بررسی مفهوم شت کوین

چطور شت کوین ها را شناسایی کنیم؟

چطور شت کوین ها را شناسایی کنیم؟

محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال افزایش یافته است. با این حال، مانند هر موفقیت بزرگی، همیشه افرادی وجود دارند که به دنبال بهره برداری و سوء استفاده از افراد کم تجربه هستند. در حالی که اکثر ارزهای رمزنگاری برای رسیدن به هدفی خاص در یک بلاکچین یا برنامه غیر متمرکز ایجاد شده‌اند، برخی از ارزهای دیجیتال فاقد ارزش واقعی هستند.ارزهایی که ارزش واقعی ندارند اغلب توسط بسیاری از افراد در جامعه ارزهای دیجیتال به عنوان شت کوین(Shit coin) شناخته می شود.

شت کوین چیست؟

شت کوین یم اصطلاح تحقیر آمیز است که معمولاً برای توصیف ارزهای دیجیتالی استفاده می شود که هیچ هدف مشخصی ندارند. اگرچه این اصطلاح برای ارزهایی که ارزشی ندارند به بهترین شکل استفاده می شود، اما می توان آن را به هر ارز دیجیتال نیز نسبت داد.

آنها می توانند یک کپی از یک ارز شناخته شده دیگر یا یک پروژه کاملاً جدید باشند. به همین دلیل، تعریف خاصی برای آن وجود ندارد.

شت کوین ها چگونه کار می کنند؟

از زمانی که ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین را در سال 2009 معرفی کرد، علاقه به ارزهای دیجیتال به شدت افزایش یافته است. موفقیت بیت موین بسیاری از مشاغل را به بررسی مزایای فناوری بلاکچین سوق داده است که باعث ایجاد پروژه های زیادی در رابطه با ارزهای دیجیتال شده است. این ارزهای رمزپایه که معمولاً به عنوان آلت کوین شناخته می شوند، اغلب از بسیاری از اصول اولیه تعیین شده توسط بیت کوین استفاده می کنند.

به طور معمول، تیم توسعه یک ارز اعلام می کند که چه تعداد توکن در دسترس خواهد بود. مانند، وایت پیپر بیت کوین بیان می کند که حداکثر 21 میلیون بیت کوین(BTC) وجود خواهد داشت. به همین ترتیب، وایت‌پیپر اتریوم نیز بیان می کند که عرضه اتر(ETH) نمی تواند از 18 میلیون کوین در سال تجاوز کند.

چنین محدودیت هایی، عرضه را با کمبود مواجه می کنند. سرمایه گذاران می دانند که عرضه یک ارز پس از یک مقطع زمانی خاص محدود می شود. صدور توکن های بیشتر از آنچه که در ابتدا وعده داده شده بود، باعث کاهش ارزش دارایی سرمایه گذاران می شود. وقتی عرضه یک ارز دیجیتال ثابت است، ارزش آن باید به تقاضا بستگی داشته باشد.

از آنجایی که شت کوین ها هیچ هدف معنی‌داری ندارند، اغلب تقاضای واقعی برای توکن های آن وجود ندارد. ارزش توکن به حدس و گمان محض بستگی دارد. شت کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که مردم معتقدند صرفاً به خاطر وجودشان ارزشمند هستند.


علائم کلیدی شت کوین چیست؟

شناسایی یک شت گوین اغلب آسان است. زیرا بسیاری از آنها از یک الگوی خاص پیروی می کنند. هنگامی که یک شت کوین برای اولین بار راه اندازی می شود، توکن آن ممکن است علاقه خاصی را به خود جلب کند، اما قیمت آن نسبتاً پایین می ماند. با افزایش بهره و افزایش سرمایه گذاران، قیمت ها با سرعت بالا می روند. سپس سرمایه گذاران جهت کسب سود کوتاه مدت، ارزهای خود را می فروشند که این امر باعث کاهش شدید قیمت می شود. فرایند پامپ و دامپ اغلب شت کوین ها را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند بسیاری از سرمایه گذاران را درگیر توکن های بی ارزش کند.

شت کوین ها معمولاً دارای سرمایه گذاری پایینی در بازار هستند.

ارزش پایین در بازار باعث می شود که تعداد کمی از سرمایه گذاران به راحتی بتوانند قیمت ها را دستکاری کنند و با تلاش بسیار کمی آنها را افزایش دهند.

بارزترین نشانه یک شت کوین، فقدان یک عملکرد کاملاً مشخص و شفاف است. بیت کوین برای یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز ساخته شده است که در آن تراکنش های مالی ایمن، قابل اعتماد و مقاوم در برابر سانسور انجام می پذیرد. اتر که توکن بومی اتریوم است نیز برای اعتبارسنجی تراکنش ها و ایمن سازی شبکه استفاده می شود. بایننس کوین که توکن صرافی بایننس است برای کاهش هزینه ها در پلتفرم بایننس و تقویت بلاکچین مرتبط با بایننس استفاده می شود. شت کوین ها چنین اهداف واضح و مشخصی ندارند.

