وبسایت کاربر پسند

10 نکته جهت طراحی یک وب سایت کاربر پسند

10 نکته جهت طراحی یک وب سایت کاربر پسند

وب سایت ها باعث ارتباط بیشتر بین تجارت و مشتری می شوند. در دنیای مدرن رقابتی، فروش محصولات یا خدمات و تبدیل افراد به مشتری های وفادار، بسیار دشوار است. با این حال، یک وب سایت جهت ایجاد یک پایگاه ثابت مشتریان باید از بسیاری جهات کاربر پسند باشد.

امروزه، اهمیت وب سایت ها برای پیشرفت کسب و کار یک واقعیت اثبات شده است. اما همه وب سایت ها کاربر پسند نیستند به همین دلیل بازدید کنندگان با ارزش خود را در عرض چند ثانیه از دست می دهند. اگر بازدیدکنندگان هنگام گشت و گذار در اطلاعات صفحات مختلف یک وب سایت با موانع زیادی روبرو شوند، بدون اتلاف وقت به سایت های دیگر جهت تجربه کاربری بهتر مهاجرت می کنند.

معمولاً به وب سایتی که تجربه دلپذیری را به بازدید کنندگان خود در زمان گشت و گذار در صفحات مختلف ارائه میدهد، کاربر پسند می گویند. بنابراین هدف شما باید بدون اشکال طراحی کردن صفحات وب سایت خود باشد.

وقتی از تجربه کاربری صحبت می شود، به معنای ترکیبی از منحصر به فرد بود، زیبایی شناسی، زمان بارگذاری سریع و موارد دیگر است. با داشتن چنین وب سایتی، می توانید انتظار داشته باشید که مشتریان برای کسب اطلاعات جدیدتر، دوباره به وب سایت شما بازگردند. زیرا وب سایت شما قادر به حفظ کاربران و بازدیدکنندگان خود است. در نهایت بسیاری از آنها به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد.

به دلیل اهمیت این موضوع، 10 نکته مهم که باعث کاربرپسندی وب سایت شما می شود را مرور خواهیم کرد.

 

  1. یک طرح جهت پیمایش ساده بسازید

شاید پیمایش، مهمترین جنبه یک وب سایت کاربر پسند باشد. کاربران باید بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را در یک لحظه پیدا کنند و بدون دشواری در صفحات وب سایت شما به جستجو بپردازند. اگر برای جستجوی دکمه ها و لینک ها مجبور به مکث شوند تا بتوانند به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند، باید سیستم پیمایش وب سایت خود را دوباره طراحی کنید.

طراحی وب سایت خود را از نظر اشتباهات معمول در پیمایش و مسیریابی بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که کاربران با یک نگاه، متوجه ویژگی های پیمایش وب سایت شما می شوند. نوارهای منو باید بلافاصله دیده شوند. اگر واژه های کوتاه شده‌ای(مخفف) در منوی شما وجود دارد، باید آنها را حذف کنید.

 

  1. اطلاعات را قابل خواندن کنید

مطمئناً، شما اطلاعات بسیار مفیدی را در وب سایت خود ارائه می کنید. اما اگر خوانندگان نتوانند سریع آنها را درک کنند، وب سایت شما را ترک خواهند کرد. چندین مطالعه نشان داده است که افراد به طور کامل یک صفحه از وب سایت را نمی خوانند. در عوض، آنها به سرعت صفحات را اسکن می کنند. بنابراین، وب سایت شما باید قابل اسکن باشد.

اما منظور از اسکن در اینجا چیست؟ اگر پاراگراف های بزرگی وجود داشته باشد، خواندن کل وبلاگ یا هر قسمت از مطالب را برای کاربران دشوار می کند و در نهایت آنها صفحه را نیمه کاره رها خواهند کرد. اما اگر اطلاعات را در پاراگراف های کوچک دو یا سه سطری ارائه دهید، به سرعت مورد توجه قرار می گیرد.

همچنین، برای خواندن یک وب سایت، از تضاد بین رنگ ها مطمئن شوید. رنگ زمینه باید با رنگ متن متفاوت باشد. این روش به راحتی به خواندن متن کمک می کند.

استفاده از فونت نیز بسیار مهم است. بیشتر کارشناسان، فونت های san serif را برای خواندن متون آنلاین توصیه می کنند، در حالی که فونت های serif برای چاپ طراحی ها مناسب تر هستند. فونت ها باید ساده باشند و از استفاده بیش از حد آنها در همان صفحه خودداری کنید.

قالب بندی، یکی دیگر از جنبه های خوانایی در هنگام طراحی وب سایت است. شما می توانید از تکنیک های مختلفی مانند لیست های مرتب، عناوین اصلی، برجسته سازی کلمات و جملات استفاده کنید. خوانندگان شما می توانند با این روش به سرعت جزئیات مهم را بدست آورند.

