بررسی بلیط فروشی NFT

چگونه NFT می تواند صنعت بلیط فروشی سنتی را توسعه دهد؟

چگونه NFT می تواند صنعت بلیط فروشی سنتی را توسعه دهد؟

NFT یا توکن غیرقابل تعویض یک فناوری نسبتاً جدید است که هیجان فوق العاده‌ای را در بازار هنر دیجیتال(Digital Art) ایجاد کرده است. در سه ماهه اول سال 2021، بازار هنرهای NFT از 23 به 432 میلیون دلار رشد کرد. اکنون این فناوری آماده ورود به بازارهای جدید است. به عنوان مثال جهت سازماندهی رویدادها، NFT میتواند فرایند فروش بلیط را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. NFT می تواند آن را ارزانتر، سریع تر، شفاف تر، امن تر و قابل اعتمادتر کند.

مسائل نظام سنتی:

اسکالپینگ( فروش سوداگرانه):

به خرید بلیط از تامین کننده و سپس فروش مجدد آنها برای کسب سود در پلتفرم های دیگر اسکالپینگ گفته می شود.

تحقیقات نشان می دهد که از هر پنج طرفدار تقریباً یک نفر از نمایندگی های فروش بلیط خریده است.

بلیط های جعلی:

براساس تحقیقات انجام شده، از هر ده بلیط خریداری شده در ایالات متحده، حداقل یکی جعلی است. اغلب، هرچه رویداد مهم تر باشد، احتمال خرید بلیط جعلی بیشتر می شود. اکنون هزاران ابزار برای تایید اعتبار بلیط ها وجود دارد، اما آمار هنوز دلسرد کننده است.

کارشناسان می گویند دلیل اصلی این است که دلالان از ربات ها برای خرید بلیط در زمان کوتاه استفاده می کنند در حالی که کاربران عادی این فرصت را ندارند. سپس کلاهبرداران بلیط ها را در پلتفرم های بی اعتبار به فروش می رسانند. از آنجایی که بلیط های معتبر گران هستند، اما بلیط های جعلی ارزان هستند و با توجه به تمایل مردم نسبت به خرید مقرون به صرفه، بلیط های جعلی را با قیمتی بسیار کمتر می فروشند.

بدون پروتکل مبادله

امروزه صنعت بلیط بر روی طیف وسیعی از پلتفرم های وب نامرتبط قرار دارد. به همین دلیل، به سختی می توان مشتریان را ردیابی کرد یا داده ها را فراتر از یک تامین کننده مبادله کرد، زیرا هیچ پروتکل مبادله‌ای بین پلتفرم فروش بلیط وجود ندارد، خطرات تقلب افزایش یافته و نقدینگی در بازار را کاهش می دهد.

علاوه بر این، از آنجایی که هیچ پروتکل مبادله‌ای وجود ندارد، شناسایی بلیط های جعلی سخت تر است. زیرا بسیاری از پلتفرم ها آنها را می فروشند. هیچ ابزاری برای بررسی اصالت همه بلیط ها با هم وجود ندارد. این به یک پایگاه داده یا پروتکل واحد برای تبادل داده بین آنها نیاز دارد.

نه تنها این، بلکه بدون این پروتکل ها مبارزه با دلالان دشوار است. به عنوان مثال، اگر هماهنگ کننده ها مبلغ خرید را به پنج بلیط برای یک نفر محدود کنند.، دلال می تواند به سادگی پنج بلیط در یک نقطه، پنج بلیط در نقطه‌ای دیگر و غیره خریداری کند.

اعتماد مشتری

طبق این تحقیق، حدود دو سوم مشتریان از خرید بلیط جعلی یا قربانی شدن در نوع دیگری از کلاهبرداری می ترسند(مردان 2.5 برابر زنان در معرض کلاهبرداری هستند). اغلب، مردم هنگام خرید بلیط های گران قیمت یا زمانی که قصد دارند از یک رویداد در شهر دیگری بازدید کنند، از آن رنج می برند. این یک موضوع مهم است زیرا باعث کاهش درآمد همه طرف های موجود در بازار می شود.

NFT چگونه به صنعت فروش بلیط خدمات می دهند؟

NFTها توکن های غیرقابل تعویضی هستند که دارای شماره شناسایی منحصر به فردی هستند که روی بلاکچین ذخیره می شوند. NFT ها با توکن های معمولی مانند BTC و ETH متفاوت هستند. زیرا یکی از NFT ها با دیگری برابر نیست. از این رو آنها قابل تعویض نیستند. برای مثال، 50 سنت همیشه برابر 50 سنت دیگر است. مهم نیست کدام سکه مال شما باشد، این پول همیشه ارزشی معادل خواهد داشت.

