نکات کلیدی که هر فریلنسر هنگام کار باید رعایت کند

13 نکته عملی دورکاری برای فریلنسرها

13 نکته عملی دورکاری برای فریلنسرها

با شیوع روز افزون ویروس کرونا (COVID-19)، آمار مشاغل خانگی و دورکاری نیز بالا رفته است. در ادامه به بررسی برخی نکات عملی در مورد نحوه ایمن ماندن، بهره وری و حفظ تمرکز هنگام انجام کار به صورت دورکاری و در خانه می پردازیم. اگر شما هم جزئی از این دسته افراد هستید، پیشنهاد میشود که به دقت نکات را مطالعه و از همین لحظه شروع به پیاده سازی و اجرای آنها کنید.

انتقال کارها از محل کار به خانه می تواند برای برخی افراد یک انتقال سخت باشد. اکثر افراد بر این باور هستند که اگر در خانه و به صورت دورکاری کار کنند نمی توانند به خوبی بر روی پروژه های خود تمرکز کنند. در چنین مواقع ای شما با تشخیص درست مسائل و مشخص کردن یه سری راهکار برای آنها، به راحتی می توانید رفتارهای خود را با توجه به الگوها و شرایط جدید تغییر دهید.

13 نکته کلیدی که هنگام دورکاری باید رعایت کرد:

 

1. سازگار شدن با محیط

برای سازگار شدن با شرایط و محیط جدید هنگامی که قصد انجام وظایف خود به صورت دورکاری دارید، به خودتان زمان دهید. دورکاری و کار کردن در خانه چالش های متعددی به همراه دارد که باید برطرف شود. زیرا این تغییر محیط میتواند بر روی سلامت احساس شما تاثیر مستقیم داشته باشد. یعنی میتواند باعث ایجاد احساساتی مثل دلسردی، تنهایی، حواس پرتی، بدبینی، انزوا یا حتی سرخوردگی را در شما برانگیزد.

به یاد داشته باشید تجربه چنین احساساتی، کاملا طبیعی است که با استفاده از چند ترفند میتوان آنها را به احساسات مثبت و خوشایند تبدیل کرد.

زمانی شما در کنترل این مسائل موفق هستید که آنها را قبل از به وجود آمدن شناسایی کنید. سپس کارهای لازم را برای ایجاد تعادل مثبت بین کار و زندگی انجام دهید.

 

2. استراحت کافی

مطمئن شوید که در مدت انجام پروژه ها به صورت دورکاری به طور منظم و به اندازه کافی استراحت می کنید. بین انجام کار سعی کنید چندین بار چشم خود را از سیستم یا نوشته ها بردارید و به چشمان خود استراحت دهید. این کار باعث میشود که چشمتان آسیب نبیند و علاوه بر آن ذهنتان بازتر شود و با قدرت و تمرکز بیشتری کار خود را ادامه دهید.

برخی از مشاوران بر این باورند که استراحت های آگاهانه و به موقع تاثیر بسیار زیادی در شاداب کردن روح و روان شما در هنگام کار کردن، دارد.

علاوه بر این، بسیاری از افراد برای مدیریت بهتر زمان و از بین بردن استرس خود هنگام دورکاری از تکنیک Pomodoro استفاده میکنند.

 

تکنیک Pomodoro (پومودورو) چیست؟

 

استفاده از برنامه مدیریت زمان پومودورو هنگام دورکاری

 

تکنیک پومودورو یک روش مدیریت زمان است که در سال 1990 توسط شخصی به نام فرانچسکو سیریلو (Francesco Cirillo) مطرح و پیاده سازی شد. هدف از پیاده سازی این تکنیک، زمان‌ بندی درست کار و استراحت کافی میباشد. در این روش به هر بازه 25 دقیقه ای یک پومودورو گفته می شود. بعد از هر پومودرو یا همان 25 دقیقه فعالیت، لازم است که یک استراحت 5 دقیقه ای داشته باشید. سپس این روند تا 4 پومودورو که معادل 100 دقیقه است ادامه میابد. که پس از 4 پومودورو میزان استراحت شما 15 تا 30 دقیقه میباشد. برای شروع میتوانید از نرم افزارهای تحت وب یا برنامه های موبایل پومودورو نیز استفاده کنید.

3. ایجاد مکانی مشابه محل کار 

متناسب با کار خود یک ساختار ایجاد و آن را حفظ کنید. سعی کنید در خانه یک محیط مشابه به محل کار خود ایجاد کنید که آرام و آرامش بخش باشد. تا حواس خود را بدون نیاز به تلاش برای تمرکز، بر روی کار متمرکز کنید.

