معرفی VPS

معرفی VPS و راهنمای انتخاب هاست مناسب

معرفی VPS و راهنمای انتخاب هاست مناسب

VPS یا سرور خصوصی مجازی، یک سیستم عامل مجازی است که در سرور اصلی قرار دارد و از فناوری مجازی سازی برای ارائه منابع اختصاصی(خصوصی) به دیگر سرورهای مجازی استفاده می کند. محیط میزبانی VPS بر روی هاست( کامپیوتر یا دستگاهی که از طریق شبکه به کامپیوترها یا دستگاه های دیگر متصل شده است)، سرور(که سرور اصلی نامیده می شود) یا دسته‌ای(cluster) از سرورها ایجاد می شود.

VPS، بسیاری از ویژگی های یک سرور فیزیکی را با فرایندها و عملکردهای مشابه تقلید می کند. اگرچه مانند یک سرور فیزیکی عمل نمی کند، اما در واقع یک نرم افزار است که از سخت افزار اختصاصی تقلید می کند.

VPS چگونه کار می کند؟

میزبانی(هاستینگ) VPS، تجربه استفاده از یک سرور اختصاصی را شبیه سازی می کند؛ حتی اگر هنور سرور فیزیکی را با سایر کاربران به اشتراک می گذارید.

ارائه دهنده سرویس هاستینگ وب شما یک لایه مجازی را در سیستم عامل(OS) سرور با استفاده از فناوری مجازی سازی نصب می کند. با جدا کردن سرور به بخش های جداگانه با دیوارهای مجازی، این لایه به هر کاربر اجازه می دهد سیستم عامل و نرم افزار خود را نصب کند.

از آنجا که VPS فایل های شما را از سایر کاربران در سطح سیستم جدا می کند، در واقع یک سرور خصوصی محسوب می شود. این بدان معناست که وب سایت شما در یک محفظه ایمن قرار دارد. 

مقایسه VPS با هاست اشتراکی و هاست اختصاصی

بسیار مهم است که برای درک نحوه عملکرد VPS، با برخی از اصول اولیه وب هاستینگ آشنا شوید. 

1. هاست اشتراکی

میزبانی اشتراکی(هاست اشتراکی)، رایج ترین نوع وب هاستینگ است و برای بسیاری از صاحبان وب سایتهای جدید به خوبی کار می کند. هنگام خرید یک هاست اشتراکی، منابع کلیدی مانند CPU، RAM و فضای هارد دیسک را به صورت مشترک با سایر سرورهای وب سایت استفاده می کنید. البته، استفاده مشترک از منابع دارای نکات منفی نیز می باشد.

به عنوان مثال، اگر شخص دیگری در سرور مشترک شما، افزایش چشمگیری در میزان ترافیک داشته باشد، می تواند بر عملکرد وب سایت شما تاثیر بگذارد. با این حال، اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده‌اید و ترافیک زیادی ندارید، هاست اشتراکی یک راه عالی برای شما می باشد.

2. هاست اختصاصی

هاست اختصاصی نقطه مقابل هاست اشتراکی است. زیرا به جای تقسیم منابع(و هزینه ها) با سایر صاحبان وب سایت، یک سرور اختصاصی را در اختیار شما قرار می دهد که فقط مختص وب سایت شما است.

نکته مهم این است که هزینه این سرویس بیشتر از هاست اشتراکی است اما شما کنترل کاملی بر منابع خود دارید و میتوانید نرم افزار را برای رفع نیازهای خود سفارشی سازی کنید. این نوع سرویس هاستینگ برای وب سایت هایی با نیازهای فنی قوی مناسب است. به عنوان مثال، هاست اختصاصی در صورتی برای شما مناسب است که:

  • حجم ترافیک دریافتی روزانه شما زیاد است.
  • سیستم عامل خود را نصب کنید.
  • در حال انجام هزاران تراکنش مالی هستید.
  • وب سایت شما به نرم افزار سفارشی نیاز دارد.

هاست VPS:

هاست VPS تقریباً بین هاست اشتراکی و اختصاصی قرار دارد. وقتی VPS را انتخاب می کنید، وب سایت های دیگر نیز با سخت افزار مشابه شما میزبانی می شوند. اما این یک سرور بزرگ است که یک بخش مجازی اختصاصی را در اختیار وب سایت شما قرار می دهد. به این معنی که شما سیستم عامل، حافظه اختصاصی، CPU قدرتمند و پهنای باند نامحدود خود را دریافت می کنید.

