تفاوت بین توسعه فرانت اند و بک اند

تفاوت بین توسعه فرانت اند و بک اند

تفاوت بین توسعه فرانت اند و بک اند

Backend و Frontend دو واژه پر کاربرد در صنعت کامپیوتر هستند به طوری که امروزه سر و صدای زیادی به پا کرده اند. Frontend همان client-side و Backend نیز همان server-side است. در ادامه به بررسی کامل آنها می پردازیم تا به خوبی متوجه تفاوت آنها شوید.

 

منظور از توسعه front-end چیست؟

 

در واقع طرح ها و محتویاتی که از یک سایت در مرورگر خود می بینید و با آن تعامل دارید، فرانت-اند یک وب سایت هستند.

 

به صورت کلی فرانت اند از دو بخش تشکیل می شود:

طراحی سایت + توسعه فرانت اند سایت

 

با توجه به اینکه بخش فرانت-اند حاوی مواردی است که مستقیما تجربه می کند. این موارد شامل متن، دکمه ها، تصاویر، منو ها و تمام چیزهایی است که کاربر میبیند.

فرض کنید شما تصمیم به راه اندازی یک وب سایت تجاری دارید. تا با استفاده از آن شغل و برند خود را به دیگران معرفی کنید. سپس با بازاریابی مناسب اقدام به فروش محصولات خود کنید.

در این جهت شروع به تهیه عکس و اطلاعات درمورد شغل، برند و محصولات خود می کنید. تا به بازدیدکنندگان نشان دهید و آن ها را جذب کنید. با توجه به اینکه این تصاویر و محتویات باید در دید بازدیدکنندگان قرار بگیرند. توسط تیم توسعه دهندگان و برنامه نویسان فرانت اند در وب سایت قرار می گیرند.

اگر شما قصد دارید در تیم های فرانت اند شروع به کار کنید، به یک سری مهارت ها و پیش زمینه از برخی تکنولوژی ها نیاز دارید.

 

توسعه دهندگان فرانت اند معمولا از چه تکنولوژی هایی استفاده میکنند؟

 

امروزه انواع مختلفی از تکنولوژی ها و پشته ها وجود دارد. که توسعه دهندگان فرانت اند از آنها استفاده می کنند. اما اکثر توسعه دهندگان پیشرفته سایت معمولا از زبان های برنامه نویسی HTML ، CSS و JavaScript استفاده می کنند. همچنین با فریم ورک های client-side یا همان سمت مشتری مختلفی مثل Angular، React ، Stencil و Vue کار می کنند. همچنین یک توسعه دهنده فرانت اند باید در طراحی وب واکنش گرا، کار با نرم افزارهای گرافیکی و عملیات تست و دیباگ نیز مهارت کافی داشته باشند.

 


مطلب مرتبط : مزایا و معایب استفاده از فریم ورک های React و Angular


 

حال ممکن است که برایتان سوال شود که کدام یک از این فریم ورک ها بهتر است؟

فریم ورک ها با توجه به نوع سایت و قابلیت های که قرار است در یک سایت پیاده سازی شوند، انتخاب میشوند. هر فریم ورک ویژگی ها و قابلیت های مربوط به خود را دارد که آن را منحصر به فرد می کند.

برای آشنایی با دو فریم ورک کاربردی و معروف React و Angular می توانید؛ به مقاله مربوط به مقایسه فریم ورک React و Angulare مراجعه کنید.

 

بخش توسعه فرانت اند، شامل چه شغل هایی است؟

 

  • طراح UI (رابط کاربری) : وظیفه ارائه یک نمای کلی از تمام صفحات وب سایت را بر عهده دارد. به کمک نرم افزارهای گرافیکی و با توجه به سلیقه سفارش دهنده، یک طرح کلی از سایت را ارائه می دهد.
  • طراح UX (تجربه کاربری) : با توجه به نوع سایت، بررسی میکند که کاربران با چه می توانند با چه محیطی بهتر تعامل برقرار کنند. سپس شروع به پیاده سازی و مشخص کردن مکان محتویاتی که قرار است در سایت قرار گیرد میکند.
  • برنامه نویس فرانت اند : با استفاده از فریم ورک ها و زبان های برنامه نویسی طرح های ارائه شده توسط طراح UI و UX را پیاده سازی میکنند. (بدون توجه به سرور و بک اند)

 

منظور از توسعه back-end چیست؟

 

توسعه بک اند، کاملا مربوط به موارد سمت سرور می باشد و کاربر آنها را به چشم نمیبیند. در واقع توسعه دهندگان بک اند، خدمات و سرویس هایی را ایجاد میکنند که منطق یک شغل را پردازش میکند. توسعه دهندگان بک اند با منابعی مثل دیتابیس ها، فایل سرورها، سرویس های ابری و تمامی مواردی که به سرور مربوط میشود، سر و کار دارند.

