طراحی وب سایت توریستی

طراحی وب سایت گردشگری

طراحی وب سایت گردشگری

داشتن یک وب سایت با تصاویر جذاب و فیلم های الهام بخش به همراه محتوای آموزنده و کاملاً متعارف، عاملی است که مجریان تورهای گردشگری در سراسر دنیا می توانند با استفاده از آن، مشتریان بیشتری را جذب کرده و فروش خود را افزایش دهند. مجریان سفرهای گردشگری محلی در کشورهای درحال توسعه باید در زمینه آنلاین، اقدامات موفقیت آمیزی را جهت جذب مشتریان جدید انجام دهند.

امروزه، سازندگان وب سایت آنلاین، گزینه های طراحی نسبتاً کم هزینه‌ای ارائه می دهند و با استفاده از بستر شبکه های اجتماعی، آژانس های مسافرتی آنلاین، وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرها، فرصت های زیادی برای بهبود اثربخشی آنلاین وجود دارد.

1- چرا به حضور آنلاین نیاز دارید؟

امروزه، اینترنت به مهم ترین ابزار تحقیق سفر در بین مسافران تبدیل شده است. تخمین زده می شود که 90% مسافران برای تحقیق در مورد سفرهای خود از اینترنت استفاده می کنند. این یکی از راه هایی است که مشتریان می توانند شرکت شما را پیدا کنند.

دلایل بسیار خوبی برای داشتن وب سایت شخصی وجود دارد که همه آنها به فروش بیشتر در کوتاه مدت و بلند مدت کمک می کنند.

  • دلایل بسیار خوبی برای داشتن وب سایت وجود دارد، زیرا به ایجاد اعتماد در بین مشتریان بالقوه کمک می کند. حضور آنلاین و طراحی مناسب باعث اعتبار و اعتماد بین مشتریان بالقوه می شود.
  • یک وب سایت کاملاً برنامه ریزی و بازاریابی شده ، مجریان تورهای گردشگری را متقاعد می کند که با شما کار کنند.
  • برای مسافران مستقل، حضور پر رنگ در شبکه های اجتماعی و داشتن یک وب سایت حرفه‌ای باعث می شود تا هنگام تحقیق در مورد برنامه سفر، به سوی وب سایت شما جذب شوند.
  • یک وب سایت به شما امکان می دهد، برند خود را ایجاد کنید و تجارت خود را به روشی که دوست دارید دیده شود، بهبود دهید. داشتن یک برند تجاری قدرتمند، یکی دیگر از روش های ایجاد اعتماد در بین مخاطبان هدف است.
  • از طریق اطلاعتی که در وب سایت خود تبلیغ می کنید، این فرصت را دارید که خودتان و یا شرکت خود را به عنوان « متخصص» معرفی کنید. این کار می تواند شامل ارائه اطلاعات مفصل در مورد مکان های دیدنی منطقه شما، فرهنگ و سنت های محلی و نکاتی که مربوط به مسافرت است، باشد. هرچه بیشتر بتوانید خود را به عنوان «یک فروشگاه تک مرحله‌ای» تخصصی معرفی کنید، وب سایت شما موثرتر خواهد بود.
  • یک وب سایت به شما این امکان را می دهد تا بهترین تصاویر و فیلم ها را در مورد مقاصد، سفر ها و تجربیات خود به اشتراک بگذارید. عکس های الهام بخش و فیلم های مهیج، باعث جلب توجه می شوند و می توانند متقاعد کننده تر از متن باشند.
  • یک فراخوان عمل(Call To Action) مانند پرس و جو برای کسب اطلاعات بیشتر یا درخواست رزرو به شما این امکان را می دهد تا با یک مشتری بالقوه ارتباط برقرار کنید. با مشاهده 20 وب سایت نمونه گردشگری، می توانید ایده های تازه‌ای را جهت جذب مشتری دریافت کنید و در کوتاه یا بلند مدت، فروش بیشتری داشته باشید.

