طراحی وب سایت

طراحی سایت website desigening

طراحی سایت website desigening

آشنایی با روش های مختلف طراحی وبسایت

 

طراحی وب فرآیند برنامه ریزی ، ایده پردازی و تنظیم مطالب بصورت آنلاین است. امروزه ، طراحی وب سایت فراتر از زیبایی است که شامل عملکرد کلی وب سایت است. طراحی وب همچنین شامل برنامه های وب ، برنامه های تلفن همراه و طراحی رابط کاربر نیز است.

آیا می دانید طراحی وب می تواند تأثیر زیادی در عملکرد شما در موتورهای جستجو مانند Google داشته باشد؟ این مقاله به شما اطلاعات مفیدی در مورد چگونگی ایجاد یک وب سایت می دهد.

انتخاب ابزار طراحی وبسایت

 

برای طراحی وب سایت دو روش اصلی وجود دارد: استفاده از برنامه دسکتاپ یا استفاده از وب سایت ساز. ابزاری که تصمیم دارید از آن استفاده کنید بسته به اندازه تیم ، بودجه و نوع سایتی که می خواهید بسازید و الزامات فنی آن بسیار متفاوت خواهد بود.

نرم افزارهای طراحی سایت

دسکتاپی

ابزار ها و موارد ضروری لازم جهت طراحی وبسایت

برنامه های دسکتاپ نیاز دارند که طراحان، طرح خود را ایجاد کرده و آن را برای یک تیم توسعه دهنده ارسال کنند؛ مشهورترین برنامه های دسکتاپ برای طراحی وب سایت ها فتوشاپ و Sketch هستند.

به طور معمول، این استاندارد برای وبسایت های بزرگ و پیچیده است زیرا به طراح اجازه می دهد تا بر روی ظاهر و احساس کلی تمرکز کند، در حالی که تمام چالش های فنی به تیم توسعه منتقل می شود.

متاسفانه، این فرایند میتواند هزینه بر و وقت گیر باشد زیرا به منابع متعدد، مهارت های گوناگون و اعضای بیشتر در تیم نیاز است.

میتوان از یک سازنده وبسایت برای طراحی سایت با نیازهای فنی کمتر استفاده کرد.

سازنده وبسایت

امروزه بسیاری از سازندگان وب سایت در بازار وجود دارند که طیف گسترده ای از ویژگی ها و خدمات را ارائه می دهند. Wix ، Squarespace ، Webflow و PageCloud ، تنها چند نمونه از سازندگان وب سایت های محبوب هستند که قابلیت های متنوعی از نظر طراحی ، گزینه های الگو ، قیمت و تجربه دارند.

حتماً تحقیقات خود و آزمایشات رایگان را انجام دهید و مشخص کنید کدام یک از بسترها بیشتر با وب سایت شما متناسب است.

سازندگان وب سایت، وب سایت های سازگار یا واکنشگرا ایجاد می کنند، این مفاهیم با جزئیات بیشتری بیان خواهد شد تا متوجه شوید که کدام سازنده ها برای شما مناسب تر است.

اگر نمیدانید که چطور کدنویسی کنید، آشنا شدن با آزادی ها و محدودیت های ابزارهای مختلف طراحی وبسایت ضروری است.

به عنوان مثال اگرچه وردپرس پرکاربردترین پلتفرم وبسایت است، اما به دلیل محدود بودن گزینه های سفارشی سازی، مورد پسند طراحان بصری نیست.

قبل از شروع به ساختن وب سایت ، نیازهای وب سایت خود را مشخص کنید: آیا یک گالری عکس ایجاد می کنید؟ هر چند وقت یک بار سایت خود را به روز می کنید؟ آیا به فرم تماس نیاز دارید؟ یک سازنده وب سایت انتخاب کنید که بتواند به شما در دستیابی موثر به این اهداف کمک کند.