وقتی به توسعه و پس زمینه یک پروژه مرتبط(اگر وجود داشته باشد) توجه کنید، تشخیص یک شت کوین آسان تر می شود. آیا این پروژه، کپی یم پلتفرم ارز دیجیتال از قبل شناخته شده است؟، پروژه دارای وایت پیپر است؟ آیا وایت پیپر آن از پروژه های دیگر کپی شده است؟

اگر برای هر یک از سوالات فوق، پاسخ بحث برانگیزی وجود داشته باشد، ارز دیجیتال مورد نظر می تواند شت کوین باشد.

قبل از خرید یک ارز دیجیتال چه تحقیقاتی باید انجام شود؟

اگرچه دانستن نشانه های یک شت کوین بسیار مهم است، اما دانستن اینکه قبل از خرید یک ارز دیجیتال در مورد چه چیزی باید تحقیق کنید نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

نکات زیر به بررسی دقیق هر پروژه برای تعیین اینکه آیا در رده شت کوین قرار می گیرد یا خیر، کمک می کند.

1. وایت پیپر پروژه را به طور کامل بررسی کنید

وقتی نوبت به شناسایی شت کوین ها می رسد، وایت پیپر پروژه، مهمترین منبع است.

اولین چیزی که باید به دنبال آن باشید، در دسترس بودن وایت پیپر است. اگر ارز دیجیتال، وایت پیپر نداشته باشد، به احتمال قریب به یقین یک شت کوین است.

ثانیاً، به نحوه نگارش وایت پیپر توجه کنید. زیرا ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسد، اما مهم است که وایت پیپر به زبان انگلیسی بی عیب و نقص نوشته شده باشد. اگر نمونه هایی از انگلیسی با کیفیت پایین یا اشتباهات تایپی متعدد را مشاهده کردید، باید مشروعیت ارز دیجیتال را زیر سوال ببرید. یک ارز دیجیتال با کیفیت روی یک وایت پیپر دقیق سرمایه گذاری می کند.

ثالثاً، وعده های داده شده توسط تیم توسعه را بررسی کنید. اکثر مردم نکات فنی وایت پیپر پروژه را نمی خوانند. سازندگان شت کوین با اطلاع از این مسئله، چشم انداز، نقشه راه و موارد استفاده پروژه را زیباتر جلوه می دهند. با این حال، فناوری اساسی برای دستیابی به این پیشنهادات هرگز توضیح داده نخواهد شد. به عنوان مثال، ممکن است وایت پیپر وعده دهد که یک پروژه «سیستم پرداخت جهانی بعدی» است، اما سپس توضیحی در مورد چگونگی دستیابی به آن هدف داده نشود.

استفاده بیش از حد از تصاویر نیز یک مورد هشدار دهنده دیگر است.

وایت پیپر به عنوان جزئیات فنی یک پروژه در نظر گرفته شده است. قرار نیست به راحتی شود. وقتی وایت پیپر بیش از حد بصری باشد و راه حل های فنی نیز نداشته باشد، بهتر است که رویکرد محتاطانه‌ای در برابر آن داشته باشید.

برای کمک به تشخیص یک وایت پیپر افتضاح، آشنا شدن به نمونه های عالی ایده خوبی است. نمونه های وایت پیپر با ثبات شامل بیت کوین، اتریوم و کاردانو است. توجه داشته باشید که این وایت پیپرها حاوی موارد زیر است:

چشم انداز پروژه

مروری بر مشکلاتی که پروژه قصد برطرف کردن آنها را دارد و همچنین، راه حل هایی که پروژه اجرا خواهد کرد و دلایل انتخاب این راه حل ها

جزئیات اجرای فنی
یک نقشه راه معتبر برای تحویل
مشخصات عرضه اولیه کوین(ICO) ارز دیجیتال مرتبط
اطلاعات فنی در مورد هدف، نوع، مکانیسم و توکنومیک ارز دیجیتال

2. مراقب عرضه اولیه کوین های مشکوک باشید

عرضه اولیه کوین(ICO) راهی برای سرمایه گذاران جهت دسترسی زودهنگام به رمز ارزهای دیجیتال است. با این حال، اگر یک ICO تخفیف قابل توجهی(بیش از 30%) برای سرمایه گذاران اولیه ارائه دهد، این خطر وجود دارد که ارز دیجیتال مورد نظر یک شت کوین باشد. اجازه دادن به سرمایه گذاران اولیه برای خرید کوین با قیمت های پایین به آنها این فرصت را می دهد تا کوین ها را کمی بالاتر از قیمت ICO دامپ کرده و همچنان سود کنند. اگر تیم توسعه به ارز دیجیتال خود ایمان داشته باشد، نیازی به انگیزه قوی برای فروش توکن نیست.

حتی اگر توکن ها مستقیماً پس از ICO فروخته نشوند، ارائه یک ارز دیجیتال با قیمت بسیار پایین می تواند منجر به خرید بخش بزرگی از توکن ها توسط چند نفر شود. این یک راه تضمین شده برای وجود مشکلات حاکمیتی و تمرکز سیاسی به یک پروژه است.