در واقع کارهایی که در توسعه بک اند انجام می شود، ستون فقرات آن وب سایت یا برنامه هستند. خدماتی که توسط توسعه دهندگان بک اند ارائه میشود، نه تنها در سمت سرور برنامه و وب سایت ها در دسترس هستند. بلکه در سمت کلاینت یا مشتری نیز قابل استفاده هستند.

بنابراین توسعه دهندگان بک اند کارهای مربوط به کدنویسی و برنامه نویسی تمام کارهایی را انجام می دهند. اما کاربر آنها را مشاهده نمی کند. در واقع کارهای پشت صحنه وب سایت را انجام میدهند. زمانی که یک وب سایت از سرور یک سری اطلاعات دریافت میکند، این فرایند توسط تیم بک اند انجام شده است.

وظیفه یک توسعه دهنده بک اند، برنامه نویسی چیزهایی است که هسته اصلی یک وب سایت هستند. کاربر نمی تواند کدهای آن را ببینید و یا به آن دسترسی داشته باشد.

 

توسعه دهندگان بک اند معمولا از چه تکنولوژی هایی استفاده میکنند؟

 

توسعه دهندگان بک اند هم مانند فرانت اند باید در زبان های برنامه نویسی HTML، CSS و جاوا اسکریپت مهارت های کافی داشته باشند. زیرا آنها هم با استفاده از کدنویسی، موارد سمت سرور را کنترل می کنند. همچنین باید با Stack یا پشته های نرم افزاری که شامل سیستم عامل ها، وب سرورها، فریم ورک ها، زبان ها، API ها برنامه نویسی و … کاملا آشنا باشند و تا حد زیادی به آنها مسلط باشند.

در stack ها از فریم ورک ها، زبان ها و API های برنامه نویسی برای ارائه سایت های سمت سرور و برنامه های تحت وب استفاده می شود. همچنین از آنها برای ایجاد سرویس هایی که سایر برنامه ها می توانند مصرف کنند نیز استفاده می شود.

در توسعه بک اند یک سری stack های بد نام مثل MEAN، .NET و LAMP وجود دارد. اما تعداد زیادی از پشته یا Stack های موجود، هر کدام شامل یک زبان برنامه نویسی دلخواه مثل #C، جاوا، پایتون و … هستند.

 

منظور از توسعه full-stack چیست؟

 

به عنوان یک توسعه دهنده یا برنامه نویس، نیازی نیست که فقط کارهای مربوط به frontend و یا فقط به کارهای backend خود را محدود کنید. شما میتوانید به عنوان توسعه دهنده full-stack کارهای مربوط به هر دو را انجام دهید. توسعه دهندگان full-stack می توانند سایت ها و برنامه های تحت وب را ایجاد کنند که هم در سمت مشتری (فرانت اند) و هم در سمت سرور (بک اند) ارائه شود.

توسعه دهندگان full-stack یک سری خدمات، اجزاء و API ایجاد می کنند که منطق مشاغل را در بر می گیرد. مشکلات تجاری خاص را حل می کنند و به زیر ساخت هایی مثل دیتابیس ها، فایل سرورها و … دسترسی کامل دارند.

اکنون که با توسعه فرانت اند و بک اند آشنا شدیم. به خوبی متوجه تفاوت های آنها شده اید. در صورتی که به هر دو آنها علاقه دارید می توانید شغل توسعه دهنده full-stack را انتخاب کنید و یادگیری مهارت های لازم را شروع کنید.

 


مطالب مرتبط :

وظایف و مسئولیت های اسکرام مستر

تفاوت بین توسعه دهنده وب و توسعه دهنده نرم افزار

بررسی بهترین روش های توسعه وب سایت

بستن