به عبارت دیگر، یک NFT در یک نسخه واحد وجود دارد، مانند یک اثر هنری.

با این حال، محتوای توکن می تواند هر چیزی باشد که فرد نیاز دارد: تصاویر، نمودارهای ریاضی یا بلیط رویداد.

هر شخصی می تواند یک NFT ایجاد کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از یک پلتفرم مناسب استفاده کنید و دستورالعمل های مستقیم را دنبال کنید. کل این فرایند خیلی پیچیده تر از ارسال یک ویدیو در TikTok نیست.

پس از ایجاد یم NFT، می توان آن را در پلتفرم ها یا وب سایت های دیجیتال منحصر به فرد معامله و خریداری کرد. NFT ها روی کیف پول های ایمن قرار دارند که میتوان از هر دستگاهی با اتصال به اینترنت به آنها دسترسی داشت. علاوه بر این، نه سازنده NFT و نه پلتفرمی که توکن را صادر یا می فروشند، نمی توانند به کیف پول کاربران دسترسی داشته باشند.

فروش بلیط های NFT چگونه اتفاق می افتد؟

هماهنگ کننده های یک روداد می توانند از بلاکچین برای تهیه هر مقدار بلیط استفاده کنند و آنها را به روش سنتی در وبسایت ها یا برنامه های خود بفروشند. نه تنها این، بلکه می توانند هر چیزی را که نیاز دارند در NFT کد کنند مانند تصویر بلیط ها، شماره شناسه، روش تایید یا حتی روش فروش

هنگامی که کاربران بلیط NFT را خریداری می کنند، در کیف پول آنها(مانند توکن های بیت کوین و اتریوم) ذخیره می شود. دسترسی آسان از طریق یک دستگاه تلفن همراه اعطا شده است. کاربران می توانند بلیط های NFT خود را در آن کیف پول ها مدیریت کنند( مثلا آنها را بفروشند یا برگردانند) یا از آن برای نشان دادن کلید در ورودی استفاده کنند.

پس از این رویداد، بلیط NFT نامعتبر می شود، اما همچنان در کیف پول است و دارای ارزش جمع آوری یا فقط به عنوان یک خاطره است.

مزایای فروش بلیط با استفاده از فناوری NFT

ادغام فناوری های بلاکچین و NFT در صنعت فروش بلیط هم برای هماهنگ کنندگان و هم برای بازدید کنندگان مفید خواهد بود. شرایط بهتری را در بازار ایجاد می کند که باعث افزایش فروش می شود. در اینجا مزایای  قابل توجه استفاده از NFT در صنعت فروش بلیط آورده شده است.

جلوگیری از تقلب/ حذف بلیط جعلی

رجیستری های توزیع شده مبتنی بر بلاکچین منبعی از حقیقت را ارائه می دهند که هم سازمان دهندگان رویداد و هم شرکت کنندگان می توانند از آن برای تایید اعتبار بلیط ها و جلوگیری از طرح های تقلبی استفاده کنند. این امر امکانپذیر است زیرا ضرب سکه و ارسال بلیط های NFT در بلاکچین ثبت می شود، بنابراین همه طرف های درگیر می توانند صحت آن را تایید کنند.

گزینه های بلیط NFT قابل برنامه ریزی

NFT ها الگوریتم های کامپیوتری هستند. این بدان معنی است که بلیط های NFT می توانند کدهای یکپارچه در سیاست های تولید، انتقال، فروش یا فروش مجدد داشته باشند. علاوه بر این، NFT ها می توانند قوانینی برای توزیع یا توزیع مجدد حق امتیاز در فروش بلیط های اولیه و ثانویه NFT داشته باشند.

در عمل، برگزار کنندگان رویداد می توانند هنگام فروش بلیط های NFT در بازار ثانویه، با کدنویسی قوانین توزیع سود در آنها(یا قراردادهای هوشمندشان) برای فروش مجدد در آینده سود ببرند.علاوه بر این، در مواردی که فروش مجدد بلیط ها ممنوع است، بلیط های NFT میتوانند به صورت غیر قابل فروش یا انتقال ایجاد شوند.

