سرویس های تعمیر و نگهداری سایت

مشهورترین خدمات تعمیر و نگهداری سایت

مشهورترین خدمات تعمیر و نگهداری سایت

خدمات تعمیر و نگهداری سایت اغلب دست کم گرفته میشوند. به این دلیل که تیم های خوب تعمیر و نگهداری سایت، وظایف خود را بدون سر و صدا و وقفه در پشت صحنه انجام میدهند. بنابراین، پشتیبانی وب سایت آن چیزی نیست که کاربران نهایی اغلب در مورد آن می شنوند. فقط یک گروه محدود از کسانی که صاحب سایت هستند، اهمیت تعمیر و نگهداری مناسب از سایت را درک میکنند.

معمولا وب سایت های مدرن با یک سری تهدید روبرو هستند. این تهدید ها شامل بدافزار، هکرها، باگ ها، اشکالات و ایشوها در مورد سازگاری با پلاگین (plug-in) و … میباشد.

در حالی که برخی از پلتفرم های معروف و محبوب مثل وردپرس که با یک کلیک، امکان نصب سایت را فراهم میکند. اما این سرویس برای سایت هایی که مهم هستند، کافی نیست. زیرا وب سایت هایی که به تازگی ایجاد شده اند، پس از مدتی دیگر این سرویس برای آنها زیاد کاربردی نیست.

با گذشت زمان، پلاگین ها قدیمی می شوند و یک سری مشکلات در آنها مشاهده میشود. که این امر بر روی سرعت سایت نیز تاثیر دارد. اگر وب سایت شما فعال و دارای ترافیک قابل توجهی باشد، تاثیر بیشتری بر عملکرد و سرعت سایت نیز خواهد داشت.

شاید از نظر ما دو ثانیه تاخیر در عملکرد سایت مهم نباشد، اما آمار خلاف این را ثابت کرده است. اکثر افراد وب سایت هایی را که بارگیری آن بیش از 3 ثانیه طول بکشد را ترک میکنند. بنابراین داشتن یک وب سایت بدون مشکل بسیار مهم است.

منظور از تعمیر و نگهداری سایت چیست؟

تعمیر و نگهداری سایت شامل مجموعه ای از سرویس ها و وظایف مختلف است. هدف این سرویس ها محافظت از سایت در برابر تهدیدات مختلف میباشد. همانطور که میدانید هر سایت با اهداف و ویژگی های مختلف و خاص ایجاد میشود. از این رو وظایف سرویس ها بر اساس وظایفشان به هفت دسته تقسیم میشوند. در ادامه به معرفی و بررسی این سرویس ها خواهیم پرداخت.

1. امنیت به موقع و فایروال سایت

طبق آمارهای مشاهده شده، روزانه حدود 30,000 سایت که با وردپرس ایجاد شده اند، هک میشوند. زمانی که یک سایت هک میشود، داده های آن در معرض خطر قرار می گیرند. معمولا هکر ها هدفشان دسترسی به پنل مدیریت است که از طریق آن بتوانند اصلاحات مورد نظر خود را در سایت پیاده سازی کنند.

اگر سایت دارای داده های شخصی از مشتریان شرکت باشد، هکرها می توانند به راحتی آن ها را به دست آورند. بنابراین، امنیت به موقع سایت شرکت ها، بسیار مهم است. هکرها معمولا به صورت حضوری اقدام به هک نمی کنند بلکه از طریق بدافزارها وب سایت را آلوده و به آن دسترسی پیدا میکنند. سپس اسکریپت های مخرب یک باگ در قسمت امنیتی سایت ایجاد میکنند و به هکر اجازه دسترسی به پنل مدیریت میدهند.

