ابر توزیع شده

ابر توزیع شده چیست؟

ابر توزیع شده چیست؟

ابر توزیع شده، یکی از آخرین روندهای رایانش ابری است. نوعی استقرار که به کاربران امکان می دهد یک ابر عمومی واحد را در مکان های مختلف پخش کنند. برخلاف ابرهای ترکیبی و حتی برخی تنظیمات چند ابر، یک ابر توزیع شده به مشاغل این امکان را می دهد تا به طور کامل از حالت فعلی به ابر عمومی مهاجرت کنند.

این مقاله، مقدمه‌ای بر ابر های توزیع شده و مزایای ابر عمومی پراکنده شده از لحاظ جغرافیایی است. در ادامه متوجه خواهید شد که چرا شرکت ها به طور فزاینده‌ای از این مدل استفاده می کنند و ابر توزیع شده چه نقشی در رشد رایانش مرزی(edge computing) می کند.

 

ابر توزیع شده چیست؟

 

ابر توزیع شده، نوعی سرویس ابری است که شرکت را قادر می سازد تا یک زیرساخت ابری عمومی واحد را در چندین مکان مختلف اجرا کند. این مکان ها که به عنوان هاب یا ابر کوچک شناخته می شوند، ابرهای کوچکتر و مستقل با قابلیت پردازش هستند.

هنگام راه اندازی ابر توزیع شده، کاربر مختار است که سرویس ها / اجزای برنامه را در ترکیبی از مکان ها و محیط ها مانند موارد زیر اجرا کند.

 

یک تاسیسات پیش فرض
دیتاسنتر ارائه دهنده اصلی
سایر امکانات فروش
یک مرکز جمع آوری
در لبه شبکه( نقطه اتصال دستگاه های پایانی به شبکه ابری برای ارائه داده)

 

ابرهای توزیع شده به سازمان ها اجازه می دهند تا بهترین مکان را برای هر حجم کاری بر اساس موارد زیر انتخاب کند:

 

مکان کاربر
الزامات برنامه 
هزینه
پهنای باند موجود
مقررات مبتنی بر صنعت یا منطقه
خطرات امنیتی

 

با وجود ماهیت پراکنده این نوع ابر، کاربر تمام تنظیمات را از یک صفحه شیشه‌ای مدیریت می کند. مدل از ناسازگاری های مدیریت رنج نمی برد، که یک چالش معمولی ابر ترکیبی است.

توانایی برگزیدن و انتخاب مکان برای هر سرویس، برنامه به یک کسب و کار اجازه می دهد تر عملکرد برتر و رعایت مقررات اطمینان حاصل کند. علاوه بر این، استراتژی توزیع شده موضوع عمده در صنعت رایانش ابری را حل میکنند.

 

تاخیر ناشی از فاصله زیاد سرورها از نقطه پایانی
ازدحام شبکه ناشی از راه اندازی ابر بیش از حد متمرکز شده

 

ابر توزیع شده چگونه کار می کند؟

 

از دید مصرف کننده، ابر توزیع شده به عنوان زیرساخت استاندارد عمومی ابر عمل میکند. کاربر بدون در نظر گرفتن ویژگی های جدید برای افزودن به توافقنامه سطح خدمات(SLA) در دسترس است. مانند:

درخواست میکند که حجم کاری خاصی در هاب های خاص کار کند.
موفقت می کند که داده ها یا فرایندهای خاصی هرگز منطقه در نظر گرفته شده را ترک نمی کنند.
تعیین اهداف برای هر جزء یا هر مرکز برای تاخیر یا توان
از نظر ارائه دهنده ابر، مدیریت تنظیمات توزیع شده، چالش برانگیز است. ارائه دهنده سرویس باید شبکه ابری معمولاً متمرکز را در انواع محیط های کوچک به هم پیوسته، گسترش دهد.

 

مانند یک ابر عمومی، ارائه دهنده ابر توزیع شده نیز مسئول مدیریت کلیه عملیات ابر را دارد، از جمله:

 

امنیت ابری
حفظ دسترسی بلا
قابلیت اعتماد به کلیه زیرساخت ها

 

این وظایف با هر مرکز جدیدی که ارائه دهندگان در اختیار کاربران قرار میدهند، پیچیده تر می شود. یک ارائه دهنده، سرویس ابری توزیع شده را بدون در نظر گرفتن تعداد پستها مدیریت می کند، حتی اگر تنظیمات مصرف کننده شامل یک دیتاسنتر متعلق یک فروشنده ثانویه باشد.

 

مزایای رایانش ابری توزیع شده؟

 

علاوه بر مزایای رایانش ابری معمول مانند انعطاف پذیری و نداشتن هزینه های اولیه، ابر توزیع شده چندین مزیت تجاری منحصر به فرد را نیز ارائه می دهد.

 

عملکرد کلی بهتر

 

کاربران ابرهای عمومی می توانند حجم کار را توزیع کرد و احتمال موارد زیر را کاهش دهند.

 

تاخیر 
زمان خرابی
ازدحام شبکه

 

داده های بین محل مبدا و منابع ابری که وظیفه پردازش آن را بر عهده دارند سریعتر حرکت می کنند. در نتیجه یک سیستم با عملکرد بهتر با قابلیت مشاهده و اطمینان بالاتر است.