عناصر طراحی وبسایت

 

عناصر و المان های طراحی سایت

هنگام طراحی وبسایت، مهم است که به ظاهر و عملکرد وبسایت موردنظر توجه شود، ادغام این عناصر، قابلیت استفاده پذیری و عملکرد کلی وبسایت را به حداکثر می رساند.

قابلت استفاده پذیری شامل عناصری مانند، رابط کاربری آسان، استفاده مناسب از گرافیک و تصاویر، نوشتاری مناسب با موقعیت و طرحی رنگی است. عملکرد سایت شما به سرعت، رتبه بندی موتور جستجو، و توانایی جذب مخاطب اشاره دارد.

عناصر بصری

در اینجا عناصری که باید هنگام طراحی وبسایت خود در نظر بگیرید را به صورت کلی مرور می کنیم.

کپی مکتوب

اصولاً ظاهر و متن وب سایت مکمل یکدیگرند. بسیار مهم است که تولید کنندگان محتوا و طراحان برای ایجاد یک طرح منسجم با عناصر متعادل، با یکدیگر همکاری کنند.

فونت و فوتوگرافی سایت

فونتی انتخاب کنید که متناسب با طرح کلی وبسایت شما باشد. فونت موردنظر باید با رنگ‌‌ آمیزی، گرافیک و تصاویر شما مطابقت داشته باشد و باعث تقویت هارمونی وبسایت شود. ابزارهایی مانند Canva’s Font Combinator به شما کمک می کنند تا مطابقت مناسبی با قلم خود پیدا کنید.

رنگ های بکار رفته در طراحی سایت

رنگها یکی از مهمترین عناصری هستند که باید هنگام طراحی وب سایت مورد توجه قرار گیرند. به خاطر داشته باشید که برداشتهای اشتباهی در مورد روانشناسی رنگ وجود دارد ، و تمرکز بر رنگهایی که با طراحی و هارمونی وب سایت شما مطابقت دارد، مهمتر است. رنگ بندی را با برند خود و پیام هایی که می خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید، تنظیم کنید.

چیدمان المان های سایت

 

نحوه چینش عناصر و المان های سایت در هنگام طراحی سایت

نحوه تصمیم گیری برای تنظیم محتوای خود تأثیر چشمگیری در قابلیت استفاده و عملکرد سایت شما خواهد داشت. هیچ قانون خاصی برای انتخاب طرح وجود ندارد ، با این وجود ، چند اصل اساسی را باید بخاطر بسپارید.

شکل‌ها استفاده شده در سایت

استفاده از عناصر گرافیکی در طراحی وب می تواند به یکپارچه سازی متن ، تصاویر و ظاهر کلی سایت کمک کند. ترکیب رنگ ها و اشکال زیبا می تواند به توجه بازدید کنندگان سایت شما کمک کرده و به هارمونی سایت نیز کمک کند.

فاصله‌عناصر سایت

فاصله یک عنصر کلیدی برای ایجاد وب سایت هایی است که از نظر بصری دلپذیر و آسان هستند. استفاده مناسب از فضای خالی در ایجاد طرحی که متن ، عکس و گرافیک را کاملا متعادل کند بسیار مهم است. ثابت نگه داشتن فاصله می تواند به کاربران در پیمایش وب سایت شما کمک کند. طراحان وبسایت های مدرن به مفهوم فضای سفید بسیار اهمیت می دهند.

تصاویر و نمادها بکار رفته در وبسایت

طراحی های شگفت انگیز می توانند اطلاعات زیادی را در عرض چند ثانیه منتقل کند. این کار با استفاده از تصاویر و آیکون های قدرتمند امکان پذیر است. تصاویر و نمادهایی را انتخاب کنید که پیام شما را پشتیبانی و تقویت می کنند.

ویدیوها

ادغام فیلم ها در طراحی وب به طور فزاینده‌ای در حال محبوب شدن بین طراحان است. در صورت استفاده صحیح ، فیلم ها می توانند به کاربران شما کمک کنند تا پیامی را که از طریق متن یا تصویر به درستی منتقل نمی شود ، درک کنند. به خاطر داشته باشید که مانند داشتن صفحه تلویزیون در رستوران ، چشمان بازدیدکنندگان به سمت تصاویر متحرک جلب می شود.

