تفاوت بین API ها، وب سرویس ها و میکرو سرویس ها

بین API ها ، وب سرویس ها و میکرو سرویس ها چه تفاوت هایی وجود دارد؟

بین API ها ، وب سرویس ها و میکرو سرویس ها چه تفاوت هایی وجود دارد؟

در این مقاله، به بررسی تفاوت های بین وب API ها، وب سرویس ها و میکرو سرویس ها نیز میپردازیم. برای درک بهتر تفاوت ها، ابتدا باید با مفهوم هر یک از آنها آشنا شوید. در صورتی که اطلاعات کافی در مورد آنها ندارید، میتوانید به مقاله وب سرویس و API و میکروسرویس ها مراجعه کنید.

تفاوت های بین API و وب سرویس

یکی از بارزترین تفاوت های آنها، این است که وب سرویس ها بر خلاف وب API ها برای عملکرد به شبکه نیاز دارند. API ها می توانند به صورت آنلاین یا آفلاین نیز عمل کنند.

علاوه بر آن، وب سرویس ها مثل API ها پروتکل agnostic نیستند. API ها می توانند از هر سبک طراحی یا پروتکلی استفاده کنند. اما وب سرویس ها بیشتر به SOAP یا پروتکل دسترسی ساده به اشیا، محدود هستند.

API های عمومی اکثرا متن باز هستند و دارای اسناد شفاف تری هستند. در حالی که وب سرویس ها این شفافیت را فدای داده ها، شرکا و امنیت بیشتر می کنند. با این حال امنیت API همچنان یک چالش است.

منظور از REST API یا سایر API های وب سرویس ها چیست؟

REST مخفف عبارت REpresentation State Transfer میباشد که به عنوان یک گزینه معماری، یک سری استاندارد را در بین سیستم های کامپیوتری تحت وب ارائه می دهد. این سیستم های RESTful، به راحتی ارتباط بین سیستم ها را تسهیل و سپس نگرانی های سرور و مشتری را از یکدیگر جدا میکند.

سایر API های وب سرویس ها شامل JSON-RPC، XML-RPC و SOAP نیز هستند.

تفاوت بین SOAP و REST

SOAP فقط از XML به عنوان فرمت انتقال داده استفاده میکند. اما REST با فرمت های مختلفی کار میکند.

REST می تواند از SOAP استفاده کند اما SOAP قادر نیست از REST استفاده کند.

SOAP یک پروتکل است در حالی که REST یک معماری محسوب میشود.

REST به پهنای باند کمی نیاز دارد اما SOAP به پهنای باند زیادی احتیاج دارد.

SOAP از پروتکل های HTTP و SMTP پشتیبانی میکند در حالی که REST فقط به HTTP نیاز دارد.

میکروسرویس چیست؟

همانطور که در مقاله میکروسرویس گفتیم، میکروسرویس ها سبک های معماری هستند که معمولا در برنامه های مدرن وب (modern web) مورد استفاده قرار میگیرند.

هر سرویس یک فرایند منحصر به فرد محسوب میشود که میتواند به طور مستقل اجرا شود. معماری lightweight یا سبک همچنان از SOA استفاده میکند. که می تواند برای شرکت های بزرگ نیز بسیار مفید باشد.

نیروهای جداگانه می توانند روی موارد مختلف بدون مواجه شدن با مشکل کار کنند. اما این کار نیازمند ارتباط بین بخش های مختلف است که در آن ها وارد میشوند. با این حال، وب میکروسرویس ها کاملا یکسان نیستند.

تفاوت بین وب سرویس و وب میکروسرویس

بهتر است که میکروسرویس ها را به عنوان یک برنامه مستقل در نظر بگیریم که برای سرویس واحد و خاص به عنوان بخشی از معماری برنامه بزرگتر طراحی شده است. در حالی که یک وب سرویس به عنوان یک استراتژی برای تسهیل دسترسی سرویس در برنامه های کاربردی با استفاده از یک رابط وب عمل می کند.

از بین API ها، وب سرویس ها و میکروسرویس ها کدام یک برای تجارت و کسب و کار ها انتخاب مناسب و بهتری است؟

میکروسرویس ها، API ها و وب سرویس ها همه می توانند به طور جداگانه یا همزمان برای تجارت شما مفید باشند. برای انتخاب یکی از آنها بایستی به مواردی همچون پروتکل های خاص، قالب های پیام رسانی یا شیوه های ارتباطی مورد نیاز نیز توجه کنید.

بستن