فورک چیست

آشنایی با مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال

آشنایی با مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال

فورک های ارز دیجیتال، اتفاقات رایج در صنعت بلاکچین و ارزهای دیجیتال هستند. با این حال، آنها به طور موثر درک یا توضیح داده نمی شوند.

فورک ارز دیجیتال نمونه‌ای است که در آن یک ارز دیجیتال خاص به دو قسمت تقسیم می شود. فورک ممکن است به دلیل اختلاف نظر بین توسعه دهندگان نرم افزار ارز رخ دهد.

هنگامی که این اتفاق می افتد، بخشی از تیم توسعه نسخه خود از پروژه را پیاده سازی می کند که بیش از یک نوع ارز دیجیتال ایجاد می شود. مانند فورک بیت کوین کش که در نوامبر 2019 رخ داد.

تیم بیت کوین کش تغییراتی را اجرا می کرد که توسط کسانی که از بیت کوین اصلی و نرم افزار آن پشتیبانی می کردند، مثبت تلقی نمی شد. این مسئله باعث شد که برخی از اعضای تیم اصلی، نسخه نرم افزار خود را با قوانین و ویژگی های جدید پیاده سازی کنند. مثال دیگر نحوه جدا شدن اتریوم کلاسیک از اتریوم پس از هک بحث برانگیز DAO است. DAO، یک سازمان مستقل غیرمتمرکز می باشد که بر روی پلتفرم اتریوم ساخته شده است.

فورک(Fork) چیست؟

فورک زمانی اتفاق می افتد که دو ماینر تقریباً همزمان یک بلوک را پیدا کنند. این امر باعث می شود که یکی از آنها به عنوان بلوک نامعتبر کنار گذاشته شود. همچنین، ممکن است در صورت بروز اختلاف نظر در مورد ارتقا یا تغییر پروتکل حاکم بر تراکنش های شبکه(مانند بیت کوین کش) اتفاق بیفتد. که می تواند منجر به ایجاد دو انشعاب مختلف با تاریخچه تراکنش های متفاوت شود- یک شاخه از نرم افزار هسته بیت کوین و شاخه دیگر از نرم افزار بیت کوین کش به ارث می رسد. بلاکچین اصلی بدون وقفه ادامه میابد در حالی که هر شاخه جدید مجموعه‌ای از بلوک های خود را دارد که از آن منشعب می شوند و یک فورک ایجاد می کنند. همچنین دو نوع فورک وجود دارد: هارد فورک و سافت فورک

هارد فورک در برابر سافت فورک

هارد فورک در برابر سافت فورک

هارد فورک یک تغییر دائمی در پروتکل است که به گونه‌ای متفاوت است که تراکنش ها را در یکی از زنجیره معتبر و در سایر زنجیره ها نامعتبر می کند. برای اینکه یک تراکنش در هر دو فورک گنجانده شود، باید از پروتکل های هر دو شاخه پیروی کند. سافت فورک که به عنوان فورک سازگار با عقب نیز شناخته می شود، با هارد فورک متفاوت است. زیرا لزوماً باعث نمی شود که تراکنش های یک شاخه در شاخه دیگر باطل شود.

هارد فورک ها امنیت بهتری را ارائه می دهند و به عنوان گزینه ترجیحی برای اکثر کاربران در نظر گرفته می شوند. زیرا هارد فورک ها اثرات شبکه را افزایش می دهند و برای ارز دیجیتال مورد نظر ثبات ایجاد می کنند. همچنین، با انتقال قدرت از توسعه دهندگان به دست ماینرها می توانند منجر به تمرکززدایی بیشتر شوند.

نمونه‌ای از سافت‌فورک، Segwit است. سگویت یا Segregated Witness، قالب تراکنش های نرم افزار هسته بیت کوین را تغییر می دهد که  برای افزایش ظرفیت تراکنش پیاده سازی شده است. سگویت در آگوست 2017 فعال شد. اما تا فوریه 2018 بود که تمام گره های فعال در شبکه بیت کوین با رد بلوک ها و تراکنش های غیر سگویت شروع به اجرای آن کردند.

اگر ارز دیجیتال من فورک شود، چه اتفاقی برای سرمایه گذاری من می افتد؟

اگر ارز دیجیتال شما فورک داشته باشد، به این معنی است که شما صاحب تعداد مساوی توکن در هر دو زنجیره هستید. اگر اینطور است، باید تصمیم بگیرید که کدام شاخه را ترجیح می دهید. البته، نتیجه هر فورک می تواند متفاوت باشد، اما همه اینها به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. بنابراین اگر در مورد اینکه از کدام گروه یا توکن حمایت کنید مردد هستید، بهتر است قبل از تصمیم گیری، درباره هر کدام به طور گسترده تحقیق کنید.

