8 سوالی که مشتریان حتما باید از طراحان وبسایت بپرسند

8 سوالی که مشتریان حتما باید از طراحان وبسایت بپرسند

8 سوالی که مشتریان حتما باید از طراحان وبسایت بپرسند

قبل از شروع توسعه وب سایت لازم است که توسعه دهندگان به یک سری از سوالات مشتریان پاسخ بدهند.

بهترین راه برای جلوگیری از مشاجره های احتمالی با توسعه دهندگان وب این است که از همان ابتدای پروژه درباره مشخصات کامل پروژه صحبت کنید. در این ملاقات ها تمام سوالات خود را بپرسید و هیچ ابهامی در مورد روند توسعه وجود نداشته باشد. سپس تلاش کنید که به بهترین شکل به برنامه نویسان و توسعه دهندگان پاسخ دهید؛ تا در تحویل پروژه تاخیری وجود نداشته باشد. به صورت کلی اولین جلسه، به سفارش دهنده و گیرنده کمک میکند تا انتظارات خود را تعیین کنند. پس از آن تصمیم بگیرند که با هم همکاری میکنند یا خیر.

 

سوالاتی که قبل از ثبت سفارش سایت باید از طراح وبسایت پرسیده شود ؟

 

1. چه کسی مدیر پروژه است ؟

 

زمانی که طراحی وب سایتتان را به یک شرکت میسپارید، مطمئنا وب سایت شما توسط یک تیم طراحی و توسعه می یابد. در واقع این وظیفه شما نیست که افراد این تیم را انتخاب یا شناسایی کنید. این تیم توسط یک مدیر پروژه مدیریت و کنترل می شود که با شما تعامل خواهد داشت.

معمولا شما اول با بازاریاب های تیم فروش ارتباط برقرار می کنید. که پس از سفارش و شروع پروژه ارتباط شما با این تیم قطع میشود. بنابراین باید بدانید پروژه شما قرار است توسط چه کسی مدیریت شود. سعی کنید از همان ابتدای همکاری، یک رابطه کاری خوب با مدیر پروژه ایجاد کنید.

 

2. پروژه چگونه مدیریت می شود ؟

 

کلید موفقیت در توسعه وب سایت، مدیریت خوب پروژه میباشد. بنابراین، لازم است بدانید که پروژه چگونه مدیریت می شود. توسعه دهندگانی که مسئول توسعه وب سایت شما هستند. معمولا از نرم افزارهای مدیریت پروژه مثل Asana، Basecamp و یا Trello می کنند. حتی ممکن است بعضی از آنها یک سیستم اختصاصی داشته باشند که از آن استفاده می کنند. برنامه نویس وب سایت شما هر چند مدت یکبار باید سایت را به روز کند. همچنین ممکن است در بعضی از مراحل توسعه، از شما بخواهد یک سری ورودی به سایت وارد کنید. این نرم افزارهای مدیریت پروژه، تبادل اطلاعات را برای شما آسان میکنند. همچنین به شما کمک می کنند تا نحوه پیشرفت پروژه خود را ببینید.

 

3. راه های ارتباطی به چه شکل است ؟

 

لازم است بدانید که چگونه و چه زمان هایی می توانید با توسعه دهنده یا مدیر پروژه خود ارتباط برقرار کنید. برای مثال:

هر چند وقت یکبار می خواهید پیشرفت های پروژه خود را ببینید؟

در صورت داشتن سوال با چه کسی و در چه زمانهایی باید تماس بگیرید؟

آیا راه ارتباطی آنها به صورت تماس است و یا باید از طریق ایمیل یا اسکایپ با آنها ارتباط برقرار کنید؟

ارتباط خوب، برای تکمیل به موقع یک پروژه الزامی و ضروری است. توصیه میشود که در اسرع وقت به سوالات احتمالی که توسعه دهنده وب سایتتان از شما میپرسد، جواب واضح و کامل دهید. همچنین باید با گزارشات منظم، از خروجی و پیشرفت سایت خود آگاه باشید. اما این گزارشات و ارتباطات نباید بیش از حد شود. تماس های تلفنی اضافی و غیر ضروری شما می تواند مانع پیشرفت صحیح سایت شما شود.

 

4. طراح سایت در طول توسعه پروژه چه خواسته هایی از شما خواهد داشت ؟

 

با توجه به اینکه هر وب سایت یک سری ورودی ها دارد. در طول پروژه مطمئنا برنامه نویس برای تست خروجی ها، از شما می خواهد که یک سری ورودی به سایت وارد کنید. زمانی که شما با تاخیر خواسته های تیم را انجام دهید. پروژه نهایی نیز با تاخیر به شما تحویل داده میشود. بهتر است در جلسه راه اندازی پروژه، یک لیست از اقدامات و اطلاعات مورد نیاز خود در طول پروژه را دریافت کنید. همچنین می توانید با مدیر پروژه در میان بگذارید که چه زمان هایی در دسترس نیستید و پاسخگوی آنها نخواهید بود. بهتر است در همان جلسه اولیه با مدیر پروژه در مورد زمانبندی مورد نیاز برای بررسی و تایید خروجی سایت توسط شما نیز صحبت کنید. برای مثال اگر یکی از مراحل پروژه را بررسی نکنید، برنامه نویس به مرحله بعد نخواهد رفت. در نتیجه این کار باعث تاخیر در تحویل پروژه نهایی خواهد شد.