 

4. برنامه روتین روزانه

هنگامی که بیدار میشوید یک برنامه عادی برای صبح خود داشته باشید و آن را هر روز انجام دهید. سعی کنید این برنامه را در همان ساعتی که از خواب بیدار می شوید، انجام دهید و روال اولیه خود را حفظ کنید تا کاملا به آن عادت کنید. فعالیت هایی مثل دوش گرفتن، لباس عوض کردن و قهوه دم کردن به ذهن شما اطلاع میدهد که زمان شروع کار فرا رسیده است. همچنین حفظ عادت های منظم به شما کمک میکند تا با اینکه به صورت دورکاری کار میکنید بر روی موارد ضروری و مهم، بهتر تمرکز کنید.

 

5. تمرکز

تمرکز بر روی کار چه در محیط کار و چه به صورت دورکاری نیاز به زمان و تمرین دارد. با توجه به اینکه افراد شخصیت های مختلفی دارند، همه به یک شیوه عمل نمی کنند. ممکن است هر شخص به یک شکل بتواند دقت و تمرکز خود را بالا ببرد. سعی کنید روش های مختلفی را تست کنید و چیزهایی که برای شما مفیدتر هستند را شناسایی و انتخاب کنید. از ابزارها و گردش کارهایی که برای شما مناسب تر است استفاده کنید. نقاط قوت خود را تقویت کنید تا بتوانید با کمترین هزینه، تلاش خود را به حداکثر برسانید.

 

6. مشارکت اجتماعی

سعی کنید در شبکه های اجتماعی مختلف همکاران و رقبای خود را دنبال کنید. معاشرت با آنها در هنگام دورکاری میتواند به شما اطلاعات جدید دهد و به افزایش بهره وری شما نیز کمک زیادی کند. همچنین از طریق شبکه های اجتماعی میتوانید تمام اخبار مرتبط با زمینه کاری خود را دنبال و با دیگر همکاران یا اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

 

7. برنامه های هشدار دهنده

برنامه های کاربردی و مفید بسیاری مانند calm یا Headspace وجود دارد. هدف از تولید این برنامه ها  یادآوری زمان استراحت و زمان کار به افراد است. به کمک این برنامه ها میتوان تمرکز خود را حفظ کرده و با استراحت های منظم استرس زمان انجام پروژه ها به صورت دورکاری را کاهش داد. این کار به شما امکان می دهد بهره وری بیشتری داشته باشید.

برای اینکه بتوانید به طور موثر دورکاری خود را مدیریت کنید، مدیریت زمان ضروری و مهم است. نحوه تنظیم برنامه روز خود از قبل، به شما امکان می دهد تا برنامه منظم سازماندهی شده را حفظ کنید و به آن عادت کنید.

 

8. اولویت بندی و تعیین اهداف

بررسی نحوه انجام کارها به ما امکان میدهد تا به همه اهداف و وظایف خود برسیم. در روز اول خود را با انجام کارهای زیاد، خسته نکنید. سعی کنید از کارهای کوچک شروع کنید و در صورت مشاهده وقت اضافی کارهای بیشتری را انجام دهید. با استفاده از این دانش میتوانید تعداد اهداف خود را کم کم افزایش داده و به تعادل کاری موردنظر خود برسید. تا تمامی پروژه های دورکاری خود را با موفقیت انجام دهید.

اگر می بینید لیست اهداف و برنامه تان شلوغ و سنگین است، سعی کنید کارهای کم اهمیت را به یکی دیگر از اعضای تیم واگذار و یا با هماهنگی و مشورت کارفرما یا سرپرست آن را از لیست کارهای دورکاری خود حذف کنید. وظایف و پروژه های روزانه از راه دور خود را مشخص کنید و به سرپرست خود اجازه دهید تا اهداف شما را در اولویت قرار دهد، زیرا او اطلاعات بیشتری دارد و میتواند در مورد اولویت بندی های شما بهتر قضاوت کند.

 

9. مهلت زمانی

برای خود اهداف کوچک تعیین کنید که بتوانید در مدت زمان تعیین شده به راحتی آنها را انجام دهید. وظایف و کارهای خود را از قبل برنامه ریزی کنید. سپس با توجه به اهمیت و اندازه آن، به هر کدام زمان اختصاص دهید.

این فرصت های تعیین شده باعث میشود که شما بدانید در هر زمان از روز قرار است در حال انجام کدام بخش از پروژه دورکاری خود باشید. این کار استرس شما را کاهش و انگیزه شما را افزایش میدهد.

 

10. لذت بخش کردن پروژه

اگر انجام یک پروژه برای شما لذت بخش باشد، هنگام انجام آن اصلا متوجه گذشت زمان نخواهید شد. سعی کنید مواردی را که در پروژه های قبلی برای شما لدت بخش بوده است را ارزیابی کرده و از همان انرژی و هیجان برای انجام پروژه های فعلی استفاده کنید. از این دانش جدید برای لذت بخش تر کردن کارها، بهره ببرید و به دستاوردهای کوچکی برسید که می تواند وظایف شما را آسان تر کند.

