آشنایی با DBaaS

DBaaS یا دیتابیس به عنوان سرویس چیست؟

DBaaS یا دیتابیس به عنوان سرویس چیست؟

DBaaS یا دیتابیس به عنوان سرویس، یک سرویس رایانش ابری است که به شرکت ها اجازه می دهد از پایگاه داده بدون تنظیم سخت افزار فیزیکی استفاده کنند. همچنین، کاربران نیازی به نصب نرم افزار یا استخدام کارکنان برای حفظ فناوری های زیرساختی ندارند.

DBaaS مدیریت دیتابیس را با عملیات یک کلیک ساده کرده، کارهای وقت گیر را حذف کرده و انعطاف را برای توسعه سریع تر نرم افزار فراهم می کند.

برای آشنایی با فناوری DBaaS و نحوه انتخاب ارائه دهنده DBaaS ایده‌آل برای تیم خود، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ویژگی های دیتابیس به عنوان سرویس(DBaaS)

در تنظیمات سنتی، سرور دیتابیس بخشی از زیرساخت محاسباتی داخلی است. کارکنان محلی مسئول نصب، مدیریت، حفاظت و مقیاس گذاری دیتاسنتر هستند.

در مقابل، DBaaS یک سرویس اشتراک است که در آن ارائه دهنده سخت افزار را مدیریت می کند و دیتابیس را به عنوان سرویس ابری خصوصی ارائه می دهد. ارائه دهنده خدمات، وظایف اداری سطح بالای دیتابیس(DBA) را انجام می دهد، از جمله:

نصب اولیه
مدیریت پیکربندی
نگهداری دیتابیس
مدیریت اجرایی
پشتیبان گیری
وصله و ارتقاء
بازیابی فاجعه
نظارت بر ابر(هم برای دیتابیس و هم لایه های زیرین زیرساخت)
حفظ دسترسی بالا

تنها مسئولیت مشتری DBaaS استفاده از دیتابیس و کنترل محتوای آن است. با این حال، اگر شرکت تمایل بیشتری برای کنترل دیتابیس خود داشته باشد، ارائه دهنده DBaaS میتواند مشارکت بیشتر کاربر را فعال کند.

نام رایج دیگر DBaaS، سرویس دیتابیس مدیریت شده است. این نوع خدمات ابری دیتابیس های رابطه‌ای و غیر رابطه‌ای را پوشش می دهد.

DBaaS نیاز به استخدام و آموزش یک تیم برای مدیریت دیتابیس را از بین می برد. در عوض، یکی از کارکنان، موارد دیتابیس را از طریق API و داشبورد مدیریت کنترل می کند. داشبورد به شما امکان می دهد عملیات یک کلیک را انجام دهید که فرایندهای پیچیده مانند تهیه و مشخصات را ساده می کند.

هنگامی که کنسول، دستوراتی را از کاربر دریافت می کند، پلت فرم DBaaS، دیتابیس را ارائه می دهد و یک نقطه پایانی با قابلیت query را بر میگرداند. که کاربر می تواند مستقیماً از این کد استفاده کند.

DBaaS، کاربران را قادر می سازد تا بدون اطلاع از پیاده سازی ها، یک دیتابیس را اداره کنند. به عنوان مثال، یک توسعه دهنده می تواند یک نمونه پایگاه داده را با استفاده از همان مجموعه تماس های API بدون در نظر گرفتن نوع دیتابیس(MySQL، Oracle، MongoDB و غیره) اضافه کند. مدل DBaaS همچنین، مکانیم ساده‌ای را برای موارد زیر ارائه می دهد:

-افزودن کاربران

-ایجاد الگو و طرح ها

-اعطای مجوزها

-ردیابی فعالیت

برنامه های کاربردی دیتابیس به عنوان سرویس

DBaaS دو کاربرد اصلی دارد:

1. سازمانهایی که ابر را مدیریت و نگهداری می کنند.

1. تیم هایی که منابع ابری مصرف می کنند(یا تیم های توسعه سنتی یا تیم DevOps)

DBaaS برای شرکت های کوچک و متوسطی که بخش IT ندارند، بسیار ایده‌آل است. همانطور که DBaaS بار مالی سخت افزار و تعمیر و نگهداری رابر عهده می گیرد. تیم های کوچک تر می توانند برنامه هایی بسازند که ک به طور سنتی توانایی حمایت از آنها را ندارند.

همچنین، DBaaS یک گزینه محبوب برای تیم هایی است که می خواهند دیتابیس را برای برنامه های پیچیده توزیع شده تنظیم و مقیاس بندی کنند. به عنوان مثال، در راه اندازی IaaS و DBaaS، راه حل DBaaS میتواند منابعی را از پلت فرم IaaS درخواست کند که به طور خودکار فرایندهای تامین، ذخیره و شبکه را مدیریت می کند.

