طراحیUI و UX

مزایای رابط کاربریUI و تجربه کاربریUX

مزایای رابط کاربریUI و تجربه کاربریUX

تصور کنید که در کنار فروشگاهی در حال قدم زدن هستید. و یک نمایشگر بسیار جالب توجه شما را به خود جلب می کند. شما به داخل فروشگاه می روید، اما متوجه می شوید که در فروشگاه امکان مسیریابی وجود ندارد و نمیدانید که می توانید به کدام سمت بروید. قفسه هایی وجود دارد که راهروها را مسدود کرده اند و به دلایلی صندوقدار در دستشویی قرار دارد و غیرقابل استفاده است..

به نظر میرسد اگر همچین فروشگاهی واقعا وجود داشته باشد، خیلی زود تعطیل می شود. زیرا تجربه ضعیفی را برای مشتریانش بوجود می آورد.

همانند یک فروشگاه بی نظم، طراحی بی دقت صفحات وبسایت نیز میتواند به کسب و کار شما آسیب برساند. اگر وبسایت شما عالی به نظر نمی رسد یا آنطور که باید کار نمی کند، افراد از وبسایت های دیگر استفاده می کنند.

 

طراحی تجربه کاربری(UX) چیست؟

طراحی UX، یک اصل مهم در طراحی یک وبسایت خوب است که بر نحوه ایجاد یک وبسایت متمرکز و مناسب برای کاربران تمرکز دارد.

هدف نهایی طراحی UX این است که وبسایتی عالی با ظاهری زیبا، ساختاری مسنجم و عملکردی مناسب داشته باشید تا باعث بازگشت مداوم کاربران شوید.

علاوه بر این. UX خوب میتواند به وبسایت شما کمک کند که در موتورهای جستجو به نمایش در بیاید. اگر وبسایت شما به خوبی کار کند، می توانید مدت زمان بیشتری کاربران را در وبسایت خود نگه دارید. اگر کاربران به سرعت به موتور جستجو باز نگردند، به این معنی است که وبسایت شما چیزی با ارزش را در خود دارد.

طراح UX کیست؟

به طور ساده، طراح UX یک برنامه نویس است که در زمان کارکردن بر روی وبسایت به نیازهای کاربران فکر می کند.

اگرچه موارد زیر تنها جنبه های وب سایتی نیست که یک طراح UX می تواند پوشش دهد ، اما موارد بسیار مهمی هستند:

  • واکنش گرایی
  • استفاده پذیری
  • مسیریابی
  • طراحی

واکنش گرایی سایت

مردم فقط از دسکتاپ کامپیوترهایشان به وبسایت شما وصل نمی شوند. تبلت ها، گوشی های هوشمند، لپتاپ ها و…، مردم گزینه های متنوعی جهت استفاده از اینترنت در اختیار دارند. اگر وبسایت شما به دستگاه های مختلف واکنش نشان ندهد، در مقایسه با وبسایت های واکنش گرا، افراد کمتری از وبسایت شما بازدید خواهند کرد.

پس اگر وبسایت شما در تبلت ها به طور مکرر قطع میشود و یا به طور قابل توجهی بر روی گوشی ها اهسته اجرا میشود. میبایست تنظیماتی را جهت رفع این مشکل اعمال کنید. طراح UX شما میتواند این تنظیمات را انجام دهد.

 

استفاده پذیر و کاربر پسند بودن سایت

در خصوص استفاده پذیری اینگونه تصور کنید که بازدید کننده های وبسایت خود را با کمترین و یا هیچ مشکلی از نقطه الف به نقطه ب برسانید.

برای مثال؛ یک پاراگراف کوتاه از متن در وبسایت خود دارید که مردم را به تماس با شما ترغیب می کند. و شما به صفحه‌ای با فرم تماس در متن آن پاراگراف، پیوند(لینک) داده اید.

با در نظر گرفتن خاصیت استفاده پذیری، بهتر است که فرم تماس خود را مستقیماً در زیر آن پاراگراف داشته باشید یا یک دکمه مشخص اضافه کنید که افراد را به صفحه تماس شما هدایت کند.

در حالی ک ممکن است شما فکر کنید که این یک مسئله مرسوم است که مردم بر روی لینکی که در متن قرار دارد کلیک کنند. احتمال دارد فرد دیگری لینک مورد نظر را پیدا نکند و بی هدف در میان صفحات شما سرگردان شود.

طراح UX شما باید هنگام به روزرسانی وب سایت، تمام این فرضیات را در نظر داشته باشد.

مسیریابی راحت در سایت:

 

اگر افراد نتوانند آنچه که نیاز دارند را در وبسایت شما پیدا کنند، ناامید خواهند شد. بسیار بعید است که بازدیدکنندگان ناامید به مشتری تبدیل شود.

یک طراح UX ساختار وبسایت شما را به نحوی سازماندهی می کند. که همه چیز تا حد ممکن ساده باشد تا افراد به راحتی بتوانند راه خود را پیدا کنند.

حتما تاکنون توجه کرده اید که بسیاری از وبسایت ها منوی مسیریابی بزرگی در بالای تمام صفحات دارند تا افراد بتوانند به راحتی از قسمت های مختلف بازدید کنند. این بهترین راه جهت حفظ سازماندهی وبسایت شما می باشد.

طراحی منحصر به فرد وبسایت جهت جذب کاربر

 

طراحی خوب میتواند به برقراری ارتباط با برند شما کمک کند. همچنین به مردم نیز کمک میکند تا در مرور محتوای وب سایت شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

شما نمی خواهید که طراحی وب سایت شما بیش از اندازه گیج کننده باشد. در عوض طراحی وب سایت می بایست به اندازه‌ای چشمگیر باشد که مردم ترجیح دهند در وبسایتتان بمانند.

تفاوت طراحی UX سایت دربرابر UI سایت :

 

 

همانطور که متوجه شدیم؛ UX روشی برای طراحی است. که نیازها و رفتارهای افراد را در بر میگیرد. از طرف دیگر UI فقط بخشی از UX میباشد.

برای مثال، وقتی که از تلفن خود استفاده میکنید، با رابط کاربری ارتباط برقرار میکنید. مواردی مانند برنامه‌ها، نوار جستجو و طراحی صفحه اصلی همه رابط کاربری را تشکیل می دهند.

UX شامل رابط نیز است و مواردی مانند طراحی فیزیکی تلفن، دکمه روشن/ خاموش میتوانند بخشی از UX در نظر گرفته شوند.

در هرصورت، طراحی UX برای وبسایت شما فوق العاده مهم است. اگر فکر می کنید که وبسایت شما تجربه خوبی را برای بازدید کنندگان ایجاد نمی کند، می بایست با یک طراح UX همکار شوید.

بستن