متاورس

آشنایی با فناوری متاورس

آشنایی با فناوری متاورس

متاورس یک واقعیت دیجیتالی است که جنبه های شبکه های اجتماعی، بازی های آنلاین، واقعیت افزوده(AR)، واقعیت مجازی(VR) و ارزهای دیجیتال را ترکیب می کند تا به کاربران امکان تعامل مجازی را بدهد. واقعیت افزوده عناصر بصری، صدا و سایر ورودی های حسی را روی تنظیمات دنیای واقعی قرار می دهد تا تجربه کاربر را بهبود بخشد. در مقابل، واقعیت مجازی کاملاً مجازی است و واقعیت های تخیلی را تقویت می کند.

همانطور که متاورس رشد می کند، فضاهای آنلاینی ایجاد می شود که در آن تعاملات کاربر چند بٌعدی تر از فناوری فعلی خواهد بود. علاوه بر مشاهده محتوای دیجیتال، کاربران در متاورس قادر خواهند بود خود را در فضایی غوطه ور سازند که در آن دنیای دیجیتال و فیزیکی همگرا می شوند.

این کلمه زمانی در اخبار ظاهر شد که در اواسط اکتبر 2021 شایعاتی در مورد تغییر نام برند فیس بوک با نامی جدید برای پذیرش تعهد این شرکت به متاورس شروع شد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، نام جدید را در کنفرانس فیس بوک کانکت 2021 در 28 اکتبر(6 مهر 1400) اعلام کرد و وب سایت جدیدش را به عنوان «یک شرکت فناوری اجتماعی» معرفی کرد.

وی اعلام کرد که در این پلتفرم کاربران می توانند: با دوستان و خانواده دور هم جمع شوند و به کار ، یادگیری ، بازی و خرید بپردازند. همچنین تجربیات کاملاً جدیدی که واقعاً با طرز فکر ما در مورد کامپیوتر یا تلفن امروزی مطابقت ندارد را بدست آورند. 

زاکربرگ در نامه‌ای با عنوان «Founders Letter,2021) نوشت: در این آینده، می تواند فوراً به عنوان یک هولوگرام تله پورت کنید تا بتوانید بدون رفت و آمد در دفتر کار، کنسرت ها یا خانه والدین خود حضور داشته باشید.

متا اعلام کرد: شما می توانید سخنرانی کامل در مورد نحوه بازگشایی فرصت های جدید متاورس را در سایت Meta.com مشاهده کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین، زاکربرگ اعلام نموده که متا فیلمی ساخته است که چگونگی استفاده از متاورس را در یک روز بررسی می کند.

 

درک متاورس

 

فیس بوک مدتی است که در مورد متاورس صحبت می کند و در یک بیانیه مطبوعاتی در 17 اکتبر 2021 اشاره کرد که متاورس، مرحله جدیدی از تجربیات مجازی به هم پیوسته با استفاده از فناوری هایی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. در قلب آن نیز این ایده وجود دارد که با ایجاد احساس بیشتر حضور مجازی، تعامل آنلاین می تواند بسیار به تجربه تعامل حضوری نزدیک تر شود.

انتظار می رود که علاقه به متاورس به طور قابل توجهی افزایش یابد. زیرا سرمایه گذاران و شرکت ها می خواهند بخشی از آنچه می تواند نوید آینده‌ای بهتر را بدهد، باشند. زاکربرگ قبل از تغییر نام در گفت و گو با سایت فناوری The Verge گفت: فیس بوک قرار است بر روی متاورس متمرکز شود و من فکر می کنم که این بخش بزرگی برای تکامل اینترنت پس از اینترنت موبایل خواهد بود. 

طرفداران متاورس این مفهوم را مرحله بعدی در توسعه اینترنت می دانند. برای مثال، فیس بوک قبلاً سرمایه گذاری هنگفتی روی VR و AR کرده است و سخت افزارهایی مانند هدست های واقعیت مجازی Oculus خود را توسعه داده است، در حالی که فناوری عینک و مچ بند AR در حال کار هستند.

زاکربرگ معتقد است، روزی عینک های واقعیت افزوده(AR) مانند گوشی های هوشمند در همه جا حاضر خواهند شد و طی چند سال آینده، فیس بوک در درجه اول از یک شبکه اجتماعی به یک شرکت متاورس تبدیل خواهد شد.


ملاحظات خاص

 

کتاب های علمی تخیلی، سریال های تلویزیونی و فیلم های متعددی در متاورس ها شکل می گیرند. جهان های دیجیتالی که از دنیای واقعی قابل تشخیص نیستند. در واقع، نیل استفنسون، نویسنده داستان های علمی تخیلی، اصطلاح متاورس را در رمان خود به نام سقوط برف در سال 1992 ابداع کرد.

در این کتاب، آواتارهای انسانی و عوامل نرم افزاری در فضای مجازی سه بعدی با هم تعامل دارند. اغلب، این متاورس های علمی تخیلی، جهان های پاد آرمانشهری یا دیستوپیایی هستند. به همین دلیل، برخی از کارشناسان نیز نگران این هستند که متاورس واقعی ممکن است به یک کابوس دیستوپیایی تبدیل شود.

به عنوان مثال، جان هانکه، مدیرعامل Niantic، در پست وبلاگی نوشت: این روزها به نظر می رسد بسیاری از مردم علاقه زیادی به زنده کرده این چشم انداز دارند. در واقع این رمان ها به عنوان هشدارهایی در مورد آینده دیستوپیایی فناوری بودند که به خطا رفته است.


 

متاورس دقیقاً چیست؟

 

فیس بوک، متاورس را اینگونه تعریف می کند: مجموعه‌ای از فضاهای مجازی که می توانید با افراد دیگری که در همان فضای فیزیکی شما نیستند، تعامل داشته باشید. در حالی که فناوری متاورس سال ها تا تحقق کامل فاصله دارد، انتظار می رود که در نهایت مکانی باشد که در آن می توانید در یک محیط مجازی و آنلاین کار کنید، بازی کنید، یاد بگیرید، خلق کنید، خرید کنید و با دوستانتان ارتباط برقرار کنید.

 


 

تفاوت بین AR و VR چیست؟

 

واقعیت افزوده شامل پوشاندن عناصر بصری، صدا و سایر محرک های حسی بر روی یک محیط واقعی برای بهبود تجربه کاربر است. AR با گوشی های هوشمند قابل دسترسی است و کاربران می توانند حضور خود را در دنیای واقعی کنترل کنند. در مقایسه، واقعیت مجازی کاملاً مجازی است و واقعیت های تخیلی را تقویت می کند. VR به یک دستگاه هدست نیاز دارد و کاربران توسط سیستم کنترل می شوند.

 


 

متاورس فیس بوک چیست؟

 

متاورس هیچ سازنده(یا تعریف) واحدی ندارد، بنابراین چیزی نیست که فیس بوک مالک یا به تنهایی مسئول توسعه آن باشد. با این حال، فیس بوک قبلاً از طریق هدست های واقعیت مجازی Oculus خود سرمایه گذاری هنگفتی را بر روی متاورس انجام داده است که بر روی عینک های واقعیت افزوده و مچ بندها نیز کار می کند. این شرکت در سپتامبر 2021 سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری در تحقیقات جهانی را اعلام کرد تا اطمینان حاصل شود که فناوری متاورس به طور مسئولانه توسعه خواهد یافت.

 

مطالب مرتبط :

راهنمای بازاریابی شبکه های اجتماعی یا SMM

7 ایده برای جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی

ترفندهایی جهت افزایش ترافیک وب سایت

بستن