بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا و روش های مختلف جذب مخاطب

بازاریابی محتوا و روش های مختلف جذب مخاطب

بازاریابی محتوا چیست؟

در دهه .1900، آندره و ادوارد میشلن به سختی تلاش می کردند تا لاستیک های خود را در فرانسه به فروش برسانند. اما فقط حدود 3000 اتومبیل در جاده ها بود. تنها راه برای افزایش فروش آنها این بود که تعداد اتومبیل ها نیز افزایش یابد.

بنابراین، جهت ایجاد انگیزه بیشتر برای سفر و گردش در کشور و همچنین افزایش تقاضا برای خرید اتومبیل، آنها یک راهنما برای رانندگان فرانسوی تهیه کردند. که در آن بهترین هتل ها و رستوران ها برای غذا خوردن و خوابیدن، نقشه راه، دستورالعمل تعویض لاستیک، تعمیرگاه ها، مکانیکی ها و پمپ های بنزین در آن ذکر شده بود.

آنها آن را راهنمای میشلن نامیدند و این یکی از اولین و بهترین نمونه های بازاریابی محتوا در تاریخ است.

این راهنمایی که توسط یک تولید کننده لاستیک ایجاد شد، پس از یک قرن انتشار سرانجام به یکی از معروف ترین سیستم های رتبه بندی رستوران در جهان تبدیل شد.

دریافت ستاره از راهنما برای رستوران های جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. دریافت 3 ستاره ب این معنی است که شما « غذاهایی استثنایی که ارزش یک سفر خاص را دارند» ارائه می دهید.

علاوه بر ایجاد یک راهنمای موفق، آنها به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تایر در جهان تبدیل شدند.

در واقع بازاریابی محتوا یک مفهوم بسیار ساده است. که به معنی ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، آموزشی و بسیار مرتبط برای بازار هدف شما می باشد. وقتی با ایجاد یک محتوا به حل مشکلات آنها کمک می کنید، باعث ارزش بخشیدن به زندگی آنها می شوید، که نتیجه آن افزایش اعتماد و اعتبار صنعت شماست. به همین ترتیب، هنگامی که آنها آماده تصمیم گیری در مورد محصول یا سرویس مرتبطی باشند، شما اولین برندی خواهید بود که در نظر خواهند گرفت.

عناصر بازاریابی محتوا

          1.  به طور مداوم به ایجاد محتوای مرتبط و ارزشمند بپردازید

بازاریابی محتوا یک استراتژی بلند مدت است. زیرا فعالیتی است که باید به صورت منظم و مستمر انجام شود. انتشار منظم مطالب مرتبط به شما کمک می کند تا با مخاطبان خود روابطی محکم برقرار کنید.

به گفته یکی از مدیران گوگل، «محتوا، هر چیزی است که به زندگی خواننده ارزش می بخشد.» بازاریابی محتوا، با توجه به شخصیت خریدار شما، راه حل هایی را جهت برطرف کردن مشکلات به آنها می آموزد و به مواردی مانند اینکه شما چه کسی هستید ، چه کاری انجام می دهید و چه چیزی می فروشید ارتباطی ندارد.

           2. توزیع محتوا

با حدود 3 میلیون پست وبلاگی که هر روز منتشر می شود، باید اطمینان حاصل کنید که مطالب خود را به صورت موثر در بین مخاطبان هدف خود توزیع می کنید.

سندیکای محتوا، یکی از راه های انجام این کار است. زیرا به شما امکان می دهد دوباره مطالب خود را در وبلاگ های شخص ثالث منتشر کنید.

*Content syndication که به فارسی هم‌نشری محتوا نیز معنا می‌شود، به فرآیند انتشار دوباره یک محتوا، در پلتفرم‌های دیگر گفته می‌شود.

همچنین، شما باید وب سایت های عالی و محبوب در حوزه مرتبط با کسب کار خود که فکر می کنند محتوای شما شایسته انتشار در دامنه خود است را پیدا کنید. در نتیجه سندیکا در محتوا میزان مخاطبان شما را افزایش داده و باعث می شود که وب سایت و محتواهای شما بیشتر دیده شود.