با این حال، قبل از شروع به ایجاد یک وب سایت، باید کسب و کار فعلی خود را کاملاً مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و در مورد بازار هدف خود تحقیق کنید. یک مکان خوب برای شروع این است که بفهمید، چگونه عمده افراد از اینترنت برای تحقیق و برنامه ریزی تعطیلات و سفرهای خود استفاده می کنند.

2- چگونه عمده افراد از اینترنت استفاده می کنند؟

ویژگی های رفتاری عمده افراد این روزها به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته است و شما باید قبل از شروع برنامه ریزی برای وب سایت خود، متوجه شوید که چگونه آنها تمایل به استفاده از اینترنت برای تحقیق در مورد برنامه های سفر خود دارند. این مهم است تا حضور وب سایت و شبکه های اجتماعی شما، افراد مناسب را هدف قرار دهند.

 

Baby Boomers:

 baby boomers

  •  (متولد 1325 تا 1343)- بین 56 تا 74 سال؛ آنها به طور فزاینده‌ای از اوقات فراغت بیشتر لذت می برند و به دنبال تجربیات جالب در سفر هستند. آنها به عنوان ثروتمندترین گروه در جهان، به طور معمول زمان بیشتری برای سفرهای طولانی دارند، اما تعداد سفرهایشان نسبت به سایر گروه ها کمتر است. اگرچه آنها از نظر فنی نسبت به نسل های جوان تر از هوش کمتری برخوردارند، اما استفاده از اینترنت در آنها در حال افزایش است و تحقیقات نشان داده که 50% از آنها تلفن هوشمند دارند و از هر 5 نفر، 4 نفر در شبکه های اجتماعی حساب کاربری دارند.
نسل های مختلف
نسلX:
  • ( متولدین 1344 تا 1359)- آنها که در حال حاضر بین 40 تا 55 سال، سن دارند، به دلیل تعهدات خانوادگی، کمترین زمان را برای سفر می گذارند و اغلب در طول دوره تعطیلات سفر می کنند. با این حال، آنها امکانات مالی قابل توجهی دارند و بیشترین گروه هایی هستند که می توانند سفرهای گروهی را با دوستان خود برنامه ریزی کنند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، 55% از آنها برای تحقیق در مورد موارد مختلف از آژانس های مسافرتی آنلاین استفاده می کنند.
نسل Y:
  • یا هزاره‌ها(  متولدین 1360 تا 1375)- در حال حاضر هزاره ها بین 24 تا 39 سال، سن دارند. آنها بیشترین مقدار سفر را در بین سایر گروه ها دارند و بیشتر به دنبال سفرهای کوتاه تر و هیجان انگیزتر هستند. آنها در آغاز کار هستند و بیشتر به دنبال پیشنهاد های خوب برای مقصد رویایی خود هستند که با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. هزاره ها به شدت تحت تاثیر محتوای شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسرها و وبلاگ نویسان قرار دارند. 89% اعلام کرده اند که سفر خود را بر اساس محتوای آنلاین برنامه ریزی می کنند. فیس بوک، یوتیوب و اینستاگرام پلت فرم های اصلی برای هزاره ها می باشد.
نسل Z:
  • یا Zoomers(متولدین 1376 تا کنون)با حدود 23 سال، سن، آنها اولین نسلی هستند که از کودکی با اینترنت آشنا بوده‌ و کاملاً آنلاین رشد کرده‌اند. آنها هرگز بدون اینترنت زندگی نکرده و اینترنت را به عنوان منبع اصلی اطلاعات خود می دانند؛ همچنین از طیف گسترده‌ای از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. با توجه به محدوده سنی آنها، اصلی موردی که در نظر می گیرند، مسائل مالی است. اگرچه بسیاری از آنها هنوز با والدینشان سفر می کنند، اما تاثیر زیادی در انتخاب مقصد سفر دارند. اینستاگرام، اسنپ چت و یوتیوب محبوب ترین پلت فرم های اجتماعی برای آنها است. براساس تحقیقات، آنها جهت الهام گرفتن برای سفر از اینستاگرام بیشترین استفاده را می کنند