همچنین، شرکت ها از پلت فرم های DBaaS برای پشتیبانی از نسخه های خاص یا محدود کردن پیکربندی می توانند استفاده کنند. به عنوان مثال، یک شرکت می تواند توسعه دهندگان را مجبور به تهیه هارد دیسک سنتی کند. در همین حال، مهندسان DevOps می توانند توانایی ارائه سرورهای با ظرفیت بالاتر با SSD را داشته باشند.

دیتابیس هایی که پردازش داده ها را با الزامات دقیق نظارتی انجام می دهند به دلی خطرات ذخیره داده ها بر روی ابر برای DBaaS مناسب نیستند. همچنین، پروژه های مهم که 99.999% از زمان کار را می طلبد، برای زیرساخت های داخلی مناسب تر هستند.

راه اندازی DBaaS

راه اندازی DBaaS به سرویس ابری و سرویس دیتابیس نیاز دارد.

ارائه دهندگان ابر محبوب عبارتند از Amazon AWS ، Microsoft Azure ، Oracle Cloud ، Google Cloud Platform و phoenixNAP Bare Metal Cloud. محبوب ترین ارائه دهندگان DBaaS عبارتند از:

آمازون (Amazon Aurora، DynamoDB، Amazon RDS، SimpleDB)

Google Cloud (GC Bigtable ، Google Cloud Datastore ، GC Spanner ، Google Cloud SQL)

Microsoft Azure (پایگاه داده Microsoft SQL ، MA Table Storage ، Microsoft DocumentDB)

IBM Cloudant

Atlas MongoDB 

سرویس ابری پایگاه داده اوراکل

 سرویس های ابری و دیتابیس نیازی به ارائه یکسان ندارند. برای مثال، یک تیم می تواند Bare Metal Cloud را برای نیازهای ابری راه اندازی کرده و آن را سرویس را با دیتابیس SQL Server مایکروسافت جفت کند. با این حال، همه سیستم عامل های ابری از همه سیستم های مدیریت دیتابیس(DBMS) پشتیبانی نمی کنند، بنابراین قبل از ترکیب ارائه دهندگان مختلف، تحقیق کنید.

مزایای DBaaS

DBaaS مزایای عملیاتی و مالی قابل توجهی نسبت به دیتابیس های استاندارد داخلی دارد.

توسعه دهنده انعطاف پذیر

گسترش دیتابیس استاندارد یک فرایند پیچیده و چند مرحله‌ای است که نیاز به کارهای مختلف دارد. معمولی ترین روش آن به شکل زیر است:

توسعه دهنده، یک درخواست در سیستم تیکتینگ ایجاد می کند

تیکت تا رسیدن به اولویت ها در صف می ماند

تیم فناوری اطلاعات، تیکت را ارزیابی می کند.

اگر درخواست معتبر باشد، تیم منابع محاسبه، ذخیره سازی و شبکه را برای دیتابیس جدید اختصاص می دهد.

پیکربندی منابع و نصب شروع می شود

توسعه دهنده یک نقطه ورود به دیتابیس را دریافت میکند . شروع به استفاده از تنظیمات جدید می کند.

این فرایند به هیچ عنوان انعطاف پذیر نیست، به خصوص اگر تیم در تلاش برای انتقال به DevOps باشد.

گسترش دیتابیس از این طریق هم مستعد خطا و هم وقت گیر است.

این مدل DBaaS به مداخله IT نیاز ندارد و فرایند deploy را خودکار می کند. شرکت استاندارد تهیه دیتابیس را ایجاد می کند، پس از آن توسعه دهنده می تواند نحوه deploy را مدیریت کند. مدیران IT نیز بر روی وظایف مهم تمرکز می کنند، در حالی که توسعه دهندگان می توانند دیتابیس را در عرض چند دقیقه ادغام کنند.

این مدل، برای شرکت هایی که سعی در تسریع چرخه عمر توسعه نرم افزار دارند بسیار ایده‌آل است. دیتابیس ها نیز سازگارتر می شوند که منجر به قابلیت اطمینان بهتر سیستم می شود.

بهره وری بیشتر فناوری اطلاعات

مدیریت استاندارد دیتابیس، تیم را ملزم به تنظیم، نظارت، وصله، ارتقاء و تغییر اندازه دیتابیس می کند. با رشد شرکت، تعداد و انواع دیتابیس هایی که نیاز به مدیریت دارند افزایش می یابد و نیازمند صرف زمان بیشتری می شوند.

با استفاده از DBaaS ، این تیم زمان ارزشمندی را صرفه جویی می کند:

ارائه دهنده بیشتر وظایف اداری را برعهده می گیرد.

