تفاوت بین طراح تجربه کاربری با طراح محصول و توسعه دهندگان وب

تفاوت بین طراح تجربه کاربری (UX) با طراح محصول و توسعه دهنده وب

تفاوت بین طراح تجربه کاربری (UX) با طراح محصول و توسعه دهنده وب

معمولا اکثر افراد بر این باورند که طراحان تجربه کاربری یا UX با طراحان محصول و توسعه دهندگان سایت، یک کار انجام میدهند. این باور کاملا اشتباه است، زیرا هر کدام وظایف و اولویت بندی های مخصوص خود را دارند.

می توان گفت به صورت کلی شرایط کاری این طراحان یکسان است اما نتایج کار آنها کاملا با هم متفاوت است. ممکن است این موضوع برای شما گیج کننده و درک کار آنها سخت باشد.

در این مقاله به بررسی اهداف و تفاوت های هر کدام به صورت جداگانه می پردازیم.

 

متخصصان طراحی UX یا تجربه کاربری

طراح UX

 

یک متخصص و طراح UX، تمام موارد مورد نیاز و قابل استفاده در یک سایت یا برنامه را آنالیز و شناسایی میکند. سپس هر یک از عناصر فردی مربوط به آن را نیز کنترل میکند. معمولا شرکت های بزرگ طراحان UX حرفه ای و کار بلد را نیز استخدام میکنند. زیرا از تاثیر و اهمیت محیط کاربری در جذب مشتریان جدید و بالقوه به خوبی با خبر هستند.

 

وظایف متخصصان UX :

 

به طور کلی هدف اصلی متخصصان طراحی UX، پیاده سازی یک سری استراتژی برای راحتی کاربر در استفاده از سایت یا برنامه است. روال کار آنها به این شکل است که ابتدا ایده های موجود را بر اساس خواسته های کاربران آنالیز میکنند. سپس شروع به طراحی و ایجاد طرح های نهایی خود میکنند. هر طرحی که متخصصان UX ارائه می دهند، باید استفاده از آن برای کاربر راحت و آسان باشد.

 

اولویت های متخصصان UX :

 

اولویت اصلی این متخصصان، راحتی کاربران است. تمام اقدامات و تغییرات ایجاد شده توسط طراحان UX، با هدف به حداکثر رساندن راحتی استفاده از محیط برنامه یا نرم افزار برای مشتریان بالقوه شرکت است.

 

تجربیات متخصصان UX :

 

برای ایجاد یک طراحی مناسب و تاثیر گذار، متخصصان UX به مهارت های زیادی نیاز دارند. هر چه این متخصصان تجربه بیشتری در طراحی UX داشته باشند، میتوانند خدمات ارزشمندتری را ارائه دهند.

 

متخصصان طراحی محصول

طراح محصول

 

به صورت کلی و جامع وظیفه یک متخصص طراحی محصول، تعیین و مشخص کردن تقاضای مشتریان است. یعنی بررسی میکند که یک کاربر یا مشتری چه چیزهایی از سایت یا برنامه شما میخواهد. سپس با توجه به اطلاعات بدست آمده، آن را به شکلی طراحی میکند که باعث سود و بازخورد های مثبت نیز شود.

 

وظایف متخصصان طراحی محصول :

 

وظیفه این متخصصان، طراحی و عرضه محصولات سودآور است. در واقع هدف و تمرکز متخصصان طراحی محصول، بر روی بازاریابی محصول تولید شده از نظر سود، تجارت و برند است.

 

اولویت های متخصصان طراحی محصول :

 

در واقع اولویت کار این متخصصان، بالا بردن تقاضا و استفاده از محصولات تولید شده است. معمولا خواسته ایده آل کارشناسان و متخصصان طراحی محصول، افزایش هر چه بیشتر سود، از طریق فروش محصولات است.

 

تجربیات متخصصان طراحی محصول :

 

هر چه مهارت و تجربه های افراد در این زمینه بیشتر باشد. تسلط بیشتری در طراحی کاربردی محصول خواهند داشت. از این رو خدمات آنها با ارزش تر و قیمت آن نیز بالاتر می رود.

 

توسعه دهندگان وب

توسعه دهندگان وب

 

یک متخصص توسعه وب، در واقع یک سایت را ایجاد میکند. وظیفه توسعه دهندگان وب، دریافت داده های طراحی شده از متخصصان UX است. این طرح ها در واقع زیرساخت سایت یا برنامه ای هستند، که قرار است ایجاد شود. سپس توسعه دهندگان با استفاده از آن طرح های ارائه شده، اقدام به کدنویسی و ایجاد سایت نیز می کنند. همچنین طراحان محصولات، تعامل کاربر با صفحات سایت را تست و بررسی میکند.

 

وظایف توسعه دهندگان سایت :

 

این متخصصان طرح اولیه سایت که توسط طراح UX آماده شده، را پیاده سازی و به یک سایت تبدیل میکنند. درواقع تمام مراحل کدنویسی و ساخت سایت بر عهده توسعه دهندگان است.

 

اولویت های توسعه دهندگان وب :

 

در واقع اولویت کار توسعه دهندگان، پیاده سازی طرح های ارائه شده با استفاده از کد نویسی و زبان های برنامه نویسی مختلف است. پس از آن سایت ایجاد شده را با توجه به نیاز ها و خواسته های کاربرانی که قرار است از آن استفاده کنند، توسعه می دهند.

 

تجربیات توسعه دهندگان وب :

 

با توجه به اینکه توسعه دهندگان با کد نویسی سر و کار دارند. هر چه به زبان های برنامه نویسی بیشتری مسلط باشند، در کار خود حرفه ایی تر و تمیز تر عمل میکنند. توسعه دهندگانی که چندین سال در این زمینه کار کرده اند، میتوانند در کوتاه ترین زمان، تمیزترین خروجی را ایجاد کنند.

 


مطالب مرتبط :

ارتباط وبسایت با افزایش میزان فروش محصولات

تاثیر بروز رسانی سایت در افزایش فروش محصولات

آموزش ساخت سایت وردپرسی

بستن