nft-development

توسعه پلت فرم NFT

توسعه پلت فرم NFT

NFT یا توکن های غیر قابل تعویض یکی از سریع ترین بخش های در حال رشد در اقتصاد رمزنگاری می باشد. طبق گزارش NonFungible.com، کل سرمایه پروژه های مهم NFT از سال 2020 تاکنون ده برابر شده و از 100 میلیون دلار به 10 تریلیون دلار رسیده است. در همین حال، ذینفعان اصلی این رشد، پلتفرم هایی هستند که تولید و فروش NFT را سهولت می بخشند.

این راهنما می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید یک پلتفرم معاملاتی NFT چیست و با بودجه و چارچوب زمانی خود بتوانید پلتفرم آن را طراحی کنید.


انواع پلتفرم های NFT

پلت فرم های معاملاتی جهانی:

OpenSea، Rarible و Mintable پلتفرم هایی جهانی هستند که انواع توکن های غیرقابل تعویض را برای فروش ارائه می کنند. از جمله، تصاویر پیکسلی ساده، نام های دامنه، خطوط کد، موسیقی و کارت های ورزشی کلکسیونی

آنها معمولاً رایگان هستند و به هرکسی اجازه می دهند NFT های خود را بر اساس اتریوم یا زنجیره هوشمند بایننس(BSC) ایجاد کنند.

توسعه چنین پلتفرمی مستلزم ایجاد یک فروشگاه آنلاین با ادغام یک قرارداد هوشمند و استفاده از استانداردهای اولیه برای تولید توکن های غیرقابل تعویض(ERC-721، ERC-1155، dGoods، NFT Cosmos، BEP-7، TRC است. -721، FA2، و غیره) است. چنین پروژه هایی عمدتاً از طریق دریافت کمیسیون درآمد کسب می کنند.

پلتفرم تخصصی NFT

این پلتفرم ها پروژه هایی تخصصی هستند که بر روی انواع خاصی از NFT متمرکز شده‌اند. به عنوان مثال، پلتفرم NBA Top Shot جایی است که می توانید NFT با ویدیوهای کوتاه، GIF هایی از بهترین لحظات NBA را خریداری کنید. پلتفرم Valuables توییت می فروشد، Looking Glass Factory هولوگرام می فروشد و Foundation آثار هنری هنرمندان منتخب را به فروش می رساند. علاوه بر موارد فوق، پلتفرم هایی نیز وجود دارد که هنرمندان، ورزشکاران، ستاره های سینما و سایر افراد مشهور NFT خود را جهت جمع آوری پول برای امور خیریه منتشر می کنند.

توسعه پلتفرم فناوری تقریباً با ایجاد توسعه پلتفرم جهانی یکسان است. با این حال، گزینه پلتفرم متمرکز ترجیح داده می شود. زیرا چنین پروژه هایی به دلیل توانایی تمرکز بر مخاطب هدف، ریسک کمتری دارند. این امر باعث افزایش اثر بخشی UI/UX و بازاریابی می شود.

گالری های آنلاین مجموعه های NFT

برخلاف بازارها، گالری ها به شما اجازه تولید، فروش، خرید یا مبادله توکن های غیر مثلی را نمی دهند. آنها به سادگی یک نمونه اینترنتی از گالری های معمولی هستند که در آنها صاحبان ،NFT های خود را نمایش داده و نمایشگاه های عمومی را سازماندهی می کنند.

آنها برای ترویج مفهوم دارایی های غیرقابل مبادله و جذب کاربران به سایت های دیگر ساخته شده‌اند که در آن می توان NFT های نمایش داده شده در گالری را خرید یا به فروش رساند.

گالری های آنلاین ساده ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه برای یک پلتفرم NFT  هستند که برای توسعه به زمان و هزینه بسیار کمتری نیاز دارند. زیرا نیازی به ادغام با بلاکچین و قراردادهای هوشمند نیست/

معمولاً چنین سایت هایی از طریق برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی درآمد کسب می کنند.


