فناوری های تاثیرگذار

7 فناوری که جهان را تغییر داد

7 فناوری که جهان را تغییر داد

آیا فناوری نعمت است یا ضرر؟ سال ها این مورد، موضوع بحث های مختلف بوده است. در حالی که برخی معتقدند فناوری بر جامعه تاثیری منفی می گذارد، ما نمی توانیم نتایج مثبت فناوری را به طور کامل نفی کنیم. اگرچه فناوری اثرات نامطلوبی مانند خشونت، مسائل رفتاری، تغییرات آّب و هوا و غیره را به دنبال داشته است، اما زندگی ما را نیز به طور قابل توجهی تغییر داده است. به عنوان مثال، اگر فناوری نبود، شما حتی نمی توانستید این مقاله را به صورت آنلاین بخوانید. در این مقاله، فناوری های مختلفی که تاثیر مثبتی بر جامعه داشته‌اند را بررسی خواهیم کرد.

 

چگونه فناوری جهان ما را تغییر داد؟

 

در دو دهه گذشته، پیشرفت فناوری تقریباً به نفع هر بخش بوده است. با این حال، تغییرات قابل توجهی در برخی زمینه ها مانند رسانه و ارتباطات، آب و هوا و مراقبت های بهداشتی ایجاد بوجود آمده است.

در رسانه ها و ارتباطات، ظهور بسترهای شبکه های اجتماعی باعث بروز تاثیرات گسترده‌ای شده است. این امر به افراد اجازه می دهد از طریق تماس های تلفنی و تماس های ویدیویی با یکدیگر در ارتباط باشند. ابزارهای فنی شرکت ها را قادر می سازد تا با مشتریان خود تعامل داشته باشند، رفتار مصرف کننده را درک کرده و محصولات و خدمات بهتری ارائه دهند.

هر سال که می گذرد، مبارزه با تغییرات آب و هوایی واقعی تر می شود. بنابراین، اکثر شرکت های جهان برای اهداف توسعه پایدار اقدام می کنند. شرکت ها میلیاردها دلار در پروژه های زیرساختی و فناوری های جدید سرمایه گذاری می کنند که به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می کند. بسیاری از استارتاپ ها بر فناوری جذب کربن تمرکز کرده‌اند که هدف آن کاهش سطح دی اکسید کربن در هوا است.

 

فناوری هایی که جهان را تغییر داده‌اند

 

تعامل علم و فناوری، تاثیر عمیقی بر جامعه دارد. همه چیز در اطراف ما، از جمله لوازم خانگی، زیرساخت ها، خودرو، تجهیزات بهداشتی، ابزارهای آموزشی، همه از طریق ابزارهای تکنولوژیکی در اختیار ما قرار می گیرد. در ادامه، برخی از فناوری های قابل توجه که نقش مهمی در تغییر جهان به سمت داشته‌اند را مشاهده خواهید کرد.

 

1. اینترنت اشیا

 

فناوری اینترنت اشیا

 

اینترنت اشیا، تلفیقی از حسگرها، نرم افزارها و سایر ابزارهای فنی است. این ارتباط، اتصال و تبادل داده را در سرورهای مختلف تسهیل می کند. به زبان ساده، چیزهایی که به اینترنت متصل هستند IoT نامیده می شود. بهترین نمونه های دستگاه های اینترنت اشیا عبارتند از ساعت های هوشمند، سیستم های امنیتی خانه، وای فای، کپسول آتش نشانی هوشمند، اتومبیل های اتوماتیک و لوازم خانگی AI که همه آنها زندگی ما را آسان کرده است.

 


2. هوش مصنوعی

 

هوش مصنوعی

 

ماشین های هوش مصنوعی رفتار و اقدامات انسان را درک می کنند و کارهای مشابهی را در شرایط مشابه انجام می دهند. این شامل ربات های چت، اتومبیل های خودران، نقشه ها، برنامه های تشخیص چهره و ویژگی های تصحیح خودکار است. فناوری هوش مصنوعی کارهای روزمره را سریعتر و آسانتر کرده است. همچنین، این فناوری به افراد مختلف کمک می کند تا کارهای روزانه را با سهولت انجام دهند.

 


3. هواپیماهای بدون سرنشین(پهپاد)

 

پهپادها

 

در طول جنگ ها و بلایای طبیعی، تیم های نجات از هواپیماهای بدون سرنشین برای تحویل اقلام ضروری مانند مواد غذای و آب به قربانیان استفاده می کنند. کشاورزان نیز از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت از راه دور محصولات و زمین های کشاورزی خود استفاده می کنند. همچنین، آنها ابزارهای مفیدی برای نقشه برداری جغرافیایی، بررسی زمین و نظارت بر ذخایر جنگلی جهت حفظ حیات وحش هستند. بسیاری از مشاغل تجارت الکترونیکی در سراسر جهان نیز از پهپادها برای ارسال بسته های مشتری استفاده می کنند.