چه چیزی تعیین می کند که کدام فورک بهتر است؟

چند عامل وجود دارد که می تواند نتیجه هر پروژه یا ارز دیجیتال را تعیین کند. یکی از فاکتورهای اصلی که باید در هنگام انتخاب بین دو فورک در نظر گرفت این است که کدام یک از پشتیبانی بیشتری از طرف ماینرها یا سرمایه گذاران برخوردار است. ممکن است تعیین این موضوع قبل از انجام هارد فورک دشوار باشد، اما لازم است قبل از انتخاب، آن را در نظر داشته باشید. همچنین، ممکن است عاقلانه باشد که در نظر بگیرید کدام یک از این دو پروژه ارزهای دیجیتال طولانی تر بوده و ارزش خود را در یک دوره طولانی ثابت کرده است. 

می توانیم نمونه‌ای عالی از آن را با بیت کوین کش و اتریوم کلاسیک درک کنیم. پس از هارد فورک در 1 آگوست 2017، اتریوم به دو ارز دیجیتال جداگانه، اتریوم(Eth) و اتریوم کلاسیک(ETC) تقسیم شد. این تقسیم به دلیل مشکلاتی در DAO بود که منجر به سرقت حدود 3.6 میلیون اتر توسط یک هکر شد. قرار بود این وجوه بازپرداخت شود، اما پس از بحث های فراوان در جامعه، اقدامی صورت نگرفت و متعاقباً وجوه نیز از بین رفت. این مسئله منجر به بروز شکاف بین کسانی که هنوز از زنجیره قدیمی حمایت می کردند و کسانی که اتریوم را به عنوان یک پروژه کاملاً جدید در نظر می گرفتند، شد.

این تقسیم باعث شد بسیاری از کاربران و ماینرها با ETC و ETH روبرو شوند.

کسانی که ETH را انتخاب کردند، آن را با توکن های جدید ERC 20 مبادله کردند که به این پروژه، سرمایه گذاری گسترده‌ای از طریق عرضه اولیه(ICO) داد که به رشد فوق العاده آن در همه زمینه ها کمک کرد. از سوی دیگر، کسانی که تصمیم گرفتند به ETC پایبند باشند، بیشتر به مفهوم ایدئولوژیک تغییر ناپذیری و شفافیت در فناوری بلاکچین علاقه داشتند و نمی خواستند چیزی که به عنوان یک اقدام ذاتاً غیر شفاف در مورد اتریوم است را تایید کنند.

این مسئله، عامل اصلی اختلاف آنها بود و اگرچه ممکن است ایده خوبی باشد، اما در تئوری در نهایت منجر به سقوط هر دو پروژه شد. با گذشت زمان، ارزهای دیجیتال بسیاری ظاهر شدند که نشان دهنده ایدئولوژی های مشابه ETC بودند، حتی بدون اینکه در طول هارد فورک از ETH جدا شوند.

آیا امکان وجود هر دو فورک امکان پذیر است؟

فورک‌ها، در طول تاریخ ارزهای دیجیتال بارها اتفاق افتاده‌اند. هر زمان که هارد فورکی اتفاق می افتد، به طور کلی دو سمت با ایده ها و اهداف بسیار متفاوت به وجود می آید. در این موارد، معمولاً جوامع از یک فورک حمایت می کنند. در هر صورت، هر دو زنجیره می تواند برای مدتی طولانی فعال بمانند یا یک طرف یه طور کامل ناپدید شود. بنابراین، فورکی که در سال 2014 رخ داد، منجر به همزیستی دو ارز دیجیتال مختلف در شبکه آنها شد تا اینکه در نهایت به سایر شرکت ها تقسیم شدند. توکنی که ما به آن ارجاع می دهیم، اتریوم کلاسیک(ETC) است و فورکی که رخ داد به نام DAO یا سازمان غیر متمرکز خودمختار شناخته شد.

بهترین راه برای مطلع شدن از فورک‌های ارز دیجیتال چیست؟

راه های کمی برای اطلاع رسانی در مورد فورک های ارز های دیجیتال آتی وجود دارد. اما شرکت در انجمن ها یا شبکه های اجتماعی مستقیم ترین راه است. اگر می خواهید مستقیماً در مورد آنچه در فورک های آینه اتفاق می افتد اطلاع کسب کنید، انجمن هایی مانند Reddit و Twitter منابع بسیار خوبی هستند.

هنگامی که یک فورک ارز دیجیتال جدید اعلام می شود، اعضای این انجمن های آنلاین تا حد امکان اطلاعات بیشتری را ارائه می دهند. این اطلاعات شامل تاریخ فورک و محل پیدا کردن کیف پول ارز دیجیتال جدید برای دریافت توکن های خود می شود(در صورتی که از قبل توکن های فورک شده را داشته باشید).

نتیجه

اگر به دنبال به روز ماندن در مورد فورک های ارزهای دیجیتال آتی هستید، بهترین راه شرکت در انجمن ها یا شبکه های اجتماعی است. اگر همه این موارد گیج کننده به نظر می رسد و نیاز به کمک و راهنمایی بیشتری دارید، باید بدانید که امروزه جامعه رمزنگاری قوی تر از همیشه است. با این حال همه چیز به تصمیم شما بستگی دارد.

بستن