 

11. نرم افزار مدیریت وظایف

برای مدیریت بهتر وظایف و پروژه ها، برنامه های مدیریت پروژه رایگان و منبع باز زیادی وجود دارد. میتوانید به راحتی این برنامه ها را از اینترنت دانلود و نصب کنید. به یاد داشته باشید، این نرم افزارها به کنترل نیاز دارند. به این معنی که باید با این ابزارها وظایف خود را کنترل و مدیریت کنید تا پروژه های دورکاری خود را با موفقیت به اتمام برسانید.

اگر زمان زیادی را برای انجام و اتمام کامل یک پروژه صرف کنید، آن نرم افزار برای شما مناسب نیست و فقط باعث اتلاف و به هدر رفتن وقت شما شده است.

 

12. به حداقل رساندن حواس پرتی در زمان دورکاری

قبل از شروع کار، تلویزیون و موبایل خود را خاموش کنید و با استفاده از هدفون، از شنیدن صداهای مزاحم و ناگهانی جلوگیری کنید.

سعی کنید در صفحه مرورگر خود فقط سایت هایی را باز کنید که مرتبط با کارتان است و به آنها نیاز دارید. همچنین، در ساعاتی که قرار است کار کنید، در شبکه های اجتماعی هیچ تعامل و فعالیتی نداشته باشید. زیرا این تعاملات، علاوه بر پرت کردن حواس و تمرکز، باعث از بین رفتن زمان و انرژی می شود. شما میتوانید در زمان استراحت خود از رسانه های اجتماعی استفاده کنید و یا به وب سایت هایی که علاقه دارید سر بزنید، اما برای آن حتما زمان تعیین کنید و به آن پایبند باشید.

 

13. برنامه ریزی با دیگران

ساعات کاری خود را به صورت مناسب تنظیم کنید. این مسئله ممکن است به مواردی مانند در دسترس بودن اعضای تیم یا ارائه خدمات خاص به مشتریان بستگی داشته باشد.

کار خود را با یک برنامه منظم شروع کنید که بهترین نتیجه را برای شرکت شما داشته باشد. علاوه بر آن به شما در حفظ تمرکز و بهره وری کمک میکند. همچنین گاهی اوقات ممکن است لازم باشد برای انجام کار خود از خانه خارج شوید و به یک مکان دیگر بروید. این برنامه ریزی ها به شما کمک میکند تا برای روز کاری خود آماده شوید و کار خود را به درستی انجام دهید.

 

14. مناسب بودن محل کار در زمان دورکاری

به منظور محدود کردن حواس پرتی های اضافی، مطمئن شوید که محل کار شما به گونه ای است که بهره وری را بهینه کرده و حالت مناسبی دارد. این موارد شامل نوع میز، صندلی، مانیتور و … میشود. داشتن وضعیت مناسب باعث کاهش آسیب ها در طول زمان و افزایش بهره وری میشود.

 

15. ارگونومی مناسب بدن

یکی از مهم ترین عوامل در پیشرفت و انجام کار میباشد. راحت ترین صندلی و حالت نشستن را پیدا و استفاده کنید. استانداردهایی که هنگام انتخاب نوع صندلی و نشستن باید مد نظر داشته باشید؛ راحتی بازوها، مچ ها، کمر، گردن و … میباشد.

 

16. استفاده از برنامه مدیریت تیم Slack

Slack یکی از عوامل ضروری برای برقرای ارتباط هر چه سریع تر بین تیم های سازمان یا شرکت خود است. با استفاده از این برنامه اعضای تیم میتوانند بدون نیاز به ارسال ایمیل با یکدیگر تعامل داشته باشند. از این رو سرعت کار آنها بالاتر میرود. پلتفرم slack را میتوانید به راحتی از اینترنت دانلود و نصب کنید.

 

17. ویدیو چت

برای بالا بردن روحیه و بهره وری تیم، داشتن ارتباط تصویری با اعضای تیم هنگامی که از راه دور روی یک پروژه کار میکنید، یک فعالیت ارزشمند است.

سعی کنید تا میتوانید برای اعضای تیم خود کنفرانس تعیین کنید و از آنها بخواهید به صورت تصویری ارائه دهند و مرتبا با هم در ارتباط باشید. امروزه پلتفرم های بسیاری برای برقراری تماس تصویری ارائه شده که میتوانید با توجه نیاز و سطح کیفیت مورد نظر خود از اینترنت تهیه کنید.

 

شرکت طراحی سایت و ارائه دهنده خدمات سئو و بهینه سازی سایت، پشتیبانی فنی و امنیتی سایت، هاست و سرور مجازی، مشاوره راه اندازی و راهنمایی شروع یک استارتاپ، با فراهم آوردن مجموعه اسکریپت های راه اندازی سایت های فریلنسری و مدیریت پروژه همانند اسکریپت پروژه یاب جهت سفارش و انجام پروژه، اسکریپت مدیریت و نظارت پروژه جوینکده و اسکریپت راه اندازی سایت فریلنسری برنامه جو، آماده همکاری با علاقه مندان به راه‌اندازی چنین سایت ها و کسب و کارهای آنلاینی می باشد.

 

بستن