بررسی هاست اختصاصی

مزایا و معایب هاست اختصاصی(Dedicated Server)

مزایا و معایب هاست اختصاصی(Dedicated Server)

میزان گستردگی گزینه های هاستینگ در چند سال گذشته بسیار بیشتر و پیچیده‌تر شده است. اصول اولیه ساده است: یک دستگاه محاسباتی، دارای نرم افزاری است که میتواند به یک رویداد شبکه مانند درخواست برای صفحات وب پاسخ دهد. نحوه نصب، پیکربندی، سازماندهی، بسته بندی، تبلیغ و فروش این سخت افزار و نرم افزار تفاوت اصلی بین همه گزینه های هاستینگ است.

هاست اختصاصی(Dedicated Hosting) ساده‌ترین گزینه برای درک است. تصور کنید که یک کامپیوتر از فروشگاه محلی خود خریداری کرده‌اید و DNS را به درستی پیکربندی کرده‌اید، نرم افزار سرور وب را اجرا و درخواست های سراسر جهان را ارائه می دهد. اما آیا می تواند با خرابی سیستم، افزایش  ترافیک، قطع برق غیرمنتظره، سرقت یا نقض امنیت مقابله کند؟ زیرا، شخصی که آن دستگاه را به خطر اندازد میتواند به همه چیز در شبکه شما دسترسی پیدا کند.

وب هاستینگ هایی مانند رابسانا،  هاست هایی اختصاصی ارائه می دهند که مسائل را حل می کند که شما را به طور موثر صاحب یک هاست در دیتاسنتر مرکز می کند.

سطوح مدیریتی متفاوت است اما اکثر هاست ها یک سیستم عامل از پیش نصب شده و نرم افزار مورد نیاز شما را ارائه می دهند. عملیات سخت تر ممکن است نیاز به چندین دستگاه جهت بالانس کردن حجم بار و پایگاه های بک-اند جداگانه داشته باشند.

راحتی در استفاده 

اغلب هاست ها، در انجام وظایف سطحی کمک را ارائه می دهند، اما اکثر وظایف را خودتان باید انجام دهید. تخصص فنی برای اتصال، نصب و پیکربندی نرم افزار مورد نیاز سیستم شما ضروری است.

هاست های اختصاصی به طور منظم توسط شرکت های بزرگتر با شرایط غیرمعمول یا بالاتر از حد معمول انتخاب می شوند. آنها ممکن است یک تیم جهت رسیدگی به عملیات سرورهای خود به صورت روزانه داشته باشند.

انعطاف پذیری

هاست اختصاصی، دارای بیشترین میزان انعطاف پذیری می باشند. هر زمان که نیاز داشتید می توانید هر چیزی را که دوست دارید نصب کنید. آیا به Node 8، PHP3 و… نیاز دارید؟ مشکلی نیست.

قابلیت ها

قابلیت های دستگاه تنها به بودجه محدود می شود. شما می توانید سریع ترین پردازنده ها، مقدار قابل توجهی RAM و هارد دیسک های چند پتابایتی را انتخاب کنید. همچنین، می توانید هاست بیشتری اضافه کنید و در نهایت سرور فارم خود را داشته باشید.

کارایی

قابلیت پردازش کامل دستگاه فقط مختص شماست. شما دسترسی کامل و بدون محدودیت به کل هارد دیسک و تمام منابع پردازشی دارید.

اگر این کافی نیست، می توانید اجزای دیگر را جایگزین یا اضافه کنید. در نظر گرفتن سخت افزار اضافی به سیستم اغلب مقرون به صرفه‌تر از صرف هفته های طولانی برای بهینه سازی نرم افزار است.

پهنای باند هنوز با ظرفیت مرکز داده محدود است، اما هاست اختصاصی گزینه نهایی عملکرد است.

قابلیت اطمینان

هاست شما فقط به اندازه سخت افزار قابل اعتماد است. پردازنده، دیسک های RAM، سایر اجزا در نهایت خراب می شوند. اما اکثر هاست ها سطحی از نظارت را ارائه می دهند. گزینه های RAID0( مجموعه‌ای اضافی از دیسک های مستقل) از بیشتر از دست دادن اطلاعات جلوگیری می کند.

ایمنی

“قدرت زیاد، مسئولیت زیادی را به همراه دارد.” هاست شما معمولاً خدمات پشتیبان گیری و نظارت را ارائه می دهد. اما شما می توانید کاری که دوست دارید را انجام دهید. هیچ چیز مانع از ورود به سیستم و اجرای / rm -rf برای حذف همه چیز نمی شود.

امنیت

سرویس های هاستینگ، به شما مشاوره نیز ارائه می دهند. اما امنیت تا حد زیادی بر عهده شماست. در صورت لزوم باید فایروال ها، اسکنرهای ویروس، گواهینامه های SSL و سایر گزینه ها را نصب پیکربندی کنید.

نقطه ضعف اغلب سیستم ها، معمولاً انسان ها هستند. اگر تیم sysop شما نتواند رمزهای عبور قوی و دستورالعمل های امنیتی به طور صحیح استفاده کند. مهاجم میتواند به طور کامل به سیستم دسترسی پیدا کند.

هزینه

سرورهای اختصاصی معمولاً گران ترین گزینه های میزبانی هستند. انتظار می رود ماهیانه چند صد دلار برای یک سیستم مبتدی با مدیریتی حداقلی پرداخت کنند. ارتقاء سخت افزار و پشتیبانی اضافی نیز ممکن است نیاز شود.

چه کسی باید یک هاست اختصاصی انتخاب کند؟

هاست اختصاصی معمولاً توسط شرکت های بزرگتر با سیستم های غیرمعمول یا مهم برای ماموریت انتخاب می شوند. برای مقرون به صرفه بودن یک وبسایت نیاز به چند صد هزار بازدید در ماه دارد.

هاست ابری

اخیراً، استفاده از هاست اختصاصی بسیار کاهش یافته است. جایگزین های مبتنی بر ابر یا سرورهای ابری، هاستینگ را به روش مشابهی مانند اداره برق ارائه می دهند. به این صورت که، هرچه از منابع بیشتری استفاده کنید، هزینه بیشتری نیز پرداخت خواهید کرد. بنابراین ممکن است هزینه های شما به صورت دوره‌ای تغییر کنند.

هاست های ابری، گزینه های متفاوتی دارند. اما اکثر آنها یک ماشین مجازی مقیاس پذیر را ارائه می دهند. سیستم عامل به طور واقعی یک تصویر دیسک(فایل) است که می تواند بدون اتصال به سخت افزارهای اساسی جابجا و کپی شود. این مسئله، قابلیت اطمینان را افزایش می دهد و پشتیبان گیری ساده تر می شود.

با این وجود، سرورهای اختصاصی بهترین انتخاب در مواردی هستند که عملکرد بسیار اهمیت دارد.

بستن