مدل کسب و کار و درآمد

پلتفرم NFT که شما توسعه داده‌اید میتواند به عنوان یک شرکت تجاری معمولی با مدیریت متمرکز در بازار عمل کند. با این حال، این تنها گزینه نیست.بلاکچین به شما امکان می دهد یک پلتفرم تجاری غیرمتمرکز ایجاد کنید که عملیات و مدیریت آن به طور کامل یا جزئی در اختیار الگوریتم ها قرار میگیرد و بین کاربران پلتفرم(صاحبان توکن های بومی پلتفرم NFT) توزیع می شود.

از نظر درآمدزایی، پلتفرم های تولید و فروش NFT معمولاً از جریان های مختلف سود می برند که در ادامه محبوب ترین گزینه ها را بررسی خواهیم کرد.

کمیسیون های معامله:

این گزینه احتمالا رایج ترین راه برای کسب درآمد از بازارهای NFT است. ماهیت آن این است که هر بار یک بازار توکنی را می فروشد، کمیسیون نسبتاً کمی از معامله دریافت می شود. به عنوان مثال، در OpenSea،2.5% از ارزش NFT است که توسط خریدار پرداخت می شود. در Ethernity Chain، کمیسیون 10% است(5% درآمد سایت، 50% هزینه های عملیاتی).

هزینه واریز/ برداشت:

این سایت ممکن است برای استفاده از ابزارهای مالی سنتی(حساب بانکی، کارت اعتباری) هنگام پرداخت هزینه یک کالا یا برداشت دارایی های دریافتی، هزینه‌ای دریافت می کند. در این مورد، هزینه برای سرعت، راحتی و در دسترس بودن دریافت می شود.

توسعه و تبلیغات:

این گزینه می تواند تبلیغات متنی و ابزارهای معمول برای تبلیغ تعداد زیادی دارایی در پلت فرم NFT باشد. مانند رسیدن به بالای لیست، رنگ متفاوت قسمت، مکانی در بخش پیشنهادات و توصیه ها و…)

لیست هزینه ها:

این یک مدل کسب درآمد نسبتاً نادر است که ماهیت آن دریافت مقدار کمی پول یا درصدی از هزینه NFT برای قرار دادن آن در سایت می باشد. این گزینه کسب درآمد برای گالری های NFT و پلتفرم های مشهور مناسب است اما برای همه انواع NFT کاربردی نیست.

اصول کار پلتفرم NFT

اگر می خواهید یک پلتفرم NFT ایجاد کنید، باید بدانید چه کسی  چگونه از آن استفاده خواهد کرد. بنابراین، اگر یک پلتفرم معاملاتی است که در آن کاربذان می توانند به تنهایی توکن ها را بفروشند و بخرند، شما سه نقش خواهید داشت: فروشنده، خریدار و مدیر

به این ترتیب آنها از بازار شما برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهند کرد.

سمت خریدار NFT:

1.خریدار/ فروشنده پس از ثبت نام می تواند از پلتفرم NFT استفاده کند. اگر یک حساب قبلا ایجاد شده باشد، کاربر باید مجوز: ورود به سیستم/ ایمیل+ رمز عبور و گاهی اوقات احراز هویت 2 مرحله‌ای را انجام دهد.

2.در مرحله بعد، کاربر باید کیف پول رمزنگاری خود را راه اندازی کند. همچنین لازم است حساب موجود در سایت را با ذخیره دارایی های دیجیتال پیوند دهد. این مرحله هم برای فروشنده و هم برای خریدار مشترک است. 

3.اگر خریدار بخواهد دارایی دیجیتالی بخرد، باید با جستجو در فهرست ها NFT مورد نظر خود را انتخاب کند. فرآیند خرید استاندارد است و پرداخت به صورت ثابت یا حراجی می باشد.

4.هزینه خرید NFT معمولاً شامل قیمت خود NFT (که توسط فروشنده مشخص می شود) + کارمزد سایت + هزینه تراکنش(gas fee) است.

سمت فروشنده NFT:

1. به طور معمول، در یک پلتفرم NFT، فروشندگان می توانند فضای خو را برای تولید و مدیریت NFT و مجموعه های خود ایجاد کنند. در عین حال، فروشندگان باید بتوانند به راحتی و به سرعت مجموعه های NFT خود را از پلتفرم های دیگر به پلتفرم معاملاتی شما منتقل کنند.