رایج ترین راه برای جلوگیری از این امر و محافظت از سایت با استفاده از فایروال برنامه وب سایت (WAF) است. شرکتی که به سرویس های تعمیر و نگهداری وب سایت اهمیت میدهد، اقدام به نصب پروکسی های امنیتی میکند که از طریق آن بتوان ترافیک سایت را هدایت و کنترل کرد. به این ترتیب هر گونه ترافیک مخرب در سایت فیلتر میشود و فقط به انجام اقدامات بی ضرر دسترسی داده میشود.

2. تشخیص بدافزار و هک

نفوذ همه بدافزارها، منجر به حمله فوری هکرها نمی شود. معمولا بدافزار و ویروس های پیچیده در ابتدا هیچ علامت یا علائمی ندارند. بدون هیچ نشانه ایی در سیستم می مانند و سیستم بازدیدکنندگان را آلوده میکنند.

در حقیقت، هزاران وب سایت به صورت ناخواسته ویروس هایی را که به آن آلوده شده اند را پخش میکنند. درست مانند دنیای حیوانات که برخی از انگل ها و باکتری ها توسط حامل ها به بقیه حیوانات و موجودات سرایت میکنند.

ممکن است بتوان به کمک یک فایروال از نفوذ هکرها و بسیاری از بد افزارها جلوگیری کرد، اما سایت هنوز دارای یه سری مشکلات و ضعف هاست.علاوه بر WAF، مهم است که سایت خود را به طور مداوم اسکن و تمیز کنید. تمام مواردی که بیان کردیم ثابت میکند که چرا امروزه شناخت بدافزارها و هک ها، به یکی از پرطرفدارترین سرویس های تعمیر و نگهداری سایت تبدیل شده است. این باید در زمان درست و به موقع انجام شود. برای مثال پیشنهاد میشود که هر 12 ساعت یکبار این کار را انجام دهید.

3. پاکسازی بدافزار

تشخیص بدافزار مهم است، به شرطی که در زمان درست شناسایی و حذف شود. یعنی قبل از اینکه باعث ایجاد خطری در سایت شود، آن را از بین برده باشید.

گاهی اوقات، ممکن است کل سایت خود را به آخرین نسخه پشتیبانی به روز کنید و ویروس ها را پاک کنید. این امر فقط برای سایت هایی امکان پذیر است که یک انجمن فعال ندارند و یا صفحات خود را به صورت مداوم به روز رسانی نمی کنند.

گوگل و بقیه موتورهای جستجو دائما سایت ها را برای شناسایی بدافزارها، اسکن میکنند. اگر آنها یک ویروس را تشخیص دهند، وب سایت بخش بزرگی از SERP (موقعیت صفحه موتورهای جستجو) خود را از دست میدهد. به همین دلیل علاوه بر استفاده از سرویس های پاکسازی، باید به صورت مداوم بر روی وب سایت نظارت و به صورت دوره ای اسکن شود.

4. پشتیبان گیری از موارد ایجاد شده و ذخیره سازی ها

دلایل زیادی برای خراب شدن وب سایت و از بین رفتن داده های آن به صورت یک شبه نیز وجود دارد. ایجاد و نگهداری نسخه پشتیبان از سایت و دیتابیس آن نیز بسیار مهم و ضروری است.

بخشی از سرویس های تعمیر و نگهداری سایت شامل ایجاد و ذخیره سازی نسخه پشتیبان است. این نسخه ها به صورت روزانه و یا چندین بار در روز تهیه میشوند. اگر برای وب سایت اتفاقی بیفتد، می توان فورا به آخرین نسخه ذخیره شده دستیابی پیدا کرد. با توجه به برنامه و ترافیک سایت، پشتیبان گیری های تهیه شده به مدت یک ماه ذخیره میشوند.

5. به روز نگه داشتن وردپرس و سایر سیستم ها

وردپرس یکی از پرکاربردترین پلتفرم در وب سایت های مدرن است. محبوبیت آن تا حد زیادی مربوط به پشتیبانی از افزونه ها و موضوعات متنوع میباشد. در حالی که وردپرس حرفه ایی است، اما میتواند به راحتی به یک نقطه ضعف نیز تبدیل شود.

