تایید اعتبار دیجیتالی با بلاکچین

مرحله بعدی اینترنت: عصر اعتبار دیجیتال

مرحله بعدی اینترنت: عصر اعتبار دیجیتال

تصور کنید که بتوانید کیف پول خود را از شر گواهینامه رانندگی، کارت ملی و موارد دیگر خلاص کنید. تصور کنید دیگران نگران از دست داد پاسپورت و سوابق واکسیناسیون خود در یک سفر خارج از کشور نیستید. این موارد و بسیاری چیزهای دیگر با معرفی مدارک دیجیتال قابل تایید امکان پذیر است. اعتبار نامه ها برای دهها، اگر نگوییم قرن ها وجود داشته‌اند. ایده بدست آوردن اسنادی که صلاحیت و شایستگی را ثابت می کند، به خودی خود ایده جدیدی نیست. در واقع، ما اغلب فکر می کنیم که ممکن است با تغییرات تکنولوژی این رویه های قدیمی و عمیقاً ریشه دار تغییر نمی کند. با این حال، دقیقاً فعالیت های روزانه‌‎ای که ما معمولاً بدون فکر کردن زیاد به انجام آنها ادامه میدهیم، می توانند در بسیاری از موارد عمیقا تحت تاثیر دیجیتالی کردن اعتبارنامه ها قرار گیرند. به طور خلاصه، عصر اعتبار دیجیتال شروع شده است.

اینترنت ده ها سال است که وجود دارد و تلفن های همراه نیز جای خود را در بین افراد باز کرده‌اند. اما چرا اولین بار است که در مورد اعتبار دیجیتال می شنویم؟

اینها احتمالا برخی از سوالات اولیه‌ای هستند که هنگام شنیدن در مورد اعتبار دیجیتال به ذهن خطور میکند. حقیقت این است، در حالی که اینترنت و تلفن های هوشمند در دو دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، فناوری بلاکچین که اعتبار دیجیتال قابل تایید را امکانیز می سازد نیز اخیراً به بلوغ رسیده است تا استاندارد های لازم برای کاربرد و پذیرش در مقیاس وسیع را برآورده کند؟

با استفاده از فناوری بلاکچین،قابلیت های اعتبار دیجیتال، مجوز پذیری، تغییرناپذیری و تایید پذیری به دست می آید.  اعتبار دیجیتال یا حتی فقط ویژگی های یک اعتبار را می توان با استفاده از کدهای QR یا کلیدهای خصوصی و عمومی به اشتراک گذاشت. در بیشتر موارد استفاده از اعتبارنامه، سه شرکت کننده که عبارتند از: صادر کننده، دارنده و تایید کننده وجود خواهند داشت.

صادر کننده، اعتبار را در بلاکچین اعلام می کند و از این طریق صلاحیت یا اعتبار یک ادعا را تایید می کند. پس از آن، دارنده می تواند آن اعتبار را در کیف پول خود ذخیره کند.

در مواقع لزوم نیز دارنده می تواند به صورت فیزیکی یا دیجیتالی اطلاعات اعتبارسنجی را به تایید کننده‌‌ای قابل اعتماد که باید اعتبار وی را تایید کند، ارائه دهد. اعتبار دیجیتال دردسر مدیریت چندین سند فیزیکی را از بین برده، خطر تقلب و جعل را کاهش داده و به دارندگان اجازه می دهد تا به طور انتخابی فقط داده های ضروری درخواست شده را با تایید کننده به اشتراک بگذارند. کاربردهای الگوی تراکنش ایمن و قابل اعتماد صادر کننده، دارنده، تایید کننده بی حد و حصر است و تاثیر مثبتی در همه صنایع از خود بر جای خواهد گذاشت.

موج اول و موارد استفاده در آینده

با اجرای اولیه موارد استفاده، پذیرش اعتبار دیجیتال به صورت موجی انجام می شود. از آنجایی که مزایا توسط نهادهای درگیر با امواج اولیه پذیرش محقق می شود، ما معتقدیم که شرکت ها و دولت هایی که موارد استفاده های مختلف دارند، شانسی برای اعتبارنامه های دیجیتالی خواهند داشت. در حال حاضر موارد استفاده اولیه ‌ای را میبینیم که مربوط به مجوز های شغلی و حرفه‌ای، مجوز های تفریحی و تایید واکسن است. همانطور که این موارد استفاده اولیه برقرار است، پیش بینی می شود که اعتبارنامه برای تایید صحت محصولات فیزیکی مرحله بعدی باشد. این امر به افراد و موسسات این امکان را می دهد که صحت قطعات، اقلام لباس، تجهیزات ورزشی و موارد دیگر را تایید کنند. برخی از موارد استفاده اولیه شامل مدرک پزشکی، گواهینامه رانندگی و سوابق بهداشتی است.

مدارک و سوابق پزشکی اصلی ترین کاندید برای دیجیتالی شدن، تغییر ناپذیری و قابل تایید هستند.

در صنعت پزشکی، تایید سوابق برای پزشکان جدید زمان بر و کم هزینه است. فرایند تایید یک عضو جدید در بیمارستان اغلب به 12 تا 25 سازمان مستقل نیاز دارد. که باعث می شود که فرایند پذیرش افراد جدید بین 4 تا 6 ماه طول بکشد. با توجه به این روند، بیمارستان ها روزانه متحمل ضررهای مالی زیادی می شوند. اما با ذخیره مدارک پزشکی در بلاکچین، بیمارستان استخدام کننده می تواند گواهی های استخدام جدید را در چند دقیقه (به جای چند ماه) تایید کند.

مشابه مدارک پزشکی، پیش بینی می شود که در اولین موج پذیرش، گواهینامه های سلامت و گواهینامه های رانندگی نیز تایید شوند. اجازه دادن به افراد جهت نگهداری دیجیتالی سوابق سلامت یا گواهینامه رانندگی به ایمنی و حفظ هویت و حریم خصوصی فرد کمک میکند. زیرا ما اغلب اطلاعات بیشتری را نسبت به نیاز شخص ثالث به وی ارائه می دهیم. برای مثال، اگر فرد تایید کننده نیاز به تایید سن شما داشته باشد، نباید دلیلی برای نمایش اطلاعات اضافی مانند آدرس یا نام کامل شما وجود داشته باشد. با اعتبار دیجیتال ذخیره شده در بلاکچین، می توانید سن خود را بدون ارائه هیچگونه اطلاعات اضافی، تایید کنید.

بستن