عناصر کاربردی طراحی سایت

عملکرد یک وبسایت برای رتبه بندی بالا در موتورهای جستجو و انتقال بهترین تجربه به کاربر، بسیار اهمیت دارد. در نظر گرفتن عناصر کاربردی زیر در هنگام طراحی وبسایت، بسیار ضروری می باشد:

پیمایشی بودن آسان وبسایت

پیمایش وبسایت یکی از اصلی ترین عناصر تعیین کننده عملکرد وبسایت شماست. با توجه با مخاطبین و کاربران، نحوه پیمایش در وبسایت شما می تواند اهداف مختلفی داشته باشد:

  • کمک به مخاطبانی که برای اولین بار از وبسایت شما دیدن می کنند
  • دسترسی آسان به قسمت های مختلف جهت بازگشت مخاطبان و بهبود تجربه کلی هر بازدیدکننده

تعاملات کاربر با سایت

بازدیدکنندگان وبسایت شما با توجه به دستگاهشان چندین روش برای تعامل با سایت شما دارند( پیمایش، کلیک، تایپ و…). بهترین طراحی وبسایت، این تعاملات را به اندازه ای ساده می کند تا کاربر بتواند موارد مختلف را به راحتی کنترل و مدیریت کند. مانند مثال های زیر:

  • هرگز صدا یا فیلم را خودکار پخش نکنید
  • هیچ وقت زیر متن خط نکشید مگر اینکه قابل کلیک باشد
  • اطمینان حاصل کنید که همه فرم ها قابل مشاهده توسط تلفن همراه است
  • از پاپ آپ خودداری کنید

تصاویر متحرک استفاده شده در سایت:

 

تعداد زیادی از تکنیک های انیمیشن وب وجود دارد که می تواند به شما در جلب توجه بازدید کننده کمک کند و همچنین به بازدیدکنندگان شما اجازه می دهد که با ارائه بازخورد، با سایت شما ارتباط برقرار کنند.

افزودن دکمه ها یا فرم های “لایک” می تواند بازدیدکنندگان را درگیر خود کند. اگر در طراحی وب تازه کار هستید ، توصیه می کنیم انیمیشن های خود را ساده نگه دارید.

سرعت لودینگ وبسایت

هیچ کس یک وب سایت آهسته را دوست ندارد. بیش از چند ثانیه انتظار برای بارگیری یک صفحه می تواند به سرعت بازدید کننده را از ماندن یا بازگشت به سایت شما باز دارد.

صرف نظر از زیبایی ، اگر سایت شما به سرعت بارگیری نشود ، در جستجو عملکرد خوبی نخواهد داشت (یعنی در Google رتبه بالایی نخواهد داشت).

ساختار سایت

ساختار یک وب سایت هم در تجربه کاربر (UX) و هم در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نقش مهمی دارد. کاربران شما باید بتوانند به راحتی در وب سایت شما بدون هیچ گونه مشکل ساختاری پیمایش کنند.

اگر کاربران هنگام تلاش برای پیمایش در سایت شما سردرگم شوند ، به احتمال زیاد “خزنده ها” نیز با همین مشکل روبرو خواهند شد.

خزنده (یا ربات) یک برنامه خودکار است که وب سایت شما را جستجو و عملکرد آن را تعیین می کند. پیمایش ضعیف می تواند منجر به تجربه کاربری ضعیف و رتبه بندی پایین سایت شود.

سازگاری متقابل سایت بین مرورگر و دیوایس لود کننده سایت

 

سازگاری و ریسپانسیو بودن سایت طراحی شده

یک طراحی عالی باید در تمام دستگاه ها و مرورگرها مشخص باشد. اگر سایت خود را از ابتدا می سازید ، توصیه می کنیم از یک ابزار جهت آزمایش بین مرورگرها استفاده کنید تا این روند خسته کننده را سریعتر و کارآمدتر کنید.