با استفاده از VPS، بسیاری از مزایای یک سرور اختصاصی را به قیمتی مقرون به صرفه دریافت می کنید. 

چه زمانی باید از VPS استفاده کرد؟

بهترین راه برای ارزیابی اینکه آیا نیاز به استفاده از VPS دارید یا خیر، بررسی وب سایت خود است. در ادامه 8 نشانه که می تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند را بررسی خواهیم کرد:

1. نگرانی های امنیتی دارید

اگر به ویژگی های امنیتی پیشرفته، قابلیت نظارت مدرن، فضای پشتیبان بیشتر، بهبود قابلیت اطمینان وب سایت یا برنامه‌ای برای انجام هرگونه پرداخت آنلاین نیاز دارید، ممکن است بخواهید VPS را در نظر بگیرید. با VPS، منابع قابل اعتماد دریافت می کنید و می توانید بر روی ویژگی های امنیتی درجه یک حساب کنید.

2. ترافیک شما در حال افزایش است

اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده‌اید و ترافیک چندانی ندارید، هاست اشتراکی راه حل ایده‌آل است. با این حال، اگر مخاطبان وب سایت شما به طور مداوم در حال افزایش است، بهتر است که بروز رسانی را در نظر بگیرید. اگر پیش بینی افزایش بازدید کنندگان را دارید، انتخاب VPS تصمیم هوشمندانه‌ای خواهد بود.

3. وب سایت شما عملکرد کندی دارد

هاست اشتراکی برای وب سایت هایی که از مقدار زیادی RAM استفاده می کنند، مناسب نیست. همانطور که وبسایت شما رشد می کند و محتوای بیشتری به آن اضافه می شود، شاهد سرعت بارگذاری آن کاهش می یابد، ارتقاء به VPS به شما امکان می دهد، وب سایت خود را بدون نگرانی در خصوص کند شدن زمان بارگذاری، مقیاس بندی کنید.

4. فروشگاه آنلاین دارید

لحظه‌ای که قصد راه اندازی یک فروشگاه آنلاین را دارید، همان لحظه‌ای است که باید برنامه هاستینگ خود را ارتقا دهید. زیرا با VPS، شما یک سرور مجازی ایمن و اختصاصی دارید که در آن به احتمال زیاد در آزمون انطباق PCI موفق می شوید. 

اگر از طریق درگاه پرداخت، کارت های اعتباری را در وب سایت خود می پذیرید، می خواهید تمام تلاش خود را برای اطمینان از امنیت اطلاعات مالی مصرف کننده خود انجام دهید. از آنجا که VPS از میزبانی مشترک ایمن تر است، برای .ب سایت های تجارت الکترونیک گزینه مناسب ترین می باشد.

5. شما باید نرم افزار سفارشی نصب کنید

هاست مشترک برای صاحبان وب سایت هایی که سایت خود را با وردپرس یا سایر سیستم های مدیریت محتوا ایجاد کرده‌اند، بسیار عالی است. با این حال، اگر به نقطه‌ای رسیدید که نیاز به نصب نرم افزار سفارشی، استفاده از پیکربندی سرور سفارشی یا مشارکت در برنامه نویسی پیشرفته دارید، آنگاه باید هاستی را انتخاب کنید که کنترل بیشتری به شما بدهد.

به طور مشابه، چنین مالیات استاندارد، صورتحساب، حسابداری و سایر برنامه های یکپارچه به سرور شبانه روزی و همچنین اینترنت پرسرعت نیاز دارند. برای اجرای موفق آمیز این برنامه ها به VPS یا سرویس هاست اختصاصی نیاز دارید.

اگر از یک سرور مشترک استفاده می کنید، تنها زمانی ناامید می شوید که بداند اقدامات پیشرفته ممنوع است یا برنامه ها از پشتیبانی لازم برای عملکرد صحیح برخوردار نیستند. به جای برخورد با این مشکل احتمالی، از هاست VPS استفاده کنید. و بلافاصله کنترل بیشتری بر اقدامات برنامه نویسی خود بدست آورید.