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده در مورد ICO، عدم وجود محصول، نسخه آزمایشی یا کد است. اگرچه ICO از شما می خواهد که به وعده ها یا چشم انداز تیم توسعه اعتماد کنید، اما بهتر است به تیمی اعتماد کنید که برنامه خود را به طور واضح نشان می دهد. حتی برای کسانی که علاقه‌ای به فناوری ندارند، ارزش آن را دارد که به مخزن GitHub پروژه نگاه کنند تا ببینند آیا فعال است خیر. اگر محصولات آزمایشی وجود دارد، باید قبل از سرمایه گذاری مورد ارزیابی قرار گیرند.

تحقیق در مورد اعضای تیم پروژه نیز می تواند ارزشمند باشد. مدرک و تجربه آنها چیست؟

اگر آنها در پروژه های رمزنگاری دیگری که شکست خورده‌، مشارکت داشته‌اند فوراً باعث نگرانی می شود. آیا آنها در شبکه های اجتماعی عمومی حضور دارند؟ پروفایل های غیر فعال دلگرم کننده نیستند. آیا نام مستعاری مانند ساتوشی ناکاموتو وجود دارد؟ تیم رهبری پشت پروژه نباید ناشناس باشد. هیچ دلیلی برای ناشناس بودن تیم پروژه وجود ندارد مگر اینکه چیزی برای پنهان کردن وجود داشته باشد.

آیا شت کوین ها سرمایه گذاری خوبی هستند؟

به طور کلی، شت کوین ها ایده‌ای وحشتناک برای سرمایه گذاری هستند. آنها به ریسک زیادی نیاز دارند و در مقابل نیز پاداش کمی ارائه می دهند. اکثریت از طرح های پامپ و دامپ پیروی می کنند که در آن تنها تعداد کمی از «خودی ها» واقعاً پویایی قیمت را درک می کنند. بدون ارزش واقعی، پس از یک طرح پامپ و دامپ، سایر سرمایه گذاران با ارزهای دیجیتال بی ارزش باقی می مانند. نمی توان انکار کرد که آلت کوین ها با سرمایه کوچک می توانند بازدهی بالایی داشته باشند، اما در صورتی که سرمایه گذار بسیار خوش شانس باشد و در زمان مناسب بفروشد. در غیر این صورت، احتمال زیادی وجود دارد که سرمایه گذار بتواند تمام سرمایه اولیه خود را از دست بدهد.

از کجا شت کوین بخریم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، شت کوین ها بسیار ذهنی هستند. هر آلت کوینی را می توان شت کوین اعلام کرد. بنابراین، ارائه رهنمودهای خاص برای جایی که می توان آنها را خریداری کرد، دشوار است.

اکثر آنها دارای سرمایه کمی در بازار هستند و بنابراین در صرافی های دیجیتال بزرگتر مانند بایننس یا کوین بیس رایج نیستند. صرافی هایی مانند این نیاز به توکن هایی دارند که به طور رسمی در لیست قرار گیرند، به این معنی که پروژه تحت یک فرآیند بررسی کامل قرار می گیرد. تعداد بسیار کمی از شت کوین ها به این حد رسیده‌اند.

از طرفی دیگر، کوین هایی با ارزش پایین تر ممکن است از طریق صرافی های غیر متمرکز(DEX) خریداری شوند. زیرا هیچ محدودیتی برای عرضه کوین ها وجود ندارد.

شت کوین های معروف:

در ادامه برخی از شت کوین های شناخته شده در بازار ارزهای دیجیتال را بررسی خواهیم کرد:

دوج کوین(DOGE):

این یک ارز دیجیتال مبتنی بر میم(MEME) است که حول یک تصویر خنده‌دار از سگ شیبا اینو به نام دوج طراحی شده است. بیشتر موفقیت این توکن نتیجه تشویق و هیاهوی اینفلوئنسرها بوده است.

شیبا اینو(SHIB):

به دنبال موفقیت دوج کوین، SHIB به عنوان یک توکن از نژاد سگ شیبا اینو نام گذاری شد. هیچ هدفی ندارد وبا هیچ بلاک چین یا برنامه غیر متمرکزی مرتبط نیست. حداکثر عرضه توکن ها نیز 1 کوادریلیون تعیین شده است.

Safemoon:

Safemoon، توکنی است که از طرح پونزی الهام گرفته که دارندگان را بخاطر فروش مجازات می کند. هنگام فروش از دارندگان، هزینه‌ای اضافی دریافت می کند که بین دارندگان دیگر توزیع می شود.

نتیجه گیری:

شت کوین ها، سرمایه گذاری پرخطری هستند که بیشتر علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال باید از آن دوری کنند. برای سرمایه گذارانی که ریسک پذیری بالاتری دارند، شت کوین ها ممکن است فرصتی برای کسب سودهای بزرگ باشد. هنگام سرمایه گذاری در شت کوین ها، از نکاتی که در این مقاله صحبت کردیم استفاده کنید و مطمئن شوید که پتانسیل کوتاه مدت و بلند مدت کوین ها را کاملاً درک کنید. پس از اینکه با ریسک ها کنار آمدید باید مبالغ کم سرمایه گذاری کنید و به طور منظم سود ببرید تا از ضرر کردن جلوگیری کنید.

بستن