2.  قبل از ایجاد توکن های غیرقابل تعویض، فروشندگان باید پلتفرمی را برای ذخیره توکن های خود و راهی برای نگهداری تصویر، ویدیو، گیف یا فایل دیگری (معمولاً IPFS) انتخاب کنند.

3. سپس فروشنده باید مشخصات و جزئیات مهم را مشخص کند: نام، قیمت NFT، ارقام کلیدی، تخصیص توکن و همچنین مشخص کند که توکن یا مجموعه توکن های ایجاد شده متعلق به کدام دسته است.

4. پس از پرداخت هزینه های تراکنش، قرارداد هوشمند یک NFT تولید می کند و فروشنده می تواند آن را برای فروش قرار دهد. طرفین می توانند در مورد روش پرداخت به توافق برسند و احتمالاً در صورت یافتن خریدار، قیمت را اصلاح کنند.

سمت مدیر:

1. لیست ایجاد شده در پلتفرم های NFT

2. فهرست کاربران با سابقه معاملاتی آنها

3. امکان حذف NFT غیر ضروری یا تکراری

4. قرار دادن فیلتر جستجو برای ویرایش و افزودن دسته ها

5. افزودن کاربران به لیست های مجاز و فهرست های مسدود شده

6. ویرایش نحوه و ساختار کارمزدهای خرید و فروش

7. یکپارچه سازی با IPFS جهت ذخیره سازی فایل

8. امکان ویرایش لیست سرویس ها

9. CMS برای ویرایش سوالات متداول و غیره

10. سایر موارد

توابع اولیه و اضافی

نکته بعدی که باید هنگام توسعه کیف پول یا پلتفرم NFT خود در نظر بگیرید این است که ویژگی های مورد نظر خود را مشخص کنید. اگر می خواهید انجمنی مانند OpenSea ایجاد کنید، مهمترین اجزای معماری آ« عبارتند از:

ادغام بلاکچین

پلتفرم معاملاتی شما با همه شبکه های بلاکچین محبوب مانند اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، ریپل و شبکه های مبتنی بر بلاکچین IBM کار کند. این اقدام برای افزایش دسترسی مخاطبان و انتقال آسان و سریع NFT به فهرست معاملاتی شما ضروری است.

ورود سریع از طریق سایت شبکه های اجتماعی:

روزهایی که مردم حوصله پر کردن فرم های ورود با چندین فیلد را داشتند، گذشته است. امروزه، ورود با یک کلیک دیگر یک امتیاز نیست بلکه به یک ضرورت تبدیل شده است. بنابراین، هنگام طراحی سایت NFT خود فراموش نکنید که این گزینه را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

تولید/ ایجاد دارایی های NFT:

برای انجام این کار باید یک قالب قرارداد هوشمند برای تولید توکن های غیرقابل تعویض، تایید داده ها، ایجاد بلوک های جدید و نوشتن آنها در بلاکچین ایجاد یا استفاده کنید. با انجام این کار، باید از قبل فکر کنید که آیا می خواهید یک NFT با پیش پرداخت کارمزد اجرا کنید یا تمایل دارید یک راه حل استخراج آهسته که نیازی به کارمزد ندارد را ایجاد کنید.

استانداردهای توکن

علاوه بر این، باید از قبل در نظر بگیرید که پلتفرم شما از کدام استانداردهای دارایی NFT استفاده می کند. به عنوان مثال، OpenSea از تمام استانداردهای محبوب از جمله ERC-721 و ERC-1155 پشتیبانی می کند.

پنجره دارایی های NFT

این چهره پلتفرم شماست، جایی که کاربران می توانند توکن های فروشی، توضیحات آنها و شرایط معامله مانند عنوان، ارزش، تاریخچه قیمت، سازنده، پنجره حراج و موارد دیگر را مشاهده کنند.

نوار پیمایش و جستجو

برای اطمینان از یک بازدید روان در پلتفرم و تجربه کاربری دلپذیر باید برنامه ریزی کنید که مسیریابی چگونه باشد و کاربران چگونه ویژگی و توکن های مورد نظر خود را جستجو کنند. این امر باید تا حد امکان ساده باشد.

