قابلیت های ضروری یک وب سایت تجاری

3 قابلیت ضروری که در هر وبسایت تجاری باید کنترل شود

3 قابلیت ضروری که در هر وبسایت تجاری باید کنترل شود

با توجه به موارد و جهات بسیار زیاد و مختلفی می توان گفت، ایجاد یک وب سایت تجاری آنلاین مانند طراحی یک خانه رویایی می ماند. معمولا افراد دوست دارند خانه رویایی شان دارای پنجره های رنگ آمیزی، سقف های بلند و بهترین حمام و … باشد. اما قبل از رسیدن به آن باید مطمئن شوند سقف های آن خانه محکم است. هنگام ایجاد یک وب سایت نیز همین فلسفه صدق می کند. یعنی قبل از اینکه در وب سایت خود ویژگی های شیک و خاص را اضافه کنید. باید به فکر ایجاد یک پایه محکم از قابلیت های ثابت و ضروری در وب سایت خود باشید.

شروع کار با نگاه کردن به طراحی و تم های وب سایت نیز یک کار لذت بخش و وسوسه انگیز است. اما هنگامی که شروع به ایجاد سایت می کنید بهتر است آنها را از ابتدا و به صورت کامل بنویسید. عملیات ایجاد یک وب سایت پایدار با مجموعه ای از ویژگی های طراحی وب سایت تجاری غیر قابل مذاکره، ایجاد می شود.

در واقع منظور از این اساس و پایه های سایت، قابلیت های ضروری است که هر وب سایت تجاری حتما باید داشته باشد. در ادامه به بررسی این قابلیت ها می پردازیم.

 

ویژگی های ضروری یک وب سایت تجاری

 

به صورت کلی یک وب سایت تجاری آنلاین، حتما باید دارای امنیت، سازگاری و جهت یابی صحیح باشد. این سه ویژگی تاثیر زیادی در فروش آنلاین محصولات دارند. در واقع اگر وب سایت را ک خانه رویایی تصور کنیم، این سه ویژگی مانند دیوار، برق و لوله کشی آن خانه هستند. از این رو آنها در یک وب سایت تجاری دارای یک جایگاه مرکزی هستند که در ادامه به طور کامل آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

1. امنیت وب سایت تجاری (Security)

 

مطمئن شوید که مشتریان و بازدیدکنندگان در وب سایت شما از بیشترین امنیت برخوردارند.

مهم نیست که چه محصولی را می فروشید، این وظیفه شماست که از داده ها و اطلاعات مشتریان، به درستی محافظت کنید. این اطلاعات می تواند شامل شماره تماس، شماره کارت اعتباری و ایمیل آنها باشد. که این اطلاعات باید توسط پروتکل امنیتی SSL ایمن سازی شوند. از این رو از همین لحظه به تنظیمات سایت خود بروید و از امنیت آن اطمینان حاصل کنید.

بنابراین قبل از اینکه به سراغ طراحی ظاهر وب سایت خود بروید و شروع به انتخاب تصاویر و محتویات آن کنید. ابتدا مطمئن شوید که سایتتان در برابر عوامل مخرب و نفوذی ایمن است.

به یاد داشته باشید که اگر بر روی امنیت سایت خود کار نکنید و هک شوید. مجبور می شوید برای مشتریان خود ایمیل ارسال کنید و به آنها گزارش دهید که وب سایت شما هک شده. همچنین به آنها اطلاع دهید که ممکن از اطلاعات آنها توسط نفوذگران سو استفاده شود. مشتریان شما با دیدن این پیغام به طور کامل و برای همیشه قید سایت و محصولات شما را میزنند و دیگر علاقه ای به کار با شما ندارند.

 

2. سازگاری وب سایت با انواع دستگاه ها (Compatibility)

 

مطمئن شوید که مشتریان بتوانند با استفاده از هر دستگاهی به صفحات وب سایتتان دسترسی داشته باشند.

برای مثال اگر قصد داشته باشید، پله های خانه رویایی خود را به هر دلیلی بردارید. به سختی می توانید به آن بخش از خانه خود بروید. در وب سایت هم ممکن است با برداشتن یک گزینه، دسترسی کاربر به برخی از قسمت های مورد نیاز محدود شود. از این رو باید با صرف نظر کردن از دستگاهی که مشتری از آن استفاده می کند، وب سایت خود را به درستی در اختیار کاربران قرار دهید.

به احتمال زیاد هنگام راه اندازی و طراحی سایت به این نکته توجه کرده اید. اما دوباره وب سایت خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که با تمام دستگاه هایی که ممکن است مشتریان استفاده کنند، سازگار باشد. برای مثال اگر وب سایت شما فقط بر روی مرورگر های دسکتاپ کار کند، ممکن است میلیون ها بازدید کننده و مشتری را  از دست بدهید. به این دلیل که آنها برای ورود به سایت شما از گوشی همراه استفاده میکنند. همچنین اگر سایت شما جوری طراحی شود که فقط با آیفون سازگار باشد، همین مشکل را با کاربرانی که از اندروید استفاده می کنند خواهید داشت.

مهم است که مطمئن شوید که وب سایتتان بدون توجه به دستگاهی که مشتری استفاده می کند، بهترین تجربه کاربری را به آنها ارائه می دهد.

همانطور که در دنیای واقعی برای ایجاد یک فروشگاه باید به یک سری قوانین پایبند باشیم. در دنیای مجازی هم باید به یک سری قوانین پایبند بمانیم. یکی از قوانین دنیای مجازی این است که هر وب سایت باید قابل اجرا و سازگار با هر دستگاهی باشد.

 

3. جهت یابی و مسیردهی صفحات وب سایت (Navigation)

 

مطمئن شوید که بازدیدکنندگان و مشتریان بتوانند به هر جایی که میخواهند، بروند.

معمولا کسی دوست ندارد خانه رویایی اش پر از بن بست و پیچ و خم باشد. این شرایط در طراحی سایت هم باید رعایت شود. معمولا هدف صاحبان سایت این است که بازدیدکنندگان پس از ورود به صفحه اصلی، به صفحه محصول و سفارش بروند. از این رو در صفحه اصلی خود از چندین گزینه که قابلیت کلیک دارد استفاده میکنند. سپس با استفاده از محتوای خود کاربر را به سمت صفحه مورد نظر هدایت می کنند. در واقع وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که کاربر با سه کلیک یا حتی کمتر بتواند به هر جایی که میخواهد وارد شود.

وب سایت باید به گونه ای باشد که کاربری که در حال بازدید است و قصد ارتباط با شما را داشته باشد. فورا بتواند شماره تماس و راه های ارتباطی شما را در صفحه مشاهده کند. یا برای مثال اگر یک کاربر به دنبال بررسی تاریخچه شما باشد، نباید به سختی به آن صفحه مورد نظر برسد. حتی اگر مشتری بخواهد به صفحه محصول مورد نظر خود برود و آن را سبد خرید خود اضافه کند. این فرایند باید در کمترین زمان ممکن و با کمترین کلیک انجام شود.

 


مطالب مرتبط :

بررسی اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی های POS

تاثیر وبلاگ در رشد و گسترش مشاغل و افزایش مشتری

بستن