رویه های پیچیده(مانند deploy، ارتقاء و تغییرات پیکربندی) به طور خودکار اتفاق می افتد.

توسعه دهندگان می توانند چندین دیتابیس را با یک عملیات واحد مدیریت کرده یا از بین ببرند.

فقدان وظایف تکراری و مدیریت خرد به تیم اجازه می دهد تا بر کارهای تاثیرگذارتر مانند ایجاد برنامه و نوآوری تمرکز کند.

امنیت برنامه

ارائه دهندگان دیتابیس ابری معمولاً امنیت سطح سازمانی را ارائه می دهند. ارائه دهندگان خوب از دیتابیس شما با موارد زیر محافظت می کنند:

رمزگذاری داده ها(هم در حالت استراحت و هم در حالت انتقال)

مدیریت دسترسی یکپارچه

کنترل استانداردهای رعایت مقررات

امنیت شبکه سرتاسر با تقسیم بندی خرد و شبکه های خصوصی مجازی

نتیجه امنیت سطح بالا، خطر کمتر برای از دست دادن داده ها است. علاوه بر این، همه ارائه دهندگان عمده ابر یک توافقنامه سطح خدمات(SLA) ارائه می دهند که زمان کار را تضمین می کند.

صرفه جویی در هزینه

DBaaS، یک جایگزین مقرون به صرفه برای راه اندازی دیتابیس داخلی است. DBaaS به شرکتت اجازه می دهد تا هزینه دوره‌ای قابل پیش بینی رابر اساس منابع مصرفی پرداخت کند. یک کسب و کار با عدم نیاز به سرمایه گذاری در موارد زیر صرفه جویی می کند:

سخت افزار گران قیمت و قدرتمند

دیتاسنترها

مجوز نرم افزار

کارکنان ماهر برای مدیریت و نگهداری از زیرساخت ها

همچنین DBaaS، از مصرف اضافی منابع جلوگیری می کند. مانند هر طرح ابری دیگری، کاربران میزان منابع مصرفی خود را کنترل می کنند که به یک تجارت اجازه می دهد در هر زمان، از مصرف مطلوب اطمینان حاصل کند.

قابلیت اطمینان و عملکرد بهتر

راه حل های DBaaS از قابلیت دسترسی بالایی برخوردار بوده و در اوج عملکرد اجرا می شوند. در صورت خرابی، پلتفرم ترافیک را به یک کپی تغییر مسیر می دهد و زمان uptime را حفظ می کند.

DBaaS، مقیاس پذیری بسیار خوبی دارد. کاربران می توانند به سرعت و به راحتی ظرفیت ذخیره سازی و محاسبه را برای برآوردن نیازهای پردازشی بالا اضافه کنند. کاهش حجم در طول استفاده غیر اوج نیز ساده است. این کشش برای تقاضای دیتابیس پویا، مانند گزارش پایان سه ماهه یا افزایش فصلی در خریدهای الکترونیکی ایده‌آل است.

همچنین یک سیستم DBaaS، می تواند دیتابیس را برای افزایش تقاضا نظارت کند. اگر کاربر سیاست هایی را برای آستانه استفاده تنظیم کند، پلت فرم می تواند به طور خودکار با افزایش تقاضا مقیاس پیدا کند و پس از کاهش تقاضا، کاهش یابد.

معایب DBaaS

علی رغم مزایای قابل توجه، DBaaS در مقایسه با راه اندازی دیتابیس داخلی دارای معایب متعددی است. این اشکالات عبارتند از:

عدم کنترل:

کارکنان داخلی به سرورها یا فضای ذخیره سازی پشت دیتابیس دسترسی ندارند. اگر اتصال کاربر قطع شود یا ارائه دهنده با مشکلی مواجه شود، مشتری نمی تواند به محتوای ذخیره شده دسترسی پیدا کند.

نگرانی های امنیتی:

اگر ارائه دهند مراقب نباشد، ذخیره داده ها در ابر می تواند منجر به نقض شود. همچنین، شرکت مشتری بر امنیت فیزیکی سرورها تاثیر نمی گذارد.

مشکلات تاخیری:

دسترسی به داده ها از طریق اینترنت به ویژه هنگام بارگیری حجم زیادی از داده ها می تواند منجر به مشکلات عملکرد شود.

نتیجه گیری

دیتابیس به عنوان سرویس(DBaaS) می تواند چابکی و انعطاف پذیری را به تیم های توسعه دهنده بدون توجه به اندازه و صنعت اضافه کند. از DBaaS برای رهایی تیم خود از وظایف نگهداری و مشارکت توسعه دهندگان با وظایفی که منجر به نوآوری  و رشد کسب و کار می شود، استفاده کنید.

بستن