 

چند ابر با مدیریت متمرکز

 

برخلاف ابرهای ترکیبی و چندگانه، کاربران یک ابر توزیع شده را از یک رابط واحد، مدیریت می کنند. این تمرکز، مدیریت را ساده‌تر کرده و به اعتماد پذیری آن کمک می کند:

 

از سازگاری در محیط ها اطمینان حاصل کنید
سطح عملکرد همه اجزا را کنترل کنید
تهدیدها را به موقع(اعماز مخرب یا مبتنی بر خطا) شناسایی کنید.

 

تمرکز نیز برای تیم های DevOps مزیت قابل توجهی است. مهندسان DevOps این توانایی را دارند که هنگام استقرار برنامه ها به طور یکسان با همه کلاسترها برخورد کنند و در نتیجه سرعت توسعه را افزایش دهند.

 

انطباق راحت تر

 

گزینه های مختلف هنگام تنظیم حجم خودکار و ذخیره داده ها به کسب و کار کمک می کند تا با مقررات صنعت یا منطقه مطابقت داشته باشد.

به عنوان مثال، اطمینان از ذخیره و پردازش داده های کاربر در داخل کشور مبدا به رعایت مقررات حریم خصوصی داده ها مانند CCPA و GDPR کمک می کند. اگر در یک صنعت با نظم بالا، مانند امور مالی یا مراقبت های بهداشتی فعالیت می کنید، این قابلیت ها حیاتی می باشند.

 

تجربه کاربری بهتر

 

عدم خرابی و تاخیر برای تجربه کاربری مثبت ضروری است. یک ابر توزیع شده می تواند عملکرد قابل اطمینان را حتی در هنگام پردازش فرآیندها مانند پخش محتوای ویدیویی یا کنفرانس ویدیویی تضمین کند.

 

کاهش خطر

 

حمله موفقیت آمیز به یکی از هاب ها فقط به درصدی از داده های شما دسترسی می دهد. هک کردن بقیه سیستم به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد و به تیم امنیتی فضای کافی جهت شناسایی تهدیدها و راه اندازی طرح واکنش به حوادث داده می شود.

یک ابر توزیع شده علاوه بر اینکه یک کسب و کار را در برابر حملات سایبری و نقض داده ها کمتر آسیب پذیر می کند، به شما این امکان را می دهد که یک مرکز برای تعمیر و نگهداری یا بررسی امنیتی بدون تاثیر بر بقیه سیستم را راه اندازی کنید.

 

مقرون به صرفه بودن

 

یک ابر توزیع شده یک راه حل بسیار مقرون به صرفه است که به صرفه جویی در بودجه کمک میکند:

 

نداشتن هیچ گونه هزینه اولیه برای سخت افزار
اطمینان از جزئیات بالا و توانایی تنظیم دقیق منابع در هر هاب
عدم نیاز به یک تیم جداگانه برای نظارت بر هر پست
کاهش قدرت محاسباتی که یک سیستم برای درخواست و دریافت پاسخ نیاز دارد.

 

انطباق راحت تر:

 

یک ابر توزیع شده، امکان توسعه سریع به پایگاه های جدید مشتریان را بدون نیاز به صرف زمان یا هزینه در موارد زیر فراهم می کند:

 

ایجاد زیر ساخت های اضافی
مذاکره و تهیه یک ارائه دهنده ابر جدید
استخدام یک تیم جدید داخلی
گسترش مجموعه ابزار فعلی

 

هنگامی که یک درخواست توسعه به ارائه دهنده ابر ارسال می کنید، معمولاً ظرف چند ساعت می توانید عملیات خود را در مکان جدید شروع کنید. با افزایش نیازها در منطقه جدید، فضای ابر می تواند به سرعت افزایش یابد تا تقاضای رو به رشد را برآورده کند.

اگر بازار سوددهی نداشته باشد، می توانید منابع را کاهش داده یا بدون از دست دادن پول به طور کامل از منطقه خارج شوید.

 

چالش های رایانش ابری توزیع شده چیست؟

 

از دید مصرف کننده، استفاده از یک ابر توزیع شده هیچ اشکالی خاصی برای مدل ندارد. اگر یک کسب و کار از مزایای مجازی سازی آگاه است، یک ابر توزیع شده تنها نسخه قوی تر از عرضه عمومی است.

با این حال برای ارائه دهندگان، یک ابر توزیع شده با ملاحظات متعددی همراه است. در زیر لیستی از رایج ترین مشکلات اجرای ابر توزیع شده را بررسی خواهیم کرد:

پیچیدگی کلی: راه اندازی و نگهداری ابر توزیع شده می تواند برای برخی از ارائه دهندگان سخت باشد. اما اگر فروشنده یک ارائه دهنده در مقیاس بزرگ باشد، مشکلاتی در مورد گسترش، برآوردن درخواست های مشتریان برای مکان های خاص و برقراری ارتباط بین پست ها وجود خواهد داشت. پس از راه اندازی، هر هاب نیاز مکان مخصوص جهت نگهداری دارد.