فیلتر جستجوی پیشرفته:

اطمینان حاصل کنید که توکن های ارائه شده در پلتفرم NFT را می توان به راحتی و به سرعت توسط موتور جستجو و فیلتر ها پیدا کرد. مانند قیمت، وضعیت، دسته بندی، تاریخ اضافه شدن به لیست و غیره

تبلیغات موثر:

برای اینکه توکن های معاملاتی بتوانند به طور موثر به فروش بروند، باید مختصر و آموزنده باشند، یعنی تمام توضیحات و جزئیات مهم دارایی های NFT را بیان کرده باشند.

دسترسی امن به کیف پول:

ده دلیل هک شدن صرافی های ارز های دیجیتال، این گزینه به یکی از مهم ترین گزینه ها در هنگام توسعه پروژه های بلاکچینی تبدیل شده است. 

تجزیه و تحلیل(تاریخچه قیمت):

اکثر پلتفرم های معاملاتی NFT چندین گزینه برای تجزیه و تحلیل بازار و فعالیت های معاملاتی ارائه می دهند.

بررسی ها و رتبه بندی ها

این موارد برای ایجاد اعتماد در پلتفرم و جلوگیری از تقلب و رفتار غیراخلاقی( توهین، نژادپرستی، بیگانه هراسی آزار و اذیت اقلیت ها و غیره) مفید است.

مناقصه/ مزایده:

سایت هایی مانند OpenSea یا Rarible پیشنهادات زیر را ارائه می دهند( اما محدود به آنها نیست):

فروش با قیمت ثابت:

همانطور که از نام آن مشخص است، در این مورد توکن ها با قیمتی ثابت فروخته می شوند. فروشنده قیمت را تعیین می کند و هر زمان که بخواهد می تواند آن را تغییر دهد.

حراج قیمت اول با پیشنهادات غیر قابل تغییر

در این حالت، همه شرکت کنندگان به طور همزمان پیشنهادات خود را ارائه میدهند و هیچکس قیمت پیشنهادی سایرین را نمی داند. در آخر نیز بالاترین قیمت پیشنهادی برنده مزایده می شود.

حراج دوم قیمت یا حراج ویکری(Vickrey):

شرایط مانند حراج قیمت اول است، اما برنده به جای پیشنهاد خود، دومین پیشنهاد بالاتر را می پردازد.

لیست حراج هلندی:

فروشنده قیمت های شروع و پایان و بازه زمانی فروش توکن را مشخص می کند.

حراج انگلیسی:

اینجاست که فروشنده حداقل قیمت را برای فروش توکن خود تعیین می کند و منتظر پیشنهادات می باشد. به محض اینکه فروشنده نرخ قابل قبولی پیدا کرد، معامله بسته می شود. این نوع مزایده در eBay محبوب است.


معماری، تکنولوژی و API:

معماری پلت فرم:

این اصطلاح معمولاً به ساختار صفحات و بخش نرم افزاری سایت اشاره دارد که برای نمایش بصری، منطق و پیمایش نرم افزار و نحوه تعامل اجزای آن با یکدیگر ایجاد شده است.

نمونه هایی از تکنولوژی فنی بخش سرور پلتفرم NFT

بلاک چین: اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس.

استاندارد توکن: ، BEP-721، BEP-1155.

قراردادهای هوشمند: ماشین های مجازی اتریوم و BSC.

پایگاه های داده SQL:  MySQL، PostgreSQL، MariaDB، MS SQL، Oracle

DevOps: GitLab CI, TeamCity, GoCD Jenkins, WS CodeBuild, Terraform.

سیستم های جستجو: Apache Solr، Elasticsearch.

زبان های برنامه نویسی: جاوا، پی اچ پی، پایتون.

فریم ورک: اسپرینگ، سمفونی، فلاسک.

نمونه‌های پشته‌های فرانت‌اند فنی پلتفرم NFT:

زبان های برنامه نویسی برای وب: Angular.JS، React.JS.

زبان های برنامه نویسی برای برنامه: جاوا، کاتلین برای اندروید و سوئیفت برای iOS.

معماری: MVVM برای اندروید و MVC، MVP، MVVM و VIPER برای iOS.

IDE: Android Studio و Xcode برای iOS.

SDK: Android SDK و iOS SDK.