 

  1. وب سایت باید سریع بارگذاری شود

یک عامل بسیار مهم در تعیین موفقیت وب سایت، زمان بارگذاری است. وقتی افراد روی لینک وب سایت شما کلیک می کنند، وب سایت شما باید بلافاصله قابل مشاهده باشد. اگر وب سایت شما به زمان بیشتری جهت بارگذاری نیاز داشته باشد، کاربران آنجا را ترک خواهند کرد. مطالعات نشان داده است که اگر بارگذاری وب سایت بیش از ده ثانیه طول بکشد، باعث کاهش سریع توجه کاربر می شود.

برای افزایش سرعت بارگذاری وب سایت، باید تمام عناصری که دیگر استفاده نمی شوند را حذف کنید. محتوای بصری زیاد مانند فیلم، عکس و انیمیشن باعث کند شدن سرعت بارگذاری وب سایت شما می شود. بسیاری از وب سایت ها عناصری اضافی دارند که بارگذاری صفحات وب سایت را سنگین می کند ، این مسئله مانعی بزرگ در ایجاد یک وب سایت کاربر پسند است.

بنابراین، در زمان طراحی باید تعداد کمتری فیلم اضافه کرده و تعداد تصاویر بزرگ و حجیم را کاهش دهید.

یک روش موثر دیگر جهت افزایش زمان بارگذاری وب سایت شما، فشرده سازی کدها است. برای این کار، می توانید از برخی نرم افزارهای فشرده سازی مانند Gzip استفاده کنید. بوسیله نرم افزار GZip می توانید تمام فایل ها را باهم فشرده کنید. به این ترتیب، می توانید پاسخ های HTTP را کاهش دهید. به یاد داشته باشید که هرچه پاسخ های HTTP بیشتر باشد، ترافیک سرور نیز افزایش می یابد که باعث افت سرعت وب سایت شما می شود.

 

  1. وب سایت شما باید سازگار با تلفن های همراه باشد

امروزه اغلب افراد از تلفن های همراه برای جستجوی اطلاعات از طریق اینترنت استفاده می کنند. بنابراین، برای شما ضروری است که بدانید وب سایت کسب و کار شما چگونه نمایش داده می شود و کاربران چگونه با استفاده از تلفن همراه خود در آن پیشمایش می کنند. یک وب سایت کاربر پسند ، وب سایتی است که علاوه بر طراحی واکنش گرا، باید برای تلفن همراه نیز مناسب باشد.

به یاد داشته باشید که طرح پیمایش شما برای دستگاه های تلفن همراه با طرح پیمایش وب سایت دسکتاپ تفاوت دارد. شما باید دکمه ها را به گونه‌ای قرار دهید که به راحتی بتوانید آن را روی صفحه کوچک انتخاب کنید.

همچنین، طراحی واکنش گرای شما باید بتواند تصاویر بهینه شده‌ ایجاد کند. با این روش میتوانید از پهنای باند و مشکلات مقیاس بندی رهایی یابید. سعی کنید از فرمت های PNG-8، GIF و JPEG استفاده کنید. با در نظر گرفتن این اقدامات می توانید با به صورت موثر یک هویت برای برند خود بسازید که به طور مداوم به رشد و گسترش تجارت شما کمک کند.

 

  1. از طرح های تک رنگ استفاده کنید

در وب سایت خود بجای طرح هایی که دارای چندین رنگ هستند، از طرح های تک رنگ استفاده کنید. همچنین، استفاده از یک رنگ مشخص، باعث افزایش اعتماد به برند شما می شود، زیرا افراد بلافاصله می توانند شرکت شما را شناسایی کنند. در بسیاری از مواقع، استفاده از چندین رنگ باعث گیج شدن و سردرگمی کاربران می شود.

با این حال، رنگی را انتخاب کنید که به بهترین نحو برند شما را مشخص و نشان می دهد.

اطمینان حاصل کنید که رنگ های استفاده شده در لوگوی برند شما، در سایر موارد بازاریابی نیز وجود داشته باشد.

 

  1. از فضای سفید به خوبی استفاده کنید

برای اطمینان از کاربر پسندی بهتر وب سایت شما ، عناصر مختلف مانند متن و تصاویر را به طور منطقی توزیع کنید. یک روش مطمئن و موثر، در نظر گرفتن فضای سفید است.فضای سفید، فضای خالی بین دو مولفه است.

یک فضای سفیدی که با دقت بین دو عنصر قرار گرفته باشد باعث تسکین چشم مخاطب می شود. این امر باعث می شود بازدید کننده برای مدت طولانی تری در وب سایت شما بماند. در صورت کمبود فضا، صفحة وب سایت شلوغ و پر ازدحام به نظر می رسد و باعث کاهش خوانایی مطالب موجود در صفحه می شود. اما با در نظر گرفتن فضای کافی، خوانندگان می توانند به راحتی بر روی عناوین و مطالب مورد نظر خود تمرکز کنند.

مطالعات نشان داده است که اگر فضای زیادی در اطراف عناوین و مطالب وجود داشته باشد، باعث افزایش 20درصدی توجه کاربر می شود. اگر در صفحه فضای مناسبی وجود داشته باشد، احساس باز بودن و شادابی را بهتر منتقل می کند.

با این حال، باید تعادل را حفظ کرد زیرا فضای سفید زیاد می تواند به اطلاعات کمتری منجر شود.

