چک لیست بررسی وب سایت

چک لیست بررسی و نگهداری وب سایت

چک لیست بررسی و نگهداری وب سایت

این روزها وب سایت ها دارای بسیاری از قسمت های متحرک و پیچیده هستند که قدرت تاثیر گذاری آنها را افزایش می دهد. اما این بدان معناست که مکان های زیادی وجود دارند که ممکن است دچار مشکل شوند. این چک لیست ساده، که از خدمات بررسی و نگهداری وب سایت رابسانا الگو برداری شده است، به شما نقطه شروعی ارائه می دهد.

وظایف در حال انجام/ وظایف خودکار

مانیتورینگ آپ تایم

احتمالاً قبل از هر چیزی میخواهید که وب سایت شما فعال باشد. ما از یک سرویس نظارت بر زمان استفاده می کنیم تا به طور خودکار تمام وب سایت های خود را در تمام روزهای سال به صورت 24 ساعته و بدون نیاز به نیروی انسانی نظارت کنیم. ما UPtimeRobot را توصیه می کنیم. با استفاده از این ابزار می توانید تا 50 وب سایت را به صورت رایگان نظارت کنید.

پشتیبان گیری خودکار

حفظ نسخه پشتیبان مهم است. هارد دیسک های سرور خراب می شوند و داده ها را از دست می دهند، ارائه دهندگان خدمات هاستینگ هک می شوند و فایل ها و بک‌آپ های مشتریان را از دست میدهند. البته این اتفاق بسیار نادر است اما اگر اتفاق بیفتد عواقب زیاد و شدیدی خواهد داشت.

فرایند پیاده سازی پشتیبان گیری خودکار نسبت به وب سایت و پلتفرم سرور شما می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد، اما اگر از یک پلتفرم استاندارد مانند وردپرس استفاده می کنید، از یک پلاگین بک‌آپ مانند UpdraftPlus برای خودکار سازی این فرایند استفاده کنید.

وظایف مکرر(هفتگی یا ماهانه)

فرم های تماس خود را ارزیابی کنید

بسیار ناامید کننده است که بعد از گذشت روزها، هفته ها یا حتی ماه ها متوجه شوید که فرم تماس در وبسایت شما خراب شده است. علاوه بر دردسر تشخیص و رفع مشکل، معمولاً راهی برای بازیابی بازدید کنندگان از دست رفته وجود ندارد. اگر شغلی را اداره می کنید، این می تواند به معنای از دست دادن درآمد شما باشد. حتماً این موارد را به صورت منظم ارزیابی کنید.

لینک های خراب وب سایت را بررسی کنید

در حالی که لینک های خراب یک مورد اضطراری نیستند، اما بسیار مضر می باشند. آنها برای کاربران شما ناامید کننده هستند. این تصور را به وجود می آورند که شما به طور فعال از وبسایت خود نگهداری نمی کنید و همچنین، به رتبه سئوی شما نیز آسیب می رسانند. مطمئن شوید که لینک های شما به درستی کار می کنند. خوشبختانه ابزارهای خودکاری وجود دارد که می توانند به شما در این زمینه کمک کنند. مانند breaklinkcheck.com

نظرات و پست های اسپم را بررسی کنید

این روزها اسپمرها همه جا هستند. اگر سایت خود را بدون نظارت رها کنید، ممکن است راهی برای ارسال هرزنامه به سایت شما کنند. به عنوان مثال، اگر از وردپرس استفاده می کنید، ممکن است بخش هایی باز برای ارسال نظرات داشته باشید که تحت نظارت نیستند. هنگامی که اسپمرها متوجه این بخش ها می شوند، معمولاً وارد سایت می شوند. ما سایت های وردپرسی زیادی را مشاهده کردیم که صدها هزار نظارت ناخواسته و بی ربط در آنها وجود دارد که طی ماه ها یا حتی سال ها ارسال شده است. مراقب تمام قسمت هایی که به کاربران اجازه ارسال نظرات یا هرچیز دیگری را می دهید، باشید. 