علاوه بر آن، بسیار مهم است که مخاطبان بتوانند مطالب شما را به راحتی به اشتراک بگذارند. اگر دکمه های اشتراک در شبکه های اجتماعی را در مکان های استراتژیک محتوای خود اضافه نکنید. از روش های سریع و آسانی که به مخاطبان امکان می دهد مطالب شما را در وب پیدا کنند، حداکثر استفاده را نمی کنید.

          3. جذب و حفظ هدفمند مخاطب

برای ایجاد محتوای مرتبط و ارزشمند، باید بدانید که برای چه کسی قرار است آن را ایجاد کنید. که همچنین به عنوان شخصیت خریدار یا مشتری شناخته می شود. شما باید بدانید که مشکلات مخاطب هدفتان چیست، چگونه می توانند در مورد شما اطلاعات کسب کنند و در هنگام تصمیم گیری برای خرید به چه عواملی توجه می کنند.

همچنین، این مسئله فقط در مورد یافتن مشتری های بالقوه نیست. استراتژیهای بازاریابی محتوا با ارائه مداوم مطالب مرتبط، در راضی نگه داشتن مشتریان موجود از محصول و یا خدمات به شما کمک می کند.

         4. پیش بردن اقدامات سودآور

در حالی که بازاریابی محتوا به اندازه تبلیغات به چرب زبانی نیاز ندارد، هدف اصلی این است که مشتری بالقوه محصول یا سرویس ارزشمندی بخرد.

محتوای اصلی، دارای منبع و خوبنوشته شده می تواند به شما کمک کند که به این هدف دست پیدا کنید. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که تیم شما روی این موضوع تمرکز کرده است. به عنوان خالق محتوا، می توانید با بروز رسانی مداوم خود در مورد نحوه کار کرد الگوریتم های رتبه بندی گوگل و سایر موتورهای جستجو، از کیفیت استانداردی برخوردار شوید.

هرچه محتوای شما برای جستجوی آنلاین مفیدتر باشد، رتبه بالاتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو(SERP) خواهد داشت. نیازی به گفتن نیست که این می تواند بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت شما هدایت کند. سپس، در حالی که می توانید از آن به عنوان فرصتی برای پرورش و جذب هرچه بیشتر چشم اندازهای خود استفاده کنید، قیف فروش ورودی خود را نیز رشد می دهید.

قدرت بازاریابی محتوا

چگونه بازاریابی محتوا باعث تغییر صنعت بازاریابی شد؟ از زمانی که ست گودین(Seth Godin) کتاب الکترونیکی خود را با عنوان «Unleashing the Ideavirus» در سال 2000 منتشر کرد، بازاریابی محتوا به عنوان یک پادشاه شناخته شد. مصرف کنندگان محتوا از این واقعیت خوششان می آید که این یک شکل از بازاریابی سنتی نیست،زیرا اطلاعات ارزشمندی را به جای تبلیغات ناخواسته دریافت می کنند.

همچنین، بر طبق گفته های ست، “بازاریابی محتوا تنها روش بازاریابی باقی مانده است”.

با آمار زیر توجه کنید:

  • موسسه بازاریابی محتوا گزارش داده است که از هر 10 نفر، 8 نفر خود را به عنوان خواننده وبلاگ معرفی می کنند و 23% ازکل وقت صرف شده در اینترنت را به سایت های رسانه های اجتماعی اختصاص می دهند.
  • 77% از کاربران اینترنت وبلاگ می خوانند.
  • در حال حاضر حدود 200 میلیون کاربر از نرم افزارهای مسدود کننده تبلیغات استفاده می کنند.
  • محتوای جالب یکی از مهمترین دلایلی است که افراد کسب و کارها را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند.
  • از آنجا که 82% از مصرف کنندگان اعلام کرده‌اند، در مورد شرکتی که محتوای سفارشی ارائه میدهد احساس بهتری دارند، به همین دلیل احتمال خرید از آن شرکت ها بیشتر است.
  • 90% از مصرف کنندگان، محتوای سفارشی را مفید می دانند و 78% نیز معتقدند سازمانهایی که محتوای سفارشی تهیه می کنند، علاقه مند به ایجاد روابط خوب با آنها هستند.
  • بازدهی شرکت هایی که وبلاگ ماهانه دارند، 67% بیشتر از شرکت های فاقد وبلاگ است.
  • 80% از تصمیم گیرندگان تجاری ترجیح می دهند اطلاعات شرکت را در یک سری مقاله در مقابل یک تبلیغ دریافت کنند.