 

  1. وب سایت خود را بر روی مرورگرهای مختلف امتحان کنید

در حالی که وب سایت شما در گوگل کروم به خوبی کار می کند، باید آن را در مرورگرهای دیگر نیز آزمایش کنید. بسیاری از مشتریان بالقوة شما از مرورگرهای دیگری به غیر از گوگل کروم استفاده می کنند. بنابراین، باید نحوه عملکرد وب سایت خود را در سایر مرورگرها نیز بررسی کنید. وب سایت شما در تمام مرورگرها باید به همان اندازه چشمگیر و منحصر به فرد باشد.

پس، فقط به بررسی عملکرد وب سایت خود در گوگل کروم قانع نباشید. در عوض، آن را در مرورگرهایی مانند Safari، Firefox، Microsoft Edge و غیره نیز آزمایش کنید. همچنین، ظاهر وب سایت را نیز در تلفن های همراه بررسی کنید تا از نحوه عملکرد آن در اپل و اندروید مطلع شوید.

هنگام آزمایش وب سایت در تلفن های همراه، ممکن است با مشکلاتی مانند عدم بارگذاری صحیح سایت به دلیل Flash مواجه شوید. در این صورت، وب سایت را به طور خاص جهت سازگاری با تلفن همراه مجدداً طراحی کنید.

 

  1. گزینه‌ای را جهت به اشتراک گذاشتن مطالب در نظر بگیرید

مردم تمایل دارند که اطلاعات مفید و مهیج را با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر هیچ گزینه‌ و آیکونی در وب سایت شما جهت به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی وجود نداشته باشد، باعث کاهش بازدید کنندگان و جذابیت وب سایت شما می شود.

این گزینه ها امکان به اشتراک گذاری اطلاعات را از طریق وب سایت فراهم می کنند. بنابراین، داشتن یک صفحه اختصاصی در شبکه های اجتماعی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید تمام آیکون ها مانند توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و غیره را در مکان های مناسب در وب سایت قرار دهید.

 

  1. قابلیت چت را به وب سایت خود اضافه کنید

مشتریان بالقوه تمایل دارند که امکان چت مستقیم و زنده با دفتر شما وجود داشته باشد تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را در خصوص محصولات یا خدمات کسب کنند. هیچ جایگزین دیگری برای این مورد وجود ندارد که بتواند راهنمایی های لازم را به مشتریان ارائه دهد.

بسیاری از مشتریان علاقه‌ای به تماس تلفنی ندارند. اما شما می توانید آنها را تشویق کنید تا از طریق چت زنده در وب سایت با شما ارتباط برقرار کنند.

 

  1. قابلیت ذخیره سازی(Caching) مطالب را فعال کنید

مطمئناً شما ترجیح می دهید مطالب خود را در اختیار افراد در سراسر جهان قرار دهید تا اینکه آنها را در اختیار افرادی که در یک محدوده جغرافیایی خاص هستند، بگذارید. این روش باعث بوجود آمدن مشتری هایی از سراسر جهان می شود. این روش، به عنوان ذخیره سازی محتوا شناخته می شود. یک روش بهتر برای دستیابی به این هدف، استفاده از CDN است. این ابزار برای ذخیره سازی داده های وب سایت شما و سپس برای گسترش آنها در سراسر جهان مفید است.

به عنوان مثال، اگر تجارت شما در جایی از ایالات متحده آمریکا واقع شده باشد، ممکن است شما قصد داشته باشید آن را در دسترس مخاطبان خود در اروپا و آسیا قرار دهید. ابزار CDN با ذخیره کل اطلاعات وب سایت شما این کار انجام می دهد و سپس آن را در سرورهای سراسر جهان توزیع می کند. به این ترتیب مخاطبان شما می توانند تجربه کاربری فوق العاده‌ای داشته باشند.

با استفاده از این روش، بازدید کنندگان شما از آسیا یا اروپا و یا جاهای مختلف، دیگر نیازی به درخواست دسترسی به وب سایت شما از سرور ایالات متحده نخواهند داشت.

این موارد کلیدی برای ایجاد یک وب سایت کاربر پسند بسیار اهمیت دارد. اگرچه فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفت. اما این موارد اصول اولیه‌ای برای شروع هستند. مطمئناً موانعی در فرآیند رشد وب سایت شما بوجود خواهد آمد. از همین رو شما باید مرتباً وب سایت خود را بررسی کرده و موانع موجود را برطرف کنید تا بتوانید تجربه کاربری جدیدتر و بهتری را ارائه دهید.

 

نتیجه گیری:

برای اینکه وب سایت خود را کاربر پسند کنید. مطمئن شوید که طرح پیمایشی آن ساده است و اطلاعات موجود در آن نیز خوانا می باشد. وب سایت شما باید موبایل پسند باشد و سریع بارگذاری شود. همچنین رنگ آمیزی و CTA آن نیز باید جذاب و فریبنده باشد. جهت به اشتراک گذاری آسان محتوا، آیکون شبکه های اجتماعی را طراحی و قرار دهید و برای کاربران امکان چت زنده با شما از طریق وب سایت را فراهم کنید.

بستن