 

5. توسعه دهنده چقدر آزادی در تصمیم گیری های طراحی وب دارد ؟

 

هنگام ثبت و توسعه پروژه، مدیر پروژه از شما یک سری توضیحات دقیق و کامل در مورد وب سایت مورد نظرتان می خواهد. ممکن است که شما در پاسخ آنها فقط یک طرح کلی از نیازهای خود را به آنها ارائه داده باشید. در هر صورت، توسعه دهنده پروژه شما باید به خوبی درک کند که در طول طراحی و توسعه پروژه تا چه حد میتواند از مشخصات شما منحرف شود.  همچنین باید بداند که در چه جاهایی اجازه دارد نظر خود را به شما ارائه دهد. گاهی اوقات رعایت دقیق مشخصات و موارد طبق نظر مشتری، ممکن است باعث ایجاد مشکل در عملکرد و بهینه سازی سایت شود. بنابراین، معمولا توسعه دهندگان تا حدودی اجازه دارند که یک سری تغییرات جزئی در ظاهر سایت انجام دهند. این کار به قصد بهینه کردن عملکرد سایت نیز انجام میشود. بنابراین لازم است که با مدیر پروژه در این مورد صحبت کنید. گاهی  این تغییرات می تواند باعث افزایش هزینه و تاخیر در تحویل پروژه شود.

 

6. تایید کننده نهایی پروژه چه کسی است ؟

 

برخی مشتریان دارای تیم و شریک هستند. از این رو مدیر پروژه از شما میپرسد که تصمیم گیرنده و تایید کننده نهایی پروژه چه کسی است. مهم است که یک پاسخ دقیق به این سوال دهید. باید برای مدیر پروژه یا توسعه دهنده دقیق مشخص کنید که در صورتی که تایید کننده نهایی شما نیستید، در سازمان یا تیمتان چه کسی قرار است تایید نهایی را بدهد. اگر به صورت تیمی و یا شریکی کار میکنید، بهتر است که مدیر پروژه را به عنوان یک نقطه تماس توسعه دهنده نیز قرار دهید. سپس به کمک مدیر پروژه می توان درخواست ها و ورودی های مورد نیاز برای پروژه را می توان فیلتر و مدیریت کرد. سپس از طریق کانال های توافق شده به شرکت توسعه دهنده ارسال کرد.

 

7. زمانبندی و تحویل پروژه به چه شکل است ؟

 

اگر محدودیت زمانی دارید و یا برایتان مهم است تا یک تاریخ مشخص شده حتما وب سایت در اختیارتان باشد. باید از همان ابتدا آن را با مدیر پروژه در میان بگذارید. برای مثال، ممکن است تاریخ شروع کار وب سایت شما، همزمان با شروع اقدامات بازاریابی باشد. لازم است بدانید که آیا پروژه وب سایت ممکن است به صورت مرحله ای تحویل داده شود یا خیر؟

شما باید تاریخ های تحویل پروژه و هزینه های مرحله ای را که ممکن است در تحویل هر مرحله لازم به پرداخت داشته باشد را بررسی و مشاهده کنید. در صورت لزوم، بهتر است در زمانبندی تحویل آن عجله نداشته باشید. زیرا هرچه زمان بیشتری به توسعه دهنده پروژه خود دهید، معمولا نتایج بهتری دریافت خواهید کرد.

 

8. فرایند تست و دیباگ وب سایت به چه شکل است ؟

 

با توجه اینکه بخواهید وب سایت شما به صورت مرحله ای و یا در یک تاریخ مشخص شده به صورت کامل تحویل بگیرید و تغییرات در آن ایجاد کنید. فرایند تست و دیباگ در آن متفاوت است. با تست کردن وب سایت خود می توانید متوجه اشکالات کار خود شوید و آنها را دیباگ کنید. از این رو از مدیر پروژه بخواهید هنگام تست و دیباگ به شما اطلاع دهند تا شما هم بتوانید تغییرات مورد نیاز خود را به آنها بگویید. زیرا هنگام سفارش شما هزینه یک سری از اصلاحات و تغییرات را پرداخت کرده اید. در صورتی که خواستار تغییرات جزئی و بیشتری باشید می توانید هزینه آنها را به صورت جداگانه پرداخت کنید تا توسعه دهندگان آنها را اعمال کنند.

در آخر به یاد داشته باشید که توسعه دهنده با توجه به بودجه و هزینه ای که پرداخت کرده اید به شما خروجی تحویل می دهد.

 


مطالب مرتبط : 

اهمیت مشتری در توسعه کسب و کار

5 استراتژی برای بهبود CX یا تجربه مشتری

تاثیر وبلاگ در رشد و گسترش مشاغل و افزایش مشتری

6 شاخص عملکرد کلیدی(KPI) مهم برای افزایش مشتریان فروشگاه های آنلاین

برترین روش های طراحی UI/UX جهت افزایش میزان فروش و مشتری

بستن