مسائل مربوط به پهنای باند: یک محیط پراکنده با مدل های اتصال مختلف می تواند برای اتصالات موجود، استرس ایجاد کند. بسیاری از ارائه دهندگان برای برآوردن تقاضای افزایش توان نیاز به ارتقاء دارند.

نگرانی های امنیتی: برخلاف اجرای عملیات در دیتاسنتر مرکزی، یک ابر توزیع شده ، سطح حمله گسترده تری دارد. هر هاب برای جلوگیری از خرابی های محلی و اطمینان از ایمن ماندن حجم کار، نیاز به اقدامات امنیتی مخصوصی دارد.  ارائه دهندگان نیز باید برنامه های پشتیبان و تداوم کسب و کار را برای داده های پراکنده به روز کنند.

 

ابر توزیع شده و رایانش مرزی

 

ابر توزیع شده یک پایه ایده‌آل برای رایانش مرزی می باشد که فرایند اجرای بارهای کاری را تا حد ممکن از نظر فیزیکی تا نقطه تولید داده فراهم می کند. بسیاری از دستگاه ها و برنامه هایی که به تجزیه و تحلیل داده متکی هستند می توانند از محاسبات پیشرفته بهره مند شوند. مانند:

 

دوربین های امنیتی تصاویر را تجزیه و تحلیل می کنند
دستگاه های تولیدی خودکار
وسایل نقلیه خودران
اسکنر بارکد
برنامه های کاربردی در ساختمان ها و شهرهای هوشمند
سنسورها داده ها را در یک محیط صنعتی پر خطر کنترل می کنند

 

ابر توزیع‌شده باعث می شود برنامه ها با تکیه بر رایانش مرزی، مدیریت آسان تری داشته باشند. به عنوان مثال، شما چندین کارخانه تولیدی را در سراسر کشور اداره میکنید. هر کارخانه دارای یه سرور مرزی است که داده های هزاران سنسور را پردازش می کند.

با یک ابر توزیع‌شده، می توانید تمام سرورهای مرزی را از طریق یک داشبورد واحد، با همان تیم و با یک مجموعه ابزار ابری کنترل و مدیریت کنید. به همین دلیل مدیران به راحتی میتوانند:

 

کلاسترهای نرم افزاری را در محیط های مختلف مدیریت کنند.
بروز رسانی های امنیتی انجام دهند
ریسک ها را کنترل کرده و سیستم ها را در سلامت نگه دارند
عملکرد دستگاه را حفظ کنند.

 

بدون ابر توزیع شده، این مسئولیت ها برای هر سرور مرزی جداگانه و منحصر به فرد خواهد بود. تیم باید هر محیطی را به صورت جداگانه مدیریت کند که منجر به ناسازگاری و افزایش شدید کارهای ضروری می شود.

 

آینده ابرهای توزیع شده چگونه خواهد بود؟

 

پیش بینی می شود تا سال 2024، اکثر ارائه دهندگان خدمات ابری برخی خدمات IaaS توزیع شده را ارائه می دهند که قادر است عنلیات را در زمان نیاز اجرا کند. این رشد در درجه اول نتیجه ادامه تحولات در موارد زیر خواهد بود:

 

رایانش مرزی
اینترنت اشیا(IoT)
هوش مصنوعی(AI) و یادگیری ماشین(ML)
شبکه های 5G
واقعیت های مجازی و افزوده

 

برنامه های ناشی از این فناور های درحال توسعه به مجموعه داده های بزرگ دسترسی دارند و تاخیر بسیار کمی دارند. این سیستم ها برای اطمینان از یک تجربه رضایت بخش از کاربر، به زیرساخت هایی با عملکرد بالا نیاز دارند، این دقیقاً همان چیزی است که ابر توزیع شده ارائه می دهد.

در نتیجه انتظار می رود ارزش بازار جهانی ابرهای توزیع‌شده تا سال 2025 به 3.9 میلیارد دلار برسد.

همچنین، پیش بینی می شود تا سال 2025، بیش از 50 درصد داده های تولید شده توسط شرکت ها نیاز به پردازش خارج از یک ابر معمولی دارند. این برآورد نکته دیگری است که نشان می دهد ابرهای توزیع شده همچنان محبوبیت خود را افزایش خواهند داد.

انتظار دیگر برای آینده این است که شاهد افزایش هاب های شخص ثالث بین دو یا چند ارائه دهنده ابر درجه یک باشیم. این پست ها سرانجام بر اساس خدمات و موارد استفاده مورد نظر متفاوت خواهند شد.

 

یک مدل چند ابری واقعی

 

ابر های توزیع شده فرصتی عالی برای CTO ها می باشد که به دنبال راه هایی برای دستیابی به مشتریان جدید یا راه اندازی سرویس های خاص و بدون تاخیر و مکان خاص هستند. 


مطالب مرتبط :

سرور ابری اختصاصی چیست؟چه کاربرد و مزایایی دارد

آشنایی با رایانش ابری به زبان ساده

مفاهیم، مزایا و معایب هاست ابری(Cloud Hosting)

بستن