هسته وردپرس، افزونه ها و تم ها به صورت دوره ای آپدیت میشوند. در حالی که برخی از این آپدیت ها مهم نیستند و تاثیری در روند کار ندارند، برخی دیگر از آنها باعث بهبود عملکرد، امنیت و رفع باگ های آن میشود. داشتن یک سایت که افزونه های منسوخ و قدیمی دارد، یک ریسک محسوب می شود. بهترین حالت از مشکلاتی که افزونه های قدیمی به وجود می آورند، عملکرد ضعیف آنها است.

بیش از 46,000 پلاگین در وردپرس وجود دارد. همچنین، یک وب سایت رسمی ممکن است ده ها بار نصب و اجرا شود. از آنجا که اکثر این پلاگین ها توسط شرکت های third-party توسعه یافته اند، نصب و آپدیت نگهداشتن آنها نیز کار ساده ای نیست. بنابراین بسیاری از افراد که صاحب یک سایت هستند. برای بروز رسانی هسته، قالب ها و پلاگین های وردپرس خود، از تیم پشتیبانی حرفه ای تعمیر و نگهداری استفاده می کنند.

6. نظارت بر عملکرد و زمان کار سایت

هر وب سایت رسمی باید به صورت مداوم توسط یک تیم تعمیر و نگهداری، نظارت شود. برای مثال شرکت طراحی وب سایت و اپلیکیشن رابسانا، دارای تیم تخصصی برای بررسی شبانه روزی سایت میباشد. در صورتی که سایت سقوط کند، کند شود و یا یک بدافزار را شناسایی کند. تیم پشتیبانی نگهداری سایت قبل از اینکه بر روی بازدیدکنندگان تاثیر بگذارد، آن را رفع خواهند کرد. در غیر این صورت این ایشوها تا زمانی که ادمین سایت متوجه شود، در عملکردهای سایت باقی می مانند. که ممکن است به مدت 1 ماه یا بیشتر طول بکشد.

بازگشت به آخرین نسخه پشتیبانی یکی از راهکارهای سریع برای تیم تعمیر و نگهداری وب سایت است. بقیه وظایف آنها شامل شناسایی، آنالیز شکست هاست. زیرا تعیین دلیل اختلال ها در اسرع وقت بسیار مهم است. ممکن است برخی از آن دلایل سرایت بدافزار، حملات هک، از کار افتادن پلاگین ها، اختلال در سرور و … باشد. از سوی دیگر وب سایت هایی که سرویس های تعمیر و نگهداری سایت مناسبی ندارند، ممکن است بعضی از روزها غیر فعال بمانند.

7. نظارت و پشتیبانی

تیم های تعمیر و نگهداری سایت، همیشه باید آماده پاسخگویی به سوالات مرتبط با فناوری باشند. همچنین باید بتوانند بهترین پلاگین ها را برای انجام یک کار یا نیاز خاص انتخاب کنند. انتخاب درست پلاگین ها مهم است؛ زیرا همه پلاگین های موجود ایمن، سازگار و بهینه نیستند.

نتیجه گیری

امروزه پلتفرم های هاستینگ مدرن امکان ایجاد وب سایت با یک کلیک را فراهم میکنند. در این میان مشکلی که ممکن است به وجود بیاید، این است که وب سایت به درستی کار کند. باگ ها، هکرها و بدافزارها تهدیدات متعددی هستند که ممکن است امنیت، SERP و عملکرد یک سایت را به خطر بیندازد. حفظ امنیت و بهینه سازی سایت، به زمان، فداکاری و مجموعه ای از ابزارها نیز نیاز دارد. به همین دلیل است که ادمین سایت ها ترجیح میدهند این کارها را به تیمی از متخصصان تعمیر و نگهداری سایت بسپارند.

بستن