فرآیند توسعه پلتفرم NFT:

فرآیند توسعه و سفارشی سازی بازار NFT معمولاً از چهار مرحله تشکیل شده است: کشف پروژه، طراحی و توسعه، تضمین کیفیت و راه اندازی، استقرار و پشتیبانی پس از توسعه

مرحله1: کشف پروژه

اولین مرحله از شما و تیم توسعه دهنده‌تان می خواهد که جزئیات پروژه خود را بررسی کرده و موارد زیر را تعیین کنید:

تمرکز پروژه شما

پیشنهادات تجاری منحصر به فرد

استاندارد NFT(ERC-721, ERC-1155, BSC و غیره)

اهداف،مشکلات، الگوهای رفتاری مخاطبان هدف

استراتژی بازاریابی محصول، هنگامی که پاسخ های اولیه را دریافت کردید، باید یک تحلیل تجاری نیز انجام دهید و شرایط مرجع را تقسیم کنید. تجزیه و تحلیل کسب و کار به شما کمک می کند تا یک پلتفرم باز یا بسته(Invite-Only) را بهتر درک کنید، در کدام حوزه چشم انداز بیشتری دارید و غیره. در عین حال، شرایط مرجع باید شامل کل زیرساخت فنی سایت، طراحی بک-اند و فرانت-اند باشد.

مرحله2: طراحی و توسعه

هنگامی که جنبه های فنی و سایر نکات ظریف مورد توافق و تایید مشتری قرار می گیرد، تیم طراحان و مهندسان نرم افزار شروع به توسعه تمام عناصر ضروری پلتفرم NFT می کنند، مانند رابط کاربری، پشتیبانی، قراردادهای هوشمند، برنامه های کاربردی تلفن همراه.

این فرایند معمولا به چند مرحله تقسیم می شود و به صورت متوالی بل مشارکت کارشناسان جهت حل مشکلات فنی و مشاوره با تیم توسعه یا مشتری انجام می گیرد. در ادامه خلاصه‌ای از نکات مهم را مرور خواهیم کرد:

طراحی UI/UX: شما باید یک نمونه اولیه ایجاد کنید، رنگ های برند را انتخاب کنید، طرح بندی صفحه و طراحی پلت فرم نهایی را توسعه دهید. این مرحله را نباید دست کم گرفت زیرا رابط همان چیزی است که کاربران نهایی خواهند دید. و ظاهر، سادگی و کاربرد بیشتر از همه موفقیت پروژه را تعیین می کند.

قراردادهای پشتیبان و هوشمند: این مرحله جایی است که کل سمت سرور پلتفرم NFT شما پیاده سازی می شود. و به دلیل اینکه مبتنی بر بلاکچین است، فرایند کمی متفاوت تر از یک بازار معمولی می باشد. به عنوان مثا، بازار شما باید از معاملات با قراردادهای هوشمند و ارزهای دیجیتال پشتیبانی کند و دارای مکانیزم حراج باشد.

فرانت -اند: در این مرحله وظیفه اصلی رابط کاربری، ارائه پیمایش روان، عملکرد سریع، قابلیت اطمینان و ایمنی است.

مرحله 3، تست محصول آماده

هنگامی که پلتفرم NFT آماده شد، تیم تضمین کیفیت(QA) چندین بررسی از تمام عملکردهای آن مانند ثبت نام، ایجاد پروفایل کاربر، پرداخت، اتصال کیف پول و غیر انجام می دهد تا هرگونه اشکال و مشکلات عملکردی را شناسایی کنند.علاوه بر این، بررسی امنیتی قرارداد هوشمند نیز انجام می شود. پش از عیب یابی و تنظیم، می توان محصول را آماده عرضه در نظر گرفت.

مرحله 4، استقرار و پشتیبانی

وقت تست محصول به پایان رسید، می توانید شروع به استقرار(Deploy) پلتفرم در سرور کاری خود و انتشار آن در کامپیوترهای دسکتاپ و برنامه های تلفن همراه کنید. علاوه بر این، پلتفرم NFT شما نیز ممکن است به تعمیر و نگهداری و بروز رسانی منظم نیاز داشته باشد.


مطالب مرتبط:

چگونه NFT می تواند صنعت بلیط فروشی سنتی را توسعه دهد؟

بستن