در طول سال ها، بسیاری از مشاغل، تاثیر عظیم بازاریابی محتوا را به عنوان بخشی از استراتژی های بازاریابی خود مشاهده کرده‌اند. در اینجا مزایای اجرای استراتژی بازاریابی محتوای برنامه ریزی شده برای کسب و کار شما آورده شده است:

  • آگاهی از برند خود را گسترش دهید

آیا به تازگی وارد این صنعت شده‌اید؟ یا محصولات جدید را عرضه کرده‌اید؟ بازاریابی محتوایی می تواند به پیام تجاری شما کمک کند تا به بازار هدف برسد.

با ایجاد، انتشار و توزیع مطالبی که با مشکلات بازار هدف شما مطابقت دارد، می توانید به موضوعاتی بپردازید که راه حل های جدید و مرتبط ارائه می دهند. در راستای آن، می توانید محصولات یا خدمات خود را از طریق محتوای خود به فروش برسانید و در عین حال باعث ایجاد اعتماد و اعتبار برای برند خود شوید.

  • افزایش ترافیک و آمار بازدید وب سایت

با انتشار مطالب ارزشمند در بازار هدف خود، وبلاگ کسب و کار شما به عنوان مرکز اطلاعات معتبر و دقیق شهرت خواهد یافت. از طریق به اشتراک گذاری ساده این مطالب در شبکه های اجتماعی، بازدید کنندگان جدید به وب سایت شما هدایت می شوند.

علاوه بر این، بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا یک استراتژی ارسال مهمان را پیاده سازی کنید. این روش، انتشار پست های وبلاگ شما در وب سایت دیگری با لینک است که به نوبه خود، باعث افزایش اعتبار مطالب شما می شود. مهمتر از همه، شما در معرض مخاطبان کاملاً جدید قرار خواهید گرفت که می توانید آنها را به وب سایت خود هدایت کنید.

بازاریابی محتوا، بنیادی محکم را در راستای افزایش اعتبار وب سایت شما ارائه می دهد تا بتوانید از ترافیک ارگانیک سئو استفاده کنید.

  • باعث ایجاد اعتماد و رهبری فکری شوید

بازاریابی محتوا به شما امکان می دهد نقاط قوت و اعتبار کسب و کار خود را به نمایش بگذارید. این مسئله به شما کمک می کند اعتماد را هم در سطح مخاطبان و هم در سطح موتورهای جستجو ایجاد کنید.

در مرحله اول، شما باید تصویری از خود به عنوان یک متخصص و یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد برای بازار هدف ترسیم کنید. وقتی آنها به شما اعتماد بیشتری داشته باشند، پذیرای فعالیت های بازاریابی شما خواهند بود.

ثانیاً، نگه داشتن بازدید کنندگان وب سایت برای مدت طولانی در صفحه خود، به موتورهای جستجو سیگنال می دهد که کاربران از مطالب شما راضی هستند.

  • بهبود سئو

از طریق بازاریابی محتوا، می توانید پست های وبلاگ را منتشر کنید که دارای کلمات کلیدی خاصی هستند که می خواهید بر اساس آنها رتبه بندی شوید. وقتی از کلمات مناسب برای پشتیبانی از استراتژی کلمات کلیدی خود استفاده می کنید، موتورهای جستجو اطمینان خواهند داشت که شما بیشترین مطالب را در اختیار جستجوگران قرار می دهید و رتبه شما را بر این اساس بهبود می بخشند.

همچنین، می توانید لینک هایی را با کلمات کلیدی ایجاد کنید تا مطالب شما با استفاده از قابلیت جستجو و رتبه بندی سئو را بهبود دهد.