فرصت های جدید برای کسب درآمد NFT ها بلیط ها را به پول قابل برنامه ریزی( روش پرداخت) تبدیل می کنند که فرصت بسیار زیادی برای کسب درآمد ایجاد می کند. برای مثال، می توان از بلیط های NFT به عنوان آیتم های کلکسیونی استفاده کرد، یا برای تشویق طرفداران به جمع آوری مقدار مشخصی بلیط برای رویدادها، جوایزی اضافه کرد. همچنین، بلیط های NFT می توانند به عنوان نوعی دروازه برای تراکنش های غذا و نوشیدنی عمل کند، که در آن بلیط NFT به عنوان آنالوگ یک کارت بانکی با مقدار مشخصی در حساب یا با دسترسی به حساب بانکی مالک کار می کند.

کاهش هزینه های بلیط

صدور بلیط های NFT بسیار ارزان تر از زیر ساخت های سنتی فروش بلیط است، به خصوص اگر مربوط به بلیط های کاغذی باشد. اولاً کاهش هزینه بر تولید بلیط تاثیر می گذارد( شما می توانید از اتریوم یا سایر شبکه های بلاکچین به صورت رایگان شروع کنید.) ثانیاً دیگر نیازی به اجرا و نگهداری مکانیسم هایی نیست که برای جلوگیری از تقلب، اسکالپ و فروش بلیت های تقلبی طراحی شده‌اند.

تولید سریع بلیط 

یکی دیگر از مزایای قابل توجه بلیط NFT، سرعت تولید و صدور است.

نسبت به بلاکچین، هماهنگ کننده ها می توانند صرها هزار یا حتی میلیون ها بلیط را در کمتر از یک دقیقه ایجاد کنند. تولید بلیط به طور سنتی ممکن است حدود یک هفته طول بکشد.

اعتماد مشتری 

تمام مزایای NFT هایی که در بالا ذکر شد می تواند اعتماد مشتری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این به طور مستقیم بر حضور در رویدادها و فروش بلیط تاثیر می گذارد.

NFT چه چیزی می تواند به مهمانان ارائه دهد؟

مزایا و مشوق های سازمان دهندگان رویداد:

از آنجایی که فروش اولیه بلیط های NFT را می توان به کیف پول یک کاربر خاص مرتبط کرد، برگزار کنندگان رویداد می توانند بر این اساس برنامه های وفاداری مختلفی را اجرا کنند. این امر می تواند پاداش ها، تخفیف ها و یا حق دسترسی به بخش های VIP باشد.

فروش بلیط های NFT به عنوان اقلام قابل جمع آوری:

منحصر به فرد بودن بلیط های NFT به آنها اجازه می دهد تا به عنوان کارت های کلکسیونی، تمبر یا توکن استفاده شوند. موفقیت فروش تصاویر، ویدیوها، متون و انیمیشن های مختلف در قالب NFT در پلتفرم هایی مانند، Open Sea، SuperRare، Sandbox، Rarible نشان دهنده علاقه بیشتری به این گونه موارد NFT است.

فروش مجدد بلیط در بازار ثانویه:

استفاده از NFT راهی آسان و مطمئن برای مالکان فراهم می کند تا بلیط های رویدادهای آتی  که نمی توانند در آنها حضور داشته باشند را بفروشند. از آنجایی که هیچ خطری برای خریدار وجود ندارد، قیمت فروش مجدد بلیط ممکن است با برگزار کننده رویداد یا نمایندگی رسمی فروش یکسان باشد.

امنیت و حفظ حریم خصوصی

فناوری بلاکچین تراکنش های بلیط NFT را بسیار ایمن تر می کند، در درجه اول اگر در شبکه های بزرگی مانند بیت کوین، اتریوم و بایننس صادر شوند، به دلیل ویژگی های رجیستری توزیع شده، هک کردن آنها تقریبا غیرممکن است.

NFT ها چه فرصت هایی برای هماهنگ کننده های رویداد ایجاد می کنند؟

تهیه بلیط های هنری:

بلیط های دیجیتالی و کاغذی سنتی معمولاً خیلی ساده به نظر میرسند، بنابراین به دلیل تمایل به صرفه جویی در هزینه تولیدشان، جالب نیستند. علاوه بر این، آنها از نظر عملکرد نیز بسیار محدود هستند. از سوی دیگر، بلیط های NFT به هیچ وجه از نظر ظاهری یا عملکردی محدود نمی شوند.

به عنوان مثال، می توانید یک بلیط NFT ایجاد کنید که شبیه نقاشی کلیسا یا یک مدل سه بعدی از ساختمان باشد.

علاوه بر این، می توانید یک بلیط NFT برای رویدادهای گوناگون نیز ایجاد کنید.