 


4. کنفرانس ویدیویی:

 

فناوری کنفرانس ویدیویی

 

زندگی ما پس از معرفی فناوری ویدئو به شدت تغییر کرده است. ما می توانید با هر کسی در هر نقطه از جهان ارتباط برقرار کنیم. این امر ارتباط را آسان کرده است. به ویژه در دوران همه گیری کرونا که تماس تصویری تنها گزینه‌ای بود که به ما اجازه می داد با مردم ارتباط برقرار کنیم.

 


5. واقعیت مجازی

 

واقعیت مجازی

 

فناوری دیگری که تاثیر بسزایی در جامعه دارد، واقعیت مجازی است. در بخش تجارت، ابزارهای واقعیت مجازی به مشتریان کمک می کند تا کالاها را از زاویه 360 درجه مشاهده کرده و انتخاب های بهتری انجام دهند. همچنین، بسیاری از استارتاپ های ed-tech از فناوری واقعیت مجازی برای توضیح مفاهیم عملی برای کودکان استفاده می کنند که به آموزش و درک بهتر کودکان کمک می کند.

 


6. علم داده( Data Science)

 

فناوری علم داده ها

 

همانطور که می گویند، داده ها به اندازه نفت با ارزش هستند که به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. سازمان ها از فناوری ها و روش های مختلفی برای فیلتر کردن داده های مربوط و ارزیابی داده ها برای تهیه آمار مربوطه استفاده می کنند. این علم به عنوان علم داده شناخته می شود. همه آمار و ارقامی که امروز می توانیم بخوانیم به خاطر علم داده است. در مقیاس بزرگ، علم داده به کشورها کمک میکند تا بر رشد و توسعه آنها نظارت داشته باشند، به مقامات اجازه می دهد اقدامات لازم در بخش های خاص را انجام دهند و به کشور اجازه می دهد میزان رشد خود را مقایسه و اندازه گیری کند.

 


7. خدمات ابری

 

فناوری خدمات ابری

 

نقض داده ها یک نگرانی جدی برای اقتصاد است. هر سال شرکت ها میلیارد دلار را در حوادث نقض اطلاعات از دست می دهند. خدمات ابری به کاهش چنین ضررهایی کمک می کند. این سیستم عامل دارای چندین سطح امنیتی بالا است که از داده ها محافظت می کنند. خدمات رایانش ابری هم برای شرکت ها و هم برای افراد مفید است. زیرا به مردم این امکان را می دهد تا حجم زیادی از داده ها را در سرور واحد ذخیره کرده و در پلتفرم های مختلف به آن دسترسی پیدا کنند. خدمات رایانش ابری نیز کارآمد و مقرون به صرفه است. با ارائه همه داده ها در یک پلتفرم واحد و ایمن، مشاغل را از کاغذ بازی نجات می دهد.

 


چگونه می توانید در بخش فناوری شغلی ایجاد کنید؟

 

یافتن شغل در بخش فناوری

 

بخش فناوری هر روز در حال پیشرفت است. نیاز فزاینده‌ای برای افراد ماهر برای انجام وظایف مختلف مانند توسعه بلاکچین، تجزیه و تحلیل داده ها، توسعه نرم افزار، برنامه نویسی و موارد دیگر وجود دارد. در حال حاضر، این یکی از پردرآمدترین زمینه ها است. اگر به برنامه نویسی زبان ها، داده ها، یادگیری ماشین و موارد مرتبط علاقه دارید، باید حرفه‌ای را در بخش فناوری دنبال کنید.

لازم است هر مرحله‌ای از حرفه خود در هر زمینه‌ای برنامه ریزی کنید. اگر قصد دارید به بخش فناوری بپیوندید، اولین قدم یادگیری است. شما می توانید لیسانس مهندسی را دنبال کنید.

گام بعدی و مهمترین مرحله، کاربرد عملی همه آموخته هایی است که به دست آورده‌اید. کار بر روی پروژه های واقعی به شما در کسب مهارت کمک می کند. هرچه پروژه ها یا تکالیف بیشتری انجام دهید، بیشتر یاد می گیرد.

علاوه بر این، می توانید با متخصصان فناوری اطلاعات، دانشمندان داده، مهندسان، توسعه دهندگان ارتباط برقرار کنید تا از تجربیات آنها در صنعت یاد بگیرید.

 


نتیجه

 

چهارمین انقلاب صنعتی در حال حاضر جهان را در مقیاس وسیع تحت تاثیر قرار داده است. تقاضا برای مهندسین، توسعه دهندگان نرم افزار، دانشمندان تحلیل داده، تحلیلگران داده و افرادی که نقش های مشابه مهمی را انجام می دهند در چند سال آینده افزایش چشمگیری خواهند داشت.

بنابراین، برای سازگاری با زمان های متغیر و تامین شغل خود در آینده بهتر است، دوره هایی را دنبال کنید که به شما در یادگیری مهارت های فنی مورد نظر اکثر شرکت ها کمک می کند.

 

مطالب مرتبط :

آشنایی با فناوری متاورس

الگوریتم چیست به زبان ساده

مهندسی آشوب چیست؟

بستن