3- قدم اول: حتما از تجارت خود اطلاعات کافی داشته باشید

قبل از شروع تهیه برنامه برای ساخت یک وبسایت، مهم است که تجارت خود را مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار دهید. حتی یک طرح تجاری و بازاریابی ساده به شما کمک می کند که نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدیدها را در سازمان خود شناسایی کنید، همچنین به شما کمک می کند که اهداف، مهارت ها و منابع مالی لازم برای راه اندازی یک وب سایت جدید را مشخص نمایید. روان و به روز بودن برنامه کاری به افزایش درآمد شما در دراز مدت کمک می کند.

 مراحل زیر را باید جهت برنامه ریزی کسب و کار خود انجام دهید:
  1. جایگاه خود را شناسایی کنید و تمام تورها، سفرها و پکیج هایی که میفروشید را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.
  2. نقاط فروش منحصر به فرد خود را تشخیص دهید
  3. مشتری های کلیدی خود را شناسایی کنید
  4. برند و بازاریابی فعلی خود را ارزیابی کنید
  5. مشخص کنید کدام روش های فروش برای شما بهتر جواب می دهد
  6. یک تحلیل رقابتی از سایر فروشندگان منطقه خود انجام دهید
  7. وضعیت مالی سازمان های خود را بررسی کرده و منابع را برای ایجاد یک وب سایت جدید اختصاص دهید.
  8. بررسی کنید آیا بیمه نامه های مسئولیت و برنامه های مدیریت ریسک را بررسی کرده‌اید

 

4- یک استراتژی ساده برای توسعه وب سایت گردشگری تهیه کنید

استراتژی وب سایت

استراتژی وب سایت شما باید جهت پیاده سازی و دنبال کردن، ساده باشد. یک سند دو تا سه صفحه‌ای کافی است. این استراتژی باید تمام مراحل را که از برنامه ریزی تا راه اندازی وب سایت را از طریق نظارت، به صورت خلاصه بیان کند:

  1. اهداف مشخصی را برای وب سایت تعیین کنید. این ها باید شامل اهداف فروش و بازاریابی باشد. اهدافی که تعیین می کنید باید بر اساس برنامه ریزی شغلی باشد که برای درک کسب و کار خود، ایجاد جایگاه تخصصی ، مشخص کردن نقاط فروش منحصر به فرد و مشتری های خود انجام می دهید. یک ویژگی اصلی این است که بدانید مشتریان از وب سایت شما چه انتظاراتی دارند.
  2. تصمیم بگیرید که چه محتوایی را می خواهید در وب سایت خود قرار دهید. وب سایت شما نباید کارهایی بیش از ارائه تورهای گردشگری انجام دهد. محتوا بسیار اهمیت دارد زیرا مشتریان با استفاده از آن شما را پیدا می کنند. 
  3. یک نقشه برای وب سایت خود ایجاد کنید، از صفحه اصلی شروع کنید و به صورت منطقی در صفحات و بخش های بعدی منشعب شوید. این ساختار باید به کاربران این امکان را بدهد تا در کمترین زمان ممکن با سرعت به صفحه هایی که مدنظرشان است دسترسی یابند.
  4. یک تیم کوچک برای مدیریت پروژه، تولید محتوا و نظارت بر وب سایت پس از راه اندازی آن ایجاد کنید. یک مدیر پروژه باید شخص اصلی شما باشد که اجرای پروژه را از ابتدا، تا ساخت وب سایت و در نهایت راه اندازی آن مدیریت کند. سایر اعضای تیم می توانند شامل تولید کنندگان محتوا(که منبع تهه تصاویر و ویدئوها هستند)، یک کنترل کننده مالی(که بودجه را مدیریت کند) و یک مدیر وب سایت(مه روزانه از وب سایت مراقبت و آن را به روز نگه می دارد) باشند. 
  5. یک جدول زمانی مشخص تهیه کنید. هدف نهایی شما «راه اندازی وب سایت» است. اگر در حال ایجاد وب سایت از ابتدا هستید، در مورد تاریخ راه اندازی شرکت بیش از حد جاه‌طلب نباشید. برای هر مرحله یک برنامه زمانی واقعی ایجاد کنید و بپذیرید که انجام این پروژه ممکن است چند ماه طول بکشد.