  • کمپین های تولیدی پیشرو را تقویت کنید

گذشته از پست های وبلاگ، بازاریابی محتوا به شما امکان می دهد قالب ها و انواع مختلفی از محتوا مانند کتاب های الکترونیکی، مطالعات موردی، کاغذ های سفید و وبینارها یا پادکست ها را تولید کنید.

برای شما مهم است که خواننده برای دسترسی به مطالب، نیاز به ارائه اطلاعات تماس مانند نام و آدرس ایمیل خود داشته باشد. این مطالب که به عنوان محتوای دروازه دار نیز شناخته می شوند، به شما کمک می کنند تا سرنخ ها را ضبط کنید. بنابراین می توانید با ایجاد یک رابطه، آنها را به کانال بازاریابی/ فروش خود هدایت کنید.

  • ایجاد یک انجمن یا کامیونیتی

همانطور که گفته شد، توزیع محتوا بخشی اساسی در بازاریابی محتوا است . یک مطلب خوب نوشته شده و دارای منبع هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، اگر نتوانید آن را به طور موثر در بازار هدف خود پخش کنید.

همیشه باید وبلاگ خود را به حساب های شبکه های اجتماعی کسب و کار خود متصل کنید. زیرا به شما این امکان را می دهد که در صورت وجود محتوای جدیدی که باید به آن توجه کنند، بازار هدف خود را مطلع کنید. همچنین، داشتن یک خبرنامه برای برند خود ایده خوبی است. بنابراین می توانید ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنید.

شبکه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی راهی را برای شما ایجاد می کند که بتوانید برای وبلاگ خود یک انجمن یا کامیونیتی ایجاد کنید.

  • ماندگاری مشتری را افزایش دهید

جدا از به دست آوردن مشتری های جدید، همیشه باید به یاد داشته باشید که بازاریابی محتوا به بهبود نرخ حفظ مشتری نیز کمک می کند.

برای مبتدیان، می توانید از مطالب برای ایجاد یک کمپین ایمیلی استفاده کنید که به مشتریان شما آموزش می دهد که چگونه از محصول خود به صورت حداکثری استفاده کنند.

همچنین میتوانید از داده های کاربران خود به عنوان اطلاعات مشتری استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک کاربر بر روی بسیاری از پست های وبلاگ درباره «سئو» کلیک کند، می توانید مطمئن باشید که نزدیک شدن به او با پیشنهادی که بر روی سئو متمرکز باشد، تاثیر زیادی خواهد داشت.

بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا مانند تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای تبلیغاتی به صورت ناگهانی ظاهر و قطع نمی شود. برعکس، بازاریابی محتوا قدرت بخش و تاثیرگذار است زیرا افراد در بازار هدف با کمک مطالب شما به صورت فعالانه به دنبال راه حل برای مشکلات خود هستند.

انواع بازاریابی محتوا
وبلاگ ها / مقالات

وبلاگ ها و مقالات، از محبوب ترین انواع محتوا هستند. معمولاً سریع خوانده می شوند و هضمشان نیز آسان است تا با عادات کاربران آنلاین مطابقت داشته باشد. از آنجا که، مهم است توجه ها را به سوی خود جلب و حفظ کنیم، باید ایده ها را به قسمت هایی کوچکتر تقسیم کنید تا بتوانید راحت تر آنها را هدایت و پیاده سازی کنید.

اینفوگرافی / تجسم

اینفوگرافیک ها بیش از هر نوع محتوای دیگری در رسانه های اجتماعی پسندیده و به اشتراک گذاشته می شوند. طراحی بسیار جذاب آنها بلافاصله توجه کاربر را به خود جلب می کند و نحوه ارائه آنها، پردازش و یادگیریشان را آسان می کند.

برای اینکه اینفوگرافیک برای شما مناسب باشد، فقط بر روی طراحی آن تمرکز نکنید. باید به یاد داشته باشید که هر داستان یا مفهومی را نمی توان به طور موثر در قالب اینفوگرافیک توضیح داد.

 

بستن