یک تست عملکرد اجرا کنید

مهم این است که وب سایت شما به سرعت بارگیری شود. کاربران از آن قدردانی خواهند کرد و برای سئوی شما نیز بسیار خوب و موثر است. توصیه می کنیم عملکرد وب سایت خود را اغلب آزمایش کنید، فقط برای اینکه مطمئن شوید دچار مشکل نمی شود. GTMetrix ابزار خوبی برای این کار است. 

وب سایت خود را برای شناسایی بدافزارها بررسی کنید

اگر به بدافزاری آلوده شده باشید، هرچه زودتر آن را شناسایی کنید؛ وضیعتتان بهتر خواهد بود. برای اسکن منظم سایت خود از ابزاری مانند Sucuri SiteCheck استفاده کنید.

ارسال مطالب جدید و بروزرسانی مطالب قدیمی

کاربران و موتورهای جستجو به طور یکسان عشق دیدن محتوای جدید هستند. این کار به شما کمک می کند تا ثابت کنید که عالی هستید و به کاربران خود اهمیت می دهید. توصیه می کنیم تا حد امکان(حداقل ماهی یک بار) مقالات جدیدی در وبلاگ خود منتشر کنید. لازم نیست پر زرق و برق باشد، تا زمانی که مفید باشد باعث پیشبرد اهداف شما می شود.

همچنین، ما توصیه می کنیم مقالات قدیمی خود را مرور کنید تا ببینید آیا چیزی وجود دارد که بتوان آن را به روز یا اصلاح کرد.

آمار ترافیک وب سایت خود را بررسی کنید

ترافیک وب سایت خود را زیر نظر داشته باشید. افزایش ترافیک معمولاً خبر خوبی است و ممکن است نشان دهد که فرصتی برای استفاده از آن وجود دارد(اگرچه در موارد نادر ممکن است مربوط به بدافزار باشد). کاهش شدید ترافیک به این معنی است که مشکلی وجود دارد که باعث می شود کاربران از وب سایت شما بازدید نکنند یا رتبه سئوی شما کاهش یافته است.

مقالات مرتبط:

ترفندهایی جهت افزایش ترافیک وب سایت


وظایف غیرمعمول(سالیانه یا بیشتر)

طراحی و پیمایش وب سایت خود را بررسی کنید

آیا چیزی تغییر کرده است که وب سایت شم باید آن را بازتاب دهد؟ شاید کسب و کار شما در حال یافتن موقعیتی خوب است. شاید در حال حذف برخی از محصولات و خدمات قدیمی هستید. مهم این است که طرح و پیمایش وب سایت شما مطابق با اهداف تجاری شما باشد.

رتبه بندی موتورهای جستجوی وب سایت خود را بررسی کنید

با فرض اینکه علاقه‌ای به جذب مشتریان جدید دارید، رتبه موتورهای جستجو خود راهم برای برند و هم برای سایر اقدامات رایجی که منجر به جذب مشتری می شوند، زیر نظر داشته باشید. کسب رتبه به زمان نیاز دارد، بنابراین اگر رتبه شما کمتر از آنچه انتظار دارید باشد، هرچه زودتر این مسئله را بفهمید وضعیت بهتری خواهید داشت.

مقالات مرتبط:

سئو و نکات کلیدی جهت بهینه سازی


وب سایت خود را روی چندین دستگاه بررسی کنید

مرورگرها و استانداردهای برنامه نویسی دائماً در حال تغییر هستند. بسیار مهم است که وب سایت خود را تا آنجا که ممکن است به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که با دستگاه های معمول سازگار است.

مثل همیشه، اولویت شما بستگی به اهداف تجاری و ساختار وب سایت شما دارد، اما این بررسی های استاندارد باید در اکثر موارد مورد توجه قرار گیرد.


مقالات مرتبط:

معرفی برخی از متداول‌ترین آزمون های وب

 

سئو و تاثیر آن در افزایش بازدید کنندگان سایت

بستن