نکته: از سایر وب سایت های گردشگری بازدید کنید تا متوجه شوید چگونه نقشه سایت ها کار می کند، این کار به شما کمک می کند تا به بهترین روش، وب سایت خود را ایجاد کنید.

 

5- چگونه می توان یک وب سایت ساخت؟

برای ساخت وب سایت دو راه وجود دارد. میتوانید به یک طراح وب سایت سفارش دهید تا یک وب سایت اختصاصی برای شما ایجاد کند، یا می توانید از یک سازنده وب سایت(website builder) استفاده کنید. وبسایت ساز یک برنامه آنلاین است که کاربران را قادر می سازد وب سایت خود را بدون استفاده از برنامه نویسی پیچیده یا حرفه‌ای تهیه کنند. سازندگان وب سایت معمولاً گزینه ارزانتری نسبت به استخدام یک طراح وب سایت هستند و به SMEها مسیری آسان و ارزان برای ایجاد وب سایت ارائه می دهند. قیمت گذاری اغلب براساس هزینه ماهیانه یا سالیانه با هزینه تنظیم یکباره انجام می شود.

تعداد زیادی از سازنده های وب سایت در بازار وجود دارند، از جمله سازندگان تخصصی وب سایت های گردشگری. برخی دیگر از نمونه های سازندگان وب سایت که در زمینه گردشگری تخصص دارند، عبارتند از:

Tourism Tiger، در زمینه طراحی وب سایت برای مجریان تورهای گردشگری تخصص دارد و خدماتی مبتنی بر قالب های از پیش طراحی شده و همچنین طراحی سفارشی ارائه می دهد.

Weembly، استفاده از weembly آسان است و اگر یک تبلیغ کوچک(weembly) را در پایین صفحه وب سایت خود قرار دهید، بسته های مختلفی برای انتخاب به شما ارائه می دهد که شامل یک وب سایت رایگان است.

Springnest، در آفریقای جنوبی مستقر است و مشاغل مسافرتی و گردشگری و به ویژه ارائه دهندگان محل اقامت را هدف قرار می دهد. این سازنده با دو برنامه، ساخت ارزان وب سایت را امکان پذیر می کند. که برای راه اندازی B&B های کوچکتر، SME ها و مهمانسراها مناسب است.

VacationLabs، با مجموعه‌ای از برنامه‌ها، یک سرویس جامع ساخت و سایت برای مجریان تورهای گردشگری ارائه می دهد. سیستم رزرو آنلاین آن می تواند به وب سایت های موجود اضافه شود.

Wix و Squarespace، از محبوب ترین سازندگان وب سایت هستند و به غیر از حوزه گردشگری،طیف گسترده‌ای از مشاغل را شامل می شوند.

بسیار مهم است که پس از انتخاب مورد موردنظر، وب سایت خود را به صورت منظم بررسی و بروز رسانی کنید. برای کاربران بسیار ناامید کننده است که نتوانند به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند ، متوجه شوند که لینک های وبسایت شما خراب است و یا اینکه رزرو آنلاین انجام نشود.

نکته: سازندگان وب سایت ها را بررسی و کاوش کنید تا متوجه شوید، آیا آنچه آنها ارائه می دهند متناسب با نیازهای شما است یا خیر. قیمت ها را نیز با توجه به خدماتی که ارائه میدهند، مقایسه و بهترین ها را مشخص کنید، اما به یاد داشته باشید که همیشه ارزانترین ها، مناسب ترین گزینه برای برآورده کردن نیازهای شما نیستند.

بستن