کسب سود از فروش مجدد NFT:

قبلا عنوان کردیم که برگزار کنندگان رویداد می توانند با فروش مجدد بلیط ها به دلیل قراردادهای هوشمند سود ببرند. از دیدگاه یک خریدار معمولی بلیط که به سادگی نمی تواند به یک رویداد برود، ممکن است غیر منطقی به نظر برسد. با این حال می توان گزینه های مختلفی را در بلیط کد گذاری و تعبیه کرد. به عنوان مثال، ممکن است کسی این قابلیت را در نظر بگیرد که اگر یک بار فروش مجدد از یک کیف پول وجود داشته باشد، صاحب بلیط می تواند آن را بدون هیچ مشکلی مجدداً آن را به فروش برساند.

حتی می توانید مشخص کنید که هنگام فروش مجدد بلیط ها، خریدار باید قیمت پیشنهادی را پرداخت کند، در حالی که فروشنده هزینه اضافی(کارمزد برگزارکننده) را پرداخت می کند. با این کار با اسکالپینگ و دیگر طرح های تقلبی مشابه مبارزه می شود.

حفاظت از رویدادهای آنلاین

در حال حاضر، رویدادها و دوره های آنلاین پولی تقریباً هیچ محافظتی در برابر کسی که به صورت رایگان به آنها متصل می شود، ندارند. زیرا حداکثر کاری که سازمان دهنده می تواند انجام دهد استفاده از رمز عبور، تایید یا موارد مشابه است. در صورت استفاده از NFT، دسترسی به محتوا را می توان با استفاده از فناوری بلاکچین محافظت کرد.

با استفاده از این روش، این امکان وجود دارد که سیستم دقیقاً آنچه را که کاربر در حال تماشا است، مدت زمان یا قسمت های تماشا شده را ردیابی کند. این امر فرصت های جدیدی را برای فروش و کسب درآمد از محتوا ایجاد می کند.  چنین مکانیزم هایی معمولا در بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرند، اما در صورت تمایل می توان سیستم را به راحتی به رویداد های آنلاین و بخش های فروش محتوا منتقل کرد.

سهولت در توزیع بلیط NFT

مزیت حیاتی دیگری که هماهنگ کننده ها می توانند از استفاده از بلیط های NFT بدست آورند، سهولت فروش و توزیع بلیط به مشتریان است. در اصل، بلیط های NFT را می توان به عنوان کدهای QR از طریق پیام کوتاه یا پیام رسان ها ارسال کرد. برخلاف یک کد QR ساده یا پیام رسان، بلیط های NFT از کپی، جعلی فروش مجدد غیرمجاز در بازار ثانویه محافظت می شوند.

احراز هویت ساده بلیط 

در حال حاضر تعداد زیادی سرویس در دنیای بلاکچین وجود دارد که می تواند اصالت و منشاء غذا، لباس، کفش، لوازم الکتریکی، اتومبیل و غیره را به راحتی و به سرعت بررسی کند. در مورد استفاده از NFT برای فروش بلیط، برگزار کنندگان رویداد می توانند ابزار مشابهی را برای تایید بلیط های NFT خود ایجاد کنند که همه سهامداران از جمله خریداران نهایی می توانند از آن استفاده کنند.

مطابقت با KYC و AML

برگزار کنندگان رویداد می توانند از NFT برای فروش بلیط ها مطابق با رویه های KYC و AML استفاده کرده و سود نهایی را بدست آورند. چنین بررسی هایی می توانند در یک قرارداد هوشمند رمزگذاری شوند که از خدمات مختلف تایید هویت بدون با حفظ حریم خصوصی خریدار برای فروشنده بلیط استفاده می کند.

در حال حاضر چه کسی از بلیط های NFT استفاده می کند؟

Kings of Leon

در اوایل سال 2021، Kings of Leonهشتمین آلبوم استودیویی خود را با نام When You See Yourself منتشر کرد. همچنین، آنها سه نوع NFT نسخه محدود را برای پشتیبانی از آن منتشر کردند. دو NFT اول آلبوم و یک مجموعه نسخه محدود عالی است که شامل یک جلد آلبوم دیجیتال متحرک می باشد. نوع سوم NFT، 18 بلیط طلایی است که  تای آن به حراج گذاشته شد و 12 مورد باقی مانده در این خزانه مجازی برای فروش بعدی یا هدیه دادن قرار داده شد.

باشگاه فوتبال Dynamo

این تیم اوکراینی اولین باشگاه مهمی است که از بلیط های NFT استفاده می کند. در جولای 2021، آنها سیصد بلیط محدود را برای طرفداران خود در شبکه های اجتماعی منتشر کردند. این باشگاه قصد دارد حدود 25 درصد از بلیط های NFT را برای مسابقات خانگی خود به فروش برساند.

بستن