از طرف دیگر ، اگر از یک پلتفرم ساخت وب سایت استفاده می کنید ، معمولاً توسط تیم توسعه دهنده شرکت ، آزمایش متقابل مرورگر انجام می شود و به شما امکان می دهد روی طراحی تمرکز کنید.

انواع طراحی وبسایت: سایت سازگار در برابر وبسایت واکنشگرا

شناخت نکات مثبت و منفی وب سایت های سازگار و واکنشگرا به شما کمک می کند تا مشخص کنید کدام سازنده برای طراحی وب سایت شما بهترین کار را خواهد کرد.

ممکن است به صورت آنلاین با مقالاتی روبرو شوید که در مورد مجموعه ای از سبکهای مختلف طراحی وب سایت (ثابت ، ثابت ، روان و غیره) صحبت می کنند. با این وجود ، در دنیای موبایل محور امروز ، فقط دو سبک وب سایت وجود دارد که می توان برای طراحی صحیح وب سایت از آنها استفاده کرد:

  •   وبسایت های سازگار

  •  سایت های واکنشگرا

وبسایت های سازگار

در طراحی وبسایت سازگار از دو یا چند نسخه از یک وبسایت برای اندازه های خاص یک صفحه نمایش استفاده می شود. وب سایتهای سازگار را می توان بر اساس نحوه تشخیص سایز مورد نیاز برای نمایش به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

سازگاری قالب و بسایت بر اساس نوع دستگاه

هنگامی که مرورگر شما به وب سایتی متصل می شود ، درخواست HTTP شامل فیلدی به نام “user-agent” است که سرور را در مورد نوع دستگاهی که می خواهد صفحه را مشاهده کند ، مطلع می کند.

وب سایت سازگار می داند که چه نسخه ای از سایت را بر اساس دستگاهی که قصد مشاهده آن را دارد (مثلا دسک تاپ ، موبایل ، رایانه لوحی) نمایش دهد.

اگر پنجره مرورگر را روی دسکتاپ کوچک کنید ، مشکلاتی به وجود می آید زیرا صفحه به جای کوچک شدن به اندازه جدید ، همچنان “نسخه دسکتاپ” را نشان می دهد.

سازگاری سایت براساس عرض مرورگر

وبسایت به جای استفاده از “User-Agent” از مدیا کوئری‌ها( ویژگی css که به یک صفحه امکان می دهد تا با اندازه های مختلف صفحه سازگار شود) و نقاط شکست(اندازه های مشخص عرض) برای جابجایی بین نسخه ها استفاده می کند.

بنابراین به جای داشتن نسخه دسکتاپ، تبلت و موبایل، نسخه های 768px، 1080px و 480px خواهید داشت.

این کار قابلیت انعطاف پذیری بیشتری را در زمان طراحی فراهم می کند و با مشاهده سازگاری وبسایت شما بر اساس عرض صفحه، تجربه مشاهده بهتری را در اختیارتان قرار می دهد.

وبسایت های واکنشگرا

وب سایت های واکنشگرا می توانند از طرح بندی های قابل انعطاف شبکه که بر اساس درصد هر عنصر در کانتینر خود است، استفاده کنند.

اگر یک عنصر(برای مثال یک هدر) 25% از کانتینر خود باشد. آن عنصر بدون توجه به تغییر اندازه صفحه، 25%خود را حفظ خواهد کرد.

همچنین وبسایت های واکنشگرا میتوانند از نقاط شکست برای ایجاد یک نگاه سفارشی در هر اندازه صفحه‌ای استفاده کنند، اما بر خلاف سایت های سازگار که فقط هنگام برخورد با یک نقطه شکست، سازگار می شوند، وبسایتهای واکنشگرا به طور مداوم با توجه به اندازه صفحه تغییر می کنند.

بستن