6. به خطاهای سرور برخورد می کنید

آیا اغلب با خطاهای “Service Unavailable” یا “Server Internal error” مواجه می شوید؟ وقتی چنین خطاهایی را مشاهده می کنید، به احتمال زیاد مشتریان احتمالی شما نیز این موارد را تجربه خواهند کرد. اگر کسب و کاری آنلاین را اداره می کنید، نباید جایی برای خطاهای سرور وجود داشته باشد. با ارتقاء به VPS از این مشکل پیشگیری کنید.

7. بودجه شما محدود است

در حالی که یک سرویس هاستینگ اختصاصی می تواند بسیاری از مشکلات موجود در این لیست را برطرف کند، باید به یاد داشته باشید که یک سرویس اختصاصی گزینه بسیار گرانتری نسبت به سایر گزینه ها است. اگر می خواهید پهنای باند و امنیت خود را افزایش داده و RAM بیشتری دریافت کنید، مناسب ترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه هاست VPS است.

8. شما برای مشتریان خود وب سایت ایجاد می کنید

هدف از ساخت وب سایت، جذب و افزایش مشتری است. با استفاده از VPS، می توانید تعداد نامحدودی از دامنه ها را میزبانی کنید، در حالی که مطمئن هستید RAM کافی برای عملکرد صحیح هر سایت وجود دارد.

چگونه بهترین سرویس هاست VPS را برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

اکنون که مفهوم VPS را درک کردید، بیایید در یک سرویس VPS مناسب صحبت کنیم تا بتوانید بهترین ارائه دهنده خدمات هاستینگ وب را انتخاب کنید.

خدمات خود مدیریتی در مقابل خدمات مدیریت شده:

معمولاً هنگام انتخاب هاست VPS خود، دو گزینه در پیش دارید:

  1. سرویس VPS خود مدیریتی(گاهی اوقات VPS مدیریت نشده نیز نامیده می شود)
  2. سرویس VPS مدیریت شده

در صورت انتخاب سرویس خود مدیریتی، باید مدیریت سرور، عیب یابی و مدیریت برنامه ها، نرم افزارها و خدمات نصب شده بر روی VPS خود آشنا باشید.

اگر با مهارت های مدیریتی آشنایی ندارید یا می خواهید که شرکت ارائه دهنده سرویس از آن مراقبت کند، باید یک سرویس VPS مدیریت شده را انتخاب کنید.

تمام سرویس های VPS رابسانا به طور کامل مدیریت می شوند. بدین معنی که می توانید بدون نگرانی در مورد جزئیات فنی و ظریف، بر آنچه واقعاً مهم است تمرکز کنید، ایجاد محتوای عالی برای وب سایت خود. 

اگر به دنبال Root access هستید نیز میتوانید سرویس هاست ابری رابسانا را انتخاب کنید.

لینوکس/ ویندوز

مطمئن شوید سرویسی که انتخاب می کنید با سیستم عامل شما سازگار باشد. به عنوان مثال، خدمات شرکت رابسانا شامل هاستینگ ویندوز و لینوکس می شود تا کاربران با خیال راحت تر بتوانند سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنند.

سخت افزار

هنگام خرید سرویس هاستینگ VPS، اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده خدمات شما جدیدترین و بهترین سخت افزارها را ارائه می دهد، از جمله هارد دیسک SSD که سریع ترین فناوری جهت ذخیره سازی می باشد.

خدمات بک‌آپ و پشتیبان گیری

تصور کنید در زمان بازسازی وب سایت خود، مشکلی پیش می آید و همه چیز را از دست می دهید زیرا فراموش کرده‌اید از سایت خود بک‌آپ بگیرید. این یک اتفاق بسیار رایج و محتمل است که می تواند هزینه و زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. مطمئن شوید که هنگام خرید سرویس VPS، ارائه دهنده‌ای را انتخاب می کنید که پشتیبان گیری را آسان کند.

جمع بندی:

اگر وب سایت شما در حال رشد است و توجه زیادی را به خود جلب کرده است و تصمیم دارید که عملکرد و کیفیت آن را بهبود بخشید، زمان آن رسیده که منابع سایت خود را به ارتقا به سرور VPS افزایش دهید.

در حالی که هاست VPS گرانتر از هاست اشتراکی است، این نوع سرویس هاستینگ مزایای زیادی را برای شما به ارمغان می آورد. اگر نمی دانید که کدام سرویس هاستینگ را انتخاب کنید، با مشاهده و بررسی خدمات هاستینگ رابسانا، می توانید مناسب ترین سرویس را برای رشد و توسعه وب سایت خود انتخاب کنید.

بستن