقطه در چارچوب غیرمتمرکز است و همچنان یک حوزه تحقیقاتی است. با این حال، این امر را می توان با ایجاد صرافی ارز دیجیتال ترکیبی برطرف کرد و بخش متفاوتی را می توان مسئول نقدینگی ساخت.

 

سیستم مدیریت

 

کلید مدیریت، بخش مهم و قابل توجهی از یک شبکه تبادل غیرمتمرکز است. تاریخچه تراکنش ها، معاملات انجام شده و داده های کاربر برای مالکان ضروری است و باید آنها را در نظر گرفت.

 

آینده صرافی های P2P چگونه است؟

 

امروزه، فناوری بلاکچین تماماً در خصوص تمرکز زدایی است. همچنین، به لطف مزایای زیاد آن مانند پشتیبانی از چندین ارز، نقدینگی سریع، حفظ حریم خصوصی بهتر و امنیت، باعث تسریع پذیرش صرافی های غیرمتمرکز می شود.

 

مطالب مرتبط : 

اسکریپت وب سایت آنلاین خرید و فروش ارز دیجیتال

سایت صرافی متمرکز آنلاین ارز رمزنگاری شده

تفاوت سایت های صرافی آنلاین متمرکز و غیرمتمرکز

آشنایی با